Best of Gesunda - bästa spåret!

Atlas

Aktiv medlem
Malin lindgren är klurig som få, svårare nu än sist och gav en fin adrenalinskjuts.

Tävlingsspåret är sjukt kul och efter några turer fårstår man hur galet fort en del kör... Just nu var mittenskogspassagen ändrad så att man inte körde över långspången utan över en kort liten brygga rakt in i en 90-gradare och ett träd. Är det någon som sätter linjen där? För mig var det bara ett sabla bromsande.

Älgspyan är sjukt kul, just den här gången nästan roligast trots att stökspåret ju är fantastiskt det med, för att inte tala om skogsmys...

Magic carpet har lite branta kickar tyckte jag först men efter ett tag så funka lite platåer och dubblar ändå så jag antar att de inte är för brant ändå.Acccelerator är lite för lätt och lite för svår beroende på spårval tycker jag, men att kunna bränna på i de jämna bremsen och jämföra dem med alpernas tvättbrädor ger bula varje åk!

Så till frågan, vad tycker ni är bästa spåret?

Jag gillar att blanda och ge, det gör att åket känns längre och det skadar ju inte... Mitt val: Älgspyan över till magic carpet vid bron och sen till stökspåret efter hipen för att avsluta med sista dubbeln i accelerator och avslutande platån i lågfartsområdet. Det är mumma det!

Efter en underbar sistatur för säsongen (förmodligen) till Gesunda måste säga att stället i sig är grymt bra. Spåren är grymma och personalen trevlig. Lyxstuga gjorde heller inte ont...

Satte skogspassagen den enda gången jag körde tävlingsspåret, men att påstå att det gick fort är att ljuga.. =)

Älgspyan och Skogsmys är båda på samma nivå, lika roliga och lika jobbiga om man tar spåren i dess helhet.

Mattan känns lite off för min Canfield, eller så är det jag som inte kan cykla (mer troligt).

Min favvokombo får bli övre halvan av skogsmys följt av Xcelerator. De lite svårare linjerna är väldigt roliga, man får bra med luft under däcken när man laddar lite! =)

Nästa år: Säsongskort!

Ett klart underskattat spår är att köra verkligen hela stökspåret från topp till botten. Delen som går bredvid Xcelerator är så jävla kul när det är torrt!

Annars är detta favoriterna:

*Åka droppen däruppe och kurvorna och in på skogsmys ner till magic carpet.

*Kurvorna uppe ner till älgspyan från bron in på magic och sen stökspåret nedre delen.

*Bonzai in på magic en liten bit, sen köra nybörjarspåret (roligaste delen på hela berget med kurvorna??) sen in på magic igen...

Bifogar två bilder från Nybörjarspåret:

dsc0067so8.jpg

dsc0082ok8.jpg

Stökspåret - skogsmys - magic carpet är riktigt fin
viper trail och in i xcelerator är härlig när det är hyfsat torrt i marken.

Tja, eftersom man är skylldig till omdragningen av Malin Lindgren så röstar jag väll på henne.:)

Fast egentligen vinner nog skogsmys, Den känns mest varierad.

Skogsmys och Älspyan är mina favoriter som med fördel kan kombineras med lite Magic Carpet eller Xcelerator.
Med detta väder som är ute nu vill man bara dit. När åker vi? :-)

Mvh

-M-

Dem som ska åka nu under helgerna, pröva gärna nya banan Local Rider som är långt ifrån klar. Men skulle behövas åkas upp. Den är röjd nästan hela vägen, (fattas 10m)!

Ingången är 10m ovanför ingången till Skogsmys! När man sedan korsar långrundan vid hällarna kör man bara rätt över och stigen syns igen! Ta ett lungt första åk bara, är lite hål och stenar som syns dåligt. Banan kommer att vara blå/röd så det kommer vara för alla!

Bromsa mkt ;)

Viper trail och in i xcelerator är helt klart favoriten.
På andra plats kommer Älgspyan och hela stökspåret på delad plats
Bronspengen går till WC spåret

E-beth skrev:
-------------------------------------------------------
> Manji: Tja... vi GBG-tjejer drar iaf på fredag
> efter jobbet! ;P

Ja, det är nästan så man börjar fundera på att snabbt göra ett könsbyte ;-)

Mvh

-M-

Måste säga att Bonzai bara blir roligare ju mer man kör den.
Hatade den i början, men insåg att det berodde på att jag cyklade så dåligt ;)
När man lärt sig hur den svänger och vilka linjer man skall välja så kan man få upp farten avsevärt.
Riktigt tekniskt och bra och faktiskt ett spår som påminner om Ale! :)

Bonzai + Magic gillar jag att värma upp på!

Tävlingsspåret är fan riktigt riktigt roligt, mina små trötthetsvurpor till trots (fråga Fässberg om ni vill ha ögonvittnesrapport..)
Annars tycker jag att stökspåret - Xcelerator var riktigt fint, beroende på humör dock för vill man bara flowa, hoppa och leka är Carpet svårslagen tycker jag..

edit: det hade varit roligt att köra Bonzai, Älgspyan och Skogsmys när de inte är täckta med ett halvmeterdjupt lager lera, känns som att de kan vara riktigt fina ockås då, tyvärr har jag inte fått den chansen ännu..

Senast redigerad av en moderator:
Jag tycker att Stökspåret är galet fint, WC spåret och Skogsmys/älgspyan med avslut i Magic är ju alltid en höjdare också.

Dock så är ju Bonzai med wallriden in i Magic galet skoj också.... hum, det är många spår som är roliga. :)

SM-spåret = galet kul

Magic Carpet = superskön

Bonzai = buskul

Skogmys...mmmm...

Älgspyan, well första halvan då

Xlerator = Kul men med lite väl läskigt långa gaps :O

Gurkan says - Magic Carpet alla dagar i veckan :)

Älgspyan vinner överlägset, men jag och alex hittade några grymma trails som inte var utmärkta som något men fanns likväl ändå. Och dom trailsen var bra, riktigt bra.

Ove-Rall skrev:
> Dem som ska åka nu under helgerna, pröva gärna
> nya banan Local Rider som är långt ifrån klar.
> Men skulle behövas åkas upp. Den är röjd
> nästan hela vägen, (fattas 10m)!
>
> Ingången är 10m ovanför ingången till
> Skogsmys! När man sedan korsar långrundan vid
> hällarna kör man bara rätt över och stigen
> syns igen! Ta ett lungt första åk bara, är lite
> hål och stenar som syns dåligt. Banan kommer att
> vara blå/röd så det kommer vara för alla!
>
> Bromsa mkt ;)

Äntligen ett nytt skogsspår, Går det hela vägen ner?

Alla gillar allt och alla är favoritspår - ett ganska bra betyg..

Ingen har sagt framebreaker eller under-liften ännu, men annars så. :)

Jag har nog inte kört framebraker.
Under liften körde jag i höstas när det var snorhalt. Såg lätt ut uppifrån liften, men ack vad fel man kunde ha ;)

Framebreaker har jag bara kört en gång... Då var den full av trasiga NS-partier, men stigarna däremellan var sjukt fina. Hade hoppats att de skulle renoverat upp stigen till i somras.

Under liften är också riktigt skoj, jävligt tight och trixig om det är halt. Dock saknar den en naturlig fortsättning vilket sänker betyget rejält.

jag tjatar alltid på att köra under liften, grymt kul spår tycker jag. pratas tydligen om förlängning på den i framtiden också men tillsvidare får man ta vänster och hålla lite höjd in i skogen till nedre vipertrail/xcelerator eller så.

har också bara kört framebreaker en gång när den var i ok skick.. håller med H. ang kvaliteten på stigarna mellan stuntsen.

annars gillar jag främst de naturligare skogsspåren även om det är kul att hoppa i xcelerator också.

gesunda har ju det mesta. :)

Kul att någon mer än jag gillar under liftenspåret :) Aldrig någon som vill åka med mig där.
Dock hög tid att det byggs en fortsättning/smidig övergång till någon av de andra stigarna.
Liftspåret över till tävlingsspåret hade jag t.ex. gärna sett.

Under liften rockar och det behövs som sagt inte många tramptag för att komma till Xcelerator. Fast visst skulle man kunna tänka sig en berm i slutet för att behålla farten ut från slutet på Under liften så kanske man skulle klara sig utan ett enda tramptag... Eller en fortsättning in i skogen till höger om liften (sett i cykelriktningen).

Jag kör alltid under liften ett par ggr när jag är uppe, rätt skoj spår men få vill köra det. Det nya spåret brevid "under liften" var fint det också.

