Big Nine Striker 29'' Något att ha som instegshoj?

@cmassing Du köpte en 19" 48 cm ramstorlek ,va? Är intresserade av hur långt det är mellan spetsen på sadeln fram till styrfästet(eller överrörslängd). Vill veta hur mycket det skiljer mellan 19 och 21.

Finns ju ingen geometri info för strikern.

Senast ändrad:
Nej jag tog ju och inhandlade 21" men mäter den gärna för dig om det hjälper något.
Sedan har jag fått skjuta fram sadeln maximalt för att få så upprätt körställning som möjligt.

XXL Kunde inte besvara mina frågor kring geometrin på plats heller, utan fick mäta och testa på plats.

Tackar. behövs inte. Jag sitter på en 21-are. Ville mest bara veta skillnaden i längden. höjden är ju 5 cm. Men längden? hmm...

Är bara 185 men jag tykte 19 kändes påtok för litet. Kanske så att jag gillar stora ramar och att köra snabbt istället för tekniskt :D

Enligt alla MTB listor ska man ju cykla runt på dvärgcyklar. Kanske inte alla som gillar och hoppa och trixa. Tycker de borde anpassa storleken/guider bättre till vad cyklen ska användas till.

Intressant läsning finns här:
http://www.peterwhitecycles.com/fitting.htm

Senast ändrad:
185 är väl gränsen där man kan välja 19 eller 21.

Hur kan du tro att cmassing köpte 19 när han är 16cm längre än dig???

Cmassing förstår inte riktigt vad du menar när du skrev om skor o pedaler o flats o öva.

Senast ändrad:
Rickard.v skrev:
-------------------------------------------------------
> 185 är väl gränsen där man kan välja 19 eller
> 21.
>
> Hur kan du tro att cmassing köpte 19 när han är
> 16cm längre än dig???
>

När du lägger fram det så kan man faktiskt undra :D

Var ute en sväng och kände på MTB 3,5 mil för Göteborgsgirot imorgon(jag körde lite fel några gånger :D Bor ni i götet ta er till delsjörna och spana in rallyt.

http://goteborgsgirot.expressen.se/loppen/mtb-girot-37-km#.U2Taf1dc-aw

Senast ändrad:
Rickard.v skrev:
> 185 är väl gränsen där man kan välja 19 eller
> 21.
>
> Hur kan du tro att cmassing köpte 19 när han är
> 16cm längre än dig???
>
> Cmassing förstår inte riktigt vad du menar när
> du skrev om skor o pedaler o flats o öva.

Förlåt för jag var otydlig, jag sitter på ett par metal "korgtrampor" som är tjockare än min underarm i dagsläget.
Suttit och spanat på div. pedaler och skor att uppgradera till då mina adidas originals och korgtrampor inte ger rätt funktion eller känsla.

Har redan blivit ganska biten efter att jag var ute på ett pass i lördags som varade 3.5 timmar.
Fick både uppleva naturliv, utsikt och ett par härliga hopp i ett bra tempo där jag inte behövde gå av allt för mycket!
Med detta i åtanke så tänkte jag investera ytterligare för att bättra på upplevelsen ytterligare.

Jag har vägt cykeln och lite prylar på den som jag har bytt ut. Inte för att det spelar någon roll då jag själv är tung som ett as, det är mest för sakens skull.

Min 19" vägde in på 14250 gram utan pedaler.

Byte av däck och slang från Meridas eget märke som sitter på vid köp till Continental RaceKing och lätta slangar (inte de som följer med i Contis Vasaloppspaket) är en god investering både vad gäller rullmotstånd och vikt.

Styre, sadel och sadelstolpe är inte ovettigt tunga. Gissar att inte heller ramen är övertung. Det är däck, hjul och vevparti som behöver bytas om man vill kapa vikt (och gaffeln, men då skulle man ha köpt en annan hoj från början).
Bakhjul    ~1700g    Merida Big.Nine D komplett
framhjul   ~1200g    Merida Big.Nine D komplett
däck      ~2x880g    -700 gram med Conti Raceking
slang     ~2x220g    -150 gram med lätta slangar

Med ett par nya budgethjul, nytt vevparti och det som listats ovan bör man kunna kapa drygt 2 kg på den här pansarvagnen.

jansson99 skrev:
> Jag har vägt cykeln och lite prylar på den som
> jag har bytt ut. Inte för att det spelar någon
> roll då jag själv är tung som ett as, det är
> mest för sakens skull.
>
> Min 19" vägde in på 14250 gram utan pedaler.
>
> Byte av däck och slang från Meridas eget märke
> som sitter på vid köp till Continental RaceKing
> och lätta slangar (inte de som följer med i
> Contis Vasaloppspaket) är en god investering
> både vad gäller rullmotstånd och vikt.
>
> Styre, sadel och sadelstolpe är inte ovettigt
> tunga. Gissar att inte heller ramen är övertung.
> Det är däck, hjul och vevparti som behöver
> bytas om man vill kapa vikt (och gaffeln, men då
> skulle man ha köpt en annan hoj från början).
>
> Bakhjul ~1700g Merida Big.Nine D komplett
> framhjul ~1200g Merida Big.Nine D komplett
> däck ~2x880g -700 gram med Conti
> Raceking
> slang ~2x220g -150 gram med lätta slangar
> Med ett par nya budgethjul, nytt vevparti och det
> som listats ovan bör man kunna kapa drygt 2 kg
> på den här pansarvagnen.

Bra jobbat!
Läst lite recensioner om raceking nu och kan inte bestämma mig om de passar mig som kör stökig stig och klippa till största del. Försöker hålla mig till att cykla i fint och torrt väder men blir vått ibland.

RaceKing är ett Vasaloppsdäck, dvs. att det passar bra på grusväg och fin stig. Det har inget som helst, eller i alla fall väldigt lite, fäste i lera. Jag testade idag.

Är det 350-stolpe är det ju en enkel match att byta. XXL säljer BBB som har nån stolpe som heter longscraper eller nåt sånt.

Jag hittar ingen geo på Striker, men du cmassing är bara 2cm längre än mig och jag har inga problem att hitta 29:ers som är stora nog. På några cyklar jag haft har jag fått byta 350-stolpe mot 400 eller 450 men det är allt.

Kollar du min profilbild kör jag faktiskt en Trek i 21" och den finns även i 23"... :)

Korta vevar 170-172,5 är ett gissel, det blir lite trehjulingskänsla. 175mm är normalt och kommer funka OK men 180mm känns ännu bättre - men det utbudet är smalt men inte omöjligt. Kan vara nåt att minnas till framtiden om du fastnar i cykelträsket :)

Tillbaka
Topp