belöna barnen

337626

Medlem
belöna barnen
Det har varit enormt roligt att följa mina söners cykelsommar.
Dom är 8 och 9 år gamla och har cyklat cirka 75 mil var.
Och det är inga lätta mil dom avverkat då de flesta kilometrarna är på skogsstigar och grusvägar.
Under sommaren stack dom ut ungefär var 3:e dag själva och gjorde egna banor. Skitkul!
Tog även med dom på nån längre tur på cirka 3 mil ibland (med fikastopp såklart)

Igår kom jag på att jag ska belöna dem med 1 krona / cyklad kilometer.
Hur belönar ni era barn?

belöna barnen
337626 skrev:
-------------------------------------------------------
> Igår kom jag på att jag ska belöna dem med 1
> krona / cyklad kilometer.

Gissa om de kommer att sitta och "torrsnurra" hjulen som cykeldatorerna läser av... :P :D

belöna barnen
Cyklingen är och ska vara belöningen. Finns det inget cykelrelaterat, något extrakul ställe t.ex. som ni vill cykla på om du känner för att ni ska skoj. Pengar gynnar inte cyklingen.

belöna barnen
> Gissa om de kommer att sitta och "torrsnurra"
> hjulen som cykeldatorerna läser av... :P :D

Torrsnurra? När det finns borrmaskiner som gör 3000 RPM? 6km på över en minut! Det blir 360 spänn i timman!

belöna barnen
Ser att åsikterna är blandade, intressant.
Dagens samhälle bygger tyvärr på pengar och prylar.
Man kan ge barn, veckopeng, månadspeng, godis, dataspel, leksaker, märkeskläder, mopeder m.m.
Jag har i stort sett skippat allt detta och belönar dom istället för att vara ute i skogen och få frisk luft.
Och det är ju inte direkt några jättesummor jag pratar om.
En hel sommars cykling är i mina ögon lätt värt lika mycket som ett värdelöst WIIspel.

Rudan - Du skriver att pengar inte gynnar cyklingen.
Vad menar du med det, all elitidrott som utförs handlar om pengar, inklusive cyklingen.
Att cykling är belöning nog håller jag personligen med om men nämn en tävling som inte har några priser, det finns inte

belöna barnen
Gissar att 337626 inte väntade dessa svar :)

Men håller med, man ska inte med pengar belöna att barn leker, däremot uppmuntra och stötta tycker jag.

belöna barnen
Jag såg i Juniorcykeltråden att du köpt nya cyklar till dom. Om du känner att dom behöver mer uppmuntran än så är ju givetvis upp till dig, det är dina barn och dina pengar. Själv hade jag inte blandat in pengar i det hela...
Har kidsen fått cyklarna än? Om ja, hur nöjda blev dom?

belöna barnen
Jag tänkte på barnens cykling. Tävling är en sak och jag antar att du inte vill att de ska "vinna" på något sätt redan nu utan att det handlar om allt annat gott som cyklingen innebär - särskilt den ute i den gröna delen av naturen. Lägg pengarna eller orken eller båda delarna på något som gynnar intresset för detta goda istället för en massa annan skit. Barn rör på sig alldeles för lite numera och vi som läser om er aktivitet blir säkert mycket glada allihopa. Finns det inget annat skoj som du kan belöna dem med? Vad tycker de annars är kul att göra? Fast jag anser att belöningen ska avse att de sköter sig inklusive cyklingen och inte enkom cyklingen. De ska lära sig att det lönar sig att sköta sig samtidigt som de lär sig vara sunda - anser åtminstone du och jag är viktigt förstår jag.

För övrigt är FLER människor överviktiga än svältande numera vilket visar på att din grad av engagemang är sviktande nuförtiden. Själva har man alltid fått lära sig att gå eller cykla och ingen skjutsade mig ända fram till dörren mer än om det fanns riktig fog. Tack för det säger jag och orkar mer än många i ens egen ålder.

belöna barnen
Mathias skrev:
> Dessutom hade de ju fått fika! När jag var liten
> fick jag äta gräs om jag hade varit snäll.

Gräs? Du vet inte hur bra du hade det!
Och dagens ungdomar och barn, nämn inte dom,herregud, de är så bortskämda!

Jag kommer ihåg när jag växte upp, varje morgon fick vi en handfull sand
till frukost om vi varit snälla och arbetat hårt under natten i gruvan.
Sedan fick vi gå tre mil till skolan och vara där ett par timmar.
Efter detta nöje fick fortsätta med arbetet, då med att mocka i ladugården m m.

Och sedan var det gruvan igen...

/Fedde
(Vadå Monty Python, jag hade det så dåligt, det är sant, jag svär...)

Senast redigerad av en moderator:
belöna barnen
Mathias skrev:
> > Gissa om de kommer att sitta och "torrsnurra"
> > hjulen som cykeldatorerna läser av... :P :D
>
> Torrsnurra? När det finns borrmaskiner som gör
> 3000 RPM? 6km på över en minut! Det blir 360
> spänn i timman!