Frame breaker är det ända spår på berget jag inte kört. Får nog åka där nästa gång.

när vi var där och pratade med bike patrol-killen när vi var där sa de att de höll på att bygga upp framebreaker, det var därför det inte gick att ta sig upp på många av NS-bitarna på den om jag förstod det rätt..

annars håller jag med E-beth, under liften såg riktigt chill ut från liften och var rejält mysig, men den mår nog ännu bättre av att vara torr, då är den nog också sjukt bra..

vafan, får man bara välja ett? =( jag kan roa mig på hela berget dag ut och dag in, vill inte välja ett specifikt spår..

Nämen, vet hut! Då kommer ju säkert kommunen införa cykelförbud på hela berget när alla upprörda tanter ringer till dem och klagar!

lagombra är skiklig med motorsågen och på att bygga NS. Kanske med lite för mycket inbyggda "fel" men jag tror att dessa är för att göra sakerna i hellas mer intressanta, de är ju så få. Bygger man i Gesunda finns ju inte det incitamentet.

Har någon kvar länken till videon när han bygger i norge?

-Att han är persona non grata här på forumet har inget med kvaliten på hantverket att göra.

Ove-Rall skrev:
> Dem som ska åka nu under helgerna, pröva gärna
> nya banan Local Rider som är långt ifrån klar.
> Men skulle behövas åkas upp. Den är röjd
> nästan hela vägen, (fattas 10m)!
>
> Ingången är 10m ovanför ingången till
> Skogsmys! När man sedan korsar långrundan vid
> hällarna kör man bara rätt över och stigen
> syns igen! Ta ett lungt första åk bara, är lite
> hål och stenar som syns dåligt. Banan kommer att
> vara blå/röd så det kommer vara för alla!
>
> Bromsa mkt ;)

Grymt! Blir att nöta det i helgen då :)

Mina favoriter är skogsmys, mycket trevlig!

CIMG7785.jpg ht=344

Utsikten från starten på Malin Lindgren är fantastisk, man har några sekunder att njuta av den innan det roliga börjar.

CIMG7778.jpg ht=379

Xcelerator är toppen, fartfylld och om man väljer fel(rätt) spår helt livsfarlig :)

CIMG7787.jpg ht=305

Kevin knäckte ramen på sin hyrcykel i den :/

CIMG7792.jpg ht=346

Sedan är det självklart alltid trevligt att träffa gamla och nya bekanta utanför ski-lodgen där det alltid skruvas cykel :)

CIMG7781.jpg ht=346

Manji skrev:
> E-beth skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Manji: Tja... vi GBG-tjejer drar iaf på fredag
> > efter jobbet! ;P
>
> Ja, det är nästan så man börjar fundera på
> att snabbt göra ett könsbyte ;-)
>
>
> Mvh
>
> -M-

Nej, Manji! Nu kan du inte byta tillbaka igen. Det håller inte!

MiW skrev:
>
> Kevin knäckte ramen på sin hyrcykel i den :/
>

Tråkigt...
Kan ju bara passa på att säga att den cykeln inte var hyrd i Gesunda.. ;)
*så slipper jag skämmas.. *

Min favorit är nog sista biten på Malin Lindgren... den biten som de flesta missar genom att svänga ut i tävlingsspåret..

Senast redigerad av en moderator:
Någon som egentligen vet anledningen till att NS:en till höger om ingången till Xcelerator var mer eller mindre slaktad nu senast? Saknade att få leka på vippbrädan :)

Klucken skrev:
> MiW skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Kevin knäckte ramen på sin hyrcykel i den :/
> >
>
> Tråkigt...
> Kan ju bara passa på att säga att den cykeln
> inte var hyrd i Gesunda.. ;)
> *så slipper jag skämmas.. *
>
> Min favorit är nog sista biten på Malin
> Lindgren... den biten som de flesta missar genom
> att svänga ut i tävlingsspåret..

SORRY!!

Det skulle jag ha betonat. Cykeln var INTE hyrd i Gesunda utan på annat håll!!

glitch skrev:
> Någon som egentligen vet anledningen till att
> NS:en till höger om ingången till Xcelerator var
> mer eller mindre slaktad nu senast? Saknade att
> få leka på vippbrädan :)

som jag skrev ovan, när vi pratade med bikepatrolen sa han att de höll på att renovera en del ns-bitar för att det började bli gammalt och slitet, så det kan ju mycket väl varit därför

Tillbaka
Topp