Behöver mitt shimano xt baknav service?

catch

Aktiv medlem
Tog upp min pendlarcykel i lägenheten för att bakbromsen låg på och gnisslade. Bakhjulet snurrade inte ett halvt varv utan belastning.
Nu är det fixat, hjulet snurrar igen :)

När cykeln hänger i ramen och bakhjulet snurrar fritt hörs ett dovt mullrande som från kulorna. Ljudet "känns" också när jag håller i ramen (alu). Det låter inte torrt, ojämnt eller grusigt och jag tvättar aldrig med högtryck eller använder avfettning till drivlinan. Däremot rullar cykeln året runt, har blivit två vintrar och en sommar nu.

Anledningen till att jag frågar istället för att bara öppna och titta hur det ser ut är att jag saknar de tunna blocknycklarna (15 och 17?) som behövs.

Bilagor

• IMG_20150906_142028.JPG
    IMG_20150906_142028.JPG
    72.8 KB · Besök: 32
jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du känner att lagret hackar när du håller i
> ramen så tyder det på att navet är i fint
> skick.

Say what?

Edit:
Ironiradar på…
Bara att serva alltså.

Senast ändrad:
Preacher skrev:
-------------------------------------------------------
> Dina lager mår skit, shimanonav bör rivas var
> sjätte månad, ungefär.

Jo tjena och folk med sunt förnuft bor på Södermalm.

Det låter som att det är det din body som inte mår bra. I alla fall om det låter lika när du vevar baklänges och hjulet står stilla men inte när det snurrar och du vevar framåt.

Shimano har olika bra tätning på olika nav/årsmodeller. Vissa stämmer in på Preachers påstående, andra inte (lika mycket).

Idag kände jag ett glapp i bakhjulet. Det visade sig att mina nyinköpta
blocknycklar inte behövdes utan det satt en låsring liknande den som
används till kassetten.

Det som dolde sig innanför kanske passar i missärtråden :(

Bilagor

• IMG_1072.jpg
    IMG_1072.jpg
    66 KB · Besök: 24
Ditt nav ser ut ungefär som bilderna från den undersökning vi gjorde i brf-föreningen när vi kom fram till att vi måste byta stammar.

edit: +1 på Phil såklart…

Senast ändrad:
Nej, Dr.Spoke har rätt i att jag inte borde fått ut axeln. Den kryssade "låsringen ska enligt shimanos manual dras med 15-17 Nm. Den satt helt löst, varför jag inte behövde använda 17mm-nyckeln.

Tycker ändå att änden på axeln ser helt ok ut och kommer skruva ihop eländet (igen) så att jag kan cykla till jobbet. Kulorna ligger nu i ordentligt med fett och borde ta sig igenom vintern.

Bilagor

• IMG_1078.jpg
    IMG_1078.jpg
    40 KB · Besök: 21
  • IMG_1077.jpg
    IMG_1077.jpg
    46.2 KB · Besök: 25
Känslan när man duschar det där grislagret med en halv flaska bräkleen. Skulle kunna örfila någon för att få det där att se topp ut igen.

Tillbaka
Topp