Beställa ny MTB. Snabbt råd om storlek önskas.

haas84

Ny medlem
Beställa ny MTB. Snabbt råd om storlek önskas.
Ska beställa en ny MTB. Kommer bli en nukeproof.
Deras storlekar är något mindre än dom flesta. Medium är 16,5" (42cm) och Large är 18" (46cm)
Jag är ca 177cm lång. Borde jag i detta fall då ta Large även fast Medium rekommenderas till min längd?
 
Beställa ny MTB. Snabbt råd om storlek önskas.
Sadelrörslängd som du refererar till är ganska ointressant. Kolla på reach-måttet istället. Du lär vilja ligga i krokarna 450mm +/- 20 mm beroende på preferenser.
 
Beställa ny MTB. Snabbt råd om storlek önskas.
Okej. Men den är är ju ungefär den samma.
Alltså. Medium är 425mm, och Large är 450mm.
Då borde alltså Large vara bästa valet här?
 
Beställa ny MTB. Snabbt råd om storlek önskas.
Vilken modell är det? Användningsområde?

Nackdelen med att gå upp i storlek är att sadelröret blir längre (säkerställ att du kan använda en sänkstolpe med den längd du vill ha) och att stacken blir högre, vilket har en påverkan på hur "racig" hojen blir, speciellt på platten och uppför.
 
Beställa ny MTB. Snabbt råd om storlek önskas.
Du kan säkert cykla på båda. Du ligger precis i brytpunkten mellan M och L så dina preferenser styr. Kortare, mer kvickstyrd, lättare att trixa med vid hopp och lek = M. Längre, stabilare, tryggare och snabbare = L.

Vad har du cyklat på tidigare? Vad är din sadelhöjd från centrum vevaxel till topp av sadel i linje med sadelrör?
 
Beställa ny MTB. Snabbt råd om storlek önskas.
Sixten Fors sa:
Du kan säkert cykla på båda. Du ligger precis i brytpunkten mellan M och L så dina preferenser styr. Kortare, mer kvickstyrd, lättare att trixa med vid hopp och lek = M. Längre, stabilare, tryggare och snabbare = L.

Vad har du cyklat på tidigare? Vad är din sadelhöjd från centrum vevaxel till topp av sadel i linje med sadelrör?


Jag har ingen cykel nu. Va ett par år sedan jag cyklade nu och kom inte ihåg dom exakta måtten jag hade då så det hjälper ingenting.
Rent spontant så känns medium bättre då. Vill bara inte att reachen ska bli för liten så ställningen blir för tajt. Men de skiljer i försej bara 25mm så de kan ju inte vara så stor skillnad.
Jag föredrar nog att den är mer smidig än stadig och trygg.
 
Beställa ny MTB. Snabbt råd om storlek önskas.
Kör på M. Den kommer ändå vara längre än vad du körde på förr, och en HT vill man nog ha lite snärtigare än rn heldämpad hoj.
 
Tillbaka
Topp