bekväm grop hejdå
Aktiv medlem
Erfarenhet kortare vevarmar
rapido då? 127 mm borde passa många barn och det räckte med en 0,7 mm spacer på 68 mm ram. billigare än goldix var det väl också.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Funkar säkert men jag är intresserad av 155mm till en boost ram helst med sram direct mount. Förutom axellängden verkar goldix bra. Om de nu håller. Lagret skulle jag undvikarapido då? 127 mm borde passa många barn och det räckte med en 0,7 mm spacer på 68 mm ram. billigare än goldix var det väl också.
Stämmer. Bör bli 3x2.5 med 68mm. Vet inte om det är så illa att axlarna är lite random. Min funkar med marginal med 2.5mm exta spacer. Vill inte ha så mycket så har 0.5 extra på varje sida för att få till kedjelinje. Löste förspänning på annat sätt. Kedjelinje är ca 2mm mindre än nx.Bara lagret som gick sönder, inte vevarmarna.
Det är Bsa68 på cykeln vilket ska funka enl Ali express produktbeskrivning. I normalfallet för Shimano har man då två spacers på drivsidan o en på vänstersidan.
Inget för min del.De här goldix-vevarna; hur mycket extra avgifter har det blivit innan de är hemma?
Jag märkte ingen skillnad när jag bytte någon gång i tiden. Jo, förresten! Jag hade några hundra mindre i plånboken efter bytet.
Tack för svar! Och klingan sitter med Sram 3bult va?Inget för min del.
jappTack för svar! Och klingan sitter med Sram 3bult va?
Hur tydligt märker du att det är snett borrat? Jag märkte inget på kort testtur. Risken är ju att barnen inte märker nåtTryckte hem ett par goldix 155mm efter ha lurkat i denna tråd ett tag. Tycker längden fungerar bra även för mig med 82cm ben. Såpass nöjd att jag beställde hem ett par trailcraft 152mm då goldix pedalgängor är ej parallellt borrade relativt till axeln.
Vinsten för mig är höfterna då jag kan bibehålla kraften i branta klättringar och bättre balans iom mindre markkontakt med pedalerna. Jag tror på principen där du tappar 5-15% FTP just pga snäv höftvinkel, en klassiker när folk försöker pressa samma watt på tempocykel som linjecykel. Höfterna känns riktigt öppna och bra trots snäv vinkel. Nu kan jag luta mig framåt och få ner framhjulet istället för att behöva finbalansera mellan kraft eller wheelie uppför.
Märkar av det dom första 5 min, sedan har jag vant mig. I skogen känner jag inte av det öht. Vi snackar väl om nån grad, ingenting som påverkar egentligen.Hur tydligt märker du att det är snett borrat? Jag märkte inget på kort testtur. Risken är ju att barnen inte märker nåt
Som vuxen & 155mm så finns ju även Hope om man vill ha rätt längd på axel och hålen rätt borrade.
Vet ni om trenden är isolerad till Happy eller vi ska räkna med 150-160mm från SRAM och Shimano nästa år?
Ja, man vill ju inte behöva tajma pedalerna när man kör MC.Kortare vevar känns ju mer regel än undantag på E-MTB och om folk blir vana vid det där kanske det spiller över på analoga cyklar också, vem vet? 5dev har ju allt från 135-175 och klart att ett sådant high end företag ligger i framkant vad det gäller utveckling, så det kanske är en indikation vart åt det barkar.
Ja, man vill ju inte behöva tajma pedalerna när man kör MC.
SRAM kör konstigt nog 155 enbart på SX. Jag hade en tanke på att det var för att den kom senare.
De kanske gärna kör SX på e-mc så det är därför?
analoga cyklar
"cykel" räcker ?
Alla cyklar har digitala växlar. Jag har då aldrig sett en cykel med analoga växlar. Hur skulle det fungera? En CVT-låda kanskeEn elmotor är också analog. Och de flesta dyra trampcyklar har digitala växlar nuförtiden.
Alla cyklar har digitala växlar. Jag har då aldrig sett en cykel med analoga växlar. Hur skulle det fungera? En CVT-låda kanske
Kan man ha en singlespeed och ett växelreglage som inte leder någonstans för att lösa problemet?
Vilken definition av digital använder du då?
Nej, och byter du ut digital mot online i meningen ovanför blir det ännu mer obegripligt! ?
Jo, jag trodde vi pratade NAND men pratar vi markerting så är nog digital = online ja. Jag jobbar tack och love med den "gamla ekonomin".
???Min singlespeed har fortfarande digitala utväxling. Jag kan just nu välja emellan 34/20, 34/21 och 34/22.
1 växel som ligger i molnet???
"Min singlespeed har fortfarande online-utväxling"
??
???
"Min singlespeed har fortfarande online-utväxling"
??
Nä, jag trivs bra out of line.Inline s!
Ja den verkliga modellen ser väl ut ungefär såhär. Binär matematik/logik kan bli resultatet om man vill.Digital teknik är väl också analog om jag minns rätt från skolan
Då är det nog, inte helt oväntat, ojämn kvalitet. Vi kör med sram original. Upplevde inga problem vid montage.Angående Goldix, jag konstaterade detta
- axeln är några millimeter för långt
- gängorna för pedalerna behövde rensas för att kunna montera pedalerna
- fästet för klingan ser ut som SRAMs men sram klingor passar inte
Jag skulle inte rekommendera den till vuxna. Sonen med sina 50kg böjde ena vevarm ganska snabbt.
På plussidan:
+ kort
+ billig