Erfarenhet kortare vevarmar

Bara lagret som gick sönder, inte vevarmarna.
Det är Bsa68 på cykeln vilket ska funka enl Ali express produktbeskrivning. I normalfallet för Shimano har man då två spacers på drivsidan o en på vänstersidan. På Goldix får jag ha två spacers på varje sida m Shimanovevlager och ändå skulle det behövts kanske 1mm distans till för att förspänningsskruven skulle funka.

Bara lagret som gick sönder, inte vevarmarna.
Det är Bsa68 på cykeln vilket ska funka enl Ali express produktbeskrivning. I normalfallet för Shimano har man då två spacers på drivsidan o en på vänstersidan.
Stämmer. Bör bli 3x2.5 med 68mm. Vet inte om det är så illa att axlarna är lite random. Min funkar med marginal med 2.5mm exta spacer. Vill inte ha så mycket så har 0.5 extra på varje sida för att få till kedjelinje. Löste förspänning på annat sätt. Kedjelinje är ca 2mm mindre än nx.

Svårt att rekommendera när axel är fel men i brist på bättre är jag ändå nöjd.

Lagret kändes som sagt riktigt risigt så bättre inte köpa det.

Jag märkte ingen skillnad när jag bytte någon gång i tiden. Jo, förresten! Jag hade några hundra mindre i plånboken efter bytet.

Monterade kortare vevar från Goldix på två cyklar igår kväll. Gick på det hela taget fint. precis som Jonte987 påpekat så är axeln lite onödigt lång. Printar nog ut ett par distanser för att kunna nyttja förspänningsskruven.
Dotterns hoj tappade 0,5kg i vikt och gick från 175mm långa vevar till 150mm. Säkert något långa för henne ändå om man kollar tabeller men mycket bättre. Själv satsade jag på 160mm, får se hur det känns på nästa runda?

Toppen, jag är ju långt ifrån någon expert på själva trampet men jag tycker det ser fantastiskt fint ut med 155mm för flickan men grabben hoppar och stutsar på 140. (153 respektive 125cm långa).

Grabben får kanske klara sig på 140 som vanligt folk men han ska få slippa 165mm och 850gram på nuclues när han kommer så långt. Köra två vevar per barncykel måste väl vara att överdriva problemet?

Mina barn vill dessutom gärna sätta sadelhöjden relativt marken och det blir ju ännu mer tokigt med korta vevar.

Tryckte hem ett par goldix 155mm efter ha lurkat i denna tråd ett tag. Tycker längden fungerar bra även för mig med 82cm ben. Såpass nöjd att jag beställde hem ett par trailcraft 152mm då goldix pedalgängor är ej parallellt borrade relativt till axeln.

Vinsten för mig är höfterna då jag kan bibehålla kraften i branta klättringar och bättre balans iom mindre markkontakt med pedalerna. Jag tror på principen där du tappar 5-15% FTP just pga snäv höftvinkel, en klassiker när folk försöker pressa samma watt på tempocykel som linjecykel. Höfterna känns riktigt öppna och bra trots snäv vinkel. Nu kan jag luta mig framåt och få ner framhjulet istället för att behöva finbalansera mellan kraft eller wheelie uppför.

Tryckte hem ett par goldix 155mm efter ha lurkat i denna tråd ett tag. Tycker längden fungerar bra även för mig med 82cm ben. Såpass nöjd att jag beställde hem ett par trailcraft 152mm då goldix pedalgängor är ej parallellt borrade relativt till axeln.

Vinsten för mig är höfterna då jag kan bibehålla kraften i branta klättringar och bättre balans iom mindre markkontakt med pedalerna. Jag tror på principen där du tappar 5-15% FTP just pga snäv höftvinkel, en klassiker när folk försöker pressa samma watt på tempocykel som linjecykel. Höfterna känns riktigt öppna och bra trots snäv vinkel. Nu kan jag luta mig framåt och få ner framhjulet istället för att behöva finbalansera mellan kraft eller wheelie uppför.
Hur tydligt märker du att det är snett borrat? Jag märkte inget på kort testtur. Risken är ju att barnen inte märker nåt

Som vuxen & 155mm så finns ju även Hope om man vill ha rätt längd på axel och hålen rätt borrade.

Vet ni om trenden är isolerad till Happy eller vi ska räkna med 150-160mm från SRAM och Shimano nästa år?

Nu kört några rundor med 165 vevar. Kan inte säga att det är någon enorm skillnad på känsla men det är gött att inte slå i pedalerna lika mycket. Gick från 175mm vevar. Lite sugen på korta vevar till landsvägshojen just för att kunna öppna upp höften lite mer när man ligger i bocken.

Som vuxen & 155mm så finns ju även Hope om man vill ha rätt längd på axel och hålen rätt borrade.

Vet ni om trenden är isolerad till Happy eller vi ska räkna med 150-160mm från SRAM och Shimano nästa år?

Kortare vevar känns ju mer regel än undantag på E-MTB och om folk blir vana vid det där kanske det spiller över på analoga cyklar också, vem vet? 5dev har ju allt från 135-175 och klart att ett sådant high end företag ligger i framkant vad det gäller utveckling, så det kanske är en indikation vart åt det barkar.

Kortare vevar känns ju mer regel än undantag på E-MTB och om folk blir vana vid det där kanske det spiller över på analoga cyklar också, vem vet? 5dev har ju allt från 135-175 och klart att ett sådant high end företag ligger i framkant vad det gäller utveckling, så det kanske är en indikation vart åt det barkar.
Ja, man vill ju inte behöva tajma pedalerna när man kör MC.

SRAM kör konstigt nog 155 enbart på SX. Jag hade en tanke på att det var för att den kom senare.
De kanske gärna kör SX på e-mc så det är därför?

Ja, man vill ju inte behöva tajma pedalerna när man kör MC.

SRAM kör konstigt nog 155 enbart på SX. Jag hade en tanke på att det var för att den kom senare.
De kanske gärna kör SX på e-mc så det är därför?

Elcyklar brukar har andra infästning. Jag tror att det är bara på SX för det är tänkt till barncyklar, som ofta använder billiga komponenter.

Alla cyklar har digitala växlar. Jag har då aldrig sett en cykel med analoga växlar. Hur skulle det fungera? En CVT-låda kanske

Oj, ett komplicerat ämne.

Ja, utväxlingen själva är digital genom hela tänder. Växling mellan växlarna är teoretiskt digital om det ska funka, men kedjan kan hamna emellan drev. Sen kan växelreglaget vara analog, gamla fiktionsreglage, eller digital, indexerat eller elektroniskt.

CVT-låda kan vara helt analog, men har aldrig sett den på en cykel.

Kan man ha en singlespeed och ett växelreglage som inte leder någonstans för att lösa problemet?

Jo, jag trodde vi pratade NAND men pratar vi markerting så är nog digital = online ja. Jag jobbar tack och love med den "gamla ekonomin".

Digital är väl strikt talat att något anges i diskreta steg, snarare än något kontinuerligt, dvs analogt.

Motsatsen till elektrisk cykel är således:
1686658310144.png

?

Nej, och byter du ut digital mot online i meningen ovanför blir det ännu mer obegripligt! ?

Jo, jag trodde vi pratade NAND men pratar vi markerting så är nog digital = online ja. Jag jobbar tack och love med den "gamla ekonomin".

Håller med att använda "digital" som synonym till "online" inte är bra. Men i tidningar och på jobbet (ingen marketing) används digital bara som synonym till "online": digitala möte. Även om jag har fingrarna skulle jag inte beskriva mig själva som digital när jag är med i en online möte.

Angående Goldix, jag konstaterade detta
- axeln är några millimeter för långt
- gängorna för pedalerna behövde rensas för att kunna montera pedalerna
- fästet för klingan ser ut som SRAMs men sram klingor passar inte

Jag skulle inte rekommendera den till vuxna. Sonen med sina 50kg böjde ena vevarm ganska snabbt.

På plussidan:
+ kort
+ billig

Angående Goldix, jag konstaterade detta
- axeln är några millimeter för långt
- gängorna för pedalerna behövde rensas för att kunna montera pedalerna
- fästet för klingan ser ut som SRAMs men sram klingor passar inte

Jag skulle inte rekommendera den till vuxna. Sonen med sina 50kg böjde ena vevarm ganska snabbt.

På plussidan:
+ kort
+ billig
Då är det nog, inte helt oväntat, ojämn kvalitet. Vi kör med sram original. Upplevde inga problem vid montage.

Förhoppningsvis håller det för flickans 42+ kg och xc.
Annars är det nog hope som gäller.

Tillbaka
Topp