bekväm grop hejdå
Aktiv medlem
Erfarenhet kortare vevarmar
det här stämmer väl inte?Om man byter från 172,5 till 170 mm på sin cykel så behöver man höja sadeln 5 mm för att få samma känsla i nedre dödläget.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
det här stämmer väl inte?Om man byter från 172,5 till 170 mm på sin cykel så behöver man höja sadeln 5 mm för att få samma känsla i nedre dödläget.
Nä, det är väl 2,5 mm ändå? En tillfälligt uppsvälld prostata gör ju större skillnad kan jag tycka.det här stämmer väl inte?
helt avgörande att kunna få in ett tramptag här och där i småstöket för att hålla fart i den xc-artade cykling som jag tycker är rolig. och jag har gjort mina läskigaste vurpor när jag slagit i en pedal, så frigång är en av de mer intressanta sakerna att tjata om för mig.Det verkar som folk trampar överallt eftersom det är sånt tjat om frigång.
Man får ju tajma lite + vara beredd att det slår i.helt avgörande att kunna få in ett tramptag här och där i småstöket för att hålla fart i den xc-artade cykling som jag tycker är rolig. och jag har gjort mina läskigaste vurpor när jag slagit i en pedal, så frigång är en av de mer intressanta sakerna att tjata om för mig.
åker en bara lift och slalombacke spelar det kanske ingen roll, men varför har en ens vevarmar då.
Eller ha kortare vevar vilket enligt vetenskapen ej verkar ge några nackdelar och kunna trampa mer? Ser inte varför man skulle vilja ha längre?Man får ju tajma lite + vara beredd att det slår i.
Nej, precis men med kortare vev kan man ju kontra med en lägre cykel :)Eller ha kortare vevar vilket enligt vetenskapen ej verkar ge några nackdelar och kunna trampa mer? Ser inte varför man skulle vilja ha längre?
Om man inte kan få till tillräckligt hög utväxling för att klara branta backar eller hatar att cykla med hög kadens.Eller ha kortare vevar vilket enligt vetenskapen ej verkar ge några nackdelar och kunna trampa mer? Ser inte varför man skulle vilja ha längre?
jag var helt beredd på islaget, eftersom jag visste att jag körde 175, och hann därför få upp armen innan nedslaget så att jag bara bröt axeln :)Man får ju tajma lite + vara beredd att det slår i.
högre sadel är ju ett minus för oss som inte har hisspinne. finns säkert fler nackdelar. tyngden på dalskidan-tekniken i kurvor borde påverkas lite också.Eller ha kortare vevar vilket enligt vetenskapen ej verkar ge några nackdelar och kunna trampa mer? Ser inte varför man skulle vilja ha längre?
Det går faktiskt bra att ha både långa vevarmar och hög kadens.Om man inte kan få till tillräckligt hög utväxling för att klara branta backar eller hatar att cykla med hög kadens.
jag vågar, dock utan att dubbelkolla med pk-tankeförbudsmaffian, lova att du får. och det riskerar säkert att bli en smärre gaffelvinkelaktig hajp (detta "det finns inga nackdelar" påminner), men tänk om det kunde ta liiite fokus från elväxlar och automatisk fjädringsinställning och sånt skit när folk biter specifikationstabeller.Det går faktiskt bra att ha både långa vevarmar och hög kadens.
Känns lite som en hype är på god väg, kan ge bra merförsäljning. Men så får man inte tänka?
Nja finns ju såklart fördelar med kortare vevar, som mindre pedalislag jag har bland annat fått bryta en mtb tävling för jag slog sönder en pedal samt varit nära att göra både mindre och grövre vurpor pga av det . På lvg har jag aldrig vurpat pga av pedelislag men dom är bra repiga efter alla gånger dom slagit i vid GP lopp .
Jag har själv inte testat tillräckligt men bör sadeln och styret sänkas , höjas eller vara kvar på samma höjd vid kortare vevar ..?
Jag kan tänka mig att man kan sänka sadel och styre vid kortare vevar och därmed få en aerofördel också ..
Minskar du vevarm från 172,5 till 170mm kan du höja sadeln med 2,5mm. Vinsten blir att i översta pedalläget kommer pedalen upp 5mm lägre vilket är det som eftersträvas om du t ex har höftproblem som snapping hip-ish / andra.det här stämmer väl inte?
Det tror jag nog men det är inte direkt Ali som cykeltidningarna på nätet lyfter fram i sin lovprisning. ?jag vågar, dock utan att dubbelkolla med pk-tankeförbudsmaffian, lova att du får. och det riskerar säkert att bli en smärre gaffelvinkelaktig hajp (detta "det finns inga nackdelar" påminner), men tänk om det kunde ta liiite fokus från elväxlar och automatisk fjädringsinställning och sånt skit när folk biter spefikationstabeller.
och korta vevarmar finns för några hundra på aliexpress och kräver inte en helt ny "plattform" eller "rig".
precis, det var 5 mm höjning jag ifrågasatte. men din citering får det att se ut som att jag ifrågasatte nåt som hm skrev.Minskar du vevarm från 172,5 till 170mm kan du höja sadeln med 2,5mm. Vinsten blir att i översta pedalläget kommer pedalen upp 5mm lägre vilket är det som eftersträvas om du t ex har höftproblem som snapping hip-ish / andra.
