Bicycling Carrera Vårklassiker 4 maj

Bikeboy

Medlem
Bicycling Carrera Vårklassiker 2013

Lördagen den 4 maj är det dags för den femte upplagan av det populära motionsloppet på Ekerö!
http://www8.idrottonline.se/CKCrescendoVelo-Cykel/BicyclingCarreraVarklassiker2013/

Första start kl 10.00

Nyheter!

Tidningen Bicycling är nu med som samarbetspartner!

Anmälan görs i 2 steg; på nätet som föranmälan inkl betalning, eller på plats tävlingsdagen (lite dyrare) kontant.

Deltagarantalet är begränsat till max 300 startande. Samåk gärna ut till Färingsö! Antalet parkeringsplatser är begränsat...

Anmälan
Tack vare administrationsverktyget för tävlingsarrangemang, IndTA så har vi helt nya möjligheter att ta emot och registrera anmälningar till våra arrangemang.

En väsentlig skillnad är att du som deltagare anmäler dig själv, antingen via din klubbs Tävlingskalender på er hemsida, eller om du saknar klubbtillhörighet via denna länk till Bicycling Carrera Vårklassiker i vår (Crescendo Velos) Tävlingskalendern:

http://public.indta.idrottonline.se/EventDetails.aspx?EventID=1142&orgid=20916

Klicka på knappen "Till anmälan" mitt på sidan
Välj alternativet "Inte tävlar för någon klubb (motionär)" [Fortsätt]
Fyll i ditt personnummer [Fortsätt]
Fyll i namn och adressuppgifter [Fortsätt]
Välj vilen klass du vill köra i (84 eller 57 km) [Anmäl]
Skriv ut ett kvitto om du vill.
Betala in startavgiften 300 kr till vårt Bankgiro 247-6109. Klart!
Ordinarie anmälan går att registrera fram till och med tisdag 30 april. Därefter gäller efteranmälan på plats på tävlingsdagen 4 maj från 08.30 för 400 kr.

Den smarta deltagaren anmäler sig såklart enligt ovanstående och slipper köer och stress på lördag morgon...!

Vad ingår i startavgiften?
Produkter från Bicycling
Svenska Cykelförbundets Försäkring
Sportdryck och bananer under loppet
Fika (korv, kaffe och annat smaskigt) efter målgång
Utlottade priser från Bicycling, Carrera, ECI och Konsum Kungsberga

Startgrupper - Välj den hastighet som passar just dig!
För ett säkrare lopp kommer vi dela upp deltagarna i startgrupper efter uppskattade snitthastigheter, detta görs på plats strax före start.

Om loppet
Bicycling Carrera vårklassiker arrangeras den 4 maj 2013 för femte gången. Loppet genomförs ute på de vackra Mälaröarna väster om Stockholm. Syftet med loppet är att främst cykelmotionärerna skall få en morot på våren att ge sig ut och träna inför, därav namnet "Vårklassiker". Loppet har Start och Mål vid vackra Färentuna kyrka med närliggande parkering, dusch och omklädning (finns även en stor lekplats för barn). Loppet är ett varv om 28 km som avverkas antingen 2 varv (korta banan) eller 3 varv på långa banan. Du väljer själv vid anmälan vilken distans du vill köra. Vår tanke med ett varvlopp är att ha en hög säkerhet och service till deltagarna och större möjlighet för publik och anhöriga att följa loppet samt att kunna genomföra ett motionslopp nära Stockholm.

Tidningen Bicycling är ny samarbetspartner och hjälper oss med profilen på loppet och utlottade priser.

Europeiska Cykelimporten (ECI) är med varumärket CARRERA samarbetspartner för loppet och kommer stödja deltagarna med utlottning av fina priser.

Arrangören CK Crescendo Velo är cykelklubb i Stockholm med tävlingsinriktning. Med vårt namn visar vi att vi har ett brinnande intresse för cykling och dess ursprung från bla Italien och Frankrike. Cykling är vår passion i livet och vi hoppas att ni kommer uppskatta vårt arrangemang där vi sätter deltagaren i centrum!

Välkomna till Carrera Vårklassiker på Mälaröarna den 4 Maj 2013

Å här kommer en skiss över banvarvet, som man väljer själv om man kör 2 eller 3 varv. Start och mål vid "flaggan", Färentuna skola, och sedan varvet moturs.

