monterade det 127 millimeter långa
rapido-vevpartiet idag, som jag köpte för 550 kr inkl tunntjock klinga och vevlager, men det gick inte helt smärtfritt.
1) det följde med ett vevlager med en 2,5-millimeters distansring, men plasthylsan som ska smutstäta inuti var lite för lång för att montera vevlagret utan distansringen (vilket jag ville göra på detta 68 mm breda vevhus. distansringen kändes inte rätt, skulle bara gett mer q-faktor, mindre axel för vänsterveven att gripa om och gjort att vevarna inte satt centrerade). lagret nöp när kopparna drogs åt och plasthylsan mosades mellan. det hela löstes med att sandpappra ner plasthylsan en halv millimeter. då snurrade vevarna som i en hambinivideo. (det funkade också att använda en 0,7-millimetersdistans från ett shimano-lager som jag hade liggande, men jag sandpapprade för att bekräfta att det var hylsan som var för lång och utesluta en hypotes om att ramen var oplan och att 0,7-millimetersdistansen på nåt magiskt sätt softade in koppen rakt i oplan ram.)
2) det följde med en förspänningsskruv i plast och ett verktyg för att dra åt en förspänningsskruv med. tyvärr hade hålet i skruven åtta kanter och verktyget hade bara sex och gick inte att använda till skruven. shimano-verktyget jag har är för stort för rapido-skruven och en gammal shimano-förspänningsskruv är för stor för rapido-vevaxeln, som har tjockare gods i axeln. en låsringstång löste det problemet.
rapido-skruv och -verktyg till vänster, shimano till höger.
3) den tunntjocka klinga som följde med orsakade galet mycket friktion i drivlinan på alla växlar utom den med bäst kedjelinje. den har en grov struktur, lite som ett sandpapper, och en form på tänderna som inte påminner om någon annan kinaklinga jag har. den ger svår chainsuck vid bakåttramp också, och kedjan klättrar av oförhappandes. jag försökte sandpappra den slätare, men märkte ingen förbättring. jag vet inte om den är helt felgjord bara. kanske går den att köra in, men jag vill inte utsätta ett stackars barn för en oklart lång inkörningsperiod med kedjesallad och -hopp. så jag ska skaffa en annan klinga.
summa summarum: vevarna verkar helt okej. men vevlagret som rapido skickar med passar inte riktigt och klingan är jättekonstig. bättre att köpa en annan tunntjock klinga.