Behöver moraliskt stöd och gärna tips

Tomatmormor

Ny medlem
Så den 15 augusti beställde jag en nukeproof mega 290 race från globalbike.co.uk.
En resa som nu efter 3 månader har resulterat i att jag känner mig rätt liten, dum och lite smått nere.
Jag betalade 21 699,59 sek för cykeln. Via paypal gick betalningen vilket kändes säkert.
Det gick en period och jag fick varken info om cykeln eller någon frakt info så jag kunde följa ordern heller.
Till slut så sa ägaren att han använt sig av ett nytt fraktbolag och att cykeln hade försvunnit.
Precis innan det hade jag startat en tvist via paypal. Ägaren och jag pratades vid någon dag efter tvisten startade och då hade 2018 års modell av megan släppts fast denna modell i lite vassare utförande ( nukeproof mega 290 comp 2018 ).
Han sa då att han kunde skicka den istället i "godwill" för att det blivit så tokigt.
Det lät jätte snällt tyckte jag, men han kunde inte beställa den när jag hade en tvist i paypal för då kom han inte åt pengarna eller något sånt sa han.
Här kom den blåögda svensken in i bilden, jag har alltid litat på folk lite för enkelt och även denna gång.
Så tvisten las ner med paypal och allt fortsatte som innan. Ingen info och när jag ringde så kom det bara massa ursäkter.
Så nu två veckor tillbaka ska den ha blivit skickad. Fast återigen ursäkt efter ursäkt. Jag skulle fått cykeln idag men nu får jag den förmodligen på måndag. Igår skulle han skicka frakt info om "15 minutes", idag vid 13.56 skulle han skicka info om "2 minutes" och fortfarande inget.
Så nu gick jag in på trustpilot för att kolla igenom betyg på butiken ( Vilket såg bra ut i augusti när jag först kollade lite lätt ).
Men nu ser det helt annorlunda ut ( https://uk.trustpilot.com/review/globalbike.co.uk ).
Jag är långt ifrån ensam om min upplevelse bara att jag verkar vara den ända som varit så blåst att jag väntat så länge och lagt ner tvist via paypal.
Så nu tar jag gärna emot tips om hur jag ska gå tillväga nu när paypal frånsäger sig all inblandning ( får skylla mig själv jag vet ).

Snälla jag behöver inte få kommentarer om att jag är naiv och jävligt dum för det har jag tillslut kommit på själv och det svider rätt bra som det är, så va gärna lite schyssta i kommentarerna.
Önskar även er alla en trevlig fredagskväll :)

Eftersom det var en så pass stor summa så antar jag att betalade via ett kreditkort som du har länkat på paypal?

Om paypal inte längre vill öppna en tvist för att du redan gjort det och sedan lagt ner den (gör aldrig det förrän du har fått produkt lr pengar tillbaka) så kan du troligen fortfarande gå via ditt kreditbolat och berätta vad som hänt. De kommer troligen att sida med dig och häva köpet, vi hoppas iaf på det!!

Senast ändrad:
d_anders sa:
Begär att få pengarna tillbaka och köpet hävt. Får du inte pengarna inom några dagar så polisanmäl i England.

Ska ringa imorgon då dom stängt nu. Ska säga detta och se vad han säger. Har även en app som spelar in samtal nu så jag har kött på benen hädanefter.
Polis anmälan får nog vänta. Tack för svar :)

Senast ändrad:
båtbensbudet sa:
Eftersom det var en så pass stor summa så antar jag att betalade via ett kreditkort som du har länkat på paypal?

Om paypal inte längre vill öppna en tvist för att du redan gjort det och sedan lagt ner den (gör aldrig det förrän du har fått produkt lr pengar tillbaka) så kan du troligen fortfarande gå via ditt kreditbolat och berätta vad som hänt. De kommer troligen att sida med dig och häva köpet, vi hoppas iaf på det!!

Ja mitt MasterCard är länkat dit. Ringde dom och lämnade ett meddelande.
Jo tack klart som fan att man inte ska häva tvisten. Men jag är väl den som gräver min egna grav också haha .
Hoppas verkligen det löser sig. Rätt mycket pengar att gå miste om.
Frågan är om jag vågar beställa en nukeproof efter detta?
Tack så jättemycket för tips och svar :)

Eventuell polisanmälan (om de inte återbetalar inom rimlig tid) görs bara för att få fart på butiken, sägs vara effektivt i England. I vilket fall som helst så känns det inte som en affär man vill ha att göra med om något strular och det blir ett garantiärende.

d_anders sa:
Eventuell polisanmälan (om de inte återbetalar inom rimlig tid) görs bara för att få fart på butiken, sägs vara effektivt i England. I vilket fall som helst så känns det inte som en affär man vill ha att göra med om något strular och det blir ett garantiärende.

Okej det ska jag ta med mig :)
Fått svar från paypal som beklagar och ska ta upp ärendet internt. Har även länkat till trustpilot så som kunde se att jag inte är ensam. Nej verkligen inte vill aldrig ha med dom att göra igen! Dock vill jag verkligen ha cykeln ;)

+1 på att polisanmäla honom i England. Polisen är ganska på sånt där och brukar vara ett av standardtipsen för att sparka igång säljare i storbritanien. Av de historier jag hört brukar man inte behöva gå vidare efter polisanmälan, alltså ingen domstol, förhör etc utan säljaren brukar lösa det illa kvickt.

Lycka till!

jfall649 sa:
+1 på att polisanmäla honom i England. Polisen är ganska på sånt där och brukar vara ett av standardtipsen för att sparka igång säljare i storbritanien. Av de historier jag hört brukar man inte behöva gå vidare efter polisanmälan, alltså ingen domstol, förhör etc utan säljaren brukar lösa det illa kvickt.

Lycka till!

Okej! Jo iof är det inget jag skulle vilja ha på mig efter jag avslutat ett jobb i min firma om jag nu ska jämföra.
Någon som vet hur jag får tag på polisen i England? Kanske bara är en googlning borta ?

Jag har en bekant som råkade ut för en liknande historia från samma skitfirma. Han fick tillbaks sina pengar via Paypal till slut.

Hade jag varit du så hade jag gått direkt på polisanmälan och allt tungt artilleri du kan hitta. Det här är en skojare som blåser folk med flit.

Aron sa:
Jag har en bekant som råkade ut för en liknande historia från samma skitfirma. Han fick tillbaks sina pengar via Paypal till slut.

Hade jag varit du så hade jag gått direkt på polisanmälan och allt tungt artilleri du kan hitta. Det här är en skojare som blåser folk med flit.

Hoppas din bekanta har fått tag på cykel nu :)
Jag sålde min gamla och sparade för att ha råd med denna så har varit rätt tråkigt att ha behövt vänta så länge.
Men ska jag inte ringa imorgon och be om att få tillbaka pengarna och nämna att jag tänker göra en anmälan via polisen ?
Har än så länge inte bett om några pengar tillbaka från företaget.

Obehaglig läsning på trustpilot om man redan har betalat. Studsar även på att det bara är ettor och femmor, var är mittfältet nånstans? Eller är femmorna riggade?

jonja sa:
Obehaglig läsning på trustpilot om man redan har betalat. Studsar även på att det bara är ettor och femmor, var är mittfältet nånstans? Eller är femmorna riggade?

Börjar tro att det är så. Men verkar ha hänt något sedan jag beställde i augusti.
Typiskt min vanliga tur haha.
Jag börjar lugna ner mig nu igen och hoppas på att allt löser sig :)

Du får säkert tillbaka pengarna efter lite påtryckningar. Största risken med småskumma butiker är konkurs innan leverans.

d_anders sa:
Du får säkert tillbaka pengarna efter lite påtryckningar. Största risken med småskumma butiker är konkurs innan leverans.

Jo jag tror nog att allt kommer lösa sig. Men ska däremot höra av mig till nukeproof och varna dom för globalbike då dom skyllt rätt bra på att dom strular och inte levererar m.m .

Tomatmormor sa:
d_anders sa:

Fått svar från paypal som beklagar och ska ta upp ärendet internt. Har även länkat till trustpilot så som kunde se att jag inte är ensam. Nej verkligen inte vill aldrig ha med dom att göra igen! Dock vill jag verkligen ha cykeln ;)

Jag tror du ska koncentrera dig på att försöka få tillbaka pengarna och "glömma" cykeln. Så länge du suktar efter cykeln så har motparten ett övertag på dig...
Hoppas det löser sig!

Peda sa:
Tomatmormor sa:
d_anders sa:

Jag tror du ska koncentrera dig på att försöka få tillbaka pengarna och "glömma" cykeln. Så länge du suktar efter cykeln så har motparten ett övertag på dig...
Hoppas det löser sig!

Ja pengarna ska jag fan skaffa tillbaka! Men cykeln kommer jag beställa från annat håll när jag väl har löst pengarna.
Har även nämnt för nukeproof hela historien och dom skulle kolla upp allt på måndag och hjälpa mig få tag på en cykel så fort som möjligt. Ska bli kul att se om det kommer ge något resultat.

Så nu har jag pratat med en anställd på globalbike och sa som det vad med allt. Rich som verkar vara chef var inte inne.
1 minut efter vi lagt på mejlade han:O första gången han hört av sig på 3 månader haha. Han skrev " I had to go out the office due to an emergency. James just text saying you want refund so I’ll sort it today for you "
Konstigt att han skickat en cykel som ska vara hos mig på måndag och ändå ska lösa det idag...

jonja sa:

Det kan de mycket väl vara, på Trustpilot. Talar av egen erfarenhet.

Uppdatering!
Nukeproof har lovat att hjälpa mig få tag på en cykel så fort som möjligt och paypal har tagit upp ärendet igen :)
Känns skönt att det finns seriösa sympatiska själar där ute !

Fredde78 sa:
Hoppas det löser sig för dig. Tråkigt när någon annan strular med ens pengar.

Ja det hoppas jag också :)
Ja det är tråkigt. Tur att det går att cykla på vintern också om det nu inte kommer allt för mycket snö.
Nämnde även polis i ett mejl till firman och det reagerade chefen på så kan hoppas att det ger effekt och att pengarna sitter på kontot så fort som möjligt.
Har även spanat in mega 275 comp allt mer så får se om det blir 29" eller 27.5"

JojjeM sa:
Tomatmormor sa:
Så pengarna åter på kontot 3 månader senare ;)
Blir att vänta på att dom får in nya mega comp 275 :)

Härligt att den biten löste sig! Håller tummarna att du snart hittar en hoj (hos en bättre handlare).

/Johan

Ja känns väldigt skönt.
Blir att beställa från chainreactioncycles .
Så får hoppas att det slutar bättre ;)
Lovar att uppdatera när jag väl fått hem en cykel !
Måste även tacka alla för stöd och tips i denna röra ! Happy är ett bra forum med bra medlemmar :D

Fredrik S sa:
Tomatmormor sa:
Så pengarna åter på kontot 3 månader senare ;)
Blir att vänta på att dom får in nya mega comp 275 :)

Betalade Globalbike tillbaka "frivilligt" eller kom pengarna tillbaka via Paypal, kreditkortsbolaget etc?

Dom betalade tillbaka till paypal efter att paypal startat upp ett krav mot dom. Jag mejlade dom och nämnde polisen och alla andra jag pratat med så kan tänka mig att det påverkade en hel del.
Så som svar på din fråga : Ja dom betalade tillbaka frivilligt.
Är fruktansvärt sugen på att ringa dom och prata med chefen och fråga varför han ljugit för mig hela tiden. Det är det som retar mig mest.

Tillbaka
Topp