Bekvämt racerstyre

mik.nil

Ny medlem
Bekvämt racerstyre
Någon här som har tips på ett bra styre (får kosta upp till ca 1500:-) till min racer. Jag har problem med att mina händer domnar efter ca 1h på cykeln. Har sett styren som är platta och breda kan det funka?. Har laborerat en del med sittpositionen bla monterat en kortare styrstam.

Bekvämt racerstyre
Eller så gör du lite core/situps- och ryggövningar så du inte lägger så mycket tyngd på styret. Kontrollera sadelposition är också bra.

Ett annat tips är att kontrollera lufttrycket - ju hårdare tryck desto mer vibrerar det - och det är inte nödvändigtvis positivt att ha högt tryck i däcken.

Bekvämt racerstyre
Ge det 100mil till sen tror jag händerna vant sig. Kroppen brukar reda ut det mesta, bara den får tid på sig.

Har själv haft samma problem, värst var det förra året då mina händer var halvförlamade (ingen kraft, ingen känsel i fingrarna)i 3 månader efter en cykeltur. Kan ffr få domningar ibland, men de blir lindrigare för varje tur.

Bekvämt racerstyre
Julius Kenéz skrev:
-------------------------------------------------------
> Ge det 100mil till sen tror jag händerna vant
> sig. Kroppen brukar reda ut det mesta, bara den
> får tid på sig.

Om han redan har cyklat 350 mil då?

Bekvämt racerstyre
[Fritt från belägg]
Jag tror sällan att problemet sitter i händerna och styret vid domningar. Det sitter i nacke och rygg. Fixa sittställningen och träna bålstabilitet istället. Kanske höja styret under början av säsongen? Gymnastisera under passet, utan ta risker i klungan.
[/Fritt från belägg]

Bekvämt racerstyre
Ok
Har flyttat fram sadeln. Tänkte att om jag kommer närmare styret blir jag mer upprätt och i och med det mindre tyngd på händerna, eller?

Bekvämt racerstyre
mik.nil skrev:
> Ok
> Har flyttat fram sadeln. Tänkte att om jag kommer
> närmare styret blir jag mer upprätt och i och
> med det mindre tyngd på händerna, eller?

Pröva en kortare styrstam istället

Bekvämt racerstyre
mik.nil skrev:

Nej, eftersom du förutom att korta ner även flyttar fram tyngdpunkten och därmed ökar belastningen på händerna. grumps sätt är bättre.

Bekvämt racerstyre
mik.nil skrev:

Nja, det beror ju på hur du satt innan, och hur lågt du har styret i förhållande till sadeln

Men du får ju en större andel av kroppsvikten över sadeln om du istället flyttar bak sadeln.
Flyttar du bak sadeln mycket kan du även behöva höja styret, då kommer styret även lite längre bak.

Läs mer här:
http://peterwhitecycles.com/fitting.htm

/Håkan

Tillbaka
Topp