[Besökstips]Sevärdheter och butiker i Amsterdam

Jag ska till Amsterdam den 23:e för att besöka min tjej som gör praktik där.
Eftersom hon är upptagen på dagarna måste jag ju sysselsätta mig och jag undrar om det är någon som har tips om sevärdheter och butiker.

Ej tips om knark då det inte är av intresse.

Jag har kollat in denna http://www.singlespeed.nl/catalog/index.php och jag ska kolla om de har butik på den adressen som är angiven på sidan, isåfall tar det 45-60 minuter med tåg dit.

Tack på förhand för tips

Diamantsliperiet, en tur på kanalerna och självklart red light district.. Men allt det är ju kultur och du kanske hade andra planer?

Okej då räcker det med att sitta på nåt trevlig fik och titta på alla som cyklar, dräller av cyklister i Amsterdam..

det du ska göra är att hyra en cykel på t.ex MacBike vid centralstation - det finns inget bättre sätt att ta sig runt stan. Då kan du också ta en tur ut till t.ex Kaptein Tweewielers http://www.kapteintweewielers.nl/, plus att det finns några schyssta butiker inne i stan också. Prisnivån är vä typ som här, men man kan ju hitta lite saker där som man kanske inte hittar här (och då menar jag inte bara knark och prostituerade, utan även cykelprylar)

Tillägg: några muséer att fundera på (bra allihop): Rijksmuseum, Van Gogh Museum (om det var så det hette) och Anne Frank Huis (ja, det huset de gömde sig i flera år undan nazisterna).

Leidseplein rekommenderas varmt! Ett litet mysigt torg där det händer allt möjligt. God öl, trevligt folk, allmänt skön stämning. Massor av akrobater och annat som uppträder. Spenderade en hel dag där med att dricka och äta samtidigt som man kikade på folket.

http://www.amsterdam.info/sights/leidseplein/

Undvik restauranggatorna i turiststråken. Det är riktigt usel mat och inte speciellt billigt. Käka hellre riktig holländsk mat. Pommes med deras majonäs.. mmmmm! Smaskens!

Nu är det länge sedan jag var där men det stora bryggeriet lär ha kvar sina populära o billiga rundturer.

Heinikelnhoj.jpg ht=184

Om du gillar glass kommer du att älska glassen på "Australian Homemade". Viserligen inget unikt för Holland men när man är där bör man passa på att äta, de har ruggigt god glass.

RLD är också nåt man bör gå igenom, se det som en studie i mänskligt förfall. Håll i dina grejer och stäng alla fickor, stå inte still för länge för då blir du genast trakasserad av nån som vill sälja kola eller nåt annat olämpligt.

Ska också till Amsterdam i början av juni. Tips mottages tacksamt.

Finn, vad hette kakstället exakt, och var ligger det? :) Hittade inte på google.

Tillbaka
Topp