Bibs med fickor - vad finns vad gillas?

glitch

Aktiv medlem
Behövde köpa lite nya bibs och snubblade över Raphas Cargomodell.
Spontanköpte ett par i large (är 181, 83 kg) - fantastiskt med fickorna, resten var en total besvikelse, dålig passform, alldeles för mycket tyg som veckar sig på ovansidan låren, fattig chamois och sömmar som trycker och skaver direkt så de ska returneras.
Däremot är jag helt såld på konceptet "cargo bibs".

Specialized har ju ett gäng olika Swatmodeller men på svenska hemsidan hittade jag bara den gamala modellen. Medan jänkesidan hade olika:

https://www.specialized.com/us/en/swat-pro-liner-bib-shorts/p/157367?color=232939-157367

Pearl Izumi har någon variant men den verkar ha nåt konstigt tyg som ska vara mtb fördelaktigt:
https://m.bikester.se/pearl-izumi-c...IVUKqaCh3ZZQWPEAQYAiABEgKINfD_BwE&ev_chn=shop

Nukeproof har en budgetvariant med halvbra chamois vad det verkar:
https://www.wiggle.se/nukeproof-nuk...MIoMS21rvp4QIVCk8YCh3C4ARVEAQYASABEgISrPD_BwE

Vad mer finns som går enkelt att få tag på inom EU?

De ska användas både på landsväg som enda byxa och på mtb under shorts och ska rymma nycklar, kort, en vattenflaska osv. så ordentliga fickor som håller grejerna på plats när det skumpar.

Spontant ser Spesh mest lovande ut om Concept Store har nåt hemma.
Vad säger happypanelen?

glitch sa:
De ska användas både på landsväg som enda byxa och på mtb under shorts och ska rymma nycklar, kort, en vattenflaska osv. så ordentliga fickor som håller grejerna på plats när det skumpar.

Du har inte funderat på flaskhållare på cykeln?

Spacekitty sa:
glitch sa:

Du har inte funderat på flaskhållare på cykeln?

Det finns en, men en flaska räcker inte för 2-3 timmar ute. Då är det gött att ha en 0.5l med sig extra.

@lundstok: Jo Swatbibsen ligger bäst till.

@NickPick: Nej det tror jag inte. Läste (för sent) alla reviews på raphasidan och det är många som klagar just på passformen på benens övre del.
Benlängd, hängslelängd och övriga mått som midja är spot on, men runt lårens övre del och utsidan av höfterna är det liksom en massa extra tyg. Sömmarna är billiga, på framsida lår går det en stor tjock panelsöm hela vägen upp längs höften som gjorde tryckmärken och nöp bara vid provning hemma så hur det skulle vara efter några timmar vill jag helst inte erfara. Ville verkligen gilla dem men tyvärr snygg design, billigt utförande.

Jag kör swat, bra passform bra pris! Jag o sambon har provat en del olika(utan fickor) men båda är nu helt sålda på specialized passform!

+1 på Spez bibsen. Har dom som följer Enduro pro shortsen (Mountain swat ??????) Asnajs med mobilfickan på utsidan höger lår och en likadan på vänster för tex nycklar.

glitch, jag blir nyfiken, är det Raphas Explore eller Core bibs med fickor du testat?

Jag har bland annat kört en brevetserie och en veckas bikepacking i Explore-bibsen och tycker de är kanonsköna, både dynan och passform i övrigt.
Men som vanligt med passform så är den oftast individuell.

emilh sa:
glitch, jag blir nyfiken, är det Raphas Explore eller Core bibs med fickor du testat?

Jag har bland annat kört en brevetserie och en veckas bikepacking i Explore-bibsen och tycker de är kanonsköna, både dynan och passform i övrigt.
Men som vanligt med passform så är den oftast individuell.

Det var den billigare modellen, "core". De dyrare är säkert mycket bättre. De här kändes väldigt sladdriga i tyget också typ 3 tvättar senare har de tappat all stuns.

@ooms: för att saker i ryggfickor inte ligger lika still på stigen som i bibfickan. En 500 ml flaska t.ex. ligger slimmad mot ryggen och still i bibsen och dessutom hålls prylarna ännu mer på plats av tröjan över som ger extra stadga.
I bibsen har man sånt man inte behöver direkt access till, t.ex nycklar, plånka, osv. Extravattnet fyller man över i flaskställsflaskan när den är slut. Vips funkar lite längre turer utan svettig rygga eller magväska.

Noterar att MTB SWAT-bibsen från Specialized är en liner, tyget är lite tunnare och nätliknande. Benen är lite kortare som om de är gjorda för att ha under ett par shorts.

Såg att det fanns en Spez RBX SWAT bib men hittar inget om den har fickor eller inte.

lundatok sa:
Noterar att MTB SWAT-bibsen från Specialized är en liner, tyget är lite tunnare och nätliknande. Benen är lite kortare som om de är gjorda för att ha under ett par shorts.

Såg att det fanns en Spez RBX SWAT bib men hittar inget om den har fickor eller inte.

Ja jag har då inte mina utan några baggy över :)

lundatok sa:

Rbx har tre fickor vad jag kan se. Precis vad jag skulle vilja ha :)

lundatok sa:
Exakt men det verkar som TS ville ha en byxa som kunde vara som enda byxa på LVG.

Såg att Hellhommus / Erik Norlin hade cargobibs på Sverigetempot 2016 och han kör för Spez, oklart vilka han faktiskt använde.

https://vimeo.com/ondemand/lengthofsweden

Precis, de ska kunna funka som enda byxa också. Tyvärr fanns bara liners och bara small hemma hos concept store då vårkollektionen inte kommit än så då går det spåret bort.

Trådkapar lite, är inte roterande vikt något man vill undvika? Eller tänker jag helt fel? Jag har tittat en del på Swat och gillar paddingen. Jag skulle nog mest ha fickan som skräpkorg och för typ handskar när det blir varmt, men tänker att det är ett uselt ställe att placera vikt på.

Det jag brukar ha i fickorna är något/några av följande:
Öppnad/påbörjad energibar.
Handskar.
Brevetkort.
Mobiltelefon (ej att rekommendera "Plus"-telefon på 40 mils tur, fick blåmärken. Inte hänt med telefon av mer rimlig storlek).

Ej banan.

egobias sa:
Jag är nöjd med nukeproof-bibsen. Bra passform. Dock inte testat rumpfickorna som känns lite sladdriga.

Vad gillar du paddingen? Många som skriver om att den är tunn, men får ingen känsla om den är skön på längre turer där man sitter mycket. På mtb rör man sig så mycket att nästan vad som helst funkar.

Köpte ett par Nukeproof och ett par Scott Trail Bibs med fickor.

Scott blev det retur på, large var för stora, medium var precis som Rapha bibsen bylsiga och korviga över låren.
Dessutom samma "svaghet" som på Nukeproof, dvs. Endast två fickor på ryggen som hänger löst för man ska kunna hänga dem över shortskanten. Jag vill ha en mittficka så vattenflaskan blir centrerad på ryggen och sen bör den sitta även i underkant så det inte skumpar så - där var Rapha bibsen bäst.

Nukeproof får vara kvar, känns helt okej, lite enklare kvalitet men Ok. Stör mig mest på att fickorna hänger löst och det inte finns en centrerad.

Nästa köp blir nog Morvelo Overland som på pappret ser bäst ut men lite oklart med storlek där.

Raggamuffin sa:

Fast Spesh hade inte fått nya kollektionen när jag ringde och hade bara storlek small kvar av linern som de sa inte är lämplig som enda byxa.
Och än har jag inte sett den swat byxan som inte är liner inom eu.

Jag kan varmt rekommendera Alpinestars Paragon Bibshorts. Fin passform, bra kvalite, fickor på ryggen och plats för både ryggplatta och vätskeblåsa direkt i byxan.

Någon små i storleken dock då räkna med att kanske få gå upp en storlek :).

OskarBouvin sa:
Jag kan varmt rekommendera Alpinestars Paragon Bibshorts. Fin passform, bra kvalite, fickor på ryggen och plats för både ryggplatta och vätskeblåsa direkt i byxan.

Verkar ha samma konstruktion "floating" som nukeproof och scotten med att nederkanten av fickan fladdrar löst.
Gillar verkligen inte det. Rapha bibsens fickor var lite högre upp så att även om man hade shorts över och en vattenflaska i så hamnade den ovanför byxkanten samtidigt som fickorna satt fast i bibsen och slapp att det fladdrade och skumpade runt.

glitch sa:
OskarBouvin sa:

Verkar ha samma konstruktion "floating" som nukeproof och scotten med att nederkanten av fickan fladdrar löst.
Gillar verkligen inte det. Rapha bibsens fickor var lite högre upp så att även om man hade shorts över och en vattenflaska i så hamnade den ovanför byxkanten samtidigt som fickorna satt fast i bibsen och slapp att det fladdrade och skumpade runt.

Jag har aldrig sett fickorna som ett problem, förutom att min iPhone 8 Plus inte ligger helt stabilt i dem.
Det känns som att ergonomin blir lidande om fickorna sitter längre upp.
Cykla i stökigare träng så tänker du inte på att fickorna rör sig... ;)

OskarBouvin sa:
glitch sa:
OskarBouvin sa:

Jag har aldrig sett fickorna som ett problem, förutom att min iPhone 8 Plus inte ligger helt stabilt i dem.
Det känns som att ergonomin blir lidande om fickorna sitter längre upp.
Cykla i stökigare träng så tänker du inte på att fickorna rör sig... ;)

Det är just det som är problemet, stökig terräng. Det viktigaste för mig är att få med en vattenflaska så jag kan ha med mer vatten utan rygga. Och vattenflaska innebär tyngd och rätt stor volym i en ficka = det far runt. Körde med nycklar och vattenflaska i Nukeproof shortsen häromdagen och störde mig hela tiden på att det for runt för det flappade i nederkant.

POC ser ut att ha ett par modeller med liknande fickor som mina gamla slitna Santini-shorts (som nu är så nötta så att jag inte får använda dem längre).

https://www.pocsports.com/eu/raceda...=Uranium Black&cgid=cycling-bib-shorts#slide2
https://www.pocsports.com/eu/essent...=Uranium Black&cgid=cycling-bib-shorts#slide3
https://www.pocsports.com/eu/avip-c...=Uranium Black&cgid=cycling-bib-shorts#slide2

Har inte hunnit iväg och kolla på dem så osäker på om de rymmer en vattenflaska men de ser hyfsat djupa och stora ut.

//j

Spez har ju även en swatväst i någon sorts nättyg. Har inte testat att ha flaska i den, men har den ibland när jag behöver extra fickor. Upplever att den sitter tight och bra

Är på jakt efter ett par nya bibs såhär inför säsongen 2021. Vad har vi för några bra alternativ. Prioritet är välfungerande vaddering och goa fickor, gärna på benen och på ryggen.
Har kikat lite på:
- Specialized RBX Adventure SWAT
- Rapha Cargo bib
- 7mesh MK3 Cargo Bib

Några andra alternativ att kika på?

DeSotos 400 mile bib shorts har fickor på sidan (för gel, bars, o.d.) samt en ficka på ryggen (för radio?). Jag har 2 par och deras 400 mile pad är skön på långturer. Lite kort i benen för min smak kanske, men det är mer stil än funktion.

La Passione har en ny modell

Morvelo har.

Sen är jag nyfiken på Red White som har släppt en cargomodell.
Har ett par The Race som jag kom över av en slump som är mina favvo Bibs just nu. Superskön stretching lycra som gör att man helt glömmer att man har dem på sig. Har cyklat 7+ h i dem utan minsta problem.
Just cargomodellen verkar lite lurigare med storlekar och lite dumt att de kommer från Singapore med tull och moms så man vill vara rätt säker på storlek.

Morvelor visst så trendiga att de numera kör deras "gravel" kläder som eget märke:

Pearl Izumi har också någon cargomodell, så även Ale Cycling, Lusso

och förmodligen varenda andra tillverkare :)
Det har hänt lite sen jag startade tråden.

Tillbaka
Topp