Behövs verkligen skivbromsar på cyclocross?

Har precis skaffat mig en Merida Cyclo Cross 5. Mycket trevlig, verkligen. Passar perfekt för min stökiga cykelstil (grusväg, storstig och asfalt) samt jobbpendling.

Allt funkar fint. Vi har kul, cykeln och jag. Förutom när det gäller bromsarna (BB5).

De är rent helvetiskt svåra att justera. Har kollat justeringsguider till leda på nätet, men inte hjälper det. Konsekvens - åker runt med sjukt dålig bromsverkan för att slippa att skivorna slår mot bromsoken. Känns ju inte som en option att behöva gå till cykelverkstan så fort bromsarna behöver justeras..

Köpte CC5:an just pga skivbromsarna, annars hade det blivit annan hoj med bättre komponenter (typ 105) och v-bromsar.

Ämnar visserligen cykla med den så länge det är snöfritt, så en del geggamoja lär den utsättas för. Ska inte tävla.

Så. Behöver jag verkligen skivbromsar på en CX? Eller är det bara onödigt?

Hepp!

Det är aldrig fel att ha bra bromsverkan, och där är rätt justerade skivbromsar bättre än cantilever. Så länge som det är road-versionen av bromsarna som sitter på din cross så ska det inte vara några problem att justera dem för att ge bra bromsverkan.

Ett par V-bromsar funkar alldeles utmärkt, men skivbromsar brukar vara rätt så underhållsfria när man väl fått dom och fungera. Jag skulle lämna in cykeln till en verkstad för att få bromsarna justerade.

fredrikw och agge: Tack för input!

Underhållsfritt lät bra. Får ta cykel och stukat meckar-ego till cykelverkstan.

Alternativet, förutsatt att v-bromsar pallar lite gegga, är förstås att jag byter hoj. Borde kunna hitta nått trevligt med lite bättre komponenter för runt 10K som jag nog får för Meridan. Tips någon?

Någon mer som har erfarenheter av v-bromsar och höst/vinter(grus)vägar?

jag har mtb versionen av bb5, tycker de är väldigt enkla att justera och ställa in efter smak och tycke. Men det är ju vad jag tycker :)

Det gäller att få aha-upplevelsen för hur man justerar bara, det var inte helt självklart tycker jag.

Har skivor på min pendlar-bockstyre-cykel och hade cantis förut, skivor är fullkomligt överlägset ett par veckor efter senaste justering.

Jag tyckte aldrig att bromsarna tog så bra på min Focus Mares Disc. Det direkta greppet saknades liksom. Tror att det blir så med mekaniska bromsar på crossar.

Nu har jag bytt till en kolfiber-Focus Mares utan skivor.
Mina erfarenheter:
Skivorna tog halvkass hela tiden.
Nu tar bromsarna helt OK, när det inte är vått... ;)

1. Jag nyttjar i princip bara frambromsen. Sällan bak å än mer sällan både och.
2. Aldrig skivbroms på en cykel, aldrig.

Men jag cyklar bara LVG, på asfalt.

Nej helt ärligt tror jag inte att du behöver ha skivbromsar till den cykling som du kör. Jag menar. Man kan inte mer än låsa hjulet och det kan jag på mina "vanliga" också....

@jomper: utgår ifrån att du pendlar med din cykel, exakt när behöver du den extra bromskraften fr skivbromsarna?

@railrunner: hur kör du med din Focus, asfalt, grus, annat? kör du vintertid?

Tricket med BB5/BB7 är ju att det orörliga belägget på insidan måste ligga riktigt, riktigt nära skivan - vilket förstås kräver att skivan är mycket rak. Sen är det ju rätt känsligt med att belägget verkligen ligger dikt an mot skivan med hela ytan, alltså ingen snedvinkling och det är väl lite av utmaningen med tri-align systemet. Jag tycker ögonmått fungerar bäst, och då gäller det att man står i sådan vinkel och sådant ljus att man tydligt kan se ljusspringan mellan belägg och skiva... Det där med "håll in bromshandtaget och dra åt skruvarna" kan du fetglömma, det blir aldrig 100% bra med Avid. Ta dig god tid, var nogrann och gör om det flera gånger tills det blir perfekt.

