Bell sweat guide padding - funkar det i praktiken?

Bele

Aktiv medlem
Flera Bell hjälmar bl.a. Zephyr har en utformning av vadderingen inne i hjälmen med en liten del som sticker ut längst fram för att leda bort svett (se bild nedan). Tanken är alltså att svetten ska rinna framåt och droppa ner framför näsan. Funkar det i praktiken? Det borde väl vara lite avhängigt av sittposition, ju mer framåtlutad desto bättre, eller?

Jag har flera Bell Delirium hjälmar som jag gillar då vadderingen suger åt sig svetten. Då kan jag i farten böja mig framåt och trycka ut svetten vid lämpligt tillfälle, istället för att den som i vissa andra hjälmar kommer okontrollerat och rinner ner i ögonen.

Bellsweatguidepadding.JPG

Japp jag tycker det hjälper. Jag svettas sjukt mkt i huvet och detta gör att jag fortfarande kan se genom glajjorna.

Jag har inget svettproblem i vanliga fall, men uppskattar paddingen då den är skön i pannan :)
Så det säger inget om det hjälper dig, men den är som sagt bekväm.

Då är det väl bättre att klistra fast ett trosskydd i hjälmen då kan du var 100% säker att det inte rinner ner något svett i ögonen sen är det billigare än att köpa en hjälm som har det om man redan har en bra hjälm

Eller bara köra med pannband. Funkar hur bra som helst. När det blir svalare byter man till mössa. Noll problem med svett i ögonen eller på insidan av glajjorna.

Här kommer ett sent svar. Jag läste först inlägget men förstod inte att det var en fråga...

Jag har en Bell Sixer-hjäm med Sweat Guide Padding. Anledningen att det blev just den hjälmen var problem med svett i ögonen med andra hjälmar.
Jag har provat det mesta tycker jag, pannband med hängränna från Letrosport, Halo Headband, Buff. Att det inte funkat beror på kombinationer med glasögon, hjälmar och/eller att det varit obekvämt.
Det enda som verkligen funkat är är en tunn hjälmmössa men det blir ju jävligt varmt över +5.

Jag köpte Sixern för att den skulle just vara bra på svetthantering och hittills är det det minst dåliga. Troligtvis kommer min bekymmer från ymnigt svettande i kombination med väldigt kort (rakat) hår.
Avledningen funkar bra. Det rinner inte ner svett i ögonen i samma omfattning.
Man får tänka på att trycka till paddingen med en kvarts mellanrum när man kör men det lär man sig kvickt.

Köpråd från mig alltså!

jekyll sa:
Här kommer ett sent svar. Jag läste först inlägget men förstod inte att det var en fråga...

Jag har en Bell Sixer-hjäm med Sweat Guide Padding. Anledningen att det blev just den hjälmen var problem med svett i ögonen med andra hjälmar.
Jag har provat det mesta tycker jag, pannband med hängränna från Letrosport, Halo Headband, Buff. Att det inte funkat beror på kombinationer med glasögon, hjälmar och/eller att det varit obekvämt.
Det enda som verkligen funkat är är en tunn hjälmmössa men det blir ju jävligt varmt över +5.

Jag köpte Sixern för att den skulle just vara bra på svetthantering och hittills är det det minst dåliga. Troligtvis kommer min bekymmer från ymnigt svettande i kombination med väldigt kort (rakat) hår.
Avledningen funkar bra. Det rinner inte ner svett i ögonen i samma omfattning.
Man får tänka på att trycka till paddingen med en kvarts mellanrum när man kör men det lär man sig kvickt.

Köpråd från mig alltså!

Två vänner till mig, varav ena med rakat hår, har hittat på ett fulmek som de svär på - skosnöre som pannband, med knuten bak och överflödet hängande ner på ryggen. :)

Tillbaka
Topp