Bergtagen points!

Tireless

Ny medlem
Bergtagen points!
Har du ett exemplar av den fantastiska boken Bergtagen Legendariska cykelklättringar i Europa och dessutom har cyklat någon eller flera av stigningarna i boken så kan du vara med här.

Regler:
På sidan 6-7 i Bergtagen finns en karta som fungerar som innehållsförteckning. Varje pass eller backe har ett sidnummer angivet på kartan. Ju högre pass dessto längre bak i boken och därmed högre poäng.
Du ska nu summera poäng på de pass du har cyklat. Det spelar ingen roll från vilket håll du nått toppen men du får endast räkna ett pass en gång oavsett hur många gånger du besegrat stigningen.

Exempel: Om man kört Koppenberg, Passo Pordoi och Grossglockner så ger det 10+158+182=350 p

Vore kul att se vad happy-medlemmarna har varit med om.

Edit: skrik inte i rubriker, tack

Senast redigerad av en moderator:
Bergtagen points!
Thomas Mann har tyvärr ingen omedelbar koppling till boken jag refererar till. Du får väl helt enkelt planera en cykelresa till någon av stigningarna i boken och på så sätt vara med. Jag lovar att det kommer vara värt varenda droppe svett.

Bergtagen points!
Nu har jag inte boken, men Col de la Bonette är bland de högre jag kört, 2802m.
Col_de_la_Bonette_Jausiers_profile.gif

Passo Fedaia var tuff också,även om det inte är så högt:
Passo_Fedaia-Caprile_profile.jpg

Får nog köpa boken nån dag så man kan räkna ihop allt. :-)

/Leo

Bergtagen points!
Tack för ditt fina inlägg med goa profiler!!
Jag har boken.. och dina "poäng" för dessa blir:

Passo Fedaia 116 p och Col de la Bonette 208 p

Det blir totalt 324 poäng.

Bergtagen points!
Jag tänkte inte vara först ut.. och nu har ju Leo föredömligt brutit isen.. här kommer mina poäng:

Passo Fedaia, 116 p (från Caprile)
Passo Giau, 154 p (från Cortina)
Passo Pordoi, 158 p (från Canazai)
Passo dello Stelvio, 200 p (båda hållen)

Det blir 628 "Bergtagen-poäng" totalt.

Bergtagen points!
Mina poäng hittills:
Joux Plane 70
Zoncolan 78
Mortirolo 90
Alpe d'Huez 94
Mont Ventoux 100
Fedaia 116
Glandon/Croix de Fer 120
Giau 154
Pordoi 158
Izoard 172
Galibier 190
Stelvio 200
Iseran 204

Summa: 1746

EDIT: Om man kört ett pass flera gånger, ska man multiplicera med antal gånger då?
Poängen är förövrigt rätt missvisande med avseende på hur tuffa stigningarna är. Pordoi t ex är ju ett skämt jämfört med Joux Plane, Zoncolan eller Mortirolo.

Senast ändrad:
Bergtagen points!
Oj, då försöker jag komma ihåg så många som möjligt då. :-)

Frankrike:
Alpe d'Huez
Col de la Croix de Fer
Col du Glandon
Col du Télégraphe
Col du Galibier
Collet de Vaujany
Col d'Ornon
Alpe du Grand Serre
Col de Sarenne
Col de la Machine
Col d'Izoard
Col de la Bonette
Col du Lautaret
Col d'Allos
Col des Champs
Col de la Cayolle
Les Deux Alpes

Italien:
Passo Campolongo
Passo Pordoi
Passo Sella
Passo Gardena
Passo Giau
Passo Falzarego
Passo Fedaia

/Leo

Bergtagen points!
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Får man poäng om man tar bilen upp och bombar
> ner off-road?

Bara minuspoäng. Sen får man cykla upp och hämta bilen iofs.

Bergtagen points!
Koppenberg 10
Muur van Geraardsbergen 12
Alpe d´Huez 90
Mont Ventoux 100
Col de la Madeleine 110
Passo Pordoi 158
Col d´Izoard 172
Col du Galibier 190
Passo dello Stelvio 200

1042
Mest nöjd är jag nog med Koppenberg och Muuren vilken cykelhistoria

Bergtagen points!
Fliken skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Får man poäng om man tar bilen upp och bombar
> > ner off-road?
>
>
> Bara minuspoäng. Sen får man cykla upp och
> hämta bilen iofs.

