Erfarenhet kortare vevarmar

Vevlager? Jag hittade ingen vägd vikt på r2bike men enligt sram ska det väga 700 med stålklinga utan lager.
Får hoppas r2 väger innan jag ska köpa
SRAMs standard BSA68. Vikten har jag ingen aning om var siffrorna kommer från, min våg sa något helt annat.

Men bara vevarna väger definitivt närmare 650g än 550g. Minnet var att jag var chockad över hur tunga vevarna var.

SRAMs standard BSA68. Vikten har jag ingen aning om var siffrorna kommer från, min våg sa något helt annat.

Men bara vevarna väger definitivt närmare 650g än 550g. Minnet var att jag var chockad över hur tunga vevarna var.

Det låter konstigt. S200 ser ut att vara identiskt med NX, förutom att den också finns i DUB wide. Både R2 och jag får den till kring 565 gram utan klinga.

Och jag ser inte hur Shimano skulle kunna vara 605 med klinga och vevlager. 170 mm XT utan klinga är 525 gram på R2, som är helt rimligt. 160 mm kan inte vara så mycket mindre.

Mätte S200 på två vågar nu, med SRAM alu 34T klinga, vevlager, crankboots: 800g på båda vågarna.

Mina vågar kan vara lyckosiffror men det är siffrorna jag läst av. Som referens. Mina SLX 165mm väger 490g, så verkar vara rimligt att 160mm väger 480g.

Kikar på Title's axel, vad tusan är "DUB Boost"? Känner mig efter när det kommer till standarder nu

1785177394061.webp

Dub är vevlagret...som skiter i vad der för nav. Är inte dub wide för längre axel?
Sen får man kolla för vilken offset på klinga kedjelinjen är. Några av de nya verkar ha 6mm för 52mm eller vad det var

Dub är vevlagret...som skiter i vad der för nav. Är inte dub wide för längre axel?
Sen får man kolla för vilken offset på klinga kedjelinjen är. Några av de nya verkar ha 6mm för 52mm eller vad det var
Ja DUB är vevlager-/vevaxel-standard, Boost/Super Boost är nav-/ramstandard
Förstått det som DUB Wide är för mer däckutrymme och det bara är kedjelinjen som skiljer där.

Ja DUB är vevlager-/vevaxel-standard, Boost/Super Boost är nav-/ramstandard
Förstått det som DUB Wide är för mer däckutrymme och det bara är kedjelinjen som skiljer där.

Står ju att axeln är 3mm längre i länken. Om det bara är cl som skiljer får en filosof svara på. Jag är tekniker och tekniskt är cl oförändrad om man har en klinga på 6mm istället för 3.

Står ju att axeln är 3mm längre i länken. Om det bara är cl som skiljer får en filosof svara på. Jag är tekniker och tekniskt är cl oförändrad om man har en klinga på 6mm istället för 3.
”The spindle of the MTB Wide crankset is 6 millimeters wider than a crank with a 52-millimeter chainline, pushing both arms out 3 mm on either side.”

Ja, du kan ju ha en klinga med offset 0 också… eller tillverka något eget också ihop med DUB DH 🤓
Men ”standard” verkar ju vara 3 mm offset på klingan och längre axel för att uppnå CL 55 mm på Wide.

”The spindle of the MTB Wide crankset is 6 millimeters wider than a crank with a 52-millimeter chainline, pushing both arms out 3 mm on either side.”

Ja, du kan ju ha en klinga med offset 0 också… eller tillverka något eget också ihop med DUB DH 🤓
Men ”standard” verkar ju vara 3 mm offset på klingan och längre axel för att uppnå CL 55 mm på Wide.

3mm på varje sida var det visst ja.

Du uppnår också 55mm med 0mm offset. Jag antar att syftet med wide är att få ut början av armen från ramen.

Hur som helst växlar 49mm bättre än 52mm så jag vill ogärna ha 55

Tillbaka
Topp