Erfarenhet kortare vevarmar

Berk

Aktiv medlem
På goldix hoppas jag bara försoänningsskruven är med. Ska använda annan klinga i vilket fall.

Hur gör man utan skruv? Tror flickans somax saknar det.

Jag skulle säga: använd en skruv från en annan vevparti för att sätta rätt förspänning. När vevpartiet sitter (tillräckligt) fast behövs skruven inte längre.

Men flera barnvevpartier, och jag tror också Goldix, har axeln i alu, då passar en skruv från en Shimanovevparti tyvärr inte.

gandhi

Aktiv medlem
Första testet ikväll på Zwift med nya (kortare vevar). Från Rotor 3d+ 172,5 mm till Rotor 3d+ 170 mm. Höjt sadeln 2,5 mm.
55 min intervaller med 4x3 min VO2-max på Zwift som jag kört hela vintern på tisdagar med 172,5 mm blev idag med 170 mm. Jag höjde sadeln 2,5 mm för att få samma känsla i nedre dödläget vilket innebär 5 mm lägre i övre dödläge. Det var faktiskt skillnad i känslan. Höftböjaren behövde inte gå lika långt. Vet inte än om jag ska flytta ner 2,5 mm igen. Får köra några pass och se vad höger baksida säger (brukar korta till sig emellanåt).

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
På goldix hoppas jag bara försoänningsskruven är med. Ska använda annan klinga i vilket fall.

Hur gör man utan skruv? Tror flickans somax saknar det.
på en annons för goldix ser skruven ut att ha följt med, en recensent har lagt upp denna bild:
20230404_221352.jpg

på rapido låg skruven i samm påse som vevlagret, så kanske bäst att köpa med vevlager.

nisselarsa

Aktiv medlem
Mitt ska komma 5 maj till dotterns cykel. Hoppas allt lirar vad gäller inpassning.
Vårt skulle också komma då, men dök alltså upp idag.
Övriga intryck? Vad för cykel ska det sitta på?
Känns bra, förmodar att det är avsevärt lättare än det fyrkantsvevparti som idag sitter på sonens White XC260. Den har uppgraderats till 10 växlar med en 11-42-kasett, så nya framklingan fick bli 30T mot originalets 28.

Edit: vid montering konstaterar jag att axeln/spindeln är för lång i förhållande till vevlagret. Får jaga rätt på en extra distans till vevlagret så löser det sig nog.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Vårt skulle också komma då, men dök alltså upp idag.

Känns bra, förmodar att det är avsevärt lättare än det fyrkantsvevparti som idag sitter på sonens White XC260. Den har uppgraderats till 10 växlar med en 11-42-kasett, så nya framklingan fick bli 30T mot originalets 28.

Edit: vid montering konstaterar jag att axeln/spindeln är för lång i förhållande till vevlagret. Får jaga rätt på en extra distans till vevlagret så löser det sig nog.
Hur brett är det på en xc 260 då? 68mm?

Laan84

Aktiv medlem
Jag känner mig lite seg här… skulle jag kunna beställa ett goldix 155mm och montera på allebike junior ht som idag har 170mm SLX?

jonte987

Aktiv medlem
Jag känner mig lite seg här… skulle jag kunna beställa ett goldix 155mm och montera på allebike junior ht som idag har 170mm SLX?
Det bör gå rätt in om du har shimano BB . Den saknade brickan bör höra till BB inte veven. Det är i alla fall teorin.
Jag har ett på ingång. Ska antingen på en mb31 small eller först på en nucleus 26 beroende på vad flickan kommer fram till.
De har 170 resp 165 nu.

Laan84

Aktiv medlem
Det bör gå rätt in om du har shimano BB . Den saknade brickan bör höra till BB inte veven. Det är i alla fall teorin.
Jag har ett på ingång. Ska antingen på en mb31 small eller först på en nucleus 26 beroende på vad flickan kommer fram till.
De har 170 resp 165 nu.
Blev det 150 eller 155, cyklade och kollade på 145cm grabben när han körde med sitt 170mm.. Det såg inte toppen ut..

jonte987

Aktiv medlem
Blev det 150 eller 155, cyklade och kollade på 145cm grabben när han körde med sitt 170mm.. Det såg inte toppen ut..
Tog 155 men tvekade lite med tanke på att vuxna kör 165 numera.
Hon är visserligen 152-153 nåt.
Eventuellt beställer jag ett 150 också om det ser bra ut så grabben har till nucleus när det blir hans tur.
165 har funkat för henne i skogen med kadens ser väldigt ryckig ut.

Berk

Aktiv medlem

Den 3% skillnad spelar nästan ingen roll.

Jag valde 155 mm till frun som är 156 cm. Till sonen tvekade jag länge och valde 150 mm. Det är rätt mitt i spännet av tänkte användningen mellan 142 cm och 165 cm, om man räkna att 9 till 9,5% av längden är optimalt, som på vuxna.

EDIT: kan lägga till att jag inte valde kortare vevar till fruns cykel för att vevlagerhöjd på cyklen är gjort till 170 mm vevar och hon inte hade islag med orginalvevar som var 165 mm.

Senast ändrad:

Transwave

Aktiv medlem
Jag har sen mitt senaste inlägg i denna tråd (för nån månad sen) endast kört med hojen som har 172,5mm vevar. I helgen cyklade jag på min gamla racer som har 175mm och det kändes hemskt! Jag var inte så positiv till kortare vevarmar först men min skepticism visade sig bara vara ren okunskap. Är öppen för att testa 170mm vevar i framtiden, synnerligen på en hoj som har en aeroposition.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Jag har sen mitt senaste inlägg i denna tråd (för nån månad sen) endast kört med hojen som har 172,5mm vevar. I helgen cyklade jag på min gamla racer som har 175mm och det kändes hemskt! Jag var inte så positiv till kortare vevarmar först men min skepticism visade sig bara vara ren okunskap. Är öppen för att testa 170mm vevar i framtiden, synnerligen på en hoj som har en aeroposition.
kände likadant när jag började med 165 på mtb, det kändes konstigt och dåligt, sprattligt, med 175 på de andra cyklarna. sen vande jag mig vid att byta mellan vevarmslängder och nu kan jag inte längre säga vilken längd jag föredrar.

jonte987

Aktiv medlem
Nu påstår ali att flickans goldix är "signed for".. De måste väl för fan begripa att sånt måste skötas diskret vid källardörren?

jonte987

Aktiv medlem
Hur har ni monterat goldix bb? Med 2.5mm på drivsidan så är det 0.5-1mm tighare än NX. Jag skulle också vilja ha någon mm bredare totalt för att vara säker på att förspännaren förspänner.
Vitus varkar ha satt 2 på driv och en på icke driv på ett somax parti med oklart lager hag skulle hellre lägga på mindre än 2.5 än 5mm.
"jämnast" vore nog att lägga på en distans på icke drive side, men vad är då den 3e distansen till?

Berk

Aktiv medlem
Hur har ni monterat goldix bb? Med 2.5mm på drivsidan så är det 0.5-1mm tighare än NX. Jag skulle också vilja ha någon mm bredare totalt för att vara säker på att förspännaren förspänner.
Vitus varkar ha satt 2 på driv och en på icke driv på ett somax parti med oklart lager hag skulle hellre lägga på mindre än 2.5 än 5mm.
"jämnast" vore nog att lägga på en distans på icke drive side, men vad är då den 3e distansen till?

Hur bred är din vevlagerhuset? MTB brukar har 73 mm bredde och då behövs det ingen distanser alls.

Berk

Aktiv medlem
Nja, shimano har väl 2.5mm distans på 73mm? Utan distance går boost klinga i. Med en distans så ser jag nu att det är 0 förspänning.

Ah, tror att jag har sett det förut, men glömde det helt när jag monterade "Vpace" vevpartiet på sonens Bird ram. Jag använde ett Shimano MT800 vevlager isf detta som följande med. För att får smala vevpartiet att klara kedjestagen sätter jag en 0,7 mm distans på vänstersidan och en 1,8 mm distans på högersidan. Tyckte att instick av axeln i vänsterarmen var på gränsen, men kanske var det rätt då med 2,5 mm distans totalt?

Min rekommendation är att använda så smala distanser som mögligt för att får vevvarmen och klingan att rotera fritt.

Bird Zero AM ramen är riktigt bra. Den är Boost men klarar smala vevar och 49 mm kedjelinjen upp till 30t.

jonte987

Aktiv medlem
Ah, tror att jag har sett det förut, men glömde det helt när jag monterade "Vpace" vevpartiet på sonens Bird ram. Jag använde ett Shimano MT800 vevlager isf detta som följande med. För att får smala vevpartiet att klara kedjestagen sätter jag en 0,7 mm distans på vänstersidan och en 1,8 mm distans på högersidan. Tyckte att instick av axeln i vänsterarmen var på gränsen, men kanske var det rätt då med 2,5 mm distans totalt?

Min rekommendation är att använda så smala distanser som mögligt för att får vevvarmen och klingan att rotera fritt.

Bird Zero AM ramen är riktigt bra. Den är Boost men klarar smala vevar och 49 mm kedjelinjen upp till 30t.
Mb31 har satt ett fäste till växelhölje precis på kanten. Nx 32T boost passar precis.
Jag har bara 2.5mm distanser. Får kanske skaffa lite andra och optimera.

Axeln behöver mer än 2.5 distans för att funka. 7.5 är lite väl mycket men blir väldigt skev q faktor med bara 5mm på driv.

EDIT. Fel av mig. Blir nog ok med 2 på driv enbart. 1 vore närmare 52mm chainline men på fel sida marginalen. Jag har tyvärr ingen rund 30T att testa med.

Senast ändrad:

Bladin

Aktiv medlem
Jag skaffade 165mm vevar till min cykel som har väldigt lågt bb (hade 175mm innan). Upplever att jag får växla oftare och ha högre kadens. Fast tror jag tar mig upp lika bra för branta backar som tidigare. Rätt säker på att pedalerna slår i mindre också 👍
Nu ska dottern få kortare vevar också. 152mm istället för 175mm. Borde bli bättre hoppas jag 😁

Emil777

Aktiv medlem
Du har rätt. Övervägde möjligheten med KoS men jag var för otålig.
Monterade (Goldix-Kina-Aliexpress 150mm vevparti) och de blev testade igår på mtb-träningen. Funkade fint på vitus nucleus. Vägde inte vevpartiet, men det kändes lättare än orginalet som kom med cykeln(Samox).

Allt med och snyggt förpackat.
Rekommenderas!

Senast ändrad:

A. Bengtsson

Aktiv medlem
Slår i titt som tätt och är också sugen på testa kortare vevarmar. Har 175mm race face aeffect idag på min orbea occam h20 2021. Vad passar rätt av på denna cykel utan att byta vevlager och annat? Tänker 165mm men är det för stort steg?
Följdfråga, jag måste ha en avdragare för race face, funkar biltemas eller var hittar jag en billig men funkis? Tack så länge!

Topp