Bib-byxa????

Snuten

Aktiv medlem
Bib-byxa????
Cykelbyxor av sk bib-modell (med hängsler). För det första, heter de så, alltså "bib"? För det andra, varför heter de "bib" i så fall.

Och för det tredje och viktigaste, varför föraktar många cyklister icke-bibbyxor? Har hört nedsättande kommentarer som "skall du spinna eller" och liknande då man efterfrågar icke-bibbyxor.

Vad är grejen med bib-byxor? Trivs bra i "vanliga" cykelbyxor och pisspauserna går snabbt och lätt (det gör de kanske i bib också, har aldrig provat).

Vad är grejen med bib-byxan? är det ännu en cyklistfetisch utan förnuftig betydelse?

Bib-byxa????
Snuten skrev:
-------------------------------------------------------
> det första, heter de så, alltså "bib"?

Bibshorts brukar det väl heta på engelska?

> För det andra, varför heter de "bib" i så fall.

Ingen aning.

> Och för det tredje och viktigaste, varför
> föraktar många cyklister icke-bibbyxor? Har

Ingen aning, inget jag har stött på vad jag kan minnas.

Jag använder bibshorts.

> Vad är grejen med bib-byxor? Trivs bra i

Ingen resår eller liknande som spänner runt magen och försvårar andningen kanske?
Jag vet inte.

Själv har jag provat både bibshorts och "vanliga" shorts, jag föredrar bibshorts,
de passar mig bättre, känns bättre.

Det kanske finns en anledning till att de flesta (alla?) landsvägcyklister på elitnivå
använder bibshorts?
Återigen, jag vet inte.

Möjligen är bibshorts det bekvämaste för dem trots krångel när naturbehoven gör sig påminda.....

/Fedde

Bib-byxa????
Snuten:
Vad är grejen med bib-byxan? är det ännu en cyklistfetisch utan förnuftig betydelse?

Vad finns det för fler cykelfetisher utan förnuftig betydelse ?

Jag kör bibs för att det är skönare att ha på sig tycker jag.

Bib-byxa????
Road_Runner, ordet "fetisch" skulle kunna bytas ut mot ordet "mode". Frågan skulle då bli om bibbrallan skulle vara ett slags mode utan några praktiska fördelar. fedde nämner dock något om resår runt magen. Jag har också funderat på det. Det skulle kunna vara en konkret fördel. Särskilt när man kör långt och holkar i sig en massa skit som får magen att krångla (typ Vättern).
Att korta brallor skulle röra sig har jag dock aldrig råkat ut för. Blir väl till att jämföra själv.

andematt, bag in box var inget jag associerade till. Därmot H&M:s satsning på kläder för storvuxna kvinnor för några år sedan. Om jag inte minns fel hette deras kollektion B.I.B = Big Is Beautiful.

Bib-byxa????
Förr så använde man separata hänglsen med konsekvensen att spännena rostade av svetten. Minns alla mina gamla byxor från 80talet som majoriteten var utan hänglsen. Man pinkar i byxan om det är hårdkörning om man nu ens tänker på pinknödighet.....

Bib-byxa????
De flesta bib shortsen går precis lika bara att urinera med. Se bara till när du köper dem att köpa en modell som är tillräckligt lågt skuren framtill och flexar tillräckligt.

Körde också flera år med shorts utan bib och tyckte det var helt ok. Men så provade jag bib shorts och slängde bort allt annat. Enormt mycket bättre komfort.

Bib-byxa????
Jag började utan hängslen eftersom jag tyckte det var lite väl "hardcore" när jag började cykla tyckte dock att det var lite för mycket rörslese på byxan så jag testade med "Bibs" jag kör enbart med hängslen nu överlägsen funktion enligt min mening. Byxan sitter perfekt hur du än gör. Minimal risk att byxan glider så att den fastnar i sadeln när du flyttar din tyngdpunkt.

Jag hör till de personer som mest kör solo och bildar mig egna uppfattningar. Det tycker jag du också skall göra (bilda din egen uppfattning alltså).

Lycka till!

Edit: hala tangenter och syftningsfel

Senast redigerad av en moderator:
Bib-byxa????
BIB e väldigt mycket skönare när man håller på ett tag, med reservation för kombinationen ryggsäck + BIB som kan ge upphov till skav på axlarna. De åker inte ner i baken som vanliga kan göra om man ställer sig upp och sätter sig ner många gånger när man kör MTB utan håller sig alltid på plats.

Bib-byxa????
Tjena!

Dom måste fan ha bra stora fickor om man får ner en hel baginbox.. Eller vad det att man kunde pinka ut en hel baginbox i dom.. Det är ju rätt soft att ha en fylleblöja, slippa missa ragg för att man springer på muggen...

Bib-byxa????
Kombinationen bib-shorts och bib-tights kan också utsätta axlarna för extra tryck som känns efter ett tag som liknar det som man får med bib-shorts och Camelback.

Jag får mer problem med ont i axlarna och nacken under långkörning än med någon annan kroppsdel, så jag ser till att inte dubblera trycket däruppe.

Bib-byxa????
Jag har alltid gillat tanken på att min krökta rygg aldrig exponeras för direkt vind eller kyla om tröjan åker upp, med bib. Jag kan lätt bli väldigt stel efter 4 timmar med naket ryggslut. Men, jag har å andra sidan aldrig testat hängslelösa shorts......
Kisseriet har jag inga problem med, hänger ut den i ena benet bara and piss away!

Bib-byxa????
hutchkintoot skrev:
-------------------------------------------------------
> Söker man på define:bib på google får man
> följande svar
> http://www.google.com/search?q=define:bib&hl=en&
> sourceid=gd&rls=GGLD,GGLD:2007-10,GGLD:en&aq=t
>
> Hutch

"Bibs are frequently used by children but also by some adults"...

(Jag kör utan hängslen, är jag en riktig man då?)

Bib-byxa????
Bibs can be better than drawstring shorts for those who suffer from Dunlop's disease.

That's when your spare tire has done lopped over your belt.

(Needs a redneck accent for best effect.)

Tillbaka
Topp