Beslutsångest, Canyon, Whyte, YT?

Troende sa:
Eller är helt enkelt din (vetenskapliga) sammanfattning att alla cykelramar och konstruktioner uppfattas likadana – det är enbart komponenter som skiljer?
I denna tråd är definitionen av alla = 5 st testvinnande 27.5" FS stigcyklar i kolfiber i stl. medium med 120-140 mm slag, specifikt namngivna Spark, T130, Spectral, Occam, Jeffsy.

Att påstå att en ram av dessa är universitetet "roligare" än den andra är struntprat. Eller "lekfullare" eller "tuffast på parkeringen" eller "snyggast" eller andra högst personliga och subjektiva egenskaper. Och det ständiga tramset om att den cykeltillverkare som tar mest betalt för exakt samma sak är coolast och creddigast.

Okej, jag vet inte vad jag kommer köpa just nu men det känns som att jag har fått ett Happy-godkänt gällande alla tre cyklar som jag har nämnt. Händer inget spektakulärt så ligger Canyon i pole position. :)

Stort tack damer och herrar!

Idag provcyklade jag en Spectral i skogen på typiska stigar för mig.
Jag har tidigare också provat Whyte på stig. YT har jag inte cyklat på.

Jag står fast vid mitt tidigare utlåtande om att jag valt Whyt pga. roligast geometri.
Sen kan vissa här fortsätta tro att nån grad här och nån mm där inte gör någon skillnad.....

Back-2-back blindtest med samma däck, samma tryck i däcken, samma dag, samma stig, samma styrbredd, samma sadel, båda med Pike, eller den ena med Fox, fjädring/sag/dämpning inställd lika/rätt? Båda i CF eller AL eller olika? Samma storlek? Vilken storlek? T130 har längre hjulbas än Spectral i stl M men omvänt i stl. L.

Båda har samma vinkel på gaffel, sadelvinkeln 1 grad skillnad är ointressant då det bara är att flytta sadeln några mm fram eller tillbaka på railen för att få identisk sittposition/vinkel över vevparti och/eller bakhjul. Ställde du in cyklarna exakt lika avseende sadelposition vs. vevparti i längsled?

Det skiljer noll i avstånd till styret.

Roligare my ass :)

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Back-2-back blindtest med samma däck, samma dag, samma stig, samma styrbredd, samma sadel, fjädring inställd lika/rätt? Båda i CF eller AL eller olika? Samma storlek? Vilken storlek? T130 har längre hjulbas än Spectral i stl M men omvänt i stl. L.

Båda har samma vinkel på gaffel, sadelvinkeln 1 grad skillnad är ointressant då det bara är att flytta sadeln några mm fram eller tillbaka på railen för att få identisk sittposition/vinkel över vevparti och/eller bakhjul. Ställde du in cyklarna exakt lika avseende sadelposition vs. vevparti i längsled?

Förstår fortfarande inte varför du envisas med att räkna reach inklusive styrstam. Det är heltokigt.

Erik O sa:
Sixten Fors sa:
Back-2-back blindtest med samma däck, samma dag, samma stig, samma styrbredd, samma sadel, fjädring inställd lika/rätt? Båda i CF eller AL eller olika? Samma storlek? Vilken storlek? T130 har längre hjulbas än Spectral i stl M men omvänt i stl. L.

Förstår fortfarande inte varför du envisas med att räkna reach inklusive styrstam. Det är heltokigt.
Olika styrbredd, olika bend, olika sweep, olika rise och gud förbjude vinkla styret upp/ner ett par grader. Det blir ju heltokigt, det kan ju skilja flera centimeter var händerna är i det ena eller andra fallet.

Ungefär lika konstigt som att analysera reach men bortse ifrån avstånd från vevparti till framaxel, vinkel från framaxel till styre beroende på olika gaffelhöjd, längd på styrrör, stack, spacers, stamlängd och vinkel etc. Allt påverkar. Inget mått är universalt bättre eller sämre att jämföra än det andra.

Sixten Fors sa:
Ungefär lika konstigt som att analysera reach men bortse ifrån avstånd från vevparti till framaxel, vinkel från framaxel till styre beroende på olika gaffelhöjd, längd på styrrör, stack, spacers, stamlängd och vinkel etc. Allt påverkar. Inget mått är universalt bättre eller sämre att jämföra än det andra.