Bilagor

• Bana liten.jpg
    Bana liten.jpg
    36.4 KB · Besök: 63
Selast skrev:
-------------------------------------------------------
> Anmäld!

Då ses vi! Jag är också anmäld. Bli min tredje eller fjärde, minns inte så noga. Banan är bra om man har anhöriga som tittar på eftersom man dyker upp igen flera gånger under loppet.

Får se om jag är spontan nog imorgon bitti att ta mig ut och köra cykeltävlingspremiär. Men upplys gärna en ovetande, medför ett motionslopp att det inte är tidtagning?

Bikeboy skrev:
> Å här kommer en skiss över banvarvet, som man
> väljer själv om man kör 2 eller 3 varv. Start
> och mål vid "flaggan", Färentuna skola, och
> sedan varvet moturs.

Då körde jag ju åt rätt håll i onsdags i alla fall! Alla jag mötte körde medurs så jag var helt säker på att jag åkte åt "fel" håll.

En fråga, hur löser man vänstersvängen längst "ned" på banan på ett säkert sätt? Finns det flaggvakter där som stannar bilarna eller är det upp till oss som kör att hålla utsikt framåt och bakåt samt på klungan runt omkring en?

En fråga till, om man är föranmäld och betald hur långt innan start måste man vara där?

Har ni hört med En Svensk Klassiker så att ni verkligen får använda ordet "klassiker" för det här loppet?!?!

;-)

johan44 skrev:
> Ta det försiktigt där ute, vägarna är inte
> avlysta antar jag.

Tilläggas kan att vägen direkt sydväst om kyrkan fram till den nyasfalterade biten var rätt dålig när jag körde banan i onsdags. En hel del hål och längsgående sprickor. Sen var det en del grus i några av de tvära kurvorna i den övre loopen.

Det var riktigt skönt lopp med en hel del sol. Knapp något grus alls och flaggvakter i alla korsningar. Försökte hänga på förstaklungan men blev efter 14km avhängd efter en korsning. Snittet då låg på ca 40. Man ska inte ligga långt bak i klungan vid igångdrag i motvind. Kämpade någon kilometer med att komma ikapp men så starka var inte benen. Fick sedan sällskap av två andra resten av loppet. Tummen upp för bra arr.

http://app.strava.com/activities/52246754

Blev lite orolig när jag körde bil ut till starten, inga skyltar, inga "varningar för bilister" utmed banan....

Men håller med föregående talare, det var aldrig några bekymmer. Jobbig vind bitvis. Hade fel om starttid och höll på att missa allt i min jakt på en "kissbuske", hakade på 30 gruppen och kom upp i spetsgruppen som höll 33-34 i snitt de två första varven, sen dog jag lite och tog sista varvet solokvist.

Kränkt min första rap-artist, bara en sån sak!

Tack för bra arr, kul med mycket folk och bra bana!!

Coolt att Tidningen Bycycling sponsrar och arrangerar och en viss skribent iklädd Bycyclingkläder skriker, svär och härjar i klungan. Rytz eller Prytz tror jag han heter. Man bör tänka sig för om man representerar en sponsor. Pinsamt faktiskt.

I övrigt en förnämligt trevlig tävling faktiskt. Bra arrangemang.

Senast ändrad:
Tycker också att det var ett kul lopp även om jag upplevde biltrafiken som rätt besvärande. Åkte i spets av 35 km/h klungan hela vägen (DNB kläder) tillsammans med några från Project Smile och några andra starkingar. Vi var 4-5 st som drog i princip hela vägen runt. Trodde jag kommit loss med en av "dragarna" på slutet men vi blev ikappåkta trots allt. Rätt många fräscha kom bakifrån när det var 1 km kvar och då orkade jag inte riktigt svara. Men det är ju inte VM som vi sa efter målgång... Kul lopp i alla fall. Nån som har sett några bilder? Det var mycket fotografer både innan och efter start.

Hej WP8 och alla andra!

Först vill jag som alla andra passa på att tacka för ett trevligt arr och sedan vill jag såklart be om ursäkt till dem som eventuellt blivit utsatta för mitt tävlingshumör. Jag kan trösta med att jag låter otrevligare än vad jag är och att jag oftast brukar leta upp dem jag gapat på för att be om ursäkt eller förklara varför jag härjat i efterhand.

