Beslutsångest, ny MTB

markusla

Ny medlem
Beslutsångest, ny MTB
Hej på er,
Jag har cyklat ett par år, själv, och känner mig fortfarande som en nybörjare (gröngöling).
Efter att ha cyklat med svågern som kör 29" (jag har 26") så känner jag att det är dags att byta ut min Trek Fuel Ex 7 (2010) mot något med lite större hjul, och modernare komponenter.
Problemet är att ju mer jag läser och ju fler cyklar jag tittar på, desto mer osäker och förvirrad blir jag. Risken är att jag nog är en medelålders man med lite för mycket pengar och att jag kanske lägger onödigt mycket pengar på en cykel, men förhoppningsvis kan ni hjälpa mig ta ett sansat och vettigt beslut. Men å andra sidan, prylar är ju kul och alla materialsporter är bra, eller hur? ;)

Min åkning består mest av grusväg eller singel track runt Gävle. Tycker om att köra lika mycket uppför som utför och uppskattar när träningsklockan säger att jag kört hårt, snabbt och gjort av med en jäkla massa kalorier (gärna hunnit med en fika också). En tur kan vara allt mellan 1-6 mil.
Sen uppskattar jag verkligen att kunna släppa loss utför en backe och känna hur cykeln flyter över stock och sten.
Ambitionen är att jag ska känna mig tillräckligt stark och bra att våga hänga med på någon happyride och kanske något lopp nästa sommar, sen om det blir Högbobiken (Gävle/Sandviken) eller Cykelvasan låter jag vara osagt.

Från början kikade jag på
Specialized Stumpjumper FSR 29 Elite (2015) - http://www.specialized.com/us/en/bikes/mountain/stumpjumper-fsr/stumpjumper-fsr-elite-29
Tycker att Brain Conceptet känns tilltalande, Commandpost och att den har fått så sjukt bra recensioner.

Giant's Reign och Anthem serier ser också klart intressanta ut och ett gäng andra hojar också.

Men sen har "alla andra" här inne senaste veckorna rekommenderat så himla många andra instressanta cyklar i en betyligt lägre prisklass via bl.a postorder.

Hur tusan ska man tänka?
Är det helt overkill å köpa en Stumpjumper för 36.000 om man liksom inte cyklar 5 dagar i veckan och är mer eller mindre på elitnivå? Borde man lägga sig i prisklassen 19.000-22.000 istället?

Är Specialized cyklarna så sjukt bra, eller är det mer prisvärt och vettigare att handla på postorder eller något mindre känt märke?

Villrådig som f-n...

Beslutsångest, ny MTB
Provcykla är annars en bra idé =) Jag gillar Brain, jag gillar inte att Specialized snålar med komponenterna jämfört med i princip alla andra tillverkare. I övrigt en medioker och periodare till cyklist så jag löste det med att köpa en ny Epic Evo i slutet på förra sommaren. Lagom till handlarna får lite hybris p.g.a. sent på säsongen, priset var nedsatt med ca 25% och när vi kom överens om ett pris som motsvarar 30% från listpris (de hade jag stenkoll på under det året) så slog jag till.

Underbar cykel, blev en runda ikväll och fortfarande mäkta imponerad av vilken fart/rull det är med en 29´a... men så blir det gärna långa uppehåll också =) Köpte en Command post för ett bra tag sedan fast den har inte kommit ur kartongen ännu, får se om jag orkar strula dit den till CV och då inte så mkt. för att den behövs där utan mer för att se om den håller måttet =) Bytte ut X9 reglaget till X0 Grip Shift samt montera lite skydd/kolfiber, sen var jag helnöjd.

Beslutsångest, ny MTB
Jag tänker som så att jag är så dålig så jag behöver bra, ofta blir d dyra, grejjer!
Köp den du vill ha, blir dyrare o köpa billigt/inte, den man vill ha.

Beslutsångest, ny MTB
hahahah, DET känner jag igen larason. Precis så är det ju.
Utrustningen får kompensera för brist på skills.

Har varit och surrat med LBS nu på morgonen och det blir en Stumpjumper FSR 29 Elite.
Dock inte leverans förrän om drygt 1,5 månad när 2015 modellerna kommer.

Beslutsångest, ny MTB
markusla skrev:
-------------------------------------------------------
> hahahah, DET känner jag igen larason. Precis så
> är det ju.
> Utrustningen får kompensera för brist på
> skills.
>
> Har varit och surrat med LBS nu på morgonen och
> det blir en Stumpjumper FSR 29 Elite.
> Dock inte leverans förrän om drygt 1,5 månad
> när 2015 modellerna kommer.

Tror du blir mer än nöjd.
Stumpjumpern går snabbt på grusväg oxå och är trygg och fin i stök.

Beslutsångest, ny MTB
Jag var i ungefär samma sits för några veckor sen och valet stod då mellan en stumpjumper och Epic comp carbon men valet föll på en Epic comp då jag cyklar rätt mycket varierat (motionsspår, singletrack, stig) och inte kunde motivera mig själv att lägga 7tkr till för att spara in 500g på ramen som var den enda stora skillnaden mellan Epic och Epic carbon.

Stumpjumpern är jättefin den med och det enda jag saknar från den på min hoj är commandpost som jag senare kommer att införskaffa.

Beslutsångest, ny MTB
Cambern saknar Brain (som verkar himla skönt att ha). Så därför står nog valet mest mellan Stumpjumper och Epic (som saknar Commandpost vilket också är nice).
Vad jag förstod så är SJ något tyngre än Epic, vilket till viss del kan fixas med andra däck.
Men jag är nog inte tillräckligt bra eller snabb för att märka den skillnaden i uppförsbackarna samt jag inbillar mig och tror att en SJ kommer att vara "roligare" och mer all-round körning. Att man med 130mm kan trycka på utför när det beger sig, istället för 100mm på Epicen som säkert räcker jäkligt långt det med.

Men ni slår verkligen huvudet på spiken, det är just det ni tar upp som gjort att jag velar fram och tillbaka. Mycket pengar, svårt val, och inte direkt så att man kan ångra sig utan att det kostar skjortan.

Beslutsångest, ny MTB
Någon nämnde att S inte snålar med prylarna på sina cyklar...vill inte vara kritisk och besvärlig men trots att det är bra cyklar så är de väl sannerligen inte bra utrustade sett till priset? Under 4000 euro är de i alla fall hopplöst efter tyska märken i alla fall. Jämför själva specen på t.ex Lux 8.9 och en Epic Comp (liknande prisnivå). Punkt för punkt vinner ju Luxen.

Beslutsångest, ny MTB
castrello skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon nämnde att S inte snålar med prylarna på
> sina cyklar...vill inte vara kritisk och
> besvärlig men trots att det är bra cyklar så
> är de väl sannerligen inte bra utrustade sett
> till priset? Under 4000 euro är de i alla fall
> hopplöst efter tyska märken i alla fall.
> Jämför själva specen på t.ex Lux 8.9 och en
> Epic Comp (liknande prisnivå). Punkt för punkt
> vinner ju Luxen.

Jag tror att du har läst fel, det skrevs att man inte gillade _att_ de snålade på komponenterna.

Tillbaka
Topp