Erfarenhet kortare vevarmar

Berk

Aktiv medlem
Slår i titt som tätt och är också sugen på testa kortare vevarmar. Har 175mm race face aeffect idag på min orbea occam h20 2021. Vad passar rätt av på denna cykel utan att byta vevlager och annat? Tänker 165mm men är det för stort steg?
Följdfråga, jag måste ha en avdragare för race face, funkar biltemas eller var hittar jag en billig men funkis? Tack så länge!

De flesta Race Face vevpartier, aeffect inklusive, har Shimano HT II axelstandard. Så de flesta RF och alla Shimano vevpartier (med rätt bredde och kedjelinjen) passar. Jag skulle rekommendera Shimano SLX.

165 mm är bara 6% kortare än 175 mm, så ingen riktigt stor skillnad. Om du inte tycker om långa vevarmar och inte är riktigt lång är det ingen problem att går ner till 165 mm. Obs att du kommer att sitta 10 mm högre och tyngdpunkten blir lite högre.

A. Bengtsson

Aktiv medlem
De flesta Race Face vevpartier, aeffect inklusive, har Shimano HT II axelstandard. Så de flesta RF och alla Shimano vevpartier (med rätt bredde och kedjelinjen) passar. Jag skulle rekommendera Shimano SLX.

165 mm är bara 6% kortare än 175 mm, så ingen riktigt stor skillnad. Om du inte tycker om långa vevarmar och inte är riktigt lång är det ingen problem att går ner till 165 mm. Obs att du kommer att sitta 10 mm högre och tyngdpunkten blir lite högre.
Tack! Har sneglat på slx. Hur tar jag reda på att det blir rätt kedjelinje? Hittar inte den siffran i specen till cykeln. Eller är det boost och ickeboost jag ska ha koll på?

A. Bengtsson

Aktiv medlem
Det är svårt att säga nuförtiden. Tidigare fanns det bara icke-Boost (49 mm) och Boost (52 mm), men många nya cykel kommer med Boost och 55 mm kedjelinjen.
Hej igen. Occam har 52mm kedjelinje och då måste ju dessa vara rätt? Fråga 2,är det samma infästning för drevet på shimano och race face?

Berk

Aktiv medlem
Hej igen. Occam har 52mm kedjelinje och då måste ju dessa vara rätt? Fråga 2,är det samma infästning för drevet på shimano och race face?

Ja, dessa är rätt. Tyvärr har varje tillverkare sin egen "standard" till montering av drev. Också behövs olika verktyg till varje "standard" (bara Sram använder vanliga Torx skruv).

vadaren

Medlem
Har för mig varit ofattbart hur man kan ligga på 90-100 i kadens bekvämt. Kolla på en kalkylator och såg att jag med mina mått ska ha "max 155mm" (inseam ~77,5mm). Även läst och sett mycket om kortare vevar och fördelar där med få nackdelar. Ytterligare fördel är att 160mm vevar ser ut att vara nästan betydligt billigare på t.ex r2-bike, låg efterfrågan?

Berk

Aktiv medlem
Har för mig varit ofattbart hur man kan ligga på 90-100 i kadens bekvämt. Kolla på en kalkylator och såg att jag med mina mått ska ha "max 155mm" (inseam ~77,5mm). Även läst och sett mycket om kortare vevar och fördelar där med få nackdelar. Ytterligare fördel är att 160mm vevar ser ut att vara nästan betydligt billigare på t.ex r2-bike, låg efterfrågan?

Det finns ingen "max" eller optimal vevarmslängd. De få pålitliga vetenskapliga studier jag har sett kommer fram till att effekten inte påverkas när vevarmslängden varieras med 20%. Men måste dock kunna anpassa kadensen. Så det kan vara du inte kan trampa 100 rpm med vanliga vevarmslängden. Det vill dock inte säga att du kommer att blir snabbare med kortare vevar. Kanske är kortare dock mer komfortabel. Obs att du kommer att sitta högre med kortare vevar.

Är 160 mm vevar verkligen billigare hos R2? De flesta 160 mm vevar är till elcyklar, inte till vanliga cyklar.

vadaren

Medlem
Det finns ingen "max" eller optimal vevarmslängd. De få pålitliga vetenskapliga studier jag har sett kommer fram till att effekten inte påverkas när vevarmslängden varieras med 20%. Men måste dock kunna anpassa kadensen. Så det kan vara du inte kan trampa 100 rpm med vanliga vevarmslängden. Det vill dock inte säga att du kommer att blir snabbare med kortare vevar. Kanske är kortare dock mer komfortabel. Obs att du kommer att sitta högre med kortare vevar.

Är 160 mm vevar verkligen billigare hos R2? De flesta 160 mm vevar är till elcyklar, inte till vanliga cyklar.
Såklart väldigt individuellt. Det blir intressant att testa. På r2 kostade sram rival 1x med quarqen 312€ i 170mm och 236€ i 160mm. Kan ha ändrats, r2 verkar ha någon dynamisk prissättning baserad på efterfrågan?

Bamsebjörn

Aktiv medlem
150mm goldix monterade på grabbens allebike, första testet på torsdagens pass… ska bli intressant att se hur han reagerar 😁
Kul! Jag satte dit 155mm på min dotters cykel för någon vecka sedan. Blev jättebra jämfört m de gamla 170mm vevarna (märkligt m vuxenlängd på en xs-ram). Men skum bredd på Goldix genomgående axel på vevpartiet. Fick sätta en fjärde 2,5mm spacer mellan vevlager o ram. Annars gick det inte att använda förspänningsskruven. Såg att nån tidigare i tråden haft samma erfarenhet.

Laan84

Aktiv medlem
Jag testade med samma spacers som satt original och det fungerade precis.
Kul! Jag satte dit 155mm på min dotters cykel för någon vecka sedan. Blev jättebra jämfört m de gamla 170mm vevarna (märkligt m vuxenlängd på en xs-ram). Men skum bredd på Goldix genomgående axel på vevpartiet. Fick sätta en fjärde 2,5mm spacer mellan vevlager o ram. Annars gick det inte att använda förspänningsskruven. Såg att nån tidigare i tråden haft samma erfarenhet.

Laan84

Aktiv medlem
Hur många använde du? Det kommer 3 spacers men 1 borde användas på 73mm.

Pga annat har jag inte skruvat med det men nu ligger 0,5mm spacers och ett shimano vevlager och väntar. Ska mäta och skruva lite.
Det satt en på varje sida på slx-vevpartiet och testade med samma. Det medföljde tre i paketet, men de har jag inte använt.

jonte987

Aktiv medlem
Det satt en på varje sida på slx-vevpartiet och testade med samma. Det medföljde tre i paketet, men de har jag inte använt.
Ok. Jag ska kolla lite. Bytte från DUB som av oklara anledningar har en spacer på utsidan av lager (om jag nu följt instruktionerna).
MT800 vill ha en på insidan driv enligt instruktionerna och målet är väl att landa på 96.5mm bredd när man är klar. För att hamna på uppgiven kedjelinje.

Laan84

Aktiv medlem
Ok. Jag ska kolla lite. Bytte från DUB som av oklara anledningar har en spacer på utsidan av lager (om jag nu följt instruktionerna).
MT800 vill ha en på insidan driv enligt instruktionerna och målet är väl att landa på 96.5mm bredd när man är klar. För att hamna på uppgiven kedjelinje.
Jag bytte inte vevlager, var kanske otydlig med det.

jonte987

Aktiv medlem
Ok. Domen har kommit.
155 mm Goldix med goldix/fulkina lager.
Q = 170mm
Bredd över lager med 2.5mm spacer = 97.5 mot shimano 96.5.
Den är alltså inte för smal utan tvärtom.
Q.E.D: Kedjlinjen är inte vanilj.

Då slänger vi på NX med 3mm boost (52mm cl)
Jag kan mäta Q till 173mm mot specade 172. Så kanske är mina mätningar +-1mm.
Frigång mätt med rostiga bladmått och skjutmått får jag till 2.0mm.

På med Shimano lager. Mycket riktigt är det 96.5mm med standard 2.5 spacer.
Frigång 0.0mm mätt genom att höra att det precis touchar där klingan är sned, sliten eller möjligen smutsig.

Goldix bör alltså ligga på 50mm CL vilket nog ofta är bra men inte på en MB31.

Fan att jag glömde beställa en 30T. Kanske skulle funka.