=)

Bergtagen points!
Vad kul att det blev lite drag i denna tråden.

Svar till JT: Imponernade rad. Inga fler poäng för flera gånger. Jag håller med om att vissa stigningar ger för lite betalt men det är så det är..

Marcusorca: Du verkar varit runt en del. Tyvärr lite dåligt betalt för klassikerna i Belgien. Du har ju skrapat ihop en go summa ändå.

Leo.. jag ska försöka göra grovgörat. Tyvärr ger inte alla pass poäng. T e x Sella, Falzarego + ett gäng "cols" i Frankrike. Enligt min tolkning skrapar du ihop 1240 p. Som sagt är inte alla pass med i boken..

Bergtagen points!
Tireless skrev:
> Thomas Mann har tyvärr ingen omedelbar koppling
> till boken jag refererar till. Du får väl helt

Förutom att Thomas Mann redan för sådär 90 år sedan skrev en
bok som på svenska fick titeln Bergtagen.

/Fedde

Bergtagen points!
fedde skrev:
> Tireless skrev:
> -----
> > Thomas Mann har tyvärr ingen omedelbar
> koppling
> > till boken jag refererar till. Du får väl
> helt
>
>
> Förutom att Thomas Mann redan för sådär 90 år
> sedan skrev en
> bok som på svenska fick titeln Bergtagen.
>
>
> /Fedde

Vi får starta en ny tråd och tävla i kulturkapital. :-) För att spinna vidare på beröringspunkter mellan den klassiska litteraturen och cykelsporten så skrev Petrarca redan på 1300-talet en liten skrift om hur han klättrade upp på Mont Ventoux.

Bergtagen points!
Vore det inte lika bra att bara räkna antalet backar på listan som man klarat av? Visst, Cipressa är väl en rätt billig poäng, men å andra sidan att Pordoi ska ge 2,5 gånger så mycket som Angliru är väl nästan värre.

Har för egen del tyvärr än så länge bara grejat 474 poäng, men hoppas att eventuellt kunna fixa 320 till i sommar.

Bergtagen points!
En ny tråd för tävlan i kulturkapital. Bra idé!

GoranS: Världen är helt enkelt inte rättvis. Är nyfiken på var du har tänkt att plocka dina 320 p i sommar.

MTBiker: Det är en början och en inspiration.

Bergtagen points!
Har absolut inget problem med om du tycker det är kul att räkna på det sättet. Go for it!

För egen del kan jag dock tycka att om man ska göra en modell mer komplicerad ska man vinna något på det och här ser jag inte riktigt vad man vinner på att gå från antal avklarade klättringar till summan av sidnumren för klättringar man klarat av. Det vore en annan sak om det för varje klättring fanns något index som sa hur tuff stigningen var och man summerade index för de klättringar man klarat av. Då skulle man dock behöva ha index för varje tänkbar uppfart då ju vissa vägar upp kan vara mycket tuffare än andra.

De 320 skulle vara Giau och Tre Cime Lavaredo. Är dock långt ifrån säkert att det blir av, men finns i alla fall med i en drömplanering för sommaren. Glömde f.ö. Ghisallo, så jag har väl strax över 500 på mitt konto idag.

Bergtagen points!
Jag tyckte bara att det var en rolig koppling mellan en mycket bra och inspirerande bok och sina egna cykeläventyr. Ett enkelt system. Högt pass-långt bak i boken-mer poäng. Det finns förstås mängder av fina pass som inte är med i boken. Därför kan det inte handla om att poängsätta sin cykelhistorik. Tanken är endast att relatera sin egna cykling till just boken Bergtagen.

Vilka pass som faktiskt är svårast är ju subjektivt och beroende på vem man frågar. Det är inte heller helt enkelt att avgöra vilka sidor som är svårare än andra. Toppen ligger dock lika högt över havet oavsett vilken sida man utgår från och utsikten är densamma.

Om du satsar på Giau kan du ju få med Fedaia när du ändå håller på (om du inte redan har den). Jag antar att du redan har Pordoi eftersom du relaterar till den i ett tidigare inlägg.

Jag själv hade en episk dag på cykeln när jag började i Moena, sprätte upp till Pordoi, njöt ner till Arabba, facinerades på väg upp till Falzarego, höll igen ner till Pocol, kämpade mig upp till Giau, körde i regn ner för berget, trodde jag skulle dö upp till Fedaia från Marmolada-liften sidan (en lång raka, på vintern bra skidåkning). Fick euforiska krafter och spurtade hem till Moena. 14 mil och 4 klassiska pass.

