Behöver tipps på nya lvg hjul

bmwpower

Ny medlem
Tänkte byta till bättre hjul och som nästa år få följa med till en ny cykel.
Det känns som en djungel där ute kan tänka mig både nytt och begagnat, shimano rs 81 cosmic fulcrum 3
Så kom gärna med tips
-Har tänkt mig i prisklass 4-8000
-Kantrådshjul
-Alu/kolfiber
-Min vikt 95kg
-Motionscykla

Har lite samma planer och saker man kan fundera på är:
Vad för däck har man tänkt sig? 23? 25? 28? dvs ska man söka efter (13,) 15, 17 eller 18 invändig bredd?
Vad för utvändig bredd på andra hjul har man - så man kan byta fram och tillbaka geschwint utan att behöva ställa om bromsarna.
Ska man ha hjul för att hålla hög medelfart på platten (aero) eller hjul för snabb fartändring/klättring (lätta)?
Kan man göra elementärt underhåll själv (sätta an lätta ekrar exv.)? eller vill man ha bombsäkra hjul?
Vill man ha det som finhjul (vackert väder)? eller ska det vara allround (och alubromsyta)?

Sen när man funderat klart kan man köpa sig ett par Campagnolo Zonda :-)

Tittade på Zonda skiljer lite på utseendet på årets modell mot fjoårets.
Frågan är om det är någon mer skillnad
Annars var ju 3800 för nya hjul rimmligt.

emmer sa:
Ska man ha hjul för att hålla hög medelfart på platten (aero) eller hjul för snabb fartändring/klättring (lätta)?
Aerohjul är bättre även för "snabb fartändring", kolla vilka hjul som används vid tävling i spurt (eng: sprint) på bana
dawkins181113.jpg

Redigerat
Men det är långtifrån alltid att de hjul som är snabbast även känns snabbast,
därför kan det bästa vara att bygga hjul själv och då både välja olika fälgar fram + bak och (troligen) även fler ekrar än vad de flesta fabrikshjul har.
Dessutom bör man inte glömma däcken, skillnaden mellan däck kan vara över 10W i 35km/h,
det blir dyrt att hitta hjul som "sparar" 10W i 35km/h.

/Håkan

Senast ändrad:
Håkan du känns lite som en fälg gura har sett dina inlägg.
Hade gärna byggt egna hjul om jag hade haft en susning om vad det är jag jag ska satsa på och var man köper det.
Däck är ju ock svårt men där har jag kört vittoria och det har fungerat men vad vet jag.

Det fanns ju lite och välja på.
Känns som att man få bra hjul för pengarna. För titta man lite bredate så verka det som nästa steg är 10-12000kr.

emmer sa:
Har lite samma planer och saker man kan fundera på är:
Vad för däck har man tänkt sig? 23? 25? 28? dvs ska man söka efter (13,) 15, 17 eller 18 invändig bredd?
Vad för utvändig bredd på andra hjul har man - så man kan byta fram och tillbaka geschwint utan att behöva ställa om bromsarna.
Kan man göra elementärt underhåll själv (sätta an lätta ekrar exv.)? eller vill man ha bombsäkra hjul?
Vill man ha det som finhjul (vackert väder)? eller ska det vara allround (och alubromsyta)?

Sen när man funderat klart kan man köpa sig ett par Campagnolo Zonda :-)

Haha det där är faktiskt väldigt bra råd i mitt tycke. Okej jag vill hellre ha shamlas men svårt att hitta bättre hjul för samma pengar som zonda.

Är G3 ekermönster på Zonda inte riskabel? Det känns att det skulle vara bättre om ekrar var mer jämn fördelad över fälgen. Fulcrum racing 3 känns tryggare men de finns än så länge bara som C15.

S-marc sa:
Är G3 ekermönster på Zonda inte riskabel? Det känns att det skulle vara bättre om ekrar var mer jämn fördelad över fälgen. Fulcrum racing 3 känns tryggare men de finns än så länge bara som C15.
Varför skulle det vara en fördel med stora nippelkrafter över hela fälgen än bara på några - förstärkta, eller ej lättade snarare - ställen?
Enda risken med G3 är ju om en frisideeker smäller (vilket det är mindre risk för av utmattning då de är rejält spända till skillnad från lika antal ekrar) är att det är längre till stödjande frisideekrar så fälgen kommer troligen kasta lite mer. Men nu är ju "moderna" hjul ändå så fåekrade så de är inte lämpliga att cykla omkring på med trasiga ekrar.

Jag har kört Fulcrum Racing 3 under flera år, och de är spikraka och riktigt fina att åka på. Bättre hjul för pengarna är nog svårt att hitta !

Fast C17 är inte lämplig för tubeless utan då är de äldre "2way" (15C) braigare och finns väl enklast där som Racing 3.

Tillbaka
Topp