Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hasse#7 sa:Ibland kommer Yrrolscenen med stereobyggarna upp i mitt huvud. Jag vet inte varför.
I denna tråd är definitionen av alla = 5 st testvinnande 27.5" FS stigcyklar i kolfiber i stl. medium med 120-140 mm slag, specifikt namngivna Spark, T130, Spectral, Occam, Jeffsy.Troende sa:Eller är helt enkelt din (vetenskapliga) sammanfattning att alla cykelramar och konstruktioner uppfattas likadana – det är enbart komponenter som skiljer?
Sixten Fors sa:Back-2-back blindtest med samma däck, samma dag, samma stig, samma styrbredd, samma sadel, fjädring inställd lika/rätt? Båda i CF eller AL eller olika? Samma storlek? Vilken storlek? T130 har längre hjulbas än Spectral i stl M men omvänt i stl. L.
Båda har samma vinkel på gaffel, sadelvinkeln 1 grad skillnad är ointressant då det bara är att flytta sadeln några mm fram eller tillbaka på railen för att få identisk sittposition/vinkel över vevparti och/eller bakhjul. Ställde du in cyklarna exakt lika avseende sadelposition vs. vevparti i längsled?
Det skiljer noll i avstånd till styret.
Roligare my ass :)
Olika styrbredd, olika bend, olika sweep, olika rise och gud förbjude vinkla styret upp/ner ett par grader. Det blir ju heltokigt, det kan ju skilja flera centimeter var händerna är i det ena eller andra fallet.Erik O sa:Sixten Fors sa:Back-2-back blindtest med samma däck, samma dag, samma stig, samma styrbredd, samma sadel, fjädring inställd lika/rätt? Båda i CF eller AL eller olika? Samma storlek? Vilken storlek? T130 har längre hjulbas än Spectral i stl M men omvänt i stl. L.
Båda har samma vinkel på gaffel, sadelvinkeln 1 grad skillnad är ointressant då det bara är att flytta sadeln några mm fram eller tillbaka på railen för att få identisk sittposition/vinkel över vevparti och/eller bakhjul. Ställde du in cyklarna exakt lika avseende sadelposition vs. vevparti i längsled?
Det skiljer noll i avstånd till styret.
Roligare my ass :)
Förstår fortfarande inte varför du envisas med att räkna reach inklusive styrstam. Det är heltokigt.
+1Erik O sa:Förstår fortfarande inte varför du envisas med att räkna reach inklusive styrstam. Det är heltokigt.
Sixten Fors sa:Ungefär lika konstigt som att analysera reach men bortse ifrån avstånd från vevparti till framaxel, vinkel från framaxel till styre beroende på olika gaffelhöjd, längd på styrrör, stack, spacers, stamlängd och vinkel etc. Allt påverkar. Inget mått är universalt bättre eller sämre att jämföra än det andra.
Må så vara. Eller inte?NickPick sa:Man märker inte ett kilos viktskillnad i blindtest heller, skulle jag säga (jag gör det inte heller).
Bra skrivet.Troende sa:Jag tror ingen säger...
Kul, och grattis till en finfin cykel :)fedge sa:Medan ni dividerar fram och tillbaka så kan ni ta en titt på min YT-film när jag packar upp min Canyon Spectral. Måhända den billigaste AL, men ändå :) Grym cykel! Kvick som fasiken i skogen.
Å andra sidan testar han cyklar i stl. Large och Spectral CF 8 EX.Oskar sa:Kan man tänka sig, i kommentarsfältet till den här videon:
hittar vi det här:
Se där, en duktig åkare som testat båda cyklarna och har en åsikt.
I denna storlek har de samma länd på stam, så det gör ingen skillnad.Troende sa:Högst troligt svarar inte Kesteven på hur lång cykelns hjulbas är utan att ramen är längre framtill – ska vi säga reach (och varför inte din favorit reach + stam)? … vilket utmärker sig ”in technical terrain at high speed”.
Tergorotas sa:Tack allesammans, åter till huvudfrågan fast i version 1.2.
