Beställt MTB idag, Radon.

Det är ju helt sjukt vad mycket hoj man får för dom pengarna idag.

Rebagaffel och Formula Oro-bromsar sitter normalt sett på mycket dyrare hojar.

Grattis, den verkar kanonfin....

Hallå
Jo, det känns som man får mycket bra komponenter till rimligt pris.
-Reba, K18 brejkar och XT växlar är gött mos.

Grymt sugen på att komma igång och hojja igen efter uppehåll... :)

Jepp, det finns en här i trakten som har en sån. Men den hade Hayes bromsar så kunde ha varit en 06a då kanske? Hur som helst, en mycket prisvärd hoj. Dock så har jag för mig att vikten inte stämde riktigt. Plus att de inte är världens mest utsträckta hojar (korta överrör i förhållande till storlekarna), men det är en sak som många gillar. Grattis till ett bra köp!

Fick min cykel i morse med posten.
Mycket välpaketerad och det tog kanske 45min att packa upp & montera styre, framhjul och sadel.

Det är några saker som inte stämmer överens med specen, fick tex xt/xt istället för xt/lx och styre, stam, stolpe etc är Ritchey och inte FSA som det var tänkt.

Den mattsvarta ramen ser kanonfin ut och på det hela känns cykeln mycket prisvärd.
Det som måste göras är att skaffa en pump till dämparen och försöka justera (lufta?) bakbromsen som känns lite mjuk motför frambromsen.

Horray!

Gratulerar till din nya cykel. Funderar också på att handla men kan fan inte bestämma mig.. :-)

Tittade du något på Cube cyklarna?
Isåfall varför valde du Radon över dem?

Cube tittade jag på.

En Cube ltd race med samma utr. kostar 1099.- och min Radon 888.-

Iofs är Radonen en 2007 och cube ltd en 2008, men det kvittar... Mycket cykel för pengarna (8358.- Svenska KR)

Cube ltd race 10334.- SEK så det skiljer typ 20% i pris.

Jag gillar färgen på den blåvita Cuben, men när man ser Radoncykeln live med mattsvart lack är den inte helt fel heller. Mkt snygg och stilrent med svart och vitt.

Senast redigerad av en moderator:
Test005 skrev:
-------------------------------------------------------
> Cube tittade jag på.
>
> En Cube ltd race med samma utr. kostar 1099.- och
> min Radon 888.-
>
> Iofs är Radonen en 2007 och cube ltd en 2008, men
> det kvittar... Mycket cykel för pengarna (8358.-
> Svenska KR)
>
> Cube ltd race 10334.- SEK så det skiljer typ 20%
> i pris.
>
>
>
> Jag gillar färgen på den blåvita Cuben, men
> när man ser Radoncykeln live med mattsvart lack
> är den inte helt fel heller. Mkt snygg och
> stilrent med svart och vitt.
Ok, en polare har RACE som han är nöjd med. Tänkte dock gå upp ett steg till K18, fick bonus på jobbet.. :-)
Det finns för mycket att välja i den prisklassen har jag insett. I-landsproblem..

Jamen dåså, är du inte ute efter maximalt billig, men bra så är det bara att handla en K18 :)
Jag är nöjd med min Radon då jag ville ha en bra motionscykel till hyffsat billig peng. Jag har cyklat mtb förut, men pga ryggbesvär la jag ned och den här gången vill jag inte lägga 20k.- då jag inte vet om jag håller ihop.
Jag är också mer inriktad på XC/motion nu och en fultysk verkar vara exakt vad jag behöver för grusvägar och snabba stigar.

Nåväl... Första turen avklarad.
Lullade 3-4km för att testa cykeln och allt verkar funkis... 18" ramen känns perfekt för mig (183cm tot, 84cm benlängd)
Det enda som 'stör' lite är att styret känns så smalt... Det är inte smalt per se, men jag har kört cross på sistone och styret känns supersmalt och MTB'n äckligt vinglig och lätt jämfört med crossmotorcykeln :) Men man vänjer sig väl fort tror jag.

Hey ho, längre tur imorgon, måste gräva fram min mtb hjälm, skor och brallor.

Jo just det, måste ordna en pump till gaffeln också. Jag har typ 50% sag med mina 95kg på nuvarande inställning :)

Tror jag kommer bli riktigt polare med den här i vår och sommar,,, my precious!

dsc06072ys5.jpg

dsc06073ui6.jpg

Bromsar och växlar känns distinkta och bra. Bakbromsen är lite mjukare än frambromsen, men inget är ju inkört ännu.
Gaffeln är för mjuk då jag är ganska tung och inte justerat utan bara kört som den är, men den är tyst och följsam, mycket lovande och definitivt bättre än Marzzochin jag körde förut.