Och om det är så att man irriterar sig på något jag gör eller säger är man varmt välkommen att komma fram och berätta det för mig så att jag kan bättra mig. Det är bättre än näthat det. Jag bits inte utan är ganska snäll.

I stort hoppas jag ändå att jag bidrog med mer positivt än negativt under dagens cykelutflykt.

//rytz

ja du Rytz, eftersom det uppenbarligen är ett återkommande problem att du beter dig illa mot folk så kanske du bör fundera över ditt "tävlingshumör". Det är ju inte hållbart att behöva be om ursäkt för dåligt beteende hela tiden. Framförallt inte som representant för den ledande cykeltidningen i Sverige och i någon mening för cykelsporten i stort. Nu stänger vi det här men jag hoppas jag slipper se det (och höra det) igen. Utöver det var det som sagt cykelpropaganda idag på Ekerö, som toppades med Cavendish spurtseger i Girot.

Här sitter man och småläser på happy och undviker giro tråden med flit då jag ska kolla på inspelningen av girot under kvällen. Men tack för att du berättade hur det gick, så slipper jag ju kolla ikväll :-)

danne skrev:
> Hej WP8 och alla andra!
>
> Först vill jag som alla andra passa på att tacka
> för ett trevligt arr och sedan vill jag såklart
> be om ursäkt till dem som eventuellt blivit
> utsatta för mitt tävlingshumör. Jag kan trösta
> med att jag låter otrevligare än vad jag är och
> att jag oftast brukar leta upp dem jag gapat på
> för att be om ursäkt eller förklara varför jag
> härjat i efterhand.
>
> Och om det är så att man irriterar sig på
> något jag gör eller säger är man varmt
> välkommen att komma fram och berätta det för
> mig så att jag kan bättra mig. Det är bättre
> än näthat det. Jag bits inte utan är ganska
> snäll.
>
> I stort hoppas jag ändå att jag bidrog med mer
> positivt än negativt under dagens cykelutflykt.
>
> //rytz

Tävlingshumör på ett motionslopp? Har du inte hamnat fel då?

+1 på arrangemanget!

Trevlig stämning, bra väder och alerta flaggvakter tillsammans med god fika efteråt gjorde min tredje landsvägsrunda i år till en bra upplevelse.

Benen räckte faktiskt längre än jag hoppats, solokörde sista varvet strax framför 30-klungan.

Selast skrev:
> Tycker också att det var ett kul lopp även om
> jag upplevde biltrafiken som rätt besvärande.
> Åkte i spets av 35 km/h klungan hela vägen (DNB
> kläder) tillsammans med några från Project
> Smile och några andra starkingar. Vi var 4-5 st
> som drog i princip hela vägen runt. Trodde jag
> kommit loss med en av "dragarna" på slutet men vi
> blev ikappåkta trots allt. Rätt många fräscha
> kom bakifrån när det var 1 km kvar och då
> orkade jag inte riktigt svara. Men det är ju inte
> VM som vi sa efter målgång... Kul lopp i alla
> fall. Nån som har sett några bilder? Det var
> mycket fotografer både innan och efter start.

Kan det varit dig jag försökte göra en överambitiös fantomutbrytning tillsammans med, med alldeles för långt kvar? Blå hjälm, gore-tröja, adidaslöpartajts och en svartröd planet-x!

Jag hade också trevligt idag. Två varv med 30 klungan eller en av delarna från startklungan. Gick upp och drog länge några gånger när loken därframme såg ut att börja bli uppgivna på grund av dålig assistans. Men på tredje varvet fick jag betala för min cykelotränade optimism och fick hoja ensam eller dra sista varvet. Klarade i alla fall hela banan med ett snitt aningen över 30km/h. Jag cyklar på en omärkt svart Brand-x kolis. Det är synd att man har så dålig koll på vilka som vilka. Hoppas jag inte irriterade någon, men skrika och så är inte min grej. Tyckte det var synd att ganska få signalerade för hål i asfalten, dels blev det svårt att parera med sin egen cykel men framförallt blev det svårt att hinna ge tecken till dem bakom. Vann faktiskt en hjälm i lotteriet så där gick man plus. När jag kom hem fick jag åka till IKEA......hurra.....!

Även jag nöjd med loppet, och att vi ställde upp med ca 10 cyklister från Team Operation Smile.
Flera av dem låg långt fram i 35+ klungan, själv hängde jag med ca 22km med 36.7 i snittfart och släppte då för att sedan solokvista de sista två varven. Rullade in med 31.6 i snittfart.