Tja, fast de flesta föräldrar håller nog borrmaskiner borta från 8-åringar.

belöna barnen
Efter att ha läst den här boken http://www.danpink.com/drive (som för övrigt är en väldigt bra bok om motivation) så skulle jag definitivt varna för att belöna barn för lek. Om du gör det på det sätt du beskriver riskerar du att förvandla det som var lek och som de gjorde för sitt eget nöjes skull till "arbete" dvs. ngt de gör för belöning.

Som en jämförelse så visar all foskning att när man höjer ersättningen till blodgivare minskar blodgivningen markant!

belöna barnen
337626 skrev:
> Ser att åsikterna är blandade, intressant.
> Dagens samhälle bygger tyvärr på pengar och
> prylar.
> Man kan ge barn, veckopeng, månadspeng, godis,
> dataspel, leksaker, märkeskläder, mopeder m.m.
> Jag har i stort sett skippat allt detta och
> belönar dom istället för att vara ute i skogen
> och få frisk luft.
> Och det är ju inte direkt några jättesummor jag
> pratar om.
> En hel sommars cykling är i mina ögon lätt
> värt lika mycket som ett värdelöst WIIspel.

Jag ska nog börja med att säga att jag inte har några barn, det är tänkt att det ska komma om ett par år så jag har ju ett tag kvar tills jag är i din situation...

Jag blir dock väldigt glad över att se din kommentar här! Det är inte så väldigt ofta jag träffar någon som låter bli att ge barnen det du just skippat - vilket är precis det jag tycker är rätt! Det är en fruktansvärd penning- & pryljakt = statusjakt i dag och det låter man gå rätt ner till barnen.

Vad gäller belöningen är jag kluven, dels visste barnen inte om belöningen innan sommaren, så de hade ingen anledning att cykla bara för den - där är det bra att ge lite i efterhand för att de då blir överraskade och glada på ett annat sätt. Dels kan jag se det som flera andra nämner i tråden men det ser jag inte som något större problem, just pga föregående mening.

Sen vet jag inte om du gett någon hint om att det kommer fortsätta likadant? Eller att det kanske gällde nu men att de inte ska förutsätta att detta alltid gäller - beroende på omständigheter m.m.

Huvudsaken, som alla verkar överens om, är ju att barnen tycker det är roligt och cyklar för det - det är där jag menar att man nog ska poängtera att det inte finns någon ständig koppling mellan cykling och pengar utan koncentrera sig på det roliga i cyklingen istället. :-)

belöna barnen
bjorre skrev:
> Jag brukar få en öl när jag har cyklat långt,
> det kanske barnen skulle uppskatta?

I så fall kan jag vara ditt barn.

belöna barnen
Har bara skummat igenom inläggen, orkade inte mer...Klart att dom ska ha 1 kr kilometern !
Tycker du att det är bra så är det bra ! Jag tyckte det var en utmärkt ide att ge min
äldsta dotter en mobil för 4500 när hon fyllde 16. Hon hade gjort sig förtjänt av den
helt enkelt...
Och ni utan barn med massor av åsikter, vänta ni bara ! :)

belöna barnen
Skogling skrev:
> Fast Bjorre får öl utan att cykla ju...

Den ölen plockar jag ju retroaktivt.

belöna barnen
Håller helt med om att det är att göra leken till arbete om man betalar dem för att leka. Det lär verkligen sabba det roliga. Varför ska leken belönas? Vill du vara snäll? Var snäll men koppla det inte till leken. Det är snart jul, ge dem något fint i julklapp annars. Eller varför inte föreslå en hel dags lek i belöning?

belöna barnen
Sikta du in dig på att köpa fräsigare hojar av olika sorter till kidsen om intresset kvarstår. Och resor och träningsläger så tunnar nog din plånbok snart.

belöna barnen
matz skrev:
> Och ni utan barn med massor av åsikter, vänta ni
> bara ! :)

Gissa varför jag reserverar mitt svar med min första mening :-)
Jag hoppas bara att jag inte är alltför långt bort och cyklar i mina tankar :-)

belöna barnen
Men det där tycker jag är en balans gång. Jag har uppmuntrat med utrustning och
engagemang sen dom var små. Vill dom cykla ..klart dom ska cykla, vill dom åka skateboard
klart dom ska ha en skateboard, inlines,teater, jujutsu..visst, vad ni vill! Jag har varit glad
över att dom vill röra på sig. Och när 11 åringen lyckas bra med jujutsun..klart jag belönar!!
Lika väl som att WWF belönar sina unga säljare med fina saker för att dom drar in pengar till
dom, för att dom hjälper till att rädda tigrarna...den sista meningen kom från min 11 dotter
som ligger i soffan med feber.. :)

belöna barnen
Jag håller med de flesta här, belöna inte med pengar för leken. Uppgradera deras hojar, planera en cykeldag eller bygg en bmx-bana tillsammans. Jag tror att de uppskattar engagemang mer än pengar, iaf i långa loppet.

belöna barnen
Hmm ytterligare en liten tanke från mig som är utan barn (men jag har åtminstone min uppväxt att gå på :-))

Borde det inte gå bra att blanda lite? Jag menar, han uttrycker tydligt att barnen varken får veckopeng, månadspeng eller något liknande...så då borde det väl vara ok att i efterhand, utan att barnen haft i åtanke, att ge en viss belöning nån gång och andra gånger belöna med engagemang?! :-)

Jag menar, allt måste ju inte vara svart eller vitt... eller lila eller gult?

belöna barnen
Pata2 skrev:
> Som när det var "stegräknar-tävling" på gamla
> jobbet, någon spännde fast grunkan på katten
> och släppte ut den.

