Erfarenhet kortare vevarmar

jonte987

Aktiv medlem

Jo, men svårt att fatta vad man köper. Tycker Goldix och även CRUZ känns snäppet mer seriösa än vad jag är van vid.
Jag blir lite sugen att beställa ett par 140 och ett par 150.....men har aldrig beställt från ALI

Aron

Moderator
En liten kommentar om hur den där extra hävstången kan kännas i praktiken. Enklast är kanske att tänka på det som skillnaden mellan en disel- och en bensinmotor. Det sitter i grunddraget. I skogen finns massor av tillfällen när man inte hinner växla upp mellan hinder för att hämta extra kraft, däremot hinner man nästan alltid kasta hela sin kroppsvikt på pedalen. Jag kan också tycka att det blir en lite skönare lunk med lite lägre kadens igenom riktigt tekniska partier, man hinner tajma pedaler och balansen blir lite precisare.

Köpte ett par 170 vevar då allt annat i min prisklass var slut under pandemin. Jag märker lite skillnad, om jag verkligen känner efter. Men det är inget jag cyklar runt och tänker på. Att slippa lite islag, om man nu har problem med det, tycker jag är betydligt viktigare då det faktiskt kan innebära att skadar sig.

Emil777

Aktiv medlem
det finns ju flera alternativ på aliexpress nu, t ex https://m.aliexpress.com/item/1005005080017577.html
Dessa verkar ju jättebra!

...det har varit otroligt svårt för mig att hitta kortare vevarmar till pojkens mtb. Var finns de ens att köpa till vettigt pris?
Jag letar efter 150/155mm långa, gärna för 68mm hollowtech vevlager.
Det behöver dessutom vara ca145mm mellan vevarmarna för att inte slå i kedjestagen
(Vpace-vevar passar tyvärr inte, de är fina MEN har bara ca 125mm mellan vevarmarna, empiriskt bekräftat och 400kr fattigare efter att skickat tillbaka, he*vete...)

Hur kan man få reda på mått på dessa Goldix (innan jag köper 🙃) ?

Finns det andra alternativ (som går att beställa) ?

otroligt tacksam för tips !

Berk

Aktiv medlem
Hur kan man få reda på mått på dessa Goldix (innan jag köper 🙃) ?

Det är lurigt. Under "Item description" finns det massor med reklam, men också en pil för att expandera egentliga deskription. Där finns en fin bild:

EDIT: ingen pil, men måste klicka på texten "view all" emellan alla reklam.

Sf7555b149dda41549239925942079643I.png

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Det är lurigt. Under "Item description" finns det massor med reklam, men också en pil för att expandera egentliga deskription. Där finns en fin bild:

Visa bilaga 617423

Har du någon uppfattning på hur förspänning fungerar? På Cruz varianten finns det en shimano style skruv. Det måste väl finnas här också även om det inte syns på bild? (Jag är lite rädd för alibaba)

Berk

Aktiv medlem
Har du någon uppfattning på hur förspänning fungerar? På Cruz varianten finns det en shimano style skruv. Det måste väl finnas här också även om det inte syns på bild? (Jag är lite rädd för alibaba)

På en bild kan man set att det finns gängor i vevaxeln. Så en skruv skulle funka. Jag skulle gissa att man får med en skruv, men jag ser ingen skruv på någon bild eller i texten.

Emil777

Aktiv medlem

EDIT: ingen pil, men måste klicka på texten "view all" emellan alla reklam.

Visa bilaga 617423
👍👍👍
TACK @Berk !
Jag har klickat runt men inte hittat den där bilden/bekräftelse

Jag kommer provköpa och rapportera här.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Klickade hem ett par 155mm Goldix till min dotters cykel. Köper hellre från en vettig handlare än från Aliexpress men nu när det inte finns några vettiga barnvevar från Shimano Sram så… . Har även noterat att det ofta svårt att hitta 165mm långa vevar (ofta slut i lager hos näthandlarna).

jonte987

Aktiv medlem
Klickade hem ett par 155mm Goldix till min dotters cykel. Köper hellre från en vettig handlare än från Aliexpress men nu när det inte finns några vettiga barnvevar från Shimano Sram så… . Har även noterat att det ofta svårt att hitta 165mm långa vevar (ofta slut i lager hos näthandlarna).
Hur långtid ska det ta? Vore kul att höra hur går. Funkar de ska jag beställa ett par 155 eller 150. 155 skulle funka men verkar ju vara modernare ju kortare de är....

Beställde du lager också?

Berk

Aktiv medlem

Vevlager följer med.

Jag vill inte chansa på en Kinalager och köpte en XT vevlager till sonens cykel. Nu har jag just såld sonens Vpace, så jag kan inte titta vilket vevlager satt på den, men jag antar att det var en Kinalager som följde med vevpartiet. Detta har överlevt sonen huckande och pedalislag.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Hur långtid ska det ta? Vore kul att höra hur går. Funkar de ska jag beställa ett par 155 eller 150. 155 skulle funka men verkar ju vara modernare ju kortare de är....

Vet ej leveranstid. Lager verkar ingå. Kransen såg ut att vara Sraminfästning på? Om man vill byta.

