Behöver råd: Hope kassett 10-44

Pontus Wallman

Aktiv medlem
Ni som har eller har haft Hopes 10-44 kassett - vad använde ni för bakväxel och hur var upplevelsen?

I och med att jag kör med bockstyre så är jag lite sugen på Rival 1.
Överväger att testa Microshifts 11-delade växel och reglage (då kostnaden är låg och jag gillar möjligheten till friktionsväxla och växelreglage som kan monteras på flera sätt på olika styren).

Andra förslag?

Du kan bortse från kais01. Han har lite konstiga idéer om det där med drev och kassetter.
Men varför välja hopes kassett? Den är lite speciell. Eller har du ett hjul med deras specialbody och kassett?
Annars hade jag nog valt xd body och sram kassett..

varför ska en bortse från något bara för att det är konstigt/ovanligt?

folk jagar mikrogram och milliwatt överallt, köper svindyra kedjeoljor och gigantiska rulltrissor till bakväxeln, men 10t på kassetten är tydligen bara coolt.

varför ska en bortse från något bara för att det är konstigt/ovanligt?

folk jagar mikrogram och milliwatt överallt, köper svindyra kedjeoljor och gigantiska rulltrissor till bakväxeln, men 10t på kassetten är tydligen bara coolt.
För att ungefär hela världen kan köra med både 10 och 11t kassetter. Det går hur bra som helst. Samt att moderna kassetter oftast inte finns med annat än 10 eller 11t som minsta. Så konstra inte till det.

För att ungefär hela världen kan köra med både 10 och 11t kassetter. Det går hur bra som helst. Samt att moderna kassetter oftast inte finns med annat än 10 eller 11t som minsta. Så konstra inte till det.

Nja.
Det går inte hur bra som helst. Kort livslängd, usel verkningsgrad och högt kedjeslitage är dåliga egenskaper i min värld.
Kassetter som börjar på 12 finns det allt fortfarande och 10/11 ÄR uselt så bara för att många går på bluffen med 10t drev betyder det inte att det är bra.

Langa gärna fram några 11delade kassetter med stor range. 44-50t som börjar på 12t...
Både för xd och hg body.

jag tror det är en stor dos planerat åldrande i 10t-kassetteriet. ökat slitage blir stora pengar, särskilt när kassetterna dessutom är dyrare.

jag gissar att proffsen sätter på så stor klinga fram att de slipper köra på 10t och 11t så lite som möjligt. obs gissning :) nån som vet?

jag tror det är en stor dos planerat åldrande i 10t-kassetteriet. ökat slitage blir stora pengar, särskilt när kassetterna dessutom är dyrare.

jag gissar att proffsen sätter på så stor klinga fram att de slipper köra på 10t och 11t så lite som möjligt. obs gissning :) nån som vet?

Läge att börja med 9-delat igen istället då?

Jag väljar min framdrev så att jag nästan aldrig använder 10t och 12t. Just ny räcker det med 32t fram på tekniska stigar. Nino Schurter kör 36t på bilderna jag hittade, som betyder att växla någonstans kring 40 km/t från 12t till 10t. Så tror att det betyder inte mycket användning av 10t på xc(o) banor, eller?

Ja, proffsteamen som kör sram har fått nya vevar med 54/41 till årets säsong.
F5C9BE45-53DC-4755-863B-D48DF814961D.jpeg

Finns det någon som fått kassera en kassett för att 10 eller 11-drevet slitits upp först?

Det är väl alltid 11an som börjar hoppa? Det är likssom indikatorn på att kassetten är slut.

På mtb iaf.
På racer med dubbelklinga går 11an så lite att det kan vara andra drev som tar slut först.

Det är väl alltid 11an som börjar hoppa? Det är likssom indikatorn på att kassetten är slut.

På mtb iaf.
På racer med dubbelklinga går 11an så lite att det kan vara andra drev som tar slut först.