Med kvalitetskomponenter samt att någon som kan bygga cykel har satt ihop den känns allt kanonbra... Me like!

När jag städade undan kartongen idag så såg jag att det stod: "Radon ZR team only 7.0 2008" på den.
Jag granskade ramen och det är 08'ans modell och specen för 08'as ZR 7.0 stämmer mot min cykel så jag fick uppenbarligen en 08'as €999.- cykel istället för den beställda 07'as för €888.- ...Haha, hojen blir bara bättre och bättre :)

Här är länken till den:
http://www.bike-discount.de/shop/k95/a6315/zr_team_only_7.0_schwarz_2008.html

Och en bild från dagens skärgårdstur. Har inte riktigt koll på lederna häromkring ännu, men körde lite slingriga asfaltsvägar kring vattnet. Vädret vae 4+ och regn. Flåset räckte ungefär en timme och det var ruskgt härligt att vara ute och pedala igen.

dsc06074jj4.jpg

Har varit ute och kört lite mer och börjat bli bekant med cykeln.
Vi har så dåligt väder för tillfället så det har mest blivit kortare turer i regnet och snålblåsten.

Skulle absolut vilja rekommendera den här cykeln (Radon ZR team only 7.0) till den som funderat att köpa hardtail i €999.- gruppen.
Växlar/bromsar känns riktigt riktigt bra och gaffeln startar mjukt (har samma tryck i negativ och possitiv luftkammare) och fjädrar ljudlöst och följsamt.
Pop-locken (eller vad det nu heter) använder jag mycket, om man tex kör hård grusväg eller en bit asfalterad cykelbana på transportsträckorna funkar pop-locken bra och man får definitivt mer gungfri powa'! när man ska uppför.

Tycker ramen/styrstammen/geometrin känns rätt i storlek och längd för mig, det är 18" ram och jag är 183cm med 84cm innerben.
Tycker också att ramen är snyggt pulvermålad och hela paketet är stilrent med endast vit och svart.

I det hela är jag mycket nöjd med cykeln och är glad att mitt köp blev så lyckat. Jag menar, det är ju lite av en chansning att köpa otestat på postorder.

Fultysk uber alles!

Test005 skrev:
> Med några fler mil skogskörning kan jag
> rapportera, "Alles klar".
> Inga problem, mycket funkis och nema teknikal
> problema.

Hur gick det med den 'mjukare' bakbromsen? Var du tvingad att lufta den eller? Frågar då min J5'a i bak är mycket mjukare än frambromsen.

Det skiljde så lite att jag inte luftat eller justerat. Nu med lite inkörning är det inget jag tänker på.
Det finns pulver i bromsen så det räcker och blir över :)

Kul att du är nöjd! Köpte typ samma modell med samma specs, men med bakdämpning också, för ett par månader sedan. Var årsmodell -07 och kostade 999 euro - svinbilligt med tanke på att bara bakdämparen (DT 190), som förövrigt är skitskön, ensamt kostar över 3 000 kr. Har inte kört den så jättehårt än, bara några enstaka ggr i skogen och ett par längre asfaltsutflykter, men allt funkar perfekt. Har även som du mattsvart färg, och var inte så jätteintresserad av att lägga det dubbla om man helt plötsligt inte hade någon möjlighet att cykla längre.

hmmm.... kidnappar denna tråd lite!

Nu när våren kommer så är jag sugen på att köpa MTB "igen"... det blev ingen förra året och inte heller året före det...

Detta verkar ju vara bra alternativ, dock så vill jag nog inte lägga 1000€ utan är mer inne på 6-800€.

Vilken av hojarna på bike-discount skulle ni experter rekomendera för 6-800€ till en total nybörjare?

Hojen kommer gå lugnt - är en total nybörjare. De enda krav jag egentligen har är en hard tail med hydraliska skivbromsar och LockOut - annars är jag rätt flexibel. Självklart vill jag ju ha så mycket för pengarna jag bara kan få...

Alla deras hojar runt 600€ verkar vara prisvärda - man får mer om man köper en ny därifrån än om man köper en beggad i sverige för samma peng... :)

mvh
///Mats

Test005 skrev:
> Det skiljde så lite att jag inte luftat eller
> justerat. Nu med lite inkörning är det inget jag
> tänker på.
> Det finns pulver i bromsen så det räcker och
> blir över :)

MIn K18 är också mjukare i bak, men jag har vant mig. Jag skyller på den längre slangen, men som du säger, den finns kraft så det blir över!

matsenn skrev:

> jag nog inte lägga 1000€ utan är mer inne på
> 6-800€.