Q är ju bra så helst skulle man justera med klingan inte spacers men slänger man på 1mm på varje sida borde man landa på cirkus 172mm Q och 1mm frigång och 51mm cl.
Tvek på att det räcker men det kanske gör det till jag får tag i en annan klinga

jonte987

Aktiv medlem
fan jag glömde förspänningen. Den spänner inget över 98.5mm och inte 99 heller. Så måste upp 0,5-1.0mm till. Eller fila ner axeln 1-1.5mm.
@Laan84 kollade du att du spänner mot veven innan den bottnar mot axeln?

Vad gör man?
1684406870111.jpeg

eller
006.gif

Berk

Aktiv medlem
Ok. Domen har kommit.
155 mm Goldix med goldix/fulkina lager.
Q = 170mm
Bredd över lager med 2.5mm spacer = 97.5 mot shimano 96.5.
Den är alltså inte för smal utan tvärtom.
Q.E.D: Kedjlinjen är inte vanilj.

Då slänger vi på NX med 3mm boost (52mm cl)
Jag kan mäta Q till 173mm mot specade 172. Så kanske är mina mätningar +-1mm.
Frigång mätt med rostiga bladmått och skjutmått får jag till 2.0mm.

På med Shimano lager. Mycket riktigt är det 96.5mm med standard 2.5 spacer.
Frigång 0.0mm mätt genom att höra att det precis touchar där klingan är sned, sliten eller möjligen smutsig.

Goldix bör alltså ligga på 50mm CL vilket nog ofta är bra men inte på en MB31.

Fan att jag glömde beställa en 30T. Kanske skulle funka.

Q är ju bra så helst skulle man justera med klingan inte spacers men slänger man på 1mm på varje sida borde man landa på cirkus 172mm Q och 1mm frigång och 51mm cl.
Tvek på att det räcker men det kanske gör det till jag får tag i en annan klinga

Man kan också köpa några distanser till vevaxeln (inte vevlagret).

Men en 30t klinga är väl inte fel till ett barn.

jonte987

Aktiv medlem
Man kan också köpa några distanser till vevaxeln (inte vevlagret).

Men en 30t klinga är väl inte fel till ett barn.
Nej, 30T funkar men jag glömde att axeln är förlång då pre-load bottnar.
Resten tycker jag funkar rimligt men jag vill inte shimsa till 100mm för att kunna spänna ihop det. Synd på både q och cl

Berk

Aktiv medlem
Jo, det går att lösa. Bäste vore ju om de sågat rätt nere i Kina.

Fortfarande bättre än tvärtom. De två, identiska, kina-vevpartier jag monterade på fruns och sonens Boost cyklar är så smala att det behövdes distanser till. Tycker att det är lungt, också för att båds cyklister är lätt, men det är bättre om man kan använda hela anläggningsytan.

jonte987

Aktiv medlem
Fortfarande bättre än tvärtom. De två, identiska, kina-vevpartier jag monterade på fruns och sonens Boost cyklar är så smala att det behövdes distanser till. Tycker att det är lungt, också för att båds cyklister är lätt, men det är bättre om man kan använda hela anläggningsytan.
Ja, sammantaget ser det bra ut för priset. Att cl är smal men rimlig tycker jag mest är positivt.

Laan84

Aktiv medlem
Kunde under gårdagens Västmanland cup i Skultuna se en parkerad junior-cykel till med Goldix vevar. Vore kul att veta hur många som sålts till Sverige pga denna tråd 😁

jonte987

Aktiv medlem
Ser att grabben inte kommer överens med 140mm vev på xc240. Om det nu beror på det men han tappar kontakten på ena sidan då och då. Precis som flicka gjorde på 165mm.

Det får ändå duga för den cyklingen han gör. Flickan cyklar lite mer riktiga distanser och måste ha grejor som passar.

Hon gjorde bytet till 29'' och 155mm nu efter att ha velat lite. Rullar på bra.

Berk

Aktiv medlem
Jag hade lite kortavevar-misär igår kväll. När jag konverterade fruns gamla MTB till sonens city-cykel sätta jag på 147 mm Frog vevar. Rätt längd och ok distans till marken med smalare däck på. Fyrkant axel-"standard" är dock obegripligt med olika utsick på både sidorna och behövde fila av mycket av spetsen av högerveven för att klara kedjestagen.