Fast just reach används väll oftast för att definiera ett mått på ramen, inte finishing kit.

Du kan ju fråga Canyon om varför de ökade det måttet på Spectral vid senaste uppdateringen (-15 var det väl? Edit: Ja. 17mm och allt annat som innan).

Ledtråd: det har med ramens reach och styrstammens längd och var rotationsaxeln hamnar och modellens tänkta användningsområde (jag menar Pivot point men kanske använder fel term).

Senast ändrad:
Jmf. T130 med Spectral i stl. M, L och XL. Det skiljer 19, 12 resp 3 mm i reach. Skillnaden i hjulbas -3, +12 resp 26 mm. Med Spectrals länge gaffel och styrrör hamnar mätpunkten för stack på en annan höjd efter en 67 graders vinklad linje mot vevaxelns lodlinje. Vilket måste motverkas av en längre stam för att horisontellt avstånd från sadelspets till styre skall vara detsamma, ett mått som är relevant för en specifik cyklists bikefit-preferenser.

Sammataget alla andra variabler som sadelns position, styrets bredd/bend/rise/sweep/rotation, gaffelns slaglängd, val av ramstorlek etc. så går det inte att uttala "bombsäkra" påståenden om att någon mm hit eller dit i en geotabell bland de 5 aktuella cykelmodellerna, oavsett storlek, är "roligast". Alla 5 cyklarnas geotänk är till förvillelse lika, beroende på att det råder extrem koncencus om hur en cykel inom ett visst segment skall måttsättas. Alla funkar, alla är roligast, lite olika slaglängd bara.

NickPick sa:
Man märker inte ett kilos viktskillnad i blindtest heller, skulle jag säga (jag gör det inte heller).
Må så vara. Eller inte?
Känner man skillnad på 1,6 resp 2,1 kg hjul?
Är Du beredd att betala 5000 kr mer för att få de tyngre hjulen på din nya cykel?

Själv gillar jag att cykla stig både uppför, på platten och utför. Jag åker aldrig lift eller leder upp cykeln för "tråkiga uppförsbackar", jag tycker att klättring är roligt. Andra har andra preferenser.

Jag inbillar mig att en 11 kg stigcykel gör min cykling roligare än på en 15 kg dito, givet samma egenskaper i övrigt. Jag är övertygad om att jag märker skillnaden innan jag cyklat 50 meter.

Hur liten skillnad som är märkbar beror på hur noggrannt test som genomförs. Enklast är nog samma stig, samma cyklist (invägd med lika mycket bränsle/vätska i kroppen), samma cykel som sedan blyas ner olika inför varje testrunda och sedan kombinera objektiva mätdata (hastighet, tid, watt etc.) med subjektiva omdömen för att sedan försöka dra en slutsats om hur liten skillnad som är signifikant märkbar.

Jag orkar inte genomföra ett test enligt ovan, jag känner mig trygg med den enkla devisen att lättare ÄR bättre - för mig. Därför är jag beredd att betala mer för en lättare cykel med lättare komponenter, och inte tvärt om. Andra verkar ha andra preferenser.

Vilken tur att det inte är du som ska köpa hoj då...
För om det ska krävas en såååå stor ansträngning att test cyklar, så skulle iaf jag tröttnat för länge sen...
Iom att nämnda cyklar ändå "på pappret" ser så lika ut, borde det inte spela så stor roll för TS, köp den som tilltalar dig mest. Sen är det bara ut o nöta teknikskills tills du känner dig "ett med cykeln".

Nu har vi ju över huvudtaget aldrig diskuterat syftet med TS byte av cykel, men om det handlar om att bli snabbare i skogen så har tag rekommenderat det förr o gör det igen, för minst 50% av Happy-kollektivet så är material-uppdateringar en rätt tveksam investering för att bli snabbare på stigen. Lägg hälften av kostnaden för en ny hoj på att i stället gå ner en timme/vecka i arbetstid, lägg den timmen på teknik/konditionsträning istället. Ni skulle bli DUBBELT så snabba som med en ny hoj, det kan jag lova!!!
Sen att byta hoj ur andra aspekter har jag ingen invändning emot, det är ju upp till var o en, samt vad en har för böjelser för att hitta sin perfekta cykel... ;)

Finessen med en våg är att den visar vad saker väger, lättare är bättre, givet likvärdig funktion/hållbarhet/kostnad. Man måste alltså inte provcykla varje komponent för att räkna ut vikten baklänges genom att analysera hastighet/tid/watt. Assmart uppfinning, vågen alltså :)

Själv cyklar jag kanske 4-6 dagar i veckan beroende på väder, inga jättesträckor i skogen men typiskt 15-45 km, eller typiskt 40-60 km på lvgcykel. I måndags t.ex. Hellas blå, gröna, Corona, Area 51, Roswell etc. vilket totalt blev 41,5 km utan GPS, tidtagning, watt eller pulsmätare. Bara för att det är kul att cykla.

Mötte för övrigt inte en enda cyklist på någon av stigarna, folk verkar ha fullt upp med att internetcykla.

Senast ändrad:
Jag tror ingen säger att du inte har kul på din cykel – eller att låg vikt är en god kvalitet. Lågt pris är ju bra för ens egen plånbok, sedan går det ju att lägga in många fler andra kommersiella aspekter t.ex. till vem eller vad en vill placera sin investering – men det går ju helt utanför diskussionen till allra största del.

Det slår mig att det kanske är begreppet ”roligt” du eller vi inte är överens? Eller är det tanken på att det universella ”roliga” i relation till mått inte finns – vilket såklart det inte gör. Kan vi komma överens om att ”roligt” kan vara en bra cykel – en effektiv konstruktion som lämpar för användaren i användningsområdet? Sedan finns ju ett annat ”roligt” som i själva utmaningen också t.ex. en HT för enduro.

Problemet jag har med dig är inte att du föredrar något framför det andra, utan enbart att du inte inser att t.ex. en sådan som mig anser det roligare att ha en modern geo/forward geo/längre reach med kortare stam för min åkning. Den konstruktionen hade jag inte kunnat få på samma sätt med en längre stam. Jag tycker också det är grymt att ha kortare (!) kedjestag för manuals, en kortare mer progressiv slaglängd och dämpning för en mer aktiv åkning. Hela det paketet gör min upplevelse roligare där jag kör. Att det sedan kostat mer än ett annat märke det är inget jag suckar så mycket över med tanke på hur mycket den används.

Hade jag tackat nej till allt ovan inklusive att tappa 1 kg eller RSC-bromsar för att justera nypläget – knappast. Så återigen, ett paket där priset var högre, spec något lägre, något tyngre var i det hela långt roligare. För min del. Subjektivt. Är det okej, och utan att du försöker dumförklara den 32-åriga ungdomen som bara slänger pengar korkat runt sig?

Vem är det du förresten citerar angående ”tråkiga uppförsbackar”? (:

Medan ni dividerar fram och tillbaka så kan ni ta en titt på min YT-film när jag packar upp min Canyon Spectral. Måhända den billigaste AL, men ändå :) Grym cykel! Kvick som fasiken i skogen.

Senast ändrad:
Ja oj vad du kan cykla, men nu är det inte så många som bryr sig om huruvida du cyklat eller ej, utan frågan är hur TS ska kunna välja cykel...
Visst kan han titta på vikten av cyklarna (mer specifikt hjulen) men vad spelar ett par lätta hjul eller ram om kinematiken inte är trampeffektiv? Dessutom beror det på egna preferenser, du Sixten verkar uppskatta låg vikt medans någon annan prioriterar hållbarhet och en tredje god service i form av att hojen har en svensk återförsäljare eller kanske t.o.m. att cykeln kan vara köpt hos en lbs. Jag tror inte på att köpa cykel enbart på specifikationerna, inte heller finns det på kartan att en enskilld person ska kunna arrangera ett cykeltest så som du beskriver...

Dessutom så är det skillnad på hur TS tänkt använda sin stigcykel, ska det bara HappyRide'as eller mera tidshetsande.
Ställer ju lite olika krav på hur hojen ska se ut och te sig då...

Roligt med "om alla parametrar är desamma" - det är de inte om man köper en komplett hoj.