Om vi nu säger att det blir Canyon så har de ju gjort det lite extra besvärligt med två modeller till nästan samma peng.
Canyon Spectral CF 8.0
https://www.canyon.com/sv/mtb/spectral/spectral-cf-8-0.html
Fördelen här är bättre hjul samt att jag föredrar Shimano (framförallt bromsar). Till vardags så cyklar jag mest på Järvafältet som är ganska så plant och därför tror jag inte att 140 mm blir otillräckligt (mot ex 150 mm).
Canyon Spectral CF 8.0 ex
https://www.canyon.com/sv/mtb/spectral/spectral-cf-8-0-ex.html
8.0 ex är ju testvinnaren med Rockshox Pike 150 mm och Sram växlar och bromsar. Men med lite tristare M1700 hjul.
Hur skulle ni välja här?
Tergorotas sa:Tack allesammans, åter till huvudfrågan fast i version 1.2.
Om vi nu säger att det blir Canyon så har de ju gjort det lite extra besvärligt med två modeller till nästan samma peng.
Canyon Spectral CF 8.0
https://www.canyon.com/sv/mtb/spectral/spectral-cf-8-0.html
Fördelen här är bättre hjul samt att jag föredrar Shimano (framförallt bromsar). Till vardags så cyklar jag mest på Järvafältet som är ganska så plant och därför tror jag inte att 140 mm blir otillräckligt (mot ex 150 mm).
Canyon Spectral CF 8.0 ex
https://www.canyon.com/sv/mtb/spectral/spectral-cf-8-0-ex.html
8.0 ex är ju testvinnaren med Rockshox Pike 150 mm och Sram växlar och bromsar. Men med lite tristare M1700 hjul.
Hur skulle ni välja här?
Oskar sa:Enkelt: Canyon Neuron AL 9.9 SL måste ju va en mycket vettigare cykel på Järvafältet. https://www.canyon.com/sv/mtb/neuron/neuron-al-9-9-sl.html
larsaw sa:Med tanke på Canyon's höga representation i "Haveri"-tråden så borde den gå bort, likaså har väl Jeffsy'sarna inte heller varit helt problemfria (men det kanske bara gällde den/dom första batcherna...)
Kvar står Whyte 130 som både har svensk Happy-representation och vunnit ett flertal utmärkelser, enligt mig är inte valet så svårt...
Dessutom har den modernast geo, vilket ju är tufft o snacka om på parkeringen ;)
Tergorotas sa:Oskar sa:Enkelt: Canyon Neuron AL 9.9 SL måste ju va en mycket vettigare cykel på Järvafältet. https://www.canyon.com/sv/mtb/neuron/neuron-al-9-9-sl.html
Tror att många cyklar hade varit bättre än Spectral på Järvafältet, Neuron en av dem, men det är inte enbart där den ska användas.
Efter lite efterforskning så står det mellan YT Jeffrey, Canyon Spectral CF eller kanske dock om än lite dyr Whyte T-130.
rddevil80 sa:larsaw sa:Med tanke på Canyon's höga representation i "Haveri"-tråden så borde den gå bort, likaså har väl Jeffsy'sarna inte heller varit helt problemfria (men det kanske bara gällde den/dom första batcherna...)
Kvar står Whyte 130 som både har svensk Happy-representation och vunnit ett flertal utmärkelser, enligt mig är inte valet så svårt...
Dessutom har den modernast geo, vilket ju är tufft o snacka om på parkeringen ;)
Canyons höga representation kan ha att göra med att det är väldigt många som kör canyon på grund av deras prisvärda och prisade cyklar.
// Green
trailmig sa:Tergorotas sa:Tack allesammans, åter till huvudfrågan fast i version 1.2.
....
Hur skulle ni välja här?
Jag skulle valt YT Jeffsy.
Tergorotas sa:Jag kan ha fel men som jag uppfattar det så verkar det vara mer problem med Alu-ramarna är de i kolfiber?
Tergorotas sa:Jag kan ha fel men som jag uppfattar det så verkar det vara mer problem med Alu-ramarna är de i kolfiber?