Behöver tips: pump och handskar

pewe

Aktiv medlem
Vänder mig till expertisen igen för tips om:

en bra minipump med ramfäste som verkligen klarar att få upp ett högt tryck till mina racerdäck när man är ute på vägarna. För hemmabruk har man ju fotpumpen, men det verkar vara så att minipumparna inte håller måttet. Eller kan ni rekommendera någon?

Och, finns det bra, tighta handskar som inte har någon som helst stoppning i greppet? Skall också vara till racercykeln så full-finger variant behövs inte. Har hört lite om Pearl Izumi handskarna som kan kombineras med en speciell styrtape för extra bra grepp, är det någon som erfarenhet av de eller kan tipsa om någon annan bra handske?

Till racern kör man (jag iaf) co2, att minpumpar funkar till 9bar är ett vanligt och bra skämt. Min "jättefina" påstås klara 9.5bar, jag (90kg man, som brukade gymma friskt innan jag började hojja) fick upp sådär 5bar utan risk för att solka ner mig.

Nä, minipumpar till racer är (mestadels - kan ha kommit någon som funkar nu kanske) skräp och så är det så fult med pump på ramen dessutom!

Handskar utan stoppning har jag ingen koll på.

Dock har jag för mig att PI greppet du snackar om heter Greptile om detta hjälper något.

Handskar utan stoppning: 661 Raji. Visserligen långfingrade men tunna, luftiga och helt utan stoppning. Nästan som att vara utan handskar faktiskt :-) Dessutom mycket prisvärda.

Kör med patroner, såpass sällan som man får punka blir det inte dyrare, snarare tvärtom. Dessutom får man plats med dem i fickan så slipper hojen se ut som nåt touringmonster.

Jag lägger ett ord på Hesta MTB long. Jag gillar att ha långa handskar när jag åker i skogen. Dessa handskar håller bra och har en "frotté tumme" som man kan torka näsan med!
3809.jpg

http://www.hestragloves.se
/Erik

Innstämmer med Ecke, Hestra MTB long är de bästa handskar jag använt. Har iofs inte testat allt för många men det känns inte som att det behövs eftersom jag inte kan komma på något direkt negativt med dem.

Håller med om handskarna, samma modell finns även med korta fingrar.

Pumpen så har jag själv en Blackburn Airstik 2, jag får upp mina däck till 7bar med den utan några större problem, ska gå att pumpa upp till 9bar men jag är lite tveksam över det. Men den är snygg och fungerar bra till ett vättigt pris.

Oj...

Få jag komma med ett helt annat tips när det gäller handskar utan någon som helst stoppning i greppet:

ET114L.jpg

Tegera Senso

En s.k. montagehandske där hela handen är i tunn, mjuk och fin lammnappa. Kostar 50:- kr i typ byggvaruhus eller på Odal eller varhelst man köper arbetskläder. Passformen är suverän, och låt dig inte luras av det låga priset - min golfande kompis var övertygad om att det var golfhandskar.

Köpte mig ett par shimano dura ace handskar för att köra mtb med, underbart befriade från stoppning. Har hållt ganska bra trots idog misshandel.

Hepp! ser man på, nu har två av handskarna jag använder nämnts här. Använder Tegera senso som överdragshandskar ovanpå de vanliga cykelhandskarna om det är för kallt för enkla eller för varmt för tjockare. Iofs är det en ren slump att jag använder dessa, får dem gratis och gratis är ju gott:-P Men jag måste berömma dem för hållbarheten som hittils varit mycket god.

Jag kan rekomendera Hestras basic(tror den heter så). Visserligen en mycket tunn stoppning i handen, men den är mycket tunn. Annars kör jag själv gärna LVG utan handskar alls, kanske något som du oxå kan prova.

Tillbaka
Topp