Mycket bra sagt ovan gällande "rolighet" för övrigt och att ju allt beror på vad TS är ute efter. Alla hojar är som sagt bra men skulle man testa alla hojar som de kommer sida vid sida skulle alla garanterat upplevas olika.
För mig är ramen viktigast, följt av hjul+däck. Det är där man i mitt tycke har som mest att hämta förutsatt vettig gaffel från början.

fedge sa:
Medan ni dividerar fram och tillbaka så kan ni ta en titt på min YT-film när jag packar upp min Canyon Spectral. Måhända den billigaste AL, men ändå :) Grym cykel! Kvick som fasiken i skogen.
Kul, och grattis till en finfin cykel :)

Enligt videon tog det dig iklädd kostym ca 1 minut att montera din internetcykel, dock med en hel del hjälp från din 5-åriga (?) dotter. Nästa gång klarar hon nog av att packa upp och montera ihop en cykel själv, utan din hjälp.

Kan man tänka sig, i kommentarsfältet till den här videon:

hittar vi det här:

Spec.PNG

Se där, en duktig åkare som testat båda cyklarna och har en åsikt.

Oskar sa:
Kan man tänka sig, i kommentarsfältet till den här videon:
hittar vi det här:
Se där, en duktig åkare som testat båda cyklarna och har en åsikt.
Å andra sidan testar han cyklar i stl. Large och Spectral CF 8 EX.
Kommentaren "the longer front end" stämmer inte då den i verkligheten är kortare. Han trodde att den var längre genom att kolla "reach" i geotabellen utan att göra någon vidare analys. Reach är mindre beroende på att mätpunkten sitter högre upp efter en 67 grader vinklad linje, samma 67 grader på båda cyklarna.

Bilagor

• A10.png
    A10.png
    4.5 KB · Besök: 27
Högst troligt svarar inte Kesteven på hur lång cykelns hjulbas är utan att ramen är längre framtill – ska vi säga reach (och varför inte din favorit reach + stam)? … vilket utmärker sig ”in technical terrain at high speed”.

Troende sa:
Högst troligt svarar inte Kesteven på hur lång cykelns hjulbas är utan att ramen är längre framtill – ska vi säga reach (och varför inte din favorit reach + stam)? … vilket utmärker sig ”in technical terrain at high speed”.
I denna storlek har de samma länd på stam, så det gör ingen skillnad.
Spectral CF 8 EX i stl L är längre fram och den bör därför vara minst lika stabil utför givet samma cyklist.
Reach är kortare för att den har 20 mm längre gaffel och 27 mm större stack (621 mm mot 594 mm för T130C i stl L).
Reach mäts alltså 27 mm högre upp efter en 67 graders linje.
Whyte's styre är 760 mm och har 15 mm rise, Canyon's Renthal Fatbar Lite är också 760 mm med troligtvis 10 mm rise.
Whyte's stam har okänd rise, Canyon's Renthal Apex 35 har +/- 6 grades rise, vänd stammen och styret hamnar på olika plats.
Osv.
Reach är aldrig hela sanningen.

Jag förstår vad du skriver, det är korrekt. Det här har verkligen, för länge sedan, passerat gränsen för vad ett givande samtal med någon vars skrämmande oförmåga att kunna förstå hur enskilda siffror bildar en helhet (och nej, syftar inte på någon form av magi).

1+1=3

/Ses

Senast ändrad:
Tack allesammans, åter till huvudfrågan fast i version 1.2.

Om vi nu säger att det blir Canyon så har de ju gjort det lite extra besvärligt med två modeller till nästan samma peng.

Canyon Spectral CF 8.0
https://www.canyon.com/sv/mtb/spectral/spectral-cf-8-0.html

Fördelen här är bättre hjul samt att jag föredrar Shimano (framförallt bromsar). Till vardags så cyklar jag mest på Järvafältet som är ganska så plant och därför tror jag inte att 140 mm blir otillräckligt (mot ex 150 mm).

Canyon Spectral CF 8.0 ex
https://www.canyon.com/sv/mtb/spectral/spectral-cf-8-0-ex.html

8.0 ex är ju testvinnaren med Rockshox Pike 150 mm och Sram växlar och bromsar. Men med lite tristare M1700 hjul.

Hur skulle ni välja här?

Tergorotas sa:

Om vi nu säger att det blir Canyon så har de ju gjort det lite extra besvärligt med två modeller till nästan samma peng.

Canyon Spectral CF 8.0

Fördelen här är bättre hjul samt att jag föredrar Shimano (framförallt bromsar). Till vardags så cyklar jag mest på Järvafältet som är ganska så plant och därför tror jag inte att 140 mm blir otillräckligt (mot ex 150 mm).

8.0 ex är ju testvinnaren med Rockshox Pike 150 mm och Sram växlar och bromsar. Men med lite tristare M1700 hjul.

Hur skulle ni välja här?

Jag skulle valt YT Jeffsy.

Jag hade gått på den billigare, fördelar enligt mig är SRAM, Rockshox, singelklinga samt Maxxis, nackdel är väl hjulen då

Tergorotas sa:

Canyon Spectral CF 8.0

Hur skulle ni välja här?

Enkelt: Canyon Neuron AL 9.9 SL måste ju va en mycket vettigare cykel på Järvafältet. https://www.canyon.com/sv/mtb/neuron/neuron-al-9-9-sl.html

Oskar sa:
Enkelt: Canyon Neuron AL 9.9 SL måste ju va en mycket vettigare cykel på Järvafältet. https://www.canyon.com/sv/mtb/neuron/neuron-al-9-9-sl.html

Tror att många cyklar hade varit bättre än Spectral på Järvafältet, Neuron en av dem, men det är inte enbart där den ska användas.
Efter lite efterforskning så står det mellan YT Jeffrey, Canyon Spectral CF eller kanske dock om än lite dyr Whyte T-130.

larsaw sa:
Med tanke på Canyon's höga representation i "Haveri"-tråden så borde den gå bort, likaså har väl Jeffsy'sarna inte heller varit helt problemfria (men det kanske bara gällde den/dom första batcherna...)

Kvar står Whyte 130 som både har svensk Happy-representation och vunnit ett flertal utmärkelser, enligt mig är inte valet så svårt...
Dessutom har den modernast geo, vilket ju är tufft o snacka om på parkeringen ;)

Canyons höga representation kan ha att göra med att det är väldigt många som kör canyon på grund av deras prisvärda och prisade cyklar.

// Green

Tergorotas sa:
Oskar sa:

Tror att många cyklar hade varit bättre än Spectral på Järvafältet, Neuron en av dem, men det är inte enbart där den ska användas.
Efter lite efterforskning så står det mellan YT Jeffrey, Canyon Spectral CF eller kanske dock om än lite dyr Whyte T-130.

Jag förstår. För mig hade valet isf varit enkelt: Spectral CF 8.0 EX, eftersom den finns i den här färgen:

rddevil80 sa:
larsaw sa:
Med tanke på Canyon's höga representation i "Haveri"-tråden så borde den gå bort, likaså har väl Jeffsy'sarna inte heller varit helt problemfria (men det kanske bara gällde den/dom första batcherna...)

Kvar står Whyte 130 som både har svensk Happy-representation och vunnit ett flertal utmärkelser, enligt mig är inte valet så svårt...
Dessutom har den modernast geo, vilket ju är tufft o snacka om på parkeringen ;)

Canyons höga representation kan ha att göra med att det är väldigt många som kör canyon på grund av deras prisvärda och prisade cyklar.

// Green

Canyon var väl mer eller mindre först med postorderförsäljning av cyklar. Det kan förklara varför så många har kört Canyon. Rent prismässigt ligger de dock i lä. Tydligen även kvalitetsmässigt.

Tergorotas sa:
Jag kan ha fel men som jag uppfattar det så verkar det vara mer problem med Alu-ramarna är de i kolfiber?

Det verkar förefalla så. Vi har 3st Al Spectraler som rullar i grannskapet. Två är ungefär 1 år och funkar utmärkt fortfarande . På den tredje som är 2år så sprack nedre stötdämparfästet efter en hård landning. Den reklamationen skötte Canyon snabbt och utmärkt. Alla cyklarna rullar i GBG-terräng o körs av duktiga stigcyklister. Av detta kan man dra vilka slutsatser man själv vill.

För järvafältet primärt och typ stockholmsstök sekundärt hade jag köpt nåt med max 130 fjädringsväg.
Camber-aktigt typ.

Tillbaka
Topp