Bike-o-Meter

sella.rossa

Ny medlem
Bike-o-Meter
Dags att byta nalle...

<http://www.siemens-mobile.com/cds/frontdoor/0,2241,hq_en_0_27444_rArNrNrNrN_variation%253A-5_pageType%253ADescription_imagePos%253A0,00.html#content>

<http://www.siemens-mobile.com/cds/frontdoor/0,2241,hq_en_0_27443_rArNrNrNrN_variation%253A-5_pageType%253ADescription_imagePos%253A0,00.html#content>

Utskrifts version:

<http://www.siemens-mobile.com/cds/frontdoor/0,2241,hq_en_0_27444_rArNrNrNrN_prn%253A1,00.html>

<http://www.siemens-mobile.com/cds/frontdoor/0,2241,hq_en_0_27443_rArNrNrNrN_prn%253A1,00.html>

Bike-o-Meter
Coolt :)

"Nästan" så att man blir sugen på att byta.

Siemens är ju inte direkt kända för att vara bra på att motstå vibrationer och fukt.
Tillverkarna friskriver ju sig för att man inte skall pajja telefonen genom att prata i den när man har fuktigt hår.
Vad händer då om man sätter den på styret och cyklar i regn?

/Mattias

Bike-o-Meter
R 310 s regerar. Funkar bra som drinkpinne. När jag körde min Siemens i tvättmaskinen så fick gamla Ericsson träda i tjänst igen. Det är den bästa telefon jag har stött på, även om den börjar bli lite sliten.
Jag har upptäckt att prylar som inte pallar fukt och lera inte passar ihop med mig.

Bike-o-Meter
Siemens ME45 klarar då såväl stötar, fukt, slag och damm. Dessutom är den en mycket kompetent telefon. Är synnerligen nöjd med den, och har gått o längat efter en uppföljare med färgskärm ett tag nu. Får bara hoppas att den nya M65 eller vad den heter klarar att synka mot Outlook lika bra som ME45, isf blir det ett köp ASAP.

Sen får man väl se huruvida cykeldatormojjen är något att ha... praktiskt iofs med telefonen fastspänd, samt bara en pryl att ha med sig.

Bike-o-Meter
Jag har en Ericsson nånting, funkar att ringa med. Har den nästan alltid avslagen. SKickade mitt tredje SMS på ett år i måndags. Skyddsfilmen på displayen sitter på än.

Bike-o-Meter
Jag lyckades faktiskt sabba displayen på min ericsson 310. Jag la mig lite okontrollerat över ett räcke med telefonen mellan räcket och låret, och det gillade den inte...
Nu har jag bytt display på den, men klockan har blivit jätteseg... den tappar en minut i timmen ungefär, så jag blev tvungen att köpa ny telefon ändå... arbetsdagarna blev så fruktansvärt låånga...

Bike-o-Meter
När vi ändå pratar telefoner: Jag vill ha en telefon som jag kan lyssna på mp3 med så man slipper släpa både telefon och spelare på cykelturerna och som inte är större än min nuvarande 5110 :-) några tips???

Bike-o-Meter
"Telefon ska man inte ha med sig när man cyklar.
Radio eller iPod är kanoners dock."

Jag tycker precis det motsatta. Telefon ska man ha med sig men ingen Radio/IPod/MD.

En telefon kan vara bra att ha om man skadar sig eller behöver annan hjälp. Att lyssna på musik medan man cyklar anser jag vara farligt.

Bike-o-Meter
Instämmer till fullo, att lyssna på musik när man cyklar är inte bara ytterst olämpligt det är dessutom olagligt!
Mobilen däremot är självskriven av många orsaker några näms ovan och det finns flera starka orsaker att ha den med, självklart påslagen men gärna i tyst läge.

Bosse

Bike-o-Meter
*** Varning för känsliga läsare ***

På våren i 6:an skulle vi öva friidrott med klassen på en idrottsplats inte långt ifrån skolan. De flesta i klassen gick till idrottsplatsen men en kille i klassen tog sin cykel istället och cyklade iväg före oss andra. När vi hade kommit halvvägs hörde vi ