Behöver tips på bra mtb sadel som inte är så hård

daniel80

Medlem
Tjena förra året köpte jag mej min första riktiga MTB en orbea Alma h20 men tyckte att sadeln kändes väldigt hård redan från start men tänkte att man vänjer sej säkert efter ett tag men körde hela sommaren och den kändes verkligen för hård hela tiden så tänkte se om ni kunniga cyklister här har nån bra sadel att rekommendera dock ingen jätte dyr vill gärna hålla mej till max 500kr om det är möjligt gärna billigare om det finns
Jag cyklar mest grusväg mvh daniel

Skickar med bild på min nuvarande sadel

Bilagor

• 20210402_170033.jpg
    20210402_170033.jpg
    535.3 KB · Besök: 236
  • 20210402_170219.jpg
    20210402_170219.jpg
    405.6 KB · Besök: 237
  • 20210402_170745.jpg
    20210402_170745.jpg
    457.7 KB · Besök: 210
WTB Volt är mjukare, funkar för många, och kostar inte mycket i billagare versionen. Finns i olika bredder och med billig stål eller dyrare, lättare underställ.

Den lokala Liedl hade en drös va-de-nu-heter-Medicussadlar liggande igår för 79:-/stk. Vill minnas att de var populära hos MTB-folket för ett par år sedan.

Gå till en bra cykelhandlare som hjälper dig att prova ut rätt sadel. Många har också garanti så att du får byta om det inte blir rätt från början.

Jag fick blåsor på skinkorna av min förra sadel. Skaffafe en WTB kona och har inte en enda gång ogillat den. Pendlar dagligen en timme och cyklar lite skog med den. Har inga bibs, kör i jeans till jobbet och mjukisar i skogen.

Jag fick rejäl träsmak av min sadel på min första långtur och tänkte att jag måste köpa ny, Jag såg och läste det mesta på nätet/youtube om sadlar och slutsatsen var att det inte går att säga vilken sadel som passar vem, det är bara att testa.

Efter några fler försök på min sadel med successivt ökande av tid på sadeln, har träsmaken försvunnit .

Vad tror ni om denna sadel ?

Jag skulle aldrig köpa en sadel på nätet, förutom när det liknar mycket på nåt jag redan har provat och det finns många positiva recensioner.
Om du vill har en bättre sadel, gå till en butik där du kan prova, eller ännu bättre: där du kan låna provsadlar för att cykla på. Eller chansa på en sadel som funkar för många som WTB Volt jag nämnde ovan.

Jag skulle aldrig köpa en sadel på nätet, förutom när det liknar mycket på nåt jag redan har provat och det finns många positiva recensioner.
Om du vill har en bättre sadel, gå till en butik där du kan prova, eller ännu bättre: där du kan låna provsadlar för att cykla på. Eller chansa på en sadel som funkar för många som WTB Volt jag nämnde ovan.
Tackar för svaret a jag får nog helt enkelt åka till nån butik och prova

Som många tidigare skrivit - ingen annan kan tipsa dig om vilken sadel som passar utan det måste provas ut.

Det går fint att köpa begagnat här på happy för ett par hundringar. Köp en sadel som bara ser annorlunda ut från din nuvarande, lite annorlunda profil osv, sen cyklar du en stund och ser vad som händer. Man är också lite vek i början och sadel är en sådan sak som man vänjer sig vid, om man har någorlunda rätt sadeltyp.

Jag har haft en sorts sadel rakt igenom cykelparken i flera år. Förra året bytte jag till en helt annan sadel, inklusive ändrade position på cykel etc. Det har fungerar helt perfekt och jag är supernöjd. Nu i veckan har jag cyklat på en annan cykel där jag har den gamla sadeltypen kvar, och helt plötsligt har jag lite känning från sadeln som jag tidigare var supernöjd med.

Mjukisbyxor och cykel är två saker som inte går ihop, men det kanske är en annan fråga..

Slår ett slag för biltemas sadlar deras lite äldre med sillicon i är redigt bra, finns olika längd på dom. Kör stig med min och trots mina 130kg så håller den jätte bra den låter och knackar ibland men inte mer än så.

Den heter faktisk Koda nör jag tittar eftet. Vete varför jag fick för mig att den heter Kona. Passar min bak.
Kona använder WTB-sadlar på sina hojar, så helt fel ute var du inte. ?

Den har funkat bra för mig också. Bytte nyligen till en Ergon. De har massa olika modeller för olika ändamål.

Är det bara jag som inte förstår grejen med att inte använda byxor med stoppning? Det är ju skitnajs. Är man blyg och inte vill visa sig i tajts har man ju bara nåt över.

Alla mina terräng cyklar har SDG produkter. Har ALDRIG haft bättre under röven !

Det berör, som alltid, mycket på person och modell. Min första SDG modell passade mig inte alls, min andra är bästa mtb sadeln jag aldrig har haft och min tredje är kanske ok (märker inte mycket av den för att jag ståcyklar 95% av tiden).
Den som passar mig bäst har haft många dåliga reviews och några bra.

EDIT: måste ny erkänna att jag köpade alla tre på nätet, emot mina egen rekommendationer. Men letade efter en sadel som gick att flytta bakåt så mycket som möjligt och SDG sadlar var den enda rimliga jag hittade.

Det berör, som alltid, mycket på person och modell.

Helt klart ! Innan jag hittade mina SDG , hade jag massa andra , och var aldrig 75% nöjd .
Plötslig på SDG sitter jag som på tronen ! Ren tur , måste jag säga , för att jag köpte min första bara på grund av utseende :-)

Denna köpte jag för 2 månader sen och för första gången så älskar jag min sadel.

Men den är långt ifrån billig.

Bilagor

• Screenshot_20210403-093851_Opera.jpg
    Screenshot_20210403-093851_Opera.jpg
    127.7 KB · Besök: 181
Är det bara jag som inte förstår grejen med att inte använda byxor med stoppning? Det är ju skitnajs. Är man blyg och inte vill visa sig i tajts har man ju bara nåt över.
För att det inte nödvändigtvis hjälper. För min del blir det värre då utformningen på stoppningen alltid idiotiskt nog går fram betydligt längre än att bara vara under sittbenen, och vips trycker det på mjukdelar istället och skapar elände. Det blir ungefär samma sak som att köra med en mjuk sadel; det avhjälper sittbens-ont, men blir värre på alla andra fronter. Därför cyklar jag med (ganska) hård sadel och ingen padding i brallorna, vilket är det enda som funkar för mig.

Undantaget är vintercykling då stoppningen krävs för att inte frysa arslet av sig mot den iskalla sadeln. ?

Edit: Om nån känner till brallor med stoppning som inte går fram "hela vägen" så är jag idel öra. Har aldrig hört talas om det dock.

Som redan framkommit så är det väldigt individuellt med passform, jag kan se redan på dina foton att den där sadeln med största sannolikhet inte skulle fungera för mig: För kantig i bak med vingarna för långt fram och inte tillräckligt vinklade neråt, för bred och fyrkantig i fram, för platt, och ev. även för mjuk (även om första känslan är att den är för hård).

Själv har ingen av de SDG, Selle San Marco eller Selle Royal jag provat fungerat för mig, men jag har såklart bara provat en bråkdel av deras sortiment. WTB och Terry har fungerat ok'ish. De jag gillar mest är från Selle Italia och Ritchey, och gemensamt för dem är att de är riktigt smala, flowiga, hårda och med hål.

Biltema som @Karl-Luis länkade är inte så dumt första ställe att kolla. Jag hade min första bra sadel därifrån som jag kunde köra längre turer (över 2-3 timmar) med utan att tänka på. I dag skulle jag kunna tänka mig att denna skulle fungera åtminstone hjälpligt för *min* bakdel:

EDIT: Decathlon har en del Selle Italia i din prisklass som kan vara värda att klämma på om du har en butik nära, t.ex. Nekkar och C2.

Lycka till i sadel-djungeln!

Senast ändrad:
Som redan framkommit så är det väldigt individuellt med passform, jag kan se redan på dina foton att den där sadeln med största sannolikhet inte skulle fungera för mig: För kantig i bak med vingarna för långt fram och inte tillräckligt vinklade neråt, för bred och fyrkantig i fram, för platt, och ev. även för mjuk (även om första känslan är att den är för hård).

Själv har ingen av de SDG, Selle San Marco eller Selle Royal jag provat fungerat för mig, men jag har såklart bara provat en bråkdel av deras sortiment. WTB och Terry har fungerat ok'ish. De jag gillar mest är från Selle Italia och Ritchey, och gemensamt för dem är att de är riktigt smala, flowiga, hårda och med hål.

Biltema som @Karl-Luis länkade är inte så dumt första ställe att kolla. Jag hade min första bra sadel därifrån som jag kunde köra längre turer (över 2-3 timmar) med utan att tänka på. I dag skulle jag kunna tänka mig att denna skulle fungera åtminstone hjälpligt för *min* bakdel:

Lycka till i sadel-djungeln!
Okeej tackar för utförligt svar

Som nämndes redan i inlägg #3 så kan en Lidl-sadel för 79:- vara värd att prova.

Vissa hatar den, medans andra älskar den så mycket att de tagit 120-mila turer med den utan större besvär.
Bör fortfarande finnas kvar i många Lidl-butiker då årets cykelkampanj började i måndags.

wittkop-medicus-air-praxistest.jpg

Provade en bontrager sadel som hade lite mer fyllning än original sadeln men tyckte bontrager sadeln var ännu mer obekväm hur är det med sadlar behövs de typ köras in för att kännas bra eller ska de kännas bra direkt

Skickar med bilder den första är på bontrager sadeln och den andra är på original sadeln

Bilagor

• 20210408_174834_resized.jpg
    20210408_174834_resized.jpg
    41.6 KB · Besök: 102
  • 20210408_173300_resized.jpg
    20210408_173300_resized.jpg
    37.2 KB · Besök: 77
Provade en bontrager sadel som hade lite mer fyllning än original sadeln men tyckte bontrager sadeln var ännu mer obekväm hur är det med sadlar behövs de typ köras in för att kännas bra eller ska de kännas bra direkt

Skickar med bilder den första är på bontrager sadeln och den andra är på original sadeln

Den typ av sadel behövs inte köras i. Men det kan tar lite tid att vänja sig.
Men om det känns sämre direkt är den troligtvis inte bättre.

Svårt att ser vad formen av Bontrager sadeln är, verkar att den är kanske rundare, som kan vara problematiskt (och är det för mig).

Den typ av sadel behövs inte köras i. Men det kan tar lite tid att vänja sig.
Men om det känns sämre direkt är den troligtvis inte bättre.

Svårt att ser vad formen av Bontrager sadeln är, verkar att den är kanske rundare, som kan vara problematiskt (och är det för mig).
Okeej tackar för svaret tyvärr tog ja ingen mer bild på den

Tillbaka
Topp