Allt har funkat ok, förutom att kedjan ofta hoppar av klingen för att den inte är NW och bakväxeln inte har clutch. Hade äntligen beställt en kedjestyrare, men 31,6 mm visade sig att vara för små. Fick just en i rätt mått, men upptäckte då att den är för bred för att passa emellan klinga och vevarmen. Så igår kväll skräpar jag bort plast med ett kniv i en halvtimme. Nu passar den, som tur utan att jag behövde fila ner bulten. Hoppas att den gör det den ska göra.

Smiler

Aktiv medlem
Kunde under gårdagens Västmanland cup i Skultuna se en parkerad junior-cykel till med Goldix vevar. Vore kul att veta hur många som sålts till Sverige pga denna tråd 😁
Jag är sedan igår kväll skyldig till två st till iaf 😊
Blev en 160 till mig själv och en 150mm till dottern. Kan vara lite i längsta laget för henne men hon växer nog i dem. samt att det idag sitter 175-vevar på hennes cykel så det kommer bli mycket bättre iaf. Själv var jag nyfiken på hur det känns med korta vevar och tänkte att det kunde passa på fullsussen. Polaren testade 165 vevar för några år sedan och gillade det, jag är kortare än honom så jag tänkte "lika bra att korta rejält"...

nisselarsa

Aktiv medlem
Kan ha varit vår XC260, som redan är "räknad" här i tråden. 🙂

Vill minnas att jag valde 140 i längd och tycker ändå att pedalvarvet ser stort ut för pojken.
IMG_20230525_181638_1~2.jpg

Emil777

Aktiv medlem
+1, jag hade inte hittat passande vevarmar till pojkens cykel utan den här tråden.

Förresten, kände din son någon skillnad med kortare vevarmar?
Min pojk har inte klagat att jag bytte till kortare 150mm. Det brukar betyda 100% nöjd.

Laan84

Aktiv medlem
+1, jag hade inte hittat passande vevarmar till pojkens cykel utan den här tråden.

Förresten, kände din son någon skillnad med kortare vevarmar?
Min pojk har inte klagat att jag bytte till kortare 150mm. Det brukar betyda 100% nöjd.
Han säger att han är nöjd, ser också mycket bättre ut. Han kan ha sadeln lite högre och hela positionen på cykeln blir bättre.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Då gick högra delen av vevlagret från Goldix sönder efter kanske tre veckors sporadisk cykling för min 10-åring. Höger vevlager hade även gängat ut sig lite så det kanske var en verkstadstabbe från min sida som skapade glapp o sedan förstörde lagret?

Satte i shimanovevlager med fyra spacers som man tydligen måste ha på Goldix för att inte axeln ska sticka ut genom vänsterveven. Shimanos vevlagrer är lite smalare på utsidan än Goldix så trots fyra spacers bottnade förspänningsskruven utan att det tightades ihop. Fulmeckade i en gummisnodd vid förspänningsskruven, då funkade det.

Bra med kortare vevarmar men det borde gå att hitta några bättre. Goldix är ändå inte gratis och småirriterande att axeln är för lång.

jonte987

Aktiv medlem
Då gick högra delen av vevlagret från Goldix sönder efter kanske tre veckors sporadisk cykling för min 10-åring. Höger vevlager hade även gängat ut sig lite så det kanske var en verkstadstabbe från min sida som skapade glapp o sedan förstörde lagret?

Satte i shimanovevlager med fyra spacers som man tydligen måste ha på Goldix för att inte axeln ska sticka ut genom vänsterveven. Shimanos vevlagrer är lite smalare på utsidan än Goldix så trots fyra spacers bottnade förspänningsskruven utan att det tightades ihop. Fulmeckade i en gummisnodd vid förspänningsskruven, då funkade det.

Bra med kortare vevarmar men det borde gå att hitta några bättre. Goldix är ändå inte gratis och småirriterande att axeln är för lång.
Ja, axeln är för lång men inte 4x2.5 spacers på bsa 73.
Men var det lagret eller veven som gick sönder? Jag bara provmonterade lagret och bytte sen till shimano. Det kändes inte bra men får ligga i reserv. 1mm bredare än shimano med en spacer.

Topp