Berk
Aktiv medlem
Erfarenhet kortare vevarmar
det finns ju flera alternativ på aliexpress nu, t ex https://m.aliexpress.com/item/1005005080017577.html
Den där har större q-factor, men därför ser den ut att klara de flest kedjestag.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
det finns ju flera alternativ på aliexpress nu, t ex https://m.aliexpress.com/item/1005005080017577.html
Jag har inte lyckats hitta nåt vettigt tidigare men den där ser väldigt bra ut.det finns ju flera alternativ på aliexpress nu, t ex https://m.aliexpress.com/item/1005005080017577.html
finns fler.
jag fick just hem detta, inte monterat men verkar fint. https://m.aliexpress.com/item/1005004781310781.html
sen finns det den här varianten https://m.aliexpress.com/item/1005005196770242.html
en tredje https://m.aliexpress.com/item/1005004399421193.html
Jo, men svårt att fatta vad man köper. Tycker Goldix och även CRUZ känns snäppet mer seriösa än vad jag är van vid.
Jag blir lite sugen att beställa ett par 140 och ett par 150.....men har aldrig beställt från ALI
Eventuellt ingen förspänningsskruv på Goldix....fast måste kanske finnas?Gissar att Goldix och Cruz är samma vevar.
länge sen jag fick betala moms och tull från aliexpress, tror det ingår i visat pris nu.Vågar man beställa från ALI? Moms och tull tillkommer om man har otur?
Blir det en leverans eller det går från respektive leverantör? Ska man försöka slänga med lite mer "fynd" eller de spelar ingen roll?länge sen jag fick betala moms och tull från aliexpress, tror det ingår i visat pris nu.
på senaste har faktiskt småpaket blivit ihopbuntade i en enda säck.Blir det en leverans eller det går från respektive leverantör? Ska man försöka slänga med lite mer "fynd" eller de spelar ingen roll?
Jag ser att man betalar frakt per styck även om man beställer två...så kan lika bra beställa ett 150mm bara och se om det funkar. Om jag vågar bara...på senaste har faktiskt småpaket blivit ihopbuntade i en enda säck.
vad innebär GXPDirect installation? Är inte 24mm alltid 24mm så HT II funkar?
ok, trodde det syftade på BB.Har inte tittat på sidan, men det låter som Srams 3-bult drev infästning.
ok, trodde det syftade på BB.
Många tillverkare verkar satsa på 24mm axel + SRAM DM. Borde bli "standard" tycker jag personligen.
Ja, jag vet att DUB inte är 24mm men när bytte de till 8 bult och på vad? Står bara DM på SRAM och bike24 (NX Eagle)Sram själva använder 28,99 mm och har nu bytt till 8-bults infästning ...
Ja, jag vet att DUB inte är 24mm men när bytte de till 8 bult och på vad? Står bara DM på SRAM och bike24 (NX Eagle)
ok, aldrig får man vara glad. Jag kommer nog att köra 3bult ett bra tag. Eftersom de funkar för 10-12s och för boost och icke boost.Sram lvg vevar och nya Transmission vevar använder 8-bults direktinfästning.
Dessa verkar ju jättebra!det finns ju flera alternativ på aliexpress nu, t ex https://m.aliexpress.com/item/1005005080017577.html
Hur kan man få reda på mått på dessa Goldix (innan jag köper ?) ?
(Vpace-vevar passar tyvärr inte, de är fina MEN har bara ca 125mm mellan vevarmarna, empiriskt bekräftat och 400kr fattigare efter att skickat tillbaka, he*vete...)
Det är lurigt. Under "Item description" finns det massor med reklam, men också en pil för att expandera egentliga deskription. Där finns en fin bild:
Visa bilaga 617423
Har du någon uppfattning på hur förspänning fungerar? På Cruz varianten finns det en shimano style skruv. Det måste väl finnas här också även om det inte syns på bild? (Jag är lite rädd för alibaba)
???Det är lurigt. Under "Item description" finns det massor med reklam, men också en pil för att expandera egentliga deskription. Där finns en fin bild:
EDIT: ingen pil, men måste klicka på texten "view all" emellan alla reklam.
Visa bilaga 617423
Du har rätt. Övervägde möjligheten med KoS men jag var för otålig.Tror att du kunna har varit mindre fattiga med att sälja dom på K&S. Många vill har korta vevar till barncykel.
Hur långtid ska det ta? Vore kul att höra hur går. Funkar de ska jag beställa ett par 155 eller 150. 155 skulle funka men verkar ju vara modernare ju kortare de är....Klickade hem ett par 155mm Goldix till min dotters cykel. Köper hellre från en vettig handlare än från Aliexpress men nu när det inte finns några vettiga barnvevar från Shimano Sram så… . Har även noterat att det ofta svårt att hitta 165mm långa vevar (ofta slut i lager hos näthandlarna).
Beställde du lager också?
Vet ej leveranstid. Lager verkar ingå. Kransen såg ut att vara Sraminfästning på? Om man vill byta.Hur långtid ska det ta? Vore kul att höra hur går. Funkar de ska jag beställa ett par 155 eller 150. 155 skulle funka men verkar ju vara modernare ju kortare de är....
Beställde du lager också?
Jag undviker att handla där men nu finns det knappt alternativ. 155mm finns iofs hope för en hel del pengar.Vet ej leveranstid. Lager verkar ingå. Kransen såg ut att vara Sraminfästning på? Om man vill byta.
Efter köp får man ett mail med orderbekräftelse och info att man kan åka på importavgifter. Kanske bättre att köpa från Wish om de har rätt grejor för då är väl skatter inräknade.
Sen tänker jag att köper man från ett känt varumärke är det större chans att tillverkningen gått till på ett ok sätt kopplat till miljö/arbetsvillkor m.m. . Därför undviker jag Aliexpress o liknande i vanliga fall.
Edit: 5 maj står det som uppskattat leveranssatum på Alis sida. Vi får väl se.
Jo, har du klinga kan du köpa bara vevar för eb billigare peng. Hade ingen Sramklinga. Sen fatrar jag det som att det är samma axelstandard som Shimano HT2.Jag undviker att handla där men nu finns det knappt alternativ. 155mm finns iofs hope för en hel del pengar.
Det ser ut att vara sram 3 skruv DM ja.
Fick för mig att man kunde välja utan lager och klinga.
På tal om hope så finns eller fanns hope kids också. Jag vet inte om de utgått men finns några på lager i alla fall
![]()
Small Parts • Components for Kids
Practical small parts for your bike components – replacement and upgrade for a better riding experience. | bike-componentswww.bike-components.de
det var väl snyggt att de skickade med ett verktyg! synd att det var fel verktyg bara :)Det lugnar mig inte precis...
Sram eagle SX ska finnas i 155. Ifall man hittar en butik som får tag i dom så känns det som ett bra alternativ för att prova på korta "vuxenvevar". Verkar gå för 6-900kr
![]()
SX Eagle Crankset - FC-SX-1-A1 - SRAM
SX Eagle Crankset, FC-SX-1-A1, SRAM. Multiple price-point options to allow you to hit the group price you need to build a better bike. Same chain retention performance as seen in all of t...www.sram.com
Ja. Det brukar vara en grundförutsättning för alla köp tror jag minsann :)Ordet "ifall" är viktigt i den här kontexten ...
Ja. Det brukar vara en grundförutsättning för alla köp tror jag minsann :)
På goldix hoppas jag bara försoänningsskruven är med. Ska använda annan klinga i vilket fall.det var väl snyggt att de skickade med ett verktyg! synd att det var fel verktyg bara :)