Tre Cime Lavaredo vill jag också besöka i framtiden. Den får ju mycket fokus i år när Girot kommer dit. Annars har jag Gavia och Mortirolo högt på önskelistan. Dessa kan man ta samma dag. Har tänkt att utgå från Bormio.

Bergtagen points!
Nu skall inte Tireless och GoranS bli gramse på varandra ... det låtersom att ni verkligen delar ett genuint intresse och insatt kunskap ;-)

Bergtagen points!
Jag är absolut inte gramse på Tireless! Känns som det skulle bli ett tråkigt forum om alla tyckte lika om allt.

Fedaia gjorde jag f.ö. i somras, så den finns inte kvar att plocka. Och Pordoi har jag, som du gissade, gjort (fem gånger dessutom, om jag inte missminner mig).

Gavia tillhör absolut de rent italienska klättringar på listan som jag måste göra någon gång liksom Zoncolan. Mortirolo lockar av någon anledning inte lika mycket som Zoncolan, men som du skriver, gör man Gavia så är ju Mortirolo så nära att det är lika bra att klämma den om man ändå är i trakterna!

Monte Grappa skulle också vara kul att köra någon eller några av vägarna uppför.

Och sen finns det ju hur många roliga backar som helst att cykla utanför den där listan också.

Bergtagen points!
Tireless skrev:
> En ny tråd för tävlan i kulturkapital. Bra
> idé!

Mer en tävlan i rent kapital. Det kostar rejält med kosing att fara runt till alla dessa backar. Fattiglappar som en annan får hålla till godo med Hasslövsbacken...

Bergtagen points!
geologen skrev:
> Tireless skrev:
> -----
> > En ny tråd för tävlan i kulturkapital. Bra
> > idé!
>
> Mer en tävlan i rent kapital. Det kostar rejält
> med kosing att fara runt till alla dessa backar.
> Fattiglappar som en annan får hålla till godo
> med Hasslövsbacken...

Ja det var ju därför Tireless tyckte det vore bra med en ny tråd för tävlan i kulturkapital.

Bergtagen points!
Precis som GoranS skriver så är vi inte direkt "gramse" på varandra. Tack ändå för omtanken.

När det gäller kapital för att åka till dessa klättringar.. tyvärr kostar det en del. Men det gå faktisk att komma hyfsat billigt undan. Gäller att kunna t e x dela på bensinkostnader om man tar bilen, hitta billiga boenden (det finns).. prioritera cyklingen och skippa andra saker, kanske inte vara borta så länge. Man kan ju börja i Belgien.. det är ju inte så långt bort.
Hasselövsbacken.. berätta.

GoranS.. hur är det med Stelvio?
Ligger också granne med Mortirolo och Gavia samt passen på vägen till Livingo. Var där i sommras. Körde en sjukt bra runda från Bormio upp till Umbrail Pass till Schweiz (ligger strax nedanför Stelvio, annars samma stigning från Bormio). I Schweiz kom jag ner i Colognas hemtrakt Santa Maria i Val Mustar. Därifrån cyklade jag tillbaka till Italien. Nedfarten från Umbrail Pass (2500 möh) var bland det roligaste jag kört. Fick bra flyt när jag hängde på två tyskar. Tillbaka i Italien körde jag till Prato dello Stelvio som är början på Stelvios svåra sida. Här börjar dagens andra stigning och man har 1800 höjdmeter framför sig. När jag avverkat ca 1000 m och hade 800 kvar kom ösregnet. Regn på den höjden = kallt. Trots uppförsbacken börjar man frysa. Omgiven av glaciärer var det en mäktig känsla. Till sist kom jag upp och jag tog hela backen med endast ett kort stop för regnjackan. Nerfarten till Bormio var blöt, kall och otäck. Förutom sista biten då värmen kom tillbaka och vägen börja inbjuda till fart.

När jag tänker tillbaka på en upplevelse som denna dag på i cyklingens kräm ala kräm så inser jag att denna upplevelse är värd hur mycket som helst för mig. Jag kan inte tänka mig något jag hellre skulle vilja göra. Möjligtvis lite MTB i samma berg.. men det blir ju nästan samma sak.

Bergtagen points!
Tireless skrev:
> Precis som GoranS skriver så är vi inte direkt
> "gramse" på varandra. Tack ändå för omtanken.
>
>
> När det gäller kapital för att åka till dessa
> klättringar.. tyvärr kostar det en del. Men det
> gå faktisk att komma hyfsat billigt undan.
> Gäller att kunna t e x dela på bensinkostnader
> om man tar bilen, hitta billiga boenden (det
> finns).. prioritera cyklingen och skippa andra
> saker, kanske inte vara borta så länge. Man kan
> ju börja i Belgien.. det är ju inte så långt
> bort.

Blir så tungt uppför bergen med all belgisk öl i packväskorna! ;)

Bergtagen points!
Haha.. den ska vara i magen ! Nja ärligt ingen bra kombo.

Var på en så kallad "Belgobar" och fick upp ögonen och smaklökarna för Belgisk mat och öl-kutur. Älskar kvack (öl) och naturligtvis korv från Liege tillsammans med t e x någon form av sauerkraut.Jag skulle gärna besöka Belgien. Har aldrig varit där mer än på flygplatsen i Bryssel.

Bergtagen points!
Cykel såg ut som en ofta vald fortskaffningsmetod på Trappistbryggerierna, fast de jag besökte var de dåligt med berg i trakterna, får nog besöka de bryggerier med mer backiga nejder. :)

Bergtagen points!
En öl-safari runt Flandern på cykel några dagar... jävlar vad kul !! Tyvärr har man ju blivit näst intill renlevnadsmänniska p g a träning mm. Frågan är om man skulle klara av att åka till Belgien på det sättet utan att cykla "seriöst". Öl-safari lockar ju grymt mycket. Men det gör ju all den andra klassiska cykelmarken också.

Bergtagen points!
Yep, Stelvio är den fjärde av backarna på listan som jag kört. Dock bara från Prato-sidan. Har blivit två gånger hela vägen upp och en gång upp till Franzenshöhe, hotellet på knappt 2200 möh, då vägen sen var stängd p.g.a. snö (precis i början av augusti). Passet är absolut en personlig favorit. Utförskörningen ner till Sta Maria efter man kommit förbi grusvägspartiet är dessutom helt i min smak med fin asfalt, många lagom tvära kurvor, inte så mycket trafik och inte några tokhöga farter.

/G

Bergtagen points!
geologen skrev:
> Tireless skrev:
> -----
> > En ny tråd för tävlan i kulturkapital. Bra
> > idé!
>
> Mer en tävlan i rent kapital. Det kostar rejält
> med kosing att fara runt till alla dessa backar.
> Fattiglappar som en annan får hålla till godo
> med Hasslövsbacken...

Allt handlar om prioriteringar, även inom sin cykelhobby. Om man summerar det man lägger på cykelprylar över ett år (t.ex. P2M-vevar, karbongram för racern etc) så tror jag de flesta kan få ihop en alpresa för samma pengarna.

Bergtagen points!
mmmrrr: Det där vandrarhemmet såg riktigt bra ut. Hur var det att hitta upp till passet den vägen du tog? Och, körde du några andra roliga backar i trakten?

Edit: kompletterande fråga

Senast ändrad:
Bergtagen points!
Skön kille.. den där ungraren. Han verkar varit i var enda backe i Alperna.. Haha.

Det var delvis (bara delvis) signaturen kart fina inlägg från Dolomiterna som fick mig att på allvar ta tag i saken och se till att jag kom ner till Alperna. Andra delen av inspirationen kom från när jag var ner i Val di Fassa / Val di Fiemme och körde skidloppet Marcialonga. Bästa loppet jag hitills varit med om. By far.. Då såg jag alla serpentiner...

Senast ändrad:
Bergtagen points!
GoranS skrev:
> mmmrrr: Det där vandrarhemmet såg riktigt bra
> ut. Hur var det att hitta upp till passet den
> vägen du tog? Och, körde du några andra roliga
> backar i trakten?
>
> Edit: kompletterande fråga

Att hitta upp till passet var lätt, jag följde småvägarna genom dalen tills jag såg den här. Sedan velade jag ett tag innan jag bestämde mig för att satsa på det.
DSC_2310.JPG

Det enda andra passet jag cyklade direkt i närheten var dagen innan när jag cyklade från Pontresina över Bernina-passet.

DSC_2284.JPG

Inte världens bästa väder tidigt i september, speciellt utförslöpan var väldigt lurig på den blöta asfalten.

DSC_2297.JPG

Bergtagen points!
Kan nämnas att från schweiziska sidan är Bernina ett jättesnällt pass, 500 meters klättring och snälla lutningar. Från italienska sidan är det en 1900 meters klättring.

Bergtagen points!
NLC skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Tireless skrev:
> >
>
> > -----
> > > En ny tråd för tävlan i kulturkapital. Bra
> > > idé!
> >
> > Mer en tävlan i rent kapital. Det kostar
> rejält
> > med kosing att fara runt till alla dessa
> backar.
> > Fattiglappar som en annan får hålla till godo
> > med Hasslövsbacken...
>
> Allt handlar om prioriteringar, även inom sin
> cykelhobby. Om man summerar det man lägger på
> cykelprylar över ett år (t.ex. P2M-vevar,
> karbongram för racern etc) så tror jag de flesta
> kan få ihop en alpresa för samma pengarna.

Nja, det tycker jag inte. Man måste ju räkna cykeln först. Det går inte att snickra en veranda utan virke, hammare och spik. Resor måste ju komma därutöver. Ingen ser väl resor som viktigare än själva cykeln? I så fall kan man ju lika gärna resa till fjälls för att vandra...

Bergtagen points!
geologen skrev:
> NLC skrev:
> -----
> > geologen skrev:
> >
>
> > -----
> > > Tireless skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > En ny tråd för tävlan i kulturkapital.
> Bra
> > > > idé!
> > >
> > > Mer en tävlan i rent kapital. Det kostar
> > rejält
> > > med kosing att fara runt till alla dessa
> > backar.
> > > Fattiglappar som en annan får hålla till
> godo
> > > med Hasslövsbacken...
> >
> > Allt handlar om prioriteringar, även inom sin
> > cykelhobby. Om man summerar det man lägger på
> > cykelprylar över ett år (t.ex. P2M-vevar,
> > karbongram för racern etc) så tror jag de
> flesta
> > kan få ihop en alpresa för samma pengarna.
>
> Nja, det tycker jag inte. Man måste ju räkna
> cykeln först. Det går inte att snickra en
> veranda utan virke, hammare och spik. Resor måste
> ju komma därutöver. Ingen ser väl resor som
> viktigare än själva cykeln? I så fall kan man
> ju lika gärna resa till fjälls för att
> vandra...

Du hade väl redan en cykel när säsongen började? Eller måste man köpa en ny varje år?

Bergtagen points!
Hur dyrt det är att cykla i alperna beror mest på hur bekvämt man vill ha det. Är man nöjd med enkelt boende och bilar ner så blir det inte så dyrt som man kan tro. I allmänhet är det skidorter man bor på och där är det relativt billigt att bo på sommaren. Är man flera som åker så kan man hyra en stuga eller lägenhet till riktigt lågt pris och då lagar man ju sin egen mat så det inte blir någon större kostnad än man har hemma.

Dyrt/dyrare blir det när man vill flyga ner, åka biltåg ner, hyra bil, förflytta sig ofta, bo på hotell av högre klass och äta på restaurang.
Det kan även bli dyrare om man inte har en cykel som duger för krångliga backar (för tung utväxling). Monte Zoncolan t ex gör man inte gärna utan trippelvevar eller kassett med jättedrev. Nu är det ett extremfall, men de flesta behöver förmodligen lättare utväxling än de kör hemma i Sverige, vilket betyder åtminstone en kassett med större drev.

Bergtagen points!
P1030398.JPG
Besteg Monte Grappa i Augusti 2011. Startade i Conegliano, lyckades köra fel två gånger så det blev extra höjdmeter! Det var en skylt som kommit på avvägar.
Värmde upp efter felnavigeringen med Passo Tomba, sedan bar det utför. Det var en varm dag med temperatur på dryga +30c. Gjorde miss nummer två, tankade bara en flaska med vatten. Den brantaste delen med lutning på 18% gick jag torr, blev extremt törstig och hörde ljudet av rinnande vatten men det var bara önsketänkande. Tog mig över den brantaste delen ca 1445möh. Började köra köra nedför.
P1030414.JPG
Mellan landade i den här vackra dalgången 1230möh innan den sista stigningen började.
P1030410.JPG
Stärkte mig med två ostar från de lokala mejeriet.
P1030436.JPG
Toppen på 1740möh. Tog en annan väg ner som inte var så brant. Var ute på äventyret från 8.00 till 20.00. Distans 200km och ca 5000hm.

Tillbaka
Topp