Efter köp får man ett mail med orderbekräftelse och info att man kan åka på importavgifter. Kanske bättre att köpa från Wish om de har rätt grejor för då är väl skatter inräknade.

Sen tänker jag att köper man från ett känt varumärke är det större chans att tillverkningen gått till på ett ok sätt kopplat till miljö/arbetsvillkor m.m. . Därför undviker jag Aliexpress o liknande i vanliga fall.

Edit: 5 maj står det som uppskattat leveranssatum på Alis sida. Vi får väl se.

jonte987

Aktiv medlem
Vet ej leveranstid. Lager verkar ingå. Kransen såg ut att vara Sraminfästning på? Om man vill byta.

Efter köp får man ett mail med orderbekräftelse och info att man kan åka på importavgifter. Kanske bättre att köpa från Wish om de har rätt grejor för då är väl skatter inräknade.

Sen tänker jag att köper man från ett känt varumärke är det större chans att tillverkningen gått till på ett ok sätt kopplat till miljö/arbetsvillkor m.m. . Därför undviker jag Aliexpress o liknande i vanliga fall.

Edit: 5 maj står det som uppskattat leveranssatum på Alis sida. Vi får väl se.
Jag undviker att handla där men nu finns det knappt alternativ. 155mm finns iofs hope för en hel del pengar.

Det ser ut att vara sram 3 skruv DM ja.
Fick för mig att man kunde välja utan lager och klinga.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Jag undviker att handla där men nu finns det knappt alternativ. 155mm finns iofs hope för en hel del pengar.

Det ser ut att vara sram 3 skruv DM ja.
Fick för mig att man kunde välja utan lager och klinga.
Jo, har du klinga kan du köpa bara vevar för eb billigare peng. Hade ingen Sramklinga. Sen fatrar jag det som att det är samma axelstandard som Shimano HT2.

jonte987

Aktiv medlem
På tal om hope så finns eller fanns hope kids också. Jag vet inte om de utgått men finns några på lager i alla fall

Berk

Aktiv medlem
På tal om hope så finns eller fanns hope kids också. Jag vet inte om de utgått men finns några på lager i alla fall

Jag tror att den har utgått.

Fina vevar, men priset är (för) saftigt för vevar till en barncykel.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
monterade det 127 millimeter långa rapido-vevpartiet idag, som jag köpte för 550 kr inkl tunntjock klinga och vevlager, men det gick inte helt smärtfritt.

1) det följde med ett vevlager med en 2,5-millimeters distansring, men plasthylsan som ska smutstäta inuti var lite för lång för att montera vevlagret utan distansringen (vilket jag ville göra på detta 68 mm breda vevhus. distansringen kändes inte rätt, skulle bara gett mer q-faktor, mindre axel för vänsterveven att gripa om och gjort att vevarna inte satt centrerade). lagret nöp när kopparna drogs åt och plasthylsan mosades mellan. det hela löstes med att sandpappra ner plasthylsan en halv millimeter. då snurrade vevarna som i en hambinivideo. (det funkade också att använda en 0,7-millimetersdistans från ett shimano-lager som jag hade liggande, men jag sandpapprade för att bekräfta att det var hylsan som var för lång och utesluta en hypotes om att ramen var oplan och att 0,7-millimetersdistansen på nåt magiskt sätt softade in koppen rakt i oplan ram.)

2) det följde med en förspänningsskruv i plast och ett verktyg för att dra åt en förspänningsskruv med. tyvärr hade hålet i skruven åtta kanter och verktyget hade bara sex och gick inte att använda till skruven. shimano-verktyget jag har är för stort för rapido-skruven och en gammal shimano-förspänningsskruv är för stor för rapido-vevaxeln, som har tjockare gods i axeln. en låsringstång löste det problemet.
20230404_155043.jpg

rapido-skruv och -verktyg till vänster, shimano till höger.
20230404_155136.jpg

3) den tunntjocka klinga som följde med orsakade galet mycket friktion i drivlinan på alla växlar utom den med bäst kedjelinje. den har en grov struktur, lite som ett sandpapper, och en form på tänderna som inte påminner om någon annan kinaklinga jag har. den ger svår chainsuck vid bakåttramp också, och kedjan klättrar av oförhappandes. jag försökte sandpappra den slätare, men märkte ingen förbättring. jag vet inte om den är helt felgjord bara. kanske går den att köra in, men jag vill inte utsätta ett stackars barn för en oklart lång inkörningsperiod med kedjesallad och -hopp. så jag ska skaffa en annan klinga.

20230404_164139.jpg

summa summarum: vevarna verkar helt okej. men vevlagret som rapido skickar med passar inte riktigt och klingan är jättekonstig. bättre att köpa en annan tunntjock klinga.

jolov

Aktiv medlem
Sram eagle SX ska finnas i 155. Ifall man hittar en butik som får tag i dom så känns det som ett bra alternativ för att prova på korta "vuxenvevar". Verkar gå för 6-900kr

Berk

Aktiv medlem
Sram eagle SX ska finnas i 155. Ifall man hittar en butik som får tag i dom så känns det som ett bra alternativ för att prova på korta "vuxenvevar". Verkar gå för 6-900kr

Ordet "ifall" är viktigt i den här kontexten ...

Topp