Erfarenhet kortare vevarmar

Vevlager? Jag hittade ingen vägd vikt på r2bike men enligt sram ska det väga 700 med stålklinga utan lager.
Får hoppas r2 väger innan jag ska köpa
SRAMs standard BSA68. Vikten har jag ingen aning om var siffrorna kommer från, min våg sa något helt annat.

Men bara vevarna väger definitivt närmare 650g än 550g. Minnet var att jag var chockad över hur tunga vevarna var.

SRAMs standard BSA68. Vikten har jag ingen aning om var siffrorna kommer från, min våg sa något helt annat.

Men bara vevarna väger definitivt närmare 650g än 550g. Minnet var att jag var chockad över hur tunga vevarna var.

Det låter konstigt. S200 ser ut att vara identiskt med NX, förutom att den också finns i DUB wide. Både R2 och jag får den till kring 565 gram utan klinga.

Och jag ser inte hur Shimano skulle kunna vara 605 med klinga och vevlager. 170 mm XT utan klinga är 525 gram på R2, som är helt rimligt. 160 mm kan inte vara så mycket mindre.

Mätte S200 på två vågar nu, med SRAM alu 34T klinga, vevlager, crankboots: 800g på båda vågarna.

Mina vågar kan vara lyckosiffror men det är siffrorna jag läst av. Som referens. Mina SLX 165mm väger 490g, så verkar vara rimligt att 160mm väger 480g.

Tillbaka
Topp