Jag har bara kasserat kassetter för de är slut i andra änden, alltså 42:an. Aldrig varit med om en utsliten 10/11.
Inte hunnit döda någon 46/50 än, men på dem är 10:an i 2 gånger per cykeltur möjligtvis medans 46/50 är i ~213 gånger.

Tjena!

När jag körde med min Santa Cruz så köpte jag lösa drev, brukade gå åt tre stycken 11t och ett 12t innan resten behövde bytas.
Så inte bara på internet.. Men kanske ska tillägga att det var inte jättemycket jag använde resten av kassetten, 28t användes typ aldrig..

alltid 11 och 13 som tar slut först på mina kassetter på mtb. lyckades dock slita ut ett alu-42-kugg efter att ha bytt enbart 11 och 13 ett par gånger. kör 36t fram, delvis av denna anledning, men det är ändå 11 och 13 som börjar "rappa"/kugga över.

att ha en 10 eller 11 för nödfall är just nödfall. det kan t ex vara till och med en ok lösning på en stigcykel.

men ska man använda någon av dessa i någon omfattning, t ex på cykelvasa, landsväg, pendling eller cx visar de sig snart från sin rätta sida.

stora hopp mellan växlarna, snabbutslitet, med en kuggig känsla, och tröööögt. wattmätningar talar om för oss att det är ungefärligen lika trögt som att köra med en gammaldags dynamo inkopplad.

6675FFEF-B79B-4B74-9728-E20EEBF4B2A5.png

vill man ha det på sin snabba dyra lätta cykel?

Vilket drev tar slut först då? Och vad har du för framklinga?

Två hjulpar med varsin kassett och två kedjor gör att jag uppgraderat cykeln till något nytt långt innan någon kassett ens varit nära att ta slut. ?

När jag körde 10-42 hade jag allt från 28 till 36 fram beroende på vart vi var och hojade och när jag gick över till Eagle så testade jag allt från 30-36 fram, på Enduron trallar jag på i sakta mak med en 32:a fram...
310mil har jag rullar sen jag köpte in Eagle X01 kassetterna, där en av dem rullar ca 70% av tiden då det alltid är roligare med kolhjul och de känns knappt slitna alls.

att ha en 10 eller 11 för nödfall är just nödfall. det kan t ex vara till och med en ok lösning på en stigcykel.

men ska man använda någon av dessa i någon omfattning, t ex på cykelvasa, landsväg, pendling eller cx visar de sig snart från sin rätta sida.

stora hopp mellan växlarna, snabbutslitet, med en kuggig känsla, och tröööögt. wattmätningar talar om för oss att det är ungefärligen lika trögt som att köra med en gammaldags dynamo inkopplad.
Stämmer bra med min erfarenhet. På stigcykeln funkar det bra, eftersom man aldrig använder dom minsta dreven på kassetten. :)
Funkade sämre back in the days när man körde långloppscupen. Minns hur besviken jag var när man slantat upp för att bygga en 9 kg långloppsräser med nya fantastiska XX1-gruppen. När man låg och pressade i klungan på gruset trampade man ur på 11:an, växlade upp till 10:an, orkade inte hålla kadensen, tillbaka till 11:an, osv. Så höll det på till nästa stigparti. Eller var det 12 på näst minsta?
Hursom, lösningen var att dreva upp fram och skita i 10:an. :D

Senast ändrad:
Två hjulpar med varsin kassett och två kedjor gör att jag uppgraderat cykeln till något nytt långt innan någon kassett ens varit nära att ta slut. ?

När jag körde 10-42 hade jag allt från 28 till 36 fram beroende på vart vi var och hojade och när jag gick över till Eagle så testade jag allt från 30-36 fram, på Enduron trallar jag på i sakta mak med en 32:a fram...
310mil har jag rullar sen jag köpte in Eagle X01 kassetterna, där en av dem rullar ca 70% av tiden då det alltid är roligare med kolhjul och de känns knappt slitna alls.
YMMV....

och tröööögt. wattmätningar talar om för oss att det är ungefärligen lika trögt som att köra med en gammaldags dynamo inkopplad.
Nu överdriver du väl en smula? Enligt bilden så släpar du på 48x10 med en kadens på 80 & framför då fordonet i ca 50km/h så märker du verkligen dom 6 extra watten av kanske 3-350w? Och enligt ursprungsartikeln så skall man enligt tester tjäna 3 watt i aero med 1x så den verkliga skillnaden är runt 3w vid 50km/h, känner du 3w av 300 så är du bra mycket känsligare än mig ;)

Nu överdriver du väl en smula? Enligt bilden så släpar du på 48x10 med en kadens på 80 & framför då fordonet i ca 50km/h så märker du verkligen dom 6 extra watten av kanske 3-350w? Och enligt ursprungsartikeln så skall man enligt tester tjäna 3 watt i aero med 1x så den verkliga skillnaden är runt 3w vid 50km/h, känner du 3w av 300 så är du bra mycket känsligare än mig ;)

skillnaden kan med all säkerhet upplevas större än så?

dels är här uppmätta 6-8 watt mellan 10t och 12t *) mer än 3 watt, dels är detta idealiserade snarast minimala värden från nyinkörda välsmorda drivlinor, dels kör folk med framklingor på typ 34 vilket ytterligare ökar användningen av smådreven och därigenom förvärrar situationen.

har man massor med watt att bjuda på kan man säkert generöst bortse från detta extra motstånd. fördelen med det är svårare att se : )

*) förtydligande: mellan 10t på 1x och 12t på 2x. 1x medför nackdelar både beträffande kedjelinje och bruk av för små drev.

Senast ändrad:
Nja.
Det går inte hur bra som helst. Kort livslängd, usel verkningsgrad och högt kedjeslitage är dåliga egenskaper i min värld.
Kassetter som börjar på 12 finns det allt fortfarande och 10/11 ÄR uselt så bara för att många går på bluffen med 10t drev betyder det inte att det är bra.
Om man använder ketten-öl med miljövänlig teflon så blir inte förlusterna lika stora?

M

Sorry:
1) Borde kanske nämnt mig/min cykel/användandet.
Det är en stor stålhoj, modell VO Piolet. Funktion > prestation. Kör en Wald large fram oftast packad runt 5 kg. Ibland upp emot 10. Thule med tillhörande unge, ibland, där bak. Skf-skärmar. Cyklar i gummistövlar när det är som jävligast. Ca 2 mil om dagen i ett backigt Göteborg.
Brukade cykla single speed innan.
Nu 1x9. Shimano barend, friktion. 36/11-40. Däck runt 50mm breda. Trampar på tills jag "behöver" växla, inte för att hålla perfekt cadence. När jag har en "bra" cykeltur till jobbet som gör mig glad, då säger strava att jag haft ett snittempo 15 kanske. Topphastighet på 32.
Tycker om att kunna sitta ner, fullastad och lite trött och ändå trampa upp för Stigbergsleden.
Tycker också om att tävla för mig själv mot ovetandes elcyklister vid tysklandsfärje-terminalen 6:30 på morgonen.

2) Var inte meningen att starta debatt.

3) Anledningen till inlägget är att jag blivit erbjuden (nytt) detta 10-44 kassettet, pro4 nav ink. frihjulet för 2000 kr.
Så blev sugen att förpassa 9-kassetten och reglagen till en 90-tals mtb och köra 2x9 pp den och samtidigt uppgradera 1x linan till 11.

4) Hur var det nu - hade någon erfarenhet av Hopes kassett och en bakväxel som klarar 10-44 bra? ?

5) När cykeln och jag inte är fullpackad och 20 minuter sen, då är det kul att ta sig ifrån cykelbanan och bara ha roligt.
Att fantisera om vad cykeln skulle kunna användas till med en 10-44 kassett om man hade ett annat liv och skicklighet är inte att förringa det heller!

Tror det är srams växlar som funkar bäst med hope kassett. Vill minnas att de fanns strul med shimano. Bara vad jag läst mig till. Inte själv testat.

och pontus, beskedet kvarstår; se till att du har en framklinga som undviker mer än mikroskopisk användning av 10t, och skulle jag säga särskilt vid vinterpendling. det sliter ut sig själv och kedjan på kort tid, det kan vid sandsaltslask i värsta fall gå på några veckor.

och kör du vidare i det läget behöver du snart antingen köpa en ny hope-kassett eller lära dig renovera den gamla.

för att något hindra misären med smådreven är det några här som byter kedja så ofta som var 100-200 mil. det kan inte ur varken ekonomisk eller miljömässig synpunkt anses önskvärt.

niodelad krans och kedja är mycket robustare än så, och om du är nöjd med utväxlingarna du har nu varför inte återuppleva den låga friktionen på en ny drivlina genom att köpa ny kassett och ett par kedjor, för småpengar?

Läs specen. M7000 GS är specad till max 46T. Hur det funkar på hope vet jag inte.
Men vad tillverkaren skriver i specsen litar jag inte på. De har ett intresse av jag ska köpa nya "förbättringar" hela tiden. Inte återanvända delar när de släpper ny grupper.
Kör nu med med GX 10 long cage. Sram säger max 36t. Funkar felfritt på 40t. utan moddad b-skruv eller annat jox från Wolftooth, Garbaruk eller motsvarande.

Men vad tillverkaren skriver i specsen litar jag inte på. De har ett intresse av jag ska köpa nya "förbättringar" hela tiden. Inte återanvända delar när de släpper ny grupper.
Kör nu med med GX 10 long cage. Sram säger max 36t. Funkar felfritt på 40t. utan moddad b-skruv eller annat jox från Wolftooth, Garbaruk eller motsvarande.
Nä men då får du nog testa. Dock tvek på varför max 46 är ett problem om du behöver 44.

och pontus, beskedet kvarstår; se till att du har en framklinga som undviker mer än mikroskopisk användning av 10t, och skulle jag säga särskilt vid vinterpendling. det sliter ut sig själv och kedjan på kort tid, det kan vid sandsaltslask i värsta fall gå på några veckor.

och kör du vidare i det läget behöver du snart antingen köpa en ny hope-kassett eller lära dig renovera den gamla.

för att något hindra misären med smådreven är det några här som byter kedja så ofta som var 100-200 mil. det kan inte ur varken ekonomisk eller miljömässig synpunkt anses önskvärt.

niodelad krans och kedja är mycket robustare än så, och om du är nöjd med utväxlingarna du har nu varför inte återuppleva den låga friktionen på en ny drivlina genom att köpa ny kassett och ett par kedjor, för småpengar?
Tänkte då ist att sätta en 2x9 på den gamla 90tals mtb:n. Ihop med friktionsreglagen och ett Nitto/Rivendell-styre. Och så får den ta över som vinterpendlarhoj.
Så hålla saltsandsslipmassan borta från 11-linan.

1x9 nu, 36/11-40, är lite trögt uppför ibland. I de värsta backarna beroende på läget.
Att göra den till 2x9 är inte aktuellt.
Mindre klinga fram kanske är värt ett test först.. Men är rädd att ligga i 11t på alla flata sträckor då.
Sen så har jag hört att pro4 navet är grymt. Mitt nuvarande är ett shimano från en stock Genesis longitude 2019. Säkert inget fel på det, men ska byggas ett framhjul med dynamonav och tänkte "om en ändå ska hålla på och hålla på - kan man väl lika gärna bygga ett par?"

Eller så är jag bara blind och fått köpdjävulen i mig pga det låga priset och försöker motivera ett onödigt köp..

Tillbaka
Topp