Benböj på gym, träningshjälp!

Daner skrev:
-------------------------------------------------------
> Brian P. Hamill, “Relative Safety of
> Weightlifting and Weight Training,” J Strength
> Cond Res, Vol. 8, No. 1(1994): 53-57
>
> Sports Injury Rates (Hamill 1994)
> Sport Injuries (per 100 hours)
> Soccer (school age) 6.20
> UK Rugby 1.92
> USA Basketball 0.03
> UK Cross Country 0.37
> Squash 0.10
> US Football 0.10
> Badminton 0.05
> USA Gymnastics 0.044
> USA Powerlifting 0.0027
> USA Volleyball 0.0013
> USA Tennis 0.001
> Weight Training 0.0035 (85,733 hrs)
> Weightlifting 0.0017 (168,551 hrs)
>
> Weightlifting = Tyngdlyftning
>
> http://www.amateurwrestlingphotos.com/spotlight/20
> 04_titan/weight%20lifting/medium/04_titan_weight-l
> ifting_spolight%200016.jpg

Måste ge dig en poäng angående min definition av 90 grader. Bilden på tjejen är min definition av "ass to the grass" vilket jag inte tror kan vara bra för knäna i långa loppet... Läste igenom texten som Pebben länka till och den var riktigt bra, liknar mer det jag felaktigt kallade för 90 grader. Tack å godnatt!

Benpressmaskinen på Nautilus som jag använde för många år sedan tillät "ass to the grass" rörelse och skulle köras hela vägen. Det som kunde orsaka knäskador var att sträcka ut benen helt mellan varje rep.

Ibland kändes det som om knäna skulle explodera men det var en schyst maskin för man slapp sjösjukan av att göra rörelsen ståendes på golvet.

Emilvikingstrand

Arnold var ett anabolafall, med ett högt intag av anabola steorider, samt tillskott och fan vet vad.
Det är ytterst kännt att övernonsumering av proteiner ger stelhet i leder, dessutom ger ett "normalt" köttätar intag av protein stela leder, som resulterar i att de flesta skolungdommar inte ens kan lägga handflatorna på marken utan att böjja på knäna.
Ofta tar folk till att " anabolafallens " träningssett är det korrekta, svar nej, inte för den gemene mannen som inte tar tilskott och preparat.
Det är ytterst få, ytterst mindre än 0.001 % av befolkningen som har rätt träningsgener för en specifik idrott, något som får de allra flesta kasnke så många som 99% av idrottseliten att nyttja prestationshöjande preparat som är högst tvivelaktiga, som tex oskyldig astmamedicin för skidåkarna.

Jag hävdar att fullfölja rörelsemönstret för en träningsform är det mest hälsosamma för kroppen. ryckighet i träningsdynamiken ser jag som ytterst farligt.
Tex som att tvinga benen i sin mest kritiska position 90grader, där belastningen är som störst på knä och muskler att göra ett statiskt onaturligt stopp för att sedan direkt gå rakt mot massans riktning.
Går man med röven hela vägen ner, då stannar man längst ner där det knappt finns belastning på knäet och andvänder gluteus maximus, den största musklen i kroppen för att skjutsa upp vikten i en fart så när benen når 90 grader har massan en sådan fart att den rullar över farozonen.

Daner

Riktigt gott att höra någon ta till ord och stå för det som är bra.
Håller me ddig västvärldens sittoaletter är det vidrigaste som uppfunnits, man sätter sig me röven på andras svett.
Helt rätt i det du säger med full range of motion och att lårmusklen int eär kroppens största. Det är som alla vet gluteus maximus, sätesmusklen.
Ps daner, airsquats heter bhetkas. Om du syftar på när man kör knäböj med bara kroppsvikten.
Du verkar vara en som har koll på träningen rent teoretisk, och jag skulle vilja ha din åsikt om köttätande / stelhet. Eller kasnke mer politiskt korrekt, proteinintag kontra vighet i lederna.
Jag vet , att protein gör lederna stela.

Till många andra
Skaderisk inom träning i gym / med vikter handlar alltid om u.s.a syndromet, bilsimnens skallande måtto. Släng på vikter du itne kan hantera. Det är och kommer alltid vara lika dant inom idrott, bäst är störst. Ingen bryr sig om glädjen i utförandet, om idrottens geist att kämpa utan folk bryr sin om image vinna och att vara en inbillad elit.
Det är kampen mellan utövarna, leken som är det absolut viktigaste inom idrott. Inte prestationen i sig, den komme ralltid i andra hand.
Gå på gymmet o kör me vikter som man kan hantera, det e som att sitta på en sittoa och skita helt värdelöst..

--------------------
I indien skiter man i hål hur perfekt som helst, jag sket på en utetoa som var i ytterst dåligt skick, utan stänk a bakterieflorerat vatten i röven när skiten ploppar ner och utan att nudda någonting på toaletten. De flesta västerlänningar är så feta att de itne kan sitta på huk o skita. Dessutom andvänder västerlänningar papper att torka sig med, VIDRIGT, då är skiten ju fan fragmenterad och utkletat i rövhåren.
Riktiga män spolar röven med vatten efter varje skit är lagd.
Det är renlighet!

rickards, det är ett helt normalt inlägg från mig.
Vad var det som var konstigt i inlägget egentligne, nåt specifikt eller bara kaoset som infann sig överallt?

Nja, jag vart nog mest överväldigande av kaoset! Sen vet jag inte riktigt om det är allmänt känt att man blir stel av ett högt protein intag. Har aldrig någonsin hört talas om det. Vart glad av konstaterandet att du gillar att skita i gropar i Indien! Annars måste jag tilägga att jag läst på lite och konverterar till sidan som förespråkar djupa knäböj, det är aldrig för sent att lära sig nåt nytt..

Jag kapar tråden med en fråga om det är okej?

Någon sa att flås och gym kan motverka varandra? Stämmer det?

Innan VARJE gympass, vilka muskler jag än ska köra kör jag 15 min på en spinning cykel på ganska hårt motstånd. Jag blir halvtrött av detta, det är en bra uppvärmning tycker jag. Efter det gymmar jag. Jag gör samma sak när jag kör ett benpass på gymmet.
Det jag undrar är om detta är bra eller om jag ska köra mindre minuters uppvärmning? Jag är ju varm efter 5 minuter..

Börja med frågan vad vill du förbättra med styrketräningen?

Vill du bli bättre på att trampa 15varv så fortsätt med 15reps, men försök att öka vikten så ofta du kan.

Vill du bli starkare kör du 1-5reps, då ökar du din max-styrka, vilket du har nytta av genom att du cyklar på en lägre %-nivå av din max-styrka.

Vill du få större volym så är det 6-12 reps som gäller.

Vill du få snabbare muskler så är det 6-8reps.

Tänker inte gå in på % av 1rm.

Djupet på övningen beror på hur du trampar på cykeln. (ska övningen träna så stor del av kroppen som möjligt eller ska den göra dig så stark som möjligt i trampmomentet)

Glöm inte att träna hamstrings grenspecifikt + vader + core.

angående arnold, skita i en grop i indien + att leden blir stel av animaliskt protein bör väl flyttas av moderator till "Alkolås på tangentbordet"

Läste den på Fredriks hemsida.

gillar speciellt stycket:

"Vid styrketräning på cykel
1. Låghastighet - högväxel (maximal styrka)"

Om vi nu vet att maxstyrka tränas med 1-5 reps, så gäller det att hitta en backe som man inte orkar trampa 6varv (för 6-12 bygger ju massa) ;o)

Provade en sån backe i somras. Problemet var att kedjan hoppade ner, växlade själv, vid det vridmomentet :(
Går alltså inte att köra trial med en 1x9 uppsättning...

Tillbaka
Topp