Beställt fel storlek?

Beställt fel storlek?
Hej!

Ber om ursäkt då liknande frågor ställts massor gånger här men behöver hjälp för att få veta om jag ska avbeställa cykeln innan den skickas.

Beställde en bianchi allroad tiagra 2019 strolek 55 för min tjej från Evans cycles som födelsedagspresent. Blev nu fundersam om storleken blev helt fel. Min tjej är 170 cm med innermått ben utan skor 80 cm. Enligt Bianchis tabeller bör hon alltså ha en 54 cm ram istället (vilket inte existerar så i såna fall 53). Dock så enligt de generella måtten från Evans Cycles passar ramen med 55 cm ram förare som är mellan 168-175. Nu undrar jag lite hur jag bör göra: avbeställa cykeln helt och hållet och låta bli eller prova o ta hem den o sedan justera? Denna storlek var tyvärr den enda som fanns kvar hos Evans cycles och lyckas inte heller hitta den någon annanstans.

Kan väl tillägga att det hela hände eftersom google converter koverterade 5.7 feet till 173 cm, medan hon egentligen menade 5'7 (hon är från Storbiritannien).

Tacksam för trevliga svar!

Cykeln: https://www.evanscycles.com/bianchi-via-nirone-allroad-tiagra-2019-gravel-bike-EV360269
Evans cycels frame guide: https://www.evanscycles.com/help/bike-sizing-road
Bianchi frame size: https://static.evanscycles.com/production/pdf-media/sizing-table/Bianchi-Road-Sizing-Chart.pdf

Senast ändrad:
Beställt fel storlek?
Jag har en Bianchi cykelcross i storlek 55. Den är snarlik i geometrin. Frugan har cyklat en del på den och hon är 167cm. Det är ju helt klart i största laget, men jag har också haft en styrstam på 110mm. Det funkar alltså, helt klart.

Med en styrstam på 80mm så blir det säkert rätt bra för en cyklist på 170cm.

Storlek 53 passar säkert ännu bättre, eller kanske till och med storlek 50.

Beställt fel storlek?
Du vill mest troligt att hon ska tycka om sin present och börja cykla med dig. Ett gott råd då är att involvera henne, det är bra mkt mer än storleken som ska kännas rätt. Ta henne till en cykelbutik och låt henne prova fram sin cykel. Den du beställt låter fö alldeles för stor. Nybörjare brukar trivas bättre på en aningen för liten hoj än en på gränsen till för stor. För tjejer är tex ramrörets ett hinder då de är tränade att cykla på lågbyggda ramar av tradition. En för hög ram kommer inte kännas kul att ge sig ut på. Avbeställ och börja om med henne i fokus. Det kommer uppskattas mest.

Beställt fel storlek?
Du vill mest troligt att hon ska tycka om sin present och börja cykla med dig. Ett gott råd då är att involvera henne, det är bra mkt mer än storleken som ska kännas rätt. Ta henne till en cykelbutik och låt henne prova fram sin cykel. Den du beställt låter fö alldeles för stor. Nybörjare brukar trivas bättre på en aningen för liten hoj än en på gränsen till för stor. För tjejer är tex ramrörets ett hinder då de är tränade att cykla på lågbyggda ramar av tradition. En för hög ram kommer inte kännas kul att ge sig ut på. Avbeställ och börja om med henne i fokus. Det kommer uppskattas mest.

Jag gjorde faktiskt som du sa och vi provade ut cyklar i butik. Storlek 49 eller 50 passade bäst för frugan på 167cm. Dvs stack på ~530mm och reach på ~370mm.

Sen kommer hon säger att hon vill ha en cykel med rakt styre, men det är en annan historia.?

Beställt fel storlek?
Märkligt, då det i Q&A-sektionen är en del storleksfrågor och det verkar som om 55cm är just den storlek som man kan gaffla in som rekommendation. Är det wonky storleksangivelser från Bianchi?

Beställt fel storlek?
Jag gjorde faktiskt som du sa och vi provade ut cyklar i butik. Storlek 49 eller 50 passade bäst för frugan på 167cm. Dvs stack på ~530mm och reach på ~370mm.