> Alla deras hojar runt 600€ verkar vara
> prisvärda - man får mer om man köper en ny
> därifrån än om man köper en beggad i sverige
> för samma peng... :)
>
> mvh
> ///Mats

http://www.bike-discount.de/shop/k95/a6316/zr-team-60.html?mfid=52
Det är värt mycket att få en shysst gaffel.

då kommer ju naturligt följdfrågan... vilka har BRA gafflar då?

några axplock, vad skiljer dessa åt?

Cube Acid black grey print 2008 699€
* Rock Shox Dart 3 Poploc

Radon ZR Team 5.0 599€
* Rock Shox Dart 3 (är det samma som ovan?)

Cube Attention White´n´Grey Disc 629€
* Suntour XCM

Cube LTD Pro black 2007 699€
* Rock Shox Tora 302 Coil Poploc

Radon ZR Team 6.0 777€
Rock Shox Reba SL Poploc

Av de ovan bör du undvika Suntouren, Darten är väl precis så det är ok, toran är sjysst (testad på happy, läs den) och reban är väl riktigt bra.
Jag har dock inte testat nån av dom :)

matsenn skrev:
> då kommer ju naturligt följdfrågan... vilka har
> BRA gafflar då?
>
> några axplock, vad skiljer dessa åt?
>
> Cube Acid black grey print 2008 699€
> * Rock Shox Dart 3 Poploc
>
> Radon ZR Team 5.0 599€
> * Rock Shox Dart 3
>
> Cube Attention White´n´Grey Disc 629€
> * Suntour XCM

Allmänna åsikten på Happy är väl att ingen av gafflarna ovan är någon höjdare, Dart 3an är väl på gränsen till OK. Lite mer angående gafflar kan man läsa om här, http://happymtb.org/2008/01/17/alla-instegshojar-2008/
Budgetgafflar som RST och Suntour bör väl undvikas och 80-90% av alla vettiga instegscyklar är utrustade med Rock Shox gafflar där Dart är deras enklaste, sedan följer Tora, Recon och Reba.
Cykeln som johrn länkade till ovan har just en Reba och det kan väl definitivt anses som en bra gaffel, speciellt på en 777€ cykel...
Ett skapligt val är nog att sikta på en Tora i alla fall...

Reba är en mycket bättre gaffel än de andra, klart värd prisskillnaden

matsenn skrev:
> då kommer ju naturligt följdfrågan... vilka har
> BRA gafflar då?
>
> några axplock, vad skiljer dessa åt?
>
> Cube Acid black grey print 2008 699€
> * Rock Shox Dart 3 Poploc
>
> Radon ZR Team 5.0 599€
> * Rock Shox Dart 3 (är det samma som ovan?)
>
> Cube Attention White´n´Grey Disc 629€
> * Suntour XCM
>
> Cube LTD Pro black 2007 699€
> * Rock Shox Tora 302 Coil Poploc
>
> Radon ZR Team 6.0 777€
> Rock Shox Reba SL Poploc

aha.... det är ju helt underbart vilken respons och hjälp man kan få snabbt!!

Det var en lysande länk/artikel om instegshojar - ska läsa igenom den ett par ggr.

Om vi nu tittar på ZR Team 6.0 så verkar den ju mer än tillräckligt för min del, går jag upp till 7.0 så är det 122€ till.

Och skillnaden jag ser är det markerat med fet stil nedan - frågan är då om skillnaderna är livsviktiga? ;)

7.0
Frame - Alu 7005 Double Butted
Fork - Rock Shox Reba SL Poploc
Travel - 80 mm
Breakes - Formula Oro K18 180/160mm
Crank - Shimano XT FC-M770
Bottom Bracket - Shimano XT Hollowtech II
Shifters - Shimano LX SL-M580 Rapidfire
Rear Derailleur - Shimano XT RD-M772 Shadow
Front Derailleur - Shimano XT FD-M770
Cassette - Shimano HG50 9-Fach 11-32
Chain - Shimano HG53
Hubs - Shimano XT Disc
Stem - Ritchey Comp
Handle Bar - Ritchey Comp Riser
Seat Post - Ritchey Comp
Headset - Ritchey Logic semi-integriert
Saddle - Velo MTB
Pedals - Bärentatze Alu
Weight - ab 11,6 kg

6.0
Frame - Alu 7005 Double Butted
Fork - Rock Shox Reba SL Poploc
Travel - 80mm
Breakes - Hayes Stroker Ryde 180/160mm
Crank - Shimano FC-M442 Octalink
Bottom Bracket - Shimano BB-ES25
Shifters - Shimano Deore SL-M530
Rear Derailleur - Shimano XT RD-M772 Shadow
Front Derailleur - Shimano XT FD-M770
Cassette - Shimano HG50 9-Fach 11-32
Chain - Shimano HG53
Hubs - Shimano Deore Disc
Stem - Ritchey Comp
Handle Bar - Ritchey Comp Riser
Seat Post - Kalloy MTB
Saddle - Velo MTB
Pedals - Bärentatze Alu
Weight - ab 12,1 kg

Som sagt, jag har 7.0 och är jättenöjd, men om den är över gränsen på din budget så kör på 6.0'an.
Det är viktigt att du har råd med en bra hjälm, skor och handskar också, så köp den billigare cykeln och satsa 'vinsten' på lite bra tillbehör och störtkruka. En pump till däcken och en pump till gaffeln behöver du också.

ja det är det jag är inne på, för den extra lusentappen får jag ju rätt mycket andra tillbehör.

Få se vad lönen blir imorgon bara... Och blir jag riktigt biten och börjar slita ut delarna så har ajg hört att det finns reservdelar att köpa... ;)

Tjena.
Här är en till människa som inte gör annat än funderar på cykelköp...
För tillfället står valet mellan en Sunn rage exo från Sportson och en Radon ZR team only 7.0.
Några åsikter?? Är ute efter en lekfull cykel för kring tiotusenlappen.
Hur mycket måste man förresten räkna med att frakten kostar?

Länk till Sunnen:
http://www.sunn.fr/en/collection/2008/VTT/RAGE EXO

Banhatt skrev:
> Tjena.
> Här är en till människa som inte gör annat än
> funderar på cykelköp...
> För tillfället står valet mellan en Sunn rage
> exo från Sportson och en Radon ZR team only 7.0.
> Några åsikter??

Köper du Radonen så får du mycket cykel för pengarna, men inte så mycket service efteråt, eventuella reklamationer görs upp med tyskarna.

Köper du Sunn på sportson så får du mer hjälp efter köpet och hjälp med ev. reklamationer, Jag har mycket bra erfarenhet av deras service.

Hej igen!

Efter en otrolig beslutsångest tryckte jag till slut på knappen!! Varför är det så svårt att bestämma sig? Är det för att man lägger sina sista slantar på leksaker till sig själv då ens barn får gå runt i näverhatt?

Nu är det gjort i alla fall. Hoppas och tror att både jag och min älskade sjuttonmånaders Leo kommer att kunna njuta av cykeln när den kommer. Nästa investering blir garanterat en cykelstol till lillen och då kommer inte någon ångest att bulta i mitt bröst!!!

Ha det gott.

Köpte en Radon jag också, en ZR Team Only 7.0 Midseason. Tyvärr höll varken Bike-discount eller DHL vad de lovade när det gäller leveranstid. Den skickades den 18:e, först den 26:e kunde jag börja spåra sändningen och då hade den inte lämnat Tyskland än. Igår (29:e) hade den anlänt till Sverige.

Får hoppas att det bara var otur som drabbade mig och att det funkar bättre för dig.

Kan knappt bärga mig innan jag får ta ut cykeln för första gången :D

Vågar man beställa en Radon cykel?. Lär man inte kunna meka en del själv eftersom man förlorar efter- servicen, och inte orkar man väl skicka cykeln tillbaka till tyskland om det blir nå reklamationsärende.
Men å andra sidan så får man ju SJUKT mycket cykel för pengarna.
Har kikat på QLT race 5.0 eller QLT race 6.0 team edition. Är det föresten någon som vet nått om fjädringsvägen bak på dessa cyklar?. tycker det ser kort ut, ingen risk att det tar i ramen?.

Banhatt skrev:

> Efter en otrolig beslutsångest tryckte jag till
> slut på knappen!! Varför är det så svårt att
> bestämma sig? Är det för att man lägger sina
> sista slantar på leksaker till sig själv då ens
> barn får gå runt i näverhatt?
>
> Nu är det gjort i alla fall. Hoppas och tror att
> både jag och min älskade sjuttonmånaders Leo
> kommer att kunna njuta av cykeln när den kommer.
> Nästa investering blir garanterat en cykelstol
> till lillen och då kommer inte någon ångest att
> bulta i mitt bröst!!!
>
> Ha det gott.

Vilken av radon cycklarna köpte du, radon 6 eller 7? Har du fått den än och isåfall hur känns den. Sitter också i en situation där jag har enormt svårt att bestämma vilken cykel jag ska köpa :)

Tjena.
Fick hojen, en zr team only 7.0, igår och är sjukt glad! Kan tyvärr inte säga så mycket om cykeln då jag egentligen inte har något att relatera till. Har ägt en relativt fin mtb tidigare men det börjar väl vara sisådär en femton år sedan. Hojen känns iaf. väldigt gedigen! Återkommer då jag fått lite mer kött på benen!

Måste säga att verkar vara en väldigt prisvärd cykel. Funderar på att köpa zr team only 7.0. Har dock dålig koll på vilken storlek jag egentligen behöver.

Jag är 168 och 80 cm innerben.

Förslag på storlek? 16" kanske?

Tillbaka
Topp