Frågan är om det blev så många registrerade steg? Katter klampar ju inte precis omkring.

belöna barnen
Bästa belöningen jag kan ge mina cykeltokiga flickor är att cykla tillsammans med dem - typ att vi tränar på vissa manövrar tillsammans eller gör en längre utflykt på cykel. Tid är nog det bästa man kan ge sina barn - i alla fall verkar det vara det för våra barn ;)

Senast redigerad av en moderator:
belöna barnen
PerryE skrev:
> Bästa belöningen jag kan ge mina cykeltokiga
> flickor är att cykla tillsammans med dem - typ
> att vi tränar på vissa manövrar tillsammans
> eller gör en längre utflykt på cykel. Tid är
> nog det bästa man kan ge sina barn - i alla fall
> verkar det vara det för våra barn ;)

Word!!

belöna barnen
mr Lindwall skrev:
> Har också ett barn i samma ålder! Jag brukar
> inte belöna utan uppmuntra i stället. Inte med
> pengar utan med utrustning och eget engagemang.

+1 Låter sunt, särskillt att stötta och engagera sig.

Istället för att ge 1kr per kilometer, visa/säg dom att du är riktigt stolt och att vad dom gör är skitbra, visa ditt engagemang med fler cykelturer och på fler olika ställen. Kosta på er en resa ni tre med cykling och lekar som fokus. Det bästa ungarna kan ha är en tillgänglig och cool farsa.

Du verkar ju uttrycka dig med ovanstående känslor, fortsätt med det så blir du årets farsa 2011.

belöna barnen
STIZZE skrev:
> cool farsa.

Snacka om contradiction i terms. Farsor är per definition ocoola.

/Johan (fyra knattar varav två gillar att cykla gratis. De andra två kanske skulle komma igång med lite mutor :))

belöna barnen
Såg ett rätt bra TED-talk i somras som handlade om en entreprenör och i viss mån även gick in på hur han uppfostrade sina barn. I korthet gick det ut på att de ville ha prylar, precis som deras kompisar. Han hade själv växt upp i en miljö där han själv fick anstränga sig och tjäna sina egna pengar. Systemet han nu kör med barnen är att de får gå runt huset eller hitta på andra saker som behöver göras och förhandla med pappa om vad de får för pröjs för arbetet. Pengarna de tjänar delar de direkt upp där hälften går till sparande och andra hälften får de göra vad de vill med. På det sättet tycker han att barnen lär sig:

- Se möjligheter att tjäna pengar runt om en (entreprenörskap)
- Lära sig lite förhandlingsteknik
- Lära barnen vikten av långsiktigt sparande
- Ge barnen de prylar de vill ha
- Lära barnen vad uppskattning är. Saker man får kämpa för värdesätts högre.

Tycker inte det är en så dum idé... Positiv stimulans.

/Edvard

belöna barnen
edvardwendelin skrev:
> Såg ett rätt bra TED-talk i somras som handlade
> om en entreprenör och i viss mån även gick in
> på hur han uppfostrade sina barn. I korthet gick
> det ut på att de ville ha prylar, precis som
> deras kompisar. Han hade själv växt upp i en
> miljö där han själv fick anstränga sig och
> tjäna sina egna pengar. Systemet han nu kör med
> barnen är att de får gå runt huset eller hitta
> på andra saker som behöver göras och förhandla
> med pappa om vad de får för pröjs för arbetet.
> Pengarna de tjänar delar de direkt upp där
> hälften går till sparande och andra hälften
> får de göra vad de vill med. På det sättet
> tycker han att barnen lär sig:
>
> - Se möjligheter att tjäna pengar runt om en
> (entreprenörskap)
> - Lära sig lite förhandlingsteknik
> - Lära barnen vikten av långsiktigt sparande
> - Ge barnen de prylar de vill ha
> - Lära barnen vad uppskattning är. Saker man
> får kämpa för värdesätts högre.
>
> Tycker inte det är en så dum idé... Positiv
> stimulans.
>
> /Edvard

Låter smart. En liknelse till när jag klippte gräset hos mormor när jag va liten. Efter klippningen var det dags för inspektion och löneförhandling med resultat beroende på hur bra utfört jobbet va, och med ens kära mormors ögon var det ju alltid perfekt ;)

belöna barnen
Nä, dom behöver ingen "ersättning" för att cykla.
Räcker bra med beröm.
Men ge dom RIKTIGT bra cyklar.
Dom utvecklas ruggigt mycket snabbare än sina föräldrar.
Ändå är det föräldrarna som oftast köper dom finaste hojarna till sig själva......

Tillbaka
Topp