Sen kommer hon säger att hon vill ha en cykel med rakt styre, men det är en annan historia.?
Om du tog med henne till butik för att prova storlekar så hade det varit rimligt att köpa en cykel där? #ovesundberg
Som jag ser det är det 3 fel här, minst.
1. Storlek.
2. Typ av cykel (vet inte ens om hon vill ha bock).
3. Ej involverat hon som ska ha cykeln tillräckligt.
Avbeställ säger jag och låt henne välja en cykel själv.

Beställt fel storlek?
Reach på 385 mm är långt till 170 för en lvg eller cyclocross cykel. Men stack är inte så högt. Om den är tyckt som gravelcykel kan man sätta på en kortare stam och har modernt geometri!

Beställt fel storlek?
ursäkta min okunnighet, men dessa 55 cm på landsvägscyklar, uppfattar det som höjd? isf ett närmast ointressant mått på cykelstorlek till skillnad från stack och reach. eller snarare genvägen vevhus-handtag. eller är höjden standardiserad gentemot dessa i den mer uniforma landsvägsvärlden?

cylisten längd och benlängd även dessa av begränsat värde. däremot är triangeln ryggtavla - armlängd - avstånd mellan sadel och styre relevanta mått.

för stående igångdrag är måttet vevhus-styrhandtag värdefullt. egentligen det mest användbara måttet på en cykel eftersom sadeln är så fritt justerbar. det första måttet man vill se och det sista man kan vara utan.

Beställt fel storlek?
ursäkta min okunnighet, men dessa 55 cm på landsvägscyklar, uppfattar det som höjd? isf ett närmast ointressant mått på cykelstorlek till skillnad från stack och reach. eller snarare genvägen vevhus-handtag. eller är höjden standardiserad gentemot dessa i den mer uniforma landsvägsvärlden?

cylisten längd och benlängd även dessa av begränsat värde. däremot är triangeln ryggtavla - armlängd - avstånd mellan sadel och styre relevanta mått.

för stående igångdrag är måttet vevhus-styrhandtag värdefullt. egentligen det mest användbara måttet på en cykel eftersom sadeln är så fritt justerbar. det första måttet man vill se och det sista man kan vara utan.

Tjena!

55 är höjd ja, men det är bara ett namn på storleken, precis som S, M eller L

Avståndet mellan sadel och vevparti är oerhört viktigt på en LVG-cykel. Eftersom du till 99% sitter ner och vill undvika skador på leder. Även om sadeln är väldigt justerbar så kan du inte flytta fram den hur som helst bara för att få rätt position gentemot styret, för då är det stor risk att den är fel gentemot vevparti.

Beställt fel storlek?
går ju att få styret på rätt längd men då med klart försämrade styregenskaper.
+1
En onödigt kort, eller onödigt lång, styrtapp kan påverka mer än man tror
För mig gjorde 2cm stor skillnad!

Till TS
Jättekul att du vill köpa en cykel som födelsedagspresent
Men som flera andra redan har skrivit bör du låta din tjej vara med i valet,
inte endast vad gäller strl utan även utseende. Tycker hon inte om cykeln kommer den inte att bli använd
Däremot kan kanske överraska henne med en snygg, lätt och fin Di2-växlad cykel i rätt strl om ett år(?) när du (förhoppningsvis) har koll på både hennes strl och smak.
Så har jag gjort, det blev lyckat och cykeln används fortf, men det var hennes 4e lvg-cykel!

Beställt fel storlek?
Tack för de trevliga svar!

Ska nu avbeställa cykeln tror jag. Det svåra här är att till skillnad vad som så många besserwissers skrivit ovan så vet jag exakt vilken typ av cykel hon vill dvs. just en Bianchi och helst en gravel. Andra cyklar kommer inte på fråga tack vare Bianchis design. Mallen i den här prisklassen är mycket svåra och få tag på (med claris eller sora växlar). Tror jag får överväga lvg eller snäppet bättre impulso allroad.