Precis och har du inga höftproblem, knä eller andra problem med 172.5 borde du kunna sänka sadeln och styret 2.5mm och få större aerofördel än ett par 30' kronors fälgar..Minskar du vevarm från 172,5 till 170mm kan du höja sadeln med 2,5mm. Vinsten blir att i översta pedalläget kommer pedalen upp 5mm lägre vilket är det som eftersträvas om du t ex har höftproblem som snapping hip-ish / andra.
Lyxproblem med aero och att inte slå i pedalen i sten?Precis och har du inga höftproblem, knä eller andra problem med 172.5 borde du kunna sänka sadeln och styret 2.5mm och få större aerofördel än ett par 30' kronors fälgar..
Du tror alltså trenden-ish är att gå från kortare till längre vevarm för att bli mer aero?Lyxproblem med aero och att inte slå i pedalen i sten?
Hur lång är du? Flesta/många mtb har väl ner mot 165mm i Small, 170mm i Medium och ”standard” 175mm på Large.Jag kommer gå över från 175 mm till 170 mm för att det belastar knän/höter mindre, tycker skillnaden är klart märkbar. Som fotnot till diskussionen har min 66 cm höga landsvägs-Miyata originalvevar som är 170.
190 lång, kommer också testa 165 mm, cyklar mestadels väg.Hur lång är du? Flesta/många mtb har väl ner mot 165mm i Small, 170mm i Medium och ”standard” 175mm på Large.
Såg en tjej plocka ut en ny gravel stl 54 med 170mm vevarmar? Jag kör 170mm på 183cm. Att testa 165mm kanske bli av på Monarken till att börja med där det är mer enformig körning sittande, om jag hittar en turnkey solution. Alltså vill inte ens vrida om nyckeln - trampa dock.
Hur lång är du? Flesta/många mtb har väl ner mot 165mm i Small, 170mm i Medium och ”standard” 175mm på Large.
Såg en tjej plocka ut en ny gravel stl 54 med 170mm vevarmar? Jag kör 170mm på 183cm. Att testa 165mm kanske bli av på Monarken till att börja med där det är mer enformig körning sittande, om jag hittar en turnkey solution. Alltså vill inte ens vrida om nyckeln - trampa dock.
Upplever att jag automatiskt håller högre kadens, minst 100, när jag kör ett race eller i grupp med många duktiga cyklister. På 175. För att hinna reagera på fart.Mmm, vill man hålla 90 i kadens går det väl bra oavsett vevarmslängd tänker jag?
I tråden diskuteras trenden mot kortare vevarmar, eller i varje fall ett antal artiklar/forskning som tar upp frågan och verkar finna att det är vettigt? Vad baserar du ditt uttalande på förutom att observera vad som står på vevarmen på ett antal cyklar i butik idag? Där är det som jag redan skrivit vanligt med S 165mm M 170mm L/XL 175mm.Tjena!
170 är väl rätt vettigt på en 54. Förr kom dom ju oftast med 172,5, ibland med 175.
Stämmer ju rätt bra med 170 på en medium MTB också, eftersom 54 mostvarar typ medium
Tre funderingar.I tråden diskuteras trenden mot kortare vevarmar, eller i varje fall ett antal artiklar/forskning som tar upp frågan och verkar finna att det är vettigt? Vad baserar du ditt uttalande på förutom att observera vad som står på vevarmen på ett antal cyklar i butik idag? Där är det som jag redan skrivit vanligt med S 165mm M 170mm L/XL 175mm.
Länka gärna till artikel!
5mm inne i en människas höft är annars ett jäkla stort avstånd - och verkligen något jag skulle kolla in om man har problem i tramprörelsen. Många rapporterar också om högre kadens.
Jag skrev i tråden för att jag tyckte det var lite kul att främsta/enda orsaken lät som det var att inte slå i sten med pedalen - tänk då på vad som ”slås i” på toppen inne i höften med en för stor tramprörelse.
Givetvis kan en kort tjej på 54’ lvg trivas med 170mm. Men kanske ännu bättre med 165mm?
I tråden diskuteras trenden mot kortare vevarmar, eller i varje fall ett antal artiklar/forskning som tar upp frågan och verkar finna att det är vettigt? Vad baserar du ditt uttalande på förutom att observera vad som står på vevarmen på ett antal cyklar i butik idag? Där är det som jag redan skrivit vanligt med S 165mm M 170mm L/XL 175mm.
