Behövs liten aluminiumbricka på deore-kassett?

johan12345

Aktiv medlem
Tog loss min deorekassett och då ser jag att den lilla supertunna aluminiumbrickan som sitter ovanpå kassetten har gått av (den sitter alltså under den svarta låsbrickan eller vad den nu kallas)

Behövs den verkligen? Den verkar ju vara gjord för att deformeras. Såvitt jag kommer ihåg finns väl inga såna på Srams kassetter?

IMG_0186.webp

Det skrivs att ringen säkerställer att kassetten hålls på plats. Min Stam PG-1070 kassett har en liknande ring. Stam XD kassetter har ingenrting, men det är en helt annan konstruktion.

Länge sen jag skrotat nån shimanokassett men kanske nån annan har gjort det nyligen och du kan få en sån med posten för portokostnaden. Lägga ut en annons och kanske fiska i tråden där delar bortskänkes.

Jo efter lite googling verkar det ju som att det nog är bra om den finns kvar…

Tyvärr verkar det vara svårt att bara beställa den här tunna brickan enskilt utan man måste köpa tillsammans med en helt ny låsring. Ingen förmögenhet visserligen (runt 150 spänn) men sen tillkommer ju frakt på nästan lika mycket och dessutom tar det några dagar att få hem. Segt. Inte ens Cykelkraft i Solna verkar ha dessa i butiken utan måste beställas.

om man med nålfil filar upp gängan på låsringen en bit kan man skruva den längre in, och då behövs inte brickan.

Senast ändrad:
Man kan ju alltid ta en låsring (av samma storlek) från en annan kassett tills dess man köpt en ny.
Jo problemet är att det här är den första hojen jag har med Shimano-kassett (och cykeln är ny sen i höstas). Har bara haft Sram-kassetter på tidigare cyklar (och sonens nuvarande). Annars bra idé.

Gäller detta bara 12vx kassetter?
Jag har lite blandade fabrikat av kassetter på mina cyklar men alla 11 vx och HG. Och har aldrig sett någon aluring under låsringen på något fabrikat där?

Gäller detta bara 12vx kassetter?
Jag har lite blandade fabrikat av kassetter på mina cyklar men alla 11 vx och HG. Och har aldrig sett någon aluring under låsringen på något fabrikat där?

Alla mina 11-delade kassett har det, både Shimano och Sram. Hittar på nätet den också till 10-delat Shimano. Min minne är inte så bra men tror att Shimano alltid har haft det.

Ah, du syftade på materialet. Jag minns lövtunn stål på lite mer gamla kassetter. På nätet hittar jag alu till 10-delat Dura-ace och stål till 11-delat XT.
Jag är helt säker på att brickan saknas på flera av de kassetter som sitter på hjul.
Än har jag inte lyckats dra en kassett lös. Och helt ärligt har jag nog aldrig tänkt på att den finns. Eller saknas.
Så TS kan ju vara lite busig och se om det inte går bra ändå med utan alubrickan.

Tillbaka
Topp