Beställt fel storlek?
Om du tog med henne till butik för att prova storlekar så hade det varit rimligt att köpa en cykel där? #ovesundberg
1. Storlek.
Dina svar 1,2 & 3 är inte tillämpliga i mitt fall, eftersom ingen cykel köptes. Men tack ändå!

Beställt fel storlek?
Tack för de trevliga svar!

Ska nu avbeställa cykeln tror jag. Det svåra här är att till skillnad vad som så många besserwissers skrivit ovan så vet jag exakt vilken typ av cykel hon vill dvs. just en Bianchi och helst en gravel. Andra cyklar kommer inte på fråga tack vare Bianchis design. Mallen i den här prisklassen är mycket svåra och få tag på (med claris eller sora växlar). Tror jag får överväga lvg eller snäppet bättre impulso allroad.

Men jag tror att den passar bra som gravelcykel om man byter till en kortare stam. Moderna gravelgeometri är kring 385 mm reach till 170 cm.

Beställt fel storlek?
1. Storlek.

Nu antog du väldigt mycket här, det är dessvärre relativt typisk attityd bland vissa cyklister. Inbyggt bessewisser attityd hos vissa cyklister...
Grejen är att jag visste mycket väl att enda cykeln hon kan tänka ha är en bianchi samt att hon skulle gärna ha en gravel cykel istället för lvg cykel. Bianchi gravel cyklar är mycket svåra att få tag på var jag bor och där av beställde online.

Problemet var att konversionen 5.7 feet är 173 cm medan 5 foot 7 är 170 cm

Beställt fel storlek?
55 cm-ramen låter många storlekar för stor. Jag är nästan samma längd tänkta ägare, men har kortare ben och därmed borde jag ha en längre ram. Jag tror att jag hade valt 50 cm-ramen och då skulle den varit ganska stor.

Beställt fel storlek?
"Nu antog du väldigt mycket här, det är dessvärre relativt typisk attityd bland vissa cyklister. Inbyggt bessewisser attityd hos vissa cyklister..."

"till skillnad vad som så många besserwissers skrivit ovan så vet jag exakt vilken typ av cykel hon vill"

" Tror jag får överväga lvg eller snäppet bättre impulso allroad."

"Sen kommer hon säger att hon vill ha en cykel med rakt styre, men det är en annan historia.?"

Humor.

Beställt fel storlek?
55 cm-ramen låter många storlekar för stor. Jag är nästan samma längd tänkta ägare, men har kortare ben och därmed borde jag ha en längre ram. Jag tror att jag hade valt 50 cm-ramen och då skulle den varit ganska stor.

Det berör väl mycket på cyklisten och cykeln. En modern gravelcykel är mycket längre än en lvgcykel. Canyon säger Grail i XS till 166-172 cm med 373 mm reach och S till 172-178 cm med 390 mm reach. GT Grade strl 51 har 385 mm reach. Såklart med en kortare stam än på en lvgcykel.

Beställt fel storlek?
På den typen av cykel skulle jag inte vilja ha en kort styrstam och jag tycker nog att det är bättre att titta på sadelrörsvinkel och överrörslängd jämfört med reach med tanke på att man faktiskt sitter ner mycket på en sådan cykel.

Beställt fel storlek?
Det berör väl mycket på cyklisten och cykeln. En modern gravelcykel är mycket längre än en lvgcykel. Canyon säger Grail i XS till 166-172 cm med 373 mm reach och S till 172-178 cm med 390 mm reach. GT Grade strl 51 har 385 mm reach. Såklart med en kortare stam än på en lvgcykel.

Beror ju lite på. Jag som är 174cm trivs bättre på en GT Grade i 48/XS än 51/S. Jämför man Grade'ns geo med t.ex. Cannondale Topstone eller Specialized Diverge så är de en storlek större och GT 48/XS motsvarar Cannondale S eller Specialized 52cm ganska exakt.

Oavsett så lär en 55cm ram till en på 170cm bli väldigt hög om de inte mäter väldigt konstigt.

Tillbaka
Topp