Och till sist så är det ju det där med vajerhöljen... att försöka ställa in en mekanisk skivbroms med billiga/dåliga vajerhöljen är som att försöka ställa in en hydraulisk skivbroms med luft i systemet. Vajerhöljena är en _viktig_ del av hur bra bromsen fungerar.

Tack för all input, verkligen kul :)

Allmänna åsikten verkar vara att skivbromsar:

- är toppen så länge de funkar
- inte är ett måste för lite enklare CX-övningar
- kan vara ett litet helvete att justera

Ska låta mecken ställa in bromsarna åt mig och sen ge CC5:an ytterligare en chans. Knasar det därefter får det bli ny hoj.

Mitt andra tips är att jag skulle inte låta en mekaniker ställa in BB5:an åt dig!! Mekanikern kommer sannolikt ställa in den så att den inte tar i skivan och vara nöjd med det... det duger rent utsagt inte på en mekanisk skivbroms - man måste ta den där lilla extra tiden att verkligen få det orörliga belägget att stryka så nära skivan som möjligt.

Så tipset är, gör det själv - annars kastar du sannolikt bara pengar i sjön hos mekanikern och kommer ändå inte få det att fungera nämnvärt bättre...

@Niko/Frost: Problemet är att jag inte kan ställa in den själv... Sad but true. Men ska pröva m dina tips.

Såg förresten att jag ljugit mig igenom hela tråden. Jag har en CC3, inte en CC5. Var väl önsketänkande då den saknar skivbroms och har så mkt finare komponenter.

Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Det där med "håll in bromshandtaget och dra åt
> skruvarna" kan du fetglömma, det blir aldrig 100%
> bra med Avid.

Är det därför jag aldrig kan ställa in mina förbannnade BB5:or rätt?

parngyards skrev:

> @railrunner: hur kör du med din Focus, asfalt,
> grus, annat? kör du vintertid?

ja, ja, ja och ja.

Smidigt är att ha en riktbar skrivbordslampa eller pannlampa (själv brukar jag tugga på en Knog Frog så ljuset får riktas med tänderna, haha) och sen hitta en arbetsställning du ser glipan mellan skivan och beläggen, enklast är alltså att se på oket rakt bakifrån och snett underifrån. Så att du har näsan klockan 3 på skivan om oket står på klockan 12.

Sen lättar du de två övre bultarna bara precis lagom att du med stadig handkraft kan ändra vinkel och förskjutning på oket och att den håller sig kvar på den positionen du lämnar det. Bultarna ska alltså vara åtdragna så det finns lite friktion kvar.

Sen kan du i lugn och ro sitta och peta på oket och lysa igenom med lampan tills du tycker det ser perfekt ut. Kom ihåg att _aldrig_ dra i bromshandtaget förrns du har dragit åt bultarna, och kom ihåg att hålla i oket och korsdra bultarna försiktigt så du inte flyttar oket medans du drar fast det.

Slutligen justerar du den röda ratten på insidan av oket närmare ett klick i taget tills belägget ligger och skrapar mot skivan medans hjulet snurrar och släpper tillbaka ett klick så skrapandet upphör. Blir det så att skivan inte skrapar emot jämnt utan bara punktvis när du roterar hjulet så är skivan sned in mot det innersta belägget. Skrapar skivan emot hela vägen förutom bara punktvis så är skivan sned mot det yttersta belägget.

Det finns gott om guider hur man riktar en bromsskiva om du söker här, rikta upp skivan så att den skrapar så jämnt som möjligt mot hela belägget när du går ett klick för långt med den röda justerratten. Sen är det bara släppa tillbaka justerratten ett klick och då helsike ska du få se på bromsverkan som ställer cantisar och v-bromsar i skamvrån! :D :D :D

evo skrev:
> Niko/Frost skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det där med "håll in bromshandtaget och dra
> åt
> > skruvarna" kan du fetglömma, det blir aldrig
> 100%
> > bra med Avid.
>
> Är det därför jag aldrig kan ställa in mina
> förbannnade BB5:or rätt?

Förmodligen :)

...tycker överlag det är en ganska primitiv metod för alla andra postmount-bromsar också, visst kan man få det att gå skrapfritt men ska man klämma ur all bromsverkan man kan så vill man ju ha skivan helt perfekt centrerad mellan beläggen så att båda beläggen träffar oket exakt samtidigt, eller i fallet med enkolvsok som BB5/BB7 att skivan ligger dikt an mot det orörliga belägget...

Med Avids tri-align system (dom där konkava brickorna) blir det ju ännu kinkigare eftersom man själv blir ansvarig för att det ligger rakt, istället för vanlig postmount där det är upp till ram/gaffel-fästet om det blir rakt mot skivan eller inte.

Senast ändrad:
parngyards skrev:
> Tack för all input, verkligen kul :)
>
> Allmänna åsikten verkar vara att skivbromsar:
>
> - är toppen så länge de funkar

Vilket de gör, det är nog bara du som inte riktigt har fått den där aha-upplevelsen än. Skivbromsar är bra mycket mer driftsäkra än alla fälgbaserade bromssystem, och är mycket enklare att underhålla och justera.

> - inte är ett måste för lite enklare
> CX-övningar

Självklart inte, men det är ju ganska lite som är ett måste, det handlar snarare om hur man vill att det ska fungera. Själv prioriterar jag förutsägbar bromsverkan, slippa slita ner fälgen och enkelheten i justering.

> - kan vara ett litet helvete att justera

Håller inte med. Du har nog bara inte förstått hur det funkar.

> Ska låta mecken ställa in bromsarna åt mig och
> sen ge CC5:an ytterligare en chans.

Lär dig att göra detta själv istället.

> Knasar det därefter får det bli ny hoj.

Verkar vara en smått hysterisk lösning, men huvudsaken är ju att du ska bli nöjd.

fredrikw skrev:
> parngyards skrev:
> > Knasar det därefter får det bli ny hoj.
>
> Verkar vara en smått hysterisk lösning, men
> huvudsaken är ju att du ska bli nöjd.

Påminner mig om...

@fredrikw: Jomenvisst. Problemet är ju att injusteringen ÄR svår, vilket flera i tråden vittnar om. Om det är en justering man gör sällan, fine, då gör det väl inte så mkt. Men i annat fall har jag, hysterisk eller ej, hellre en hoj som inte har ett inneboende irritationsmoment. Jag aspirerar inte på att bli meckarkungen, vill ha en hoj ska funka för ändamålet (ha kul) och vara så underhållsfri som möjligt.

Går det inte att använda ett bladmått i stället för att hålla på att fippla med ljusspringor? Lägger man den fasta backen någon eller några hundradelar från skivan så borde elasticiteten i hela systemet göra att backarna ta ungefär lika mycket på båda sidorna. Eller har jag missat något väsentligt?

mattiasp, inte helt med på hur du tänker med elasticiteten i systemet, utveckla gärna?

som jag förstår det så tänker du alltså att skivan formar sig efter eventuella ojämnheter - men det är ju det som är problemet och där det mesta av bromseffekten försvinner. ...iom att man kan flytta det innersta belägget närmare eller längre ifrån skivan med en ratt på utsidan av oket, så kan man ju teoretiskt trycka oket dikt an mot skivan - skruva fast det - och sen vrida på ratten för att få en glipa mellan skiva och belägg. I praktiken funkar det tyvärr inte så enkelt, det blir aldrig rakt nog i förhållande till skivan i jämförelse med vad man kan åstadkomma med ögonmått och ljus.

har själv BB7, där man med en ratt även kan justera det yttre belägget i sidled, och har experimenterat en hel del med tanken att man borde kunna skruva ihop båda beläggen och sen dra fast oket i ramen/gaffeln och bara skruva ut beläggen... tyvärr utan nån som helst framgång, det blir aldrig 100% perfekt (och jag är en sån där som inte nöjer mig med 95% bra, haha).

parngyards skrev:
> @fredrikw: Jomenvisst. Problemet är ju att
> injusteringen ÄR svår, vilket flera i tråden
> vittnar om. Om det är en justering man gör
> sällan, fine, då gör det väl inte så mkt. Men
> i annat fall har jag, hysterisk eller ej, hellre
> en hoj som inte har ett inneboende
> irritationsmoment. Jag aspirerar inte på att bli
> meckarkungen, vill ha en hoj ska funka för
> ändamålet (ha kul) och vara så underhållsfri
> som möjligt.

