Behöver jag en till MTB?

Spacekitty

Aktiv medlem
Behöver jag en till MTB?
Jag köpte ju en såndär Epic för att prova på lite långlopp. Pga brist på långlopp nu på hösten har det blivit skog med rötter, stenar, stockar och grejer istället, det fungerar ju bra och jag har inte bottnat dämparna än. Men när kan man säga att den inte duger längre, när "måste" jag byta upp mig till något med mer slag på dämparna, kraftigare däck, och annat? Vad kan jag inte göra med en Epic?

Behöver jag en till MTB?
Du behöver byta när du inte tycker att det är roligt att cykla som du vill cykla på din nuvarande cykel.

Jag råkar dock känna en äldre herre som körde de första endurotävlingarna i sverige på en Epic, visserligen var den hojen bestyckad med 120gaffel och hojen dog väl i stort sett, men det gick.

Behöver jag en till MTB?
Luthman Photography sa:
Du behöver byta när du inte tycker att det är roligt att cykla som du vill cykla på din nuvarande cykel.
.

Det är väl lite mer komplicerad ... Frågan är om det är roligare på en annan cykel. Det är svårt att veta om man inte har provat. Jag tror att jag välde helt rätt med min första stigcykel med lite mer slaglängd, lite mer reach och lite slakare styrvinkel än en Epic. Men, jag vilde ännu prova en cykel till. Köpte en hardtail med plats till bredare däck för höst/vintercykling. Jätteroligt, men klart att jag behöver den inte (även om många här skulle tänka annorlunda).

Behöver jag en till MTB?
Berk sa:
Luthman Photography sa:
.

Det är väl lite mer komplicerad ... Frågan är om det är roligare på en annan cykel. Det är svårt att veta om man inte har provat. Jag tror att jag välde helt rätt med min första stigcykel med lite mer slaglängd, lite mer reach och lite slakare styrvinkel än en Epic. Men, jag vilde ännu prova en cykel till. Köpte en hardtail med plats till bredare däck för höst/vintercykling. Jätteroligt, men klart att jag behöver den inte (även om många här skulle tänka annorlunda).

För att det ska vara roligare på en annan hoj så måste man ju på något sätt tycka att det inte är superkul på nuvarande hoj. Annars är det ju bara annorlunda. Om det nu är rolighetsfaktorn det handlar om.

Behöver jag en till MTB?
Det kanske inte går lättare på en ny cykel heller. Själva vanan kommer med tiden så att säga.

Ska du inte cykla utför då behöver du inte köpa en till, tycker jag. Konsumtion är väl kul iofs.

Behöver jag en till MTB?
:)

Bilagor

• TrekBicycle.jpg
    TrekBicycle.jpg
    116 KB · Besök: 57
Behöver jag en till MTB?
Skogling sa:

Den där skulle jag kunna köpa bara för färgen.

NickPick sa:
Det kanske inte går lättare på en ny cykel heller. Själva vanan kommer med tiden så att säga.
Ska du inte cykla utför då behöver du inte köpa en till, tycker jag. Konsumtion är väl kul iofs.

Jag förväntar mig inte att det ska bli lättare med en annan cykel, det var mer en undring om när jag behöver mer än det jag har, när den inte räcker till så att säga. Men om gränsen ligger vid utförsåka/downhill så klarar jag mig länge till, är inte intresserad av att åka lift upp och rulla ner.

Senast ändrad:
Behöver jag en till MTB?
Jag trailifierade min Epic en aning genom att sätta en excentrisk bussning i dämparfästet, samt ställde gaffeln på 110, samt saggade lite extra i bakdämparen. Det låter kanske som små justeringar. Men sammantaget sett så tycker jag det blev lite skillnad.

Behöver jag en till MTB?
Oggler sa:
Jag trailifierade min Epic en aning genom att sätta en excentrisk bussning i dämparfästet, samt ställde gaffeln på 110, samt saggade lite extra i bakdämparen. Det låter kanske som små justeringar. Men sammantaget sett så tycker jag det blev lite skillnad.

Det finns nu också en Epic Evo, som är en vanlig Epic med 120mm gaffel, bredare däck och dropperpost. Jättelämpig cykel för din syfte, skulle jag tänka. Så kan man bara byta ut några delar. Men kanske vi du köpa en ny cykel?

Behöver jag en till MTB?
Jag hade inte köpt en ny cykel. Eller jo en hardtail för att öva upp tekniken och spara på dämpar-underhållskostnaderna i vinter. Å andra sidan är det billigare att serva cykeln du har än att köpa någon ny.

Behöver jag en till MTB?
Jag har gått andra hållet från 130 trail cykel till 100 mm xc (Scalpel). Jag kör samma stökiga stigar i Göteborg men gillar att nya cykeln är lätt och mycket snabbare. Trail cykeln får komma ut när det är extra geggigt eller när det är extra stökigt. Om jag sku välja en av dem blev det den lätta.

