Bell Super 2R MIPS

thestagmo

Medlem
Bell Super 2R MIPS
Hej alla MTB åkare

Jag var i Åre och körde lite MB men provade också på Downhill, vilket var sjukt roligt. Tänkte i samband med detta börja köra Enduro och då behövs ju en hjälm inhandlas...Tanken är en hjälm som jag har sett, men jag undrar om någon har någon erfarenhet av den? Modellen heter Bell Super 2R MIPS (se bild) Och undrar om den räcker för downhill och enduro?
/Fredrik

Bilagor

• product_5645-650x650.jpg
    product_5645-650x650.jpg
    34.8 KB · Besök: 43
Bell Super 2R MIPS
Miracle skrev:
-------------------------------------------------------
> Den enda av de två som har ett riktigt
> godkännande för DH är MET Parachute. Men i
> övrigt är de nog ganska lika. Bells flexibilitet
> kan ju kanske vara trevligt i vardagen.
>
> http://www.met-helmets.com/index.php?option=com_vi
> rtuemart&view=productdetails&virtuemart_product_id
> =74&Itemid=900
>
>
> Frid!

Kan du plocka bort bågen på MET?

Bell Super 2R MIPS
Det går att plocka bort bågen på MET, men det är nog inte meningen, och framförallt inget man gör vid tävling. Jag jämförde både Parachute och 2R nyligen och skulle säga att de är väldigt likvärdiga, de små detaljer som skiljde är högst subjektivt:

Super 2R
+ superlätt att ta av hakskyddet
+ mips
- vanligt hakspänne
- varmare
- inget DH-cert
- kamerafästet satt fast med remmar och verkade meckigt att ta av och på

Parachute
+ moto-spänne
+ svalare
+ DH-cert
+ integrerat kamerafäste som skruvas fast i hjälmen enkelt
- ingen MIPS
- hakskyddet ska sitta kvar

Jag provade båda och valde Parachuten bara för att den satt bäst på mig. Formen på 2R passade mig helt enkelt dåligt, men för andra lär det naturligtvis vara precis tvärt om. Så prova båda om möjligt.

(Om skillnaden i DH-certifiering så har jag läst både här och på Pinkbike att anledningen till att 2R inte har certifiering är att den saknar tillräckligt penetreringsskydd. Rent teoretiskt anses det alltså att man kan få en gren e.d. i kinden. Den enda skillnaden jag såg var att Parachuten har ett galler i ventileringen i hakskyddet. Om den lilla detaljen är hela anledningen till skillnad i cert låter jag vara osagt - ingen aning.)

Senast ändrad:
Bell Super 2R MIPS
Kindkuddarna på Parachuten är mkt enkla att ta av o på (följer med 2 tjocklekar dessutom) och utan kuddarna känns hjälmen lika luftig som vilken öppen hjälm som helst.

/S

Bell Super 2R MIPS
Är trött på att landa med nyllet först så jag beställde en sådan här nu på cybermonday-rea :) 160 Pund, blev ju en bra deal. Bara hoppas den passar nudå :)

Bell Super 2R MIPS
Bell Super 2R MIPS
Var inne på denna då jag börjat köra lite DH men valde bort den då jag läste man tyckte den kanske va lite för tunn för renodlad DH så klippte till med en Troy lee d2 istället som är välbeprövad modell :)

Bell Super 2R MIPS
EeHh sa:
Vill dela med mig av mitt misstag och varna alla med brett/runt huvud som är sugna på denna hjälmen. Provade icke mips varianten av en polare och den satt perfekt. Beställde dock en mips i tron om att den skulle sitta lika bra, men icke. Klämmer bra mot tinningen...så nu blir det en vanlig ändå.

+1, MIPS -varianten klämde illa på mig medan vanliga passade bra.

För övrigt skulle jag inte välja mellan denna och en riktig fullface (som skyddar och sitter kvar bättre), utan isf mellan denna eller en öppen.

Bell Super 2R MIPS
Westman sa:
EeHh sa:
Vill dela med mig av mitt misstag och varna alla med brett/runt huvud som är sugna på denna hjälmen. Provade icke mips varianten av en polare och den satt perfekt. Beställde dock en mips i tron om att den skulle sitta lika bra, men icke. Klämmer bra mot tinningen...så nu blir det en vanlig ändå.

För övrigt skulle jag inte välja mellan denna och en riktig fullface (som skyddar och sitter kvar bättre), utan isf mellan denna eller en öppen.

Det sitter två extra "kuddar" i mipsvarianten som jag inte tror sitte ri den vanliga. Oklart vad de fyller för funktion, men det går att ta bort dem om man vill (de sitter inte så hårt så jag vet inte om det är meningen att det ska gå eller inte).

Bell Super 2R MIPS
Luthman Photography sa:
Westman sa:
EeHh sa:

Det sitter två extra "kuddar" i mipsvarianten som jag inte tror sitte ri den vanliga. Oklart vad de fyller för funktion, men det går att ta bort dem om man vill (de sitter inte så hårt så jag vet inte om det är meningen att det ska gå eller inte).

Exakt, lite som segt gummi är kuddarna. Enkla att ta bort och löste problemet för min sambo med hennes Super2R

Bell Super 2R MIPS
För mig gjorde det ont uppe på kraniet snarare än i tinningen, ngnstans där de klämt in MIPS-lagret. Alltså inte beroende på kuddarna.

Bell Super 2R MIPS
Kupa sa:
Om du hade kunnat stå ut med Star Wars-dekor så finns den på http://www.biker-boarder.de/shopwar...ite=d&rdeocl=1&rdetpl=productpage&rdebox=box5 för 170 euro, och t.o.m. idag kanske eventuellt 15% extra rabatt.
det var ju väldigt bra pris för den stylade varianten :) men hade siktat in mig på en lite mer stilren. Den Trooper-modellen är ju bra fräck annars.

Cyklaiskogen sa:
Jag köpte en Alpina king carapax. Superlätt och bra ventilerad.
Ojdå, den såg bra ut, skulle nog duga som en XC-hjälm om man vurpar illa. Får ta en sådan om inte Bellen passar.

Bell Super 2R MIPS
Fick den idag! Har provat omsorgsfullt, men inte testkört på riktigt ännu. Dock sitter den skönt direkt tycker jag. Kanske att kind-kuddarna klämmer lite för mycket men det ska visst gå att justera tror jag. Annars kan jag nog leva med det för den sitter väldigt bra annars. Går t om att få på med en mössa under men lite tight innan den sitter på plats :) hakskyddet var smidigt att ta av/på. Väger ju ungefär lika mycket som övriga hjälmen. Tar en del plats om man har den med men inte på, men det får man ta när det väl är aktuellt. Känns väldigt gedigen. Fick nästan lite moppe flashback men den är ju väldigt mycket smidigare än en mopedhjälm, som tur är :)

Tillbaka
Topp