Som sagt var, det är inte svårt att justera ett par BB5:or (har haft sådana både på MTB och CX), det krävs bara att man förstår hur allt hänger ihop. Du kommer definitivt inte få det mer underhållsfritt med fälgbromsar, snarare tvärtom.

Men du verkar redan ha bestämt dig, så varför lyssna på de med mer erfarenhet än dig själv? :-/

För en gångs skull har Frost-Nicke rätt. Ögonmått och bra belysning är bästa sättet. Sedan behöver man inte vara helt hysteriskt noggrann med att skivan ska gå fritt mellan beläggen genom hela varvet. Om det snuddar lite så är det inte hela världen.

I övrigt tar mina BB7or (road), som är slarvigt inställda, oceaner mkt bättre än vilka andra fälgbromsar du än kan hitta. Så är det bara.

Dessutom tycker jag att frågeställningen blir fel. Det är inte frågan om "max bromsverkan". Man kan låsa upp en ett hjul med i stort sätt vilken skitbroms som helst. Frågan är bara hur mkt energi/irritation du vill lägga på det. Med ett par hyggliga skivbromsar så duttar man lite lätt med fingrarna för att få ned farten.

Ytterligare ett litet tips: Vänd upp och ned på cykeln när du justerar bromsarna. Då ser du lättare avståndet kloss-skiva.

I övrigt +1 på fredrikw & Rippa.

Pebben skrev:
> 1. Jag nyttjar i princip bara frambromsen. Sällan
> bak å än mer sällan både och.
> 2. Aldrig skivbroms på en cykel, aldrig.
>
> Men jag cyklar bara LVG, på asfalt.
>
>
> Nej helt ärligt tror jag inte att du behöver ha
> skivbromsar till den cykling som du kör. Jag
> menar. Man kan inte mer än låsa hjulet och det
> kan jag på mina "vanliga" också....

Men för oss andra som använder cykeln även vintertid i snö och slask är en hydraulisk skivbroms skillnaden mellan att få stopp eller stå på näsan i en gulbrun snödriva när isbarken vuxit sig tjock o fin på fälgen.

mattiasp skrev:
> Går det inte att använda ett bladmått i
> stället för att hålla på att fippla med
> ljusspringor? Lägger man den fasta backen någon
> eller några hundradelar från skivan så borde
> elasticiteten i hela systemet göra att backarna
> ta ungefär lika mycket på båda sidorna. Eller
> har jag missat något väsentligt?

Är det ungefär såhär du menar? http://bluecollarmtb.com/2006/10/30/how-to-dial-in-avid-bb5-mechanical-disc-brakes/

@Rippa: BB5orna är säkert bra när de är rätt inställda, bara det är jag funnit dem sjukt svåra att ställa in. Trots rätt avsevärda ansträngningar. Antingen blir det taskig verkan utan frigång, eller väldigt mycket friktion och klar inverkan på hur fritt hjulen rullar.

@fredrikw: Jag lyssnar, men håller kanske inte med om allt och alla. BB5orna kan ju vara världens bästa bromsar, men det ÄR frustrerande att inte få dem att funka trots rätt mycket pillande.

Är din skiva 100% rak då? Testa att skruva åt den röda ratten tills det precis snuddar skivan medans hjulet roterar. Tar det emot skivan på hela varvet eller bara delar av varvet? BB5/7 kan du justera precis hur mycket du vill men om skivan inte är helt rak så kommer det aldrig bli optimalt...

Nyckelordet när du sen justerar in oket är tålamod. Det är inte bara hålla i oket och dra åt, det behöver göras långsamt. Korsdra skruvarna i kvarts- eller halvvarv och se hela tiden till att oket inte ändrar position...

Det krävs ögonkontakt med glipan i princip hela tiden, och lättast är att du gör detta med hjulet roterandes så hör du direkt när du gör fel utan att behöva dra åt fullt och sen börja om från scratch.

Det är inte svårt alls - men det krävs en god portion tålamod och nogrannhet.

parngyards skrev:
> mattiasp skrev:
> -----
> > Går det inte att använda ett bladmått i
> > stället för att hålla på att fippla med
> > ljusspringor? Lägger man den fasta backen
> någon
> > eller några hundradelar från skivan så borde
> > elasticiteten i hela systemet göra att
> backarna
> > ta ungefär lika mycket på båda sidorna.
> Eller
> > har jag missat något väsentligt?
>
> Är det ungefär såhär du menar?
> http://bluecollarmtb.com/2006/10/30/how-to-dial-in
> -avid-bb5-mechanical-disc-brakes/
>
Ja, precis så, men med bladmått i stället för papperlappar eller visitkort eller vad det nu var som användes i länken.

Rippa skrev:
> I övrigt tar mina BB7or (road), som är slarvigt
> inställda, oceaner mkt bättre än vilka andra
> fälgbromsar du än kan hitta. Så är det bara.

Måste prova BB7or någon gång. Tycker att mina cantisar funkar hur bra som helst, trots att jag inte har justerat dem en enda gång sedan jag köpte cykeln för ett år sedan.

andematt skrev:
> Men för oss andra som använder cykeln även
> vintertid i snö och slask är en hydraulisk
> skivbroms skillnaden mellan att få stopp eller
> stå på näsan i en gulbrun snödriva när
> isbarken vuxit sig tjock o fin på fälgen.

Vilka crossbromsar är det du tänker på då?

Stackars Rippa och alla andra som måste "stå på näsan i en gulbrun snödriva" med sina mekaniska skivbromsar.

Jag hade problem med att ställa in mina mekaniska skivbromsar ända tills jag kom på en metod som passade mig. Det viktigaste, förutom att få beläggen på rätt avstånd, är att få beläggen parallella med skivan. Jag brukar göra så här:

1. Ställ in bromsbeläggen så att dom är på hyffsat rätt avstånd från skivan.
2. Lossa på skruvarna som håller fast oket i ramen.
3. Lägg ett dubbelvikt papper mellan innersta belägget och skivan.
4. Använd buntband eller liknande för att klämma åt bromshandtaget hårt.
5. Skruva fast oket i ramen.
6. Släpp bromshandtaget.
7. Justera det rörliga belägget så att det hamnar så nära skivan som möjligt.

Det dubbelvikta pappret gör att det innersta, fasta, belägget hamnar på rätt avstånd och parallellt med skivan. Den här metoden funkar bättre än ljusspringe-metoden för mig.

Finns det crossar med V-bromsar? Jag har bara sett cantis'ar förutom skivbromsar på crossar... Som Rippa skriver så är bromsverkan hos en skivbroms oändligt mycket bättre än vilken canti broms som helst. Har man upplevt känslan av svag acceleration när man bromsar så knogarna vitnar på en canti försedd cross på vintern vet man att världens sämst inställda skivbroms är att föredra framför det!

Stumpy skrev:
..
> andematt skrev:
> -----
> > Men för oss andra som använder cykeln även
> > vintertid i snö och slask är en hydraulisk
> > skivbroms skillnaden mellan att få stopp eller
> > stå på näsan i en gulbrun snödriva när
> > isbarken vuxit sig tjock o fin på fälgen.
>
> Vilka crossbromsar är det du tänker på då?
>
> Stackars Rippa och alla andra som måste "stå på
> näsan i en gulbrun snödriva" med sina mekaniska
> skivbromsar.

Har man inte hydrauladapter så får man skylla sig själv..

Nu är jag inte alls med. Du beskriver exakt samma metod som Avid gör med undantaget av papperet.
Vad har den för funktion? Borde inte resultatet bli densamma om du tar bort papperet?

trib skrev:
> Jag hade problem med att ställa in mina mekaniska
> skivbromsar ända tills jag kom på en metod som
> passade mig. Det viktigaste, förutom att få
> beläggen på rätt avstånd, är att få
> beläggen parallella med skivan. Jag brukar göra
> så här:
>
> 1. Ställ in bromsbeläggen så att dom är på
> hyffsat rätt avstånd från skivan.
> 2. Lossa på skruvarna som håller fast oket i
> ramen.
> 3. Lägg ett dubbelvikt papper mellan innersta
> belägget och skivan.
> 4. Använd buntband eller liknande för att
> klämma åt bromshandtaget hårt.
> 5. Skruva fast oket i ramen.
> 6. Släpp bromshandtaget.
> 7. Justera det rörliga belägget så att det
> hamnar så nära skivan som möjligt.
>
> Det dubbelvikta pappret gör att det innersta,
> fasta, belägget hamnar på rätt avstånd och
> parallellt med skivan. Den här metoden funkar
> bättre än ljusspringe-metoden för mig.

Jag måste vara en helt fantastisk mekaniker, för jag har verkligen aldrig haft några problem med mekaniska skivbromsar (Avid BB5 och BB7, Tektro Lyra, IRC Dual Banger)... Så här gör jag om jag känner mig ambitiös:
1. Lossa skruvarna på oket
2. Skruva ut det inre belägget så att när skivan ligger an mot det så sitter det centrerat i oket
3. Skruva ut den yttre belägget/spänn vajern så att skivan kläms fast mellan beläggen
4. Skruva fast oket
5. Skruva in beläggen så att de precis går fria

Mindre ambitiös brukar jag förlita mig på ögonmåttet, ser oket ut att sitta rakt och centrerat över skivan så är det nog.

fredrikw skrev:
> 2. Skruva ut det inre belägget så att när
> skivan ligger an mot det så sitter det centrerat
> i oket

Inre belägget? Va? Det finns ju bara en ratt op BB5:or och den är väl till för yttre, eller?

Jag har nog missat nåt.

Men en sak vet jag, rikta bromsskivor är skittråkigt. Jag tyckte jag jämnt var tvungen att göra det efter en stökig tur. Men det är nog mer min taskiga teknik det beror på.

evo skrev:
> fredrikw skrev:
> > 2. Skruva ut det inre belägget så att när
> > skivan ligger an mot det så sitter det centrerat
> > i oket
>
> Inre belägget? Va? Det finns ju bara en ratt op
> BB5:or och den är väl till för yttre, eller?
>
> Jag har nog missat nåt.

Ja det har du gjort, det inre belägget justeras med ratten, det yttre med vajerspänningen. På BB7 finns det rattar för både yttre och inre och man slipper justera med vajerspänningen.

> Men en sak vet jag, rikta bromsskivor är
> skittråkigt. Jag tyckte jag jämnt var tvungen
> att göra det efter en stökig tur. Men det är
> nog mer min taskiga teknik det beror på.

Rikta skivor jämt efter stökiga turer? En riktig bedrift måste jag säga, vurpar du hela tiden eller? :)

Selast skrev:
> Finns det crossar med V-bromsar? Jag har bara sett
> cantis'ar förutom skivbromsar på crossar... Som
> Rippa skriver så är bromsverkan hos en skivbroms
> oändligt mycket bättre än vilken canti broms
> som helst. Har man upplevt känslan av svag
> acceleration när man bromsar så knogarna vitnar
> på en canti försedd cross på vintern vet man
> att världens sämst inställda skivbroms är att
> föredra framför det!

Vanliga V-bromsar fungerar inte med lvg-reglage. Man måste ha mini V-bromsar med kortare armar för att det skall fungera bra. Tektro har ett par som heter RX5 som har 85 mm armlängd. De har ett otroligt bett, och man riskerar att göra en broms-OTB om man är van med vanliga cantis. Dessutom är de lätta att ställa in. Nackdelen är att de har dålig lerrensning. Klotsarna ligger bara någon mm från fälgen i sitt yttersta läge. Om man har sin CX till landsvägskörning och torr skogskörning kan jag verkligen rekommendera dem, men när det blir lerigt är de inte roliga. Personligen cyklar jag på CX:en när det är vackert väder och torrt. Om det är misärförhållanden tar jag en annan cykel. En begränsning av användningsområde således.

fredrikw skrev:
> evo skrev:
> -----
> > fredrikw skrev:
> >
>
> > > 2. Skruva ut det inre belägget så att när
> > > skivan ligger an mot det så sitter det
> centrerat
> > > i oket
> >
> > Inre belägget? Va? Det finns ju bara en ratt
> op
> > BB5:or och den är väl till för yttre, eller?
> >
> > Jag har nog missat nåt.
>
> Ja det har du gjort, det inre belägget justeras
> med ratten, det yttre med vajerspänningen. På
> BB7 finns det rattar för både yttre och inre och
> man slipper justera med vajerspänningen.
>

Ok, här kommer det. Ahaaa!

>
> > Men en sak vet jag, rikta bromsskivor är
> > skittråkigt. Jag tyckte jag jämnt var tvungen
> > att göra det efter en stökig tur. Men det är
> > nog mer min taskiga teknik det beror på.
>
> Rikta skivor jämt efter stökiga turer? En riktig
> bedrift måste jag säga, vurpar du hela tiden
> eller? :)

Inte hela tiden. Men inte långt ifrån:)

Jag tycker det borde vara är märkbart mer flex och svampighet för Road-versionenerna av Avids bromsar, de drar ju så mycket mindre vajer. Är det någon som kunnat jämföra och lägga märke till om det är så?

fredrikw skrev:
> Jag måste vara en helt fantastisk mekaniker, för
> jag har verkligen aldrig haft några problem med
> mekaniska skivbromsar (Avid BB5 och BB7, Tektro
> Lyra, IRC Dual Banger)... Så här gör jag om jag
> känner mig ambitiös:
> 1. Lossa skruvarna på oket
> 2. Skruva ut det inre belägget så att när
> skivan ligger an mot det så sitter det centrerat
> i oket
> 3. Skruva ut den yttre belägget/spänn vajern så
> att skivan kläms fast mellan beläggen
> 4. Skruva fast oket
> 5. Skruva in beläggen så att de precis går
> fria
>
> Mindre ambitiös brukar jag förlita mig på
> ögonmåttet, ser oket ut att sitta rakt och
> centrerat över skivan så är det nog.

Klockren beskrivning. Har försökt att få till de mekaniska bromsarna på sonens Scott tidigare utan att lyckas men detta funkade utan problem.

Selast skrev:
> Finns det crossar med V-bromsar? Jag har bara sett
> cantis'ar förutom skivbromsar på crossar... Som
> Rippa skriver så är bromsverkan hos en skivbroms
> oändligt mycket bättre än vilken canti broms
> som helst. Har man upplevt känslan av svag
> acceleration när man bromsar så knogarna vitnar
> på en canti försedd cross på vintern vet man
> att världens sämst inställda skivbroms är att
> föredra framför det!

kanske inte på nya cyklar men du kan sätta på vbromsar på cx
håkanc har tipsat om det i ett flertal trådar
man behöver en travel agent för att få det att funka med racerbromshandtag
http://problemsolversbike.com/products/travel_agents/
håkans tips är också att ha vbroms med parallogram (?) som xtr har

Intressant läsning. Lär nog bli ett par mekaniska skivbromsar till pendlarcross någon gång i framtiden. Mycket nöjd med mina frogglegs men främsta argumentet mot cantisar är ju att man sliter ner fälgar en hel del under vinterhalvåret när man är för lat för att hålla cykeln ren. Förutsägbar bromsverkan är ju en bonus också ;)

Tror också att sådant som tar lite tid och kräver tålamod gör man oftast bättre än en cykelmek som har krav på sig att hålla ett visst tempo för att få lönsamhet

Tillbaka
Topp