Länka gärna till artikel!
5mm inne i en människas höft är annars ett jäkla stort avstånd - och verkligen något jag skulle kolla in om man har problem i tramprörelsen. Många rapporterar också om högre kadens.
Jag skrev i tråden för att jag tyckte det var lite kul att främsta/enda orsaken lät som det var att inte slå i sten med pedalen - tänk då på vad som ”slås i” på toppen inne i höften med en för stor tramprörelse.
Givetvis kan en kort tjej på 54’ lvg trivas med 170mm. Men kanske ännu bättre med 165mm?
Men det är väl inte utan anledning som bancyklister kör med korta vevar o kadenser up till 160.Det går faktiskt bra att ha både långa vevarmar och hög kadens.
Känns lite som en hype är på god väg, kan ge bra merförsäljning. Men så får man inte tänka?
1. Ja du är nog dålig på att leta. Men bättre på att märka ord?Tre funderingar.
1: Jag hittar inte någon länk till forskning i tråden. Är det jag som är dålig på att leta?
2: Ska man verkligen se det som "5 mm inne i en människas höft" och inte "en förändring av vinkelutslag i höft och knäled" ?
3: Effekt kan beräknas med vridmoment * varvtal. Vridmomentet minskar med kortare vevarmar så då måste kadensen öka för att samma effekt ska uppnås. Det låter väl ganska rimligt?
Du har missat trenden om större ramar också tydligen. Ha det! 182cm och 54 ram? Inget för mig som är 183cm.Tjena!
Ver inte riktigt vad du viftar efter..
Jag sa ju bara att en hoj i storlek 54 har kortare armar idag än för tio år sedan. Och jämförde med din bit om längder på mtb. 54=M så inte konstigt att det sitter 170 på bägge.
Kort tjej? En kort tjej är en bit under 166 (vilket är medellängden på kvinnor i Sverige ) och köper hon en 54 så köper hon garanterat en för stor cykel. 54 är mer i storlek för en normallång man som är 180 än för en medellång kvinna.
Själv är jag 182, kör på en 54 med 167,5 långa armar när jag cyklar grus/asfalt.
Men 172,5 på MTBn eftersom den ofta går som singlespeed och jag vill ha mer brytkraft, hade ännu hellre haft 175.
haha, herregudinnan vilken skillnad du känner av en centimeter. när jag, 193 cm, började med 165 på mtb:n kändes det lite konstigt att byta till en 175-cykel igen. lite sprattligt. men sen vande jag mig vid att byta vevarmslängd, och nu känns det nästan mer naturligt med 175 igen. men 165 har sina fördelar i skogen.Jag är 189cm, nästan bara ben (93cm innerben). Kör 165mm på mtb och racer. Finns bara fördelar, finns massor studier på det bara googla.
Tycker 175mm vevar är vidrigt att cykla på, fore/aft vid sittande blir helt banans, skiten är värdelös att sprinta med, man bara allmänt känner hur stor cirkel man måste göra hela tiden med benen, ofta långt utanför sin effektivaste range. Plus alla andra saker som redan nämnts, markfrigång mm.
Ja, tänker också så när jag läser tråden, om det anses bara vara fördelar med kortare vevar, finns det någon nedre gräns isf?varför har du stannat på just 165? har du testat 155? 127?
en liten tillverkare av korta vevarmar, mark stonich, skriver t ex detta:Ja, tänker också så när jag läser tråden, om det anses bara vara fördelar med kortare vevar, finns det någon nedre gräns isf?
Hoppas de har kul medan de vevar på.Men det är väl inte utan anledning som bancyklister kör med korta vevar o kadenser up till 160.
Du har missat trenden om större ramar också tydligen. Ha det! 182cm och 54 ram? Inget för mig som är 183cm.
Denna artikel fick mig att känna mig bättre över att ha 172.5mm på min gravelhoj (istället för 175), tack för den.Här är en bra artikel i ämnet - https://www.cyclist.co.uk/in-depth/best-crank-length-for-cycling
Jag ser ingen konsensus i tråden om att korta vevar alltid är bättre?Ja, tänker också så när jag läser tråden, om det anses bara vara fördelar med kortare vevar, finns det någon nedre gräns isf?
Kan nog varit en 48 ram hon köpte. Hon var ju kort. Så kort. Med 170mm vevar.Tjena!
Jag har inte någonstans skrivit att det är något för dig heller, jag skrev för någon som är 180. Men någon som är 180 kan också ha en 56. Är man som du 183 så är det ju absolut vanligare med 56
En kort tjej (under 166) däremot kommer sitta helt tokfel på en 54, om inte den är ohyggligt kort i geometrin.
Skulle inte påstå att den trenden är speciellt tydlig. Rätt dum också isåfall. Trendigt att köra med jättekort styrstam isåfall? Eller en sadel framskjuten till en negativ Fore/aft?