Behöver jag en till MTB?
Om vi ska vara allvarliga så finns det väl ingenstans i tex Genarp som inte funkar med 100mm. Jag körde mycket av det med helstel första året.

Jag kör 130mm ht nu och problemet är att hitta nånstans att testa gränserna. Vet iof sig inte hur mycket som är 30mm extra och vad som är geo.

Sen beror det väl lite på vad man är utr efter för känsla

Behöver jag en till MTB?
Jag är likadan fast med mina bilar. Fast jag äger två stycken idag och är mycket nöjd går jag ändå och fnular på nr 3 och jag vet att om jag skulle köpa en tredje så hade jag en kort tid efter gått och fnulat lika mycket på nummer 4 till slut.

Men MTB har jag bara en men den är mycket mångsidig.

Behöver jag en till MTB?
Tomcaten sa:
Jag är likadan fast med mina bilar. Fast jag äger två stycken idag och är mycket nöjd går jag ändå och fnular på nr 3 och jag vet att om jag skulle köpa en tredje så hade jag en kort tid efter gått och fnulat lika mycket på nummer 4 till slut.

Men MTB har jag bara en men den är mycket mångsidig.

Bilar är klart mindre mångsidiga än cyklar (eller det ska väl vara Nissan lagra/rs6 Avant e.d. som är lite mer mångsidiga då)
Snål brukis busar dåligt, båda transporterar cyklar dåligt, campervan pendlar dåligt...

Spacekitty: komplettera med de greppigaste bredaste däck som går på samt en dropperstolpe med extern dragning så att den är lätt att ta på/av, samt om du känner dig otrygg när det lutar nedåt med ett angleset så tror jag du kommer uppleva cykeln som mer stig o stök-vänlig.

Behöver jag en till MTB?
Den räcker till Vallåsen öppnar igen till våren :)

Ovan förslag med lite grövre höst/vinterdäck är väl inte fel även om leran inte riktigt har hunnit samla sig än så gör den väl det när som helst.

Behöver jag en till MTB?
Så vilka riktigt greppiga höst och vinterdäck rekommenderas, nu när det kom på tal?

29x2.4" går in som max fram om jag räknar rätt, större kommer fastna i bryggan mellan gaffelbenen.

Behöver jag en till MTB?
Jag kör nobby nic 2.35 och det funkar men det är inte så blött ännu så det kanske inte duger?
Magic Mary är väl nästa steg

Behöver jag en till MTB?
Wolfgang Arenz räknas ju närmast som gud i gummisammangang så hans nya företag wolfpack tyres är ju intressanta, jag som just nu inte letar däck har dock dålig koll på dem.
Hans förra projket för Schwalbe har gett addix soft, finns t o m ultrasoft, men då bara i utförsdäck.
Nobby nic, bak även Hans dampf, helst 2019 som har mer kantdubb (kanske t o m funkar fram?) Magic mary fram. Är ordningen från minst till mest mönster.
Maxxis greppigaste allmänt förekommande gummi är maxxterra, man kan kanske med lite tur hitta dhf i maxxgrip och exo-casing, men räkna inte med det.
Alternativ är dhr och highroller (aka hr)2. Finns även en del nya maxxis-däck.

Finns fler märken men nu är det sovdags ;)

Senast ändrad:
Behöver jag en till MTB?
Behöver jag en till MTB?
Nej, jag skrev nn bak o mm fram. Jag har inte testat än men det är ett vanligt förslag. När nn + nn inte duger längre så kommer jag att testa det.

Behöver jag en till MTB?
jonte987 sa:
Nej, jag skrev nn bak o mm fram. Jag har inte testat än men det är ett vanligt förslag. När nn + nn inte duger längre så kommer jag att testa det.

Ha! Va*** gjorde min hjärna av sista delen av meningen? Jaja jag skyller på att jag är trött.

Senast ändrad:
Behöver jag en till MTB?
Jag hittade nån Tour Test som visade att MM med Addix Soft hade bättre grepp, var bredare vid samma storlek och inte rullade så många watt trögare än NN, därav blev mitt val MM. Jag kör inte på tid nu på vintern, hellre bra grepp.

Behöver jag en till MTB?
Och svaret på trådens ursprungliga fråga blev alltså att jag behöver en till om jag ska ägna mig åt riktig utförsåka, när Vallåsen öppnar i vår. Jag saknar nog till viss del försiktighetsgenen, skulle köra ihjäl mig om jag ens försökte mig på det.

Eller... det kanske går med Epic även till det.

Senast ändrad:
Behöver jag en till MTB?
Du behöver inte ytterligare en hjuling för att kunna köra det mesta utom DH då Epic fixar mycket, MEN skojfaktorn med en cykel typ AM eller enduro skall inte underskattas. Har skaffat en enduro, som är mycket mer än vad jag kan / vågar men känslan att köra en cykel som definitivt inte sviktar vad du än satsar på är grym. Speciellt vid denna tiden på året, när det är halt o grisigt.

Behöver jag en till MTB?
Tillbaka
Topp