Härligt väder, bra arr och många trevliga cyklister!

Nu är det bara att ladda om i för Skandis!

Med vänlig hälsning, Patrik

ulfalf skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tycker också att det var ett kul lopp även om
> > jag upplevde biltrafiken som rätt besvärande.
> > Åkte i spets av 35 km/h klungan hela vägen
> (DNB
> > kläder) tillsammans med några från Project
> > Smile och några andra starkingar. Vi var 4-5
> st
> > som drog i princip hela vägen runt. Trodde jag
> > kommit loss med en av "dragarna" på slutet men
> vi
> > blev ikappåkta trots allt. Rätt många
> fräscha
> > kom bakifrån när det var 1 km kvar och då
> > orkade jag inte riktigt svara. Men det är ju
> inte
> > VM som vi sa efter målgång... Kul lopp i alla
> > fall. Nån som har sett några bilder? Det var
> > mycket fotografer både innan och efter start.
>
> Kan det varit dig jag försökte göra en
> överambitiös fantomutbrytning tillsammans med,
> med alldeles för långt kvar? Blå hjälm,
> gore-tröja, adidaslöpartajts och en svartröd
> planet-x!

Jepp det var jag! Synd att vi inte var liiite fräschare, då hade vi gått hem med rycket.

Globalistic skrev:
> Vilka gick i mål först på långa sträckan? Top
> 10 någon?

Om jag hörde rätt så var det 3 st från Valhall som gick loss och höll hela vägen. De jag känner som låg i första startgruppen hade ett snitt på ca 40km/h så vinnaren borde ligga strax över det.

3 Valhall och en kille till gick loss efter ca 2,5 km och höll hela vägen. Imponerande.
Jesper Johansson först i mål, Edward blev tvåa, Matti trea och tror han heter Andreas kom fyra. Snittet ca 40 km/h.

Elefantbajs skrev:
> 3 Valhall och en kille till gick loss efter ca 2,5
> km och höll hela vägen. Imponerande.
> Jesper Johansson först i mål, Edward blev tvåa,
> Matti trea och tror han heter Andreas kom fyra.
> Snittet ca 40 km/h.

Kommer det någon resultatlista? Jag hajade aldrig hur dom tog tid, inga chips eller sådna där avkänningsmattor vid start eller mål. På Crescendos hemsida finns det inga relutatlistor sen 2009 men då var snabbaste tid samma som jag åkte på igår. Var det samma bana då?

Globalistic skrev:
> Såg någon Petter?

Ja det gjorde jag, fast efteråt. Man blir lite så där "är det eller är det inte?" Men Axelsthlm nämnde ju honom också så nu är jag säker. Förutom att han säker vill vara ifred så måste jag ärligt säga att jag inte uppskattar musiken, men det är nog nån defekt hos mig, valde att glo lite på avstånd för att sedan äta en massa saker som man bjöd på.

Globalistic skrev:
> Inga bilder?

Det var mycket fotografer. Tidigare år har det kommit en länk på Crescendos hemsida där man kunnat gå till någons Picasagalleri, tror det var Joakim Lyth som tog många fina bilder. Men det dröjer nog nån dag eller två. Tider måste man nog hålla reda på själv om det är viktigt.

Globalistic skrev:
> Inga bilder?

Hittade denna på youtuben:

pwrdesign skrev:

> Om jag hörde rätt så var det 3 st från Valhall som gick loss och höll hela vägen. De jag känner
> som låg i första startgruppen hade ett snitt på ca 40km/h så vinnaren borde ligga strax över det.

Snabbst runt var: http://app.strava.com/activities/52246258

MarcusS skrev:
> Globalistic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Inga bilder?
>
> Hittade denna på youtuben:
>

DJn(?) spelade Olle Ljungström sjungandes Uggla/Langers "Johnny the Rucker".
Det finns hopp för mänskligheten :-)

Selast - Inga resultat då detta är ett riktigt motionslopp. De som ville cykla fort gjorde det också. Med såpass mycket trafik, och begränsade reurser när det gäller funktionärer för säkerheten, så kan vi tyvärr inte erbjuda en resultatlista då det i så fall skulle handla om en tävling. DET är en helt annan grej arrangörsmässigt.

Mvh
CK Crescendo Velo

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp