Behöver nytt bakhjul för tuff stigcykling

backdani

Ny medlem
Mitt bakhjul har fått flera bucklor på fälgen, har bytt ekrar flera gånger men de fortsätter gå sönder. Misstänker skev ekerspänning, men svårt att fixa på en deformerad fälg. Så jag tror det smidigaste är att köpa ett helt nytt bakhjul eftersom jag aldrig byggt hjul själv.

Vad har ni för tips och rekommendationer? Behöver ett hjul som klarar av tuff stigcykling i Göteborgsskogarna och som inte blir så lätt deformerade. Det hjul jag har nu är ett DT Swiss 4.2 Disc (http://www.bicyclewheelwarehouse.co...ss-4-2-disc-/-pure-xcr-wheel-set/prod_94.html), lätt men kanske inte så tufft? Vill gärna ha något mera motståndskraftigt men kanske inte allt för tungt. Vad skall jag satsa på?

Senast redigerad av en moderator:
Hur många ekrar i det nuvarande hjulet? Det är ju en början på hjulbyggning att byta fälgen själv, det är inte lika kepigt som att bygga från scratch då man kan ta eker för eker.

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur många ekrar i det nuvarande hjulet? Det är
> ju en början på hjulbyggning att byta fälgen
> själv, det är inte lika kepigt som att bygga
> från scratch då man kan ta eker för eker.

Det är 32 ekrar. Är det inte svårt att få jämn ekerspänning utan specialverktyg? Vill inte råka ut för en massa ekerbrott och lägga tid på att fixa det, när det är cyklingen jag vill hålla på med! ;)

Jag hade beställt ett bakhjul från CRC med Mavics 719-fälg och Hope pro 2-nav, med 36 hål om man vill biffa till det.

backdani skrev:
-------------------------------------------------------
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur många ekrar i det nuvarande hjulet? Det
> är
> > ju en början på hjulbyggning att byta fälgen
> > själv, det är inte lika kepigt som att bygga
> > från scratch då man kan ta eker för eker.
>
> Det är 32 ekrar. Är det inte svårt att få
> jämn ekerspänning utan specialverktyg? Vill inte
> råka ut för en massa ekerbrott och lägga tid
> på att fixa det, när det är cyklingen jag vill
> hålla på med! ;)

Jag har byggt mina hjul på plats i cykelramen med bara en ekernyckel, inte haft något ekerbrott på något av hjulen och då väger jag +100kg med utrustning i t. ex. Åre. =)

Om inte annat om du köper nytt hjul kan du ha det gamla hjulet som reserv med ny fälg. T. ex. Mavic 317 för 240:- http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=10650

Kanske inte så svårt att ge sig på att byta ut fälgen ändå? Verkar ju bli en del billigare med tanke på att mitt nav funkar bra. Ponera att jag väljer en Mavic 719-fälg som någon rekommenderade, hur vet jag vilka ekrar jag skall köpa? Jag har ett Shimano XTR-nav (2009 års modell).

Tillbaka
Topp