jonte987
Aktiv medlem
Erfarenhet kortare vevarmar
Nä hittade inget när jag kollade. Om 785g stämmer är det ändå för magstarkt för mig.Jag minns inte att jag har sett nya SX vevpartier på lager i 155 mm nånstans någonsin.
Nä hittade inget när jag kollade. Om 785g stämmer är det ändå för magstarkt för mig.Jag minns inte att jag har sett nya SX vevpartier på lager i 155 mm nånstans någonsin.
På goldix hoppas jag bara försoänningsskruven är med. Ska använda annan klinga i vilket fall.
Hur gör man utan skruv? Tror flickans somax saknar det.
Använder en tving försiktigt?På goldix hoppas jag bara försoänningsskruven är med. Ska använda annan klinga i vilket fall.
Eller något som drar ihop genom hålet i axeln t.ex. en gängstång inne i axeln m brickor o mutter. Alt ett lagerpressverktyg genom axeln.Tving borde funka...
55 min intervaller med 4x3 min VO2-max på Zwift som jag kört hela vintern på tisdagar med 172,5 mm blev idag med 170 mm. Jag höjde sadeln 2,5 mm för att få samma känsla i nedre dödläget vilket innebär 5 mm lägre i övre dödläge. Det var faktiskt skillnad i känslan. Höftböjaren behövde inte gå lika långt. Vet inte än om jag ska flytta ner 2,5 mm igen. Får köra några pass och se vad höger baksida säger (brukar korta till sig emellanåt).Första testet ikväll på Zwift med nya (kortare vevar). Från Rotor 3d+ 172,5 mm till Rotor 3d+ 170 mm. Höjt sadeln 2,5 mm.
Eller något som drar ihop genom hålet i axeln t.ex. en gängstång inne i axeln m brickor o mutter. Alt ett lagerpressverktyg genom axeln.
Jag minns inte att jag har sett nya SX vevpartier på lager i 155 mm nånstans någonsin.
![]()
Discount Family Gifts SRAM SX Eagle 1x Crankset: Short (from 155mm Long) MTB Cranksets for Home - Dsracingdeals.com
Shop the latest SRAM SX Eagle 1x Crankset: Short (from 155mm Long) MTB Cranksets at cheap prices with Deals Kids Racing Ltd Store.www.dsracingdeals.com
på en annons för goldix ser skruven ut att ha följt med, en recensent har lagt upp denna bild:På goldix hoppas jag bara försoänningsskruven är med. Ska använda annan klinga i vilket fall.
Mitt ska komma 5 maj till dotterns cykel. Hoppas allt lirar vad gäller inpassning.Fick hem ett Goldix-vevparti idag och kan bekräfta att förspänningsskruv (i alu) medföljer.
Övriga intryck? Vad för cykel ska det sitta på?Fick hem ett Goldix-vevparti idag och kan bekräfta att förspänningsskruv (i alu) medföljer.
Vårt skulle också komma då, men dök alltså upp idag.Mitt ska komma 5 maj till dotterns cykel. Hoppas allt lirar vad gäller inpassning.
Känns bra, förmodar att det är avsevärt lättare än det fyrkantsvevparti som idag sitter på sonens White XC260. Den har uppgraderats till 10 växlar med en 11-42-kasett, så nya framklingan fick bli 30T mot originalets 28.Övriga intryck? Vad för cykel ska det sitta på?
Hur brett är det på en xc 260 då? 68mm?Vårt skulle också komma då, men dök alltså upp idag.
Känns bra, förmodar att det är avsevärt lättare än det fyrkantsvevparti som idag sitter på sonens White XC260. Den har uppgraderats till 10 växlar med en 11-42-kasett, så nya framklingan fick bli 30T mot originalets 28.
Edit: vid montering konstaterar jag att axeln/spindeln är för lång i förhållande till vevlagret. Får jaga rätt på en extra distans till vevlagret så löser det sig nog.
Stämmer.Hur brett är det på en xc 260 då? 68mm?
Alla som har monterat på 73mm borde ju ha en över.Stämmer.
Ja, t ex min lbs kanske. Annars får jag köpa ett vevlager till reservdelslådan.Alla som har monterat på 73mm borde ju ha en över.
Det bör gå rätt in om du har shimano BB . Den saknade brickan bör höra till BB inte veven. Det är i alla fall teorin.Jag känner mig lite seg här… skulle jag kunna beställa ett goldix 155mm och montera på allebike junior ht som idag har 170mm SLX?
Blev det 150 eller 155, cyklade och kollade på 145cm grabben när han körde med sitt 170mm.. Det såg inte toppen ut..Det bör gå rätt in om du har shimano BB . Den saknade brickan bör höra till BB inte veven. Det är i alla fall teorin.
Jag har ett på ingång. Ska antingen på en mb31 small eller först på en nucleus 26 beroende på vad flickan kommer fram till.
De har 170 resp 165 nu.
Tog 155 men tvekade lite med tanke på att vuxna kör 165 numera.Blev det 150 eller 155, cyklade och kollade på 145cm grabben när han körde med sitt 170mm.. Det såg inte toppen ut..
Blev det 150 eller 155, cyklade och kollade på 145cm grabben när han körde med sitt 170mm.. Det såg inte toppen ut..
kände likadant när jag började med 165 på mtb, det kändes konstigt och dåligt, sprattligt, med 175 på de andra cyklarna. sen vande jag mig vid att byta mellan vevarmslängder och nu kan jag inte längre säga vilken längd jag föredrar.Jag har sen mitt senaste inlägg i denna tråd (för nån månad sen) endast kört med hojen som har 172,5mm vevar. I helgen cyklade jag på min gamla racer som har 175mm och det kändes hemskt! Jag var inte så positiv till kortare vevarmar först men min skepticism visade sig bara vara ren okunskap. Är öppen för att testa 170mm vevar i framtiden, synnerligen på en hoj som har en aeroposition.
Det var ingalunda signerat utan låg i brevlådan i en diskret förpackning utan avsändare. Så ska det se ut.
Hur har ni monterat goldix bb? Med 2.5mm på drivsidan så är det 0.5-1mm tighare än NX. Jag skulle också vilja ha någon mm bredare totalt för att vara säker på att förspännaren förspänner.
Vitus varkar ha satt 2 på driv och en på icke driv på ett somax parti med oklart lager hag skulle hellre lägga på mindre än 2.5 än 5mm.
"jämnast" vore nog att lägga på en distans på icke drive side, men vad är då den 3e distansen till?
Nja, shimano har väl 2.5mm distans på 73mm? Utan distance går boost klinga i. Med en distans så ser jag nu att det är 0 förspänning.Hur bred är din vevlagerhuset? MTB brukar har 73 mm bredde och då behövs det ingen distanser alls.
Nja, shimano har väl 2.5mm distans på 73mm? Utan distance går boost klinga i. Med en distans så ser jag nu att det är 0 förspänning.
Mb31 har satt ett fäste till växelhölje precis på kanten. Nx 32T boost passar precis.Ah, tror att jag har sett det förut, men glömde det helt när jag monterade "Vpace" vevpartiet på sonens Bird ram. Jag använde ett Shimano MT800 vevlager isf detta som följande med. För att får smala vevpartiet att klara kedjestagen sätter jag en 0,7 mm distans på vänstersidan och en 1,8 mm distans på högersidan. Tyckte att instick av axeln i vänsterarmen var på gränsen, men kanske var det rätt då med 2,5 mm distans totalt?
Min rekommendation är att använda så smala distanser som mögligt för att får vevvarmen och klingan att rotera fritt.
Bird Zero AM ramen är riktigt bra. Den är Boost men klarar smala vevar och 49 mm kedjelinjen upp till 30t.
Nu ska dottern få kortare vevar också. 152mm istället för 175mm. Borde bli bättre hoppas jag 😁
Kan bli lite högt. Men hon har dropper så borde funka.Det är en riktigt stor skillnad! Blir sådeln då inte så hög att det blir svårt att nå marken?
Tänkte att jag ska prova 165mm vevar pga nyfiken
Tänkte mig GRX, men vart hittar man dom till vettigt pris?
Monterade (Goldix-Kina-Aliexpress 150mm vevparti) och de blev testade igår på mtb-träningen. Funkade fint på vitus nucleus. Vägde inte vevpartiet, men det kändes lättare än orginalet som kom med cykeln(Samox).Du har rätt. Övervägde möjligheten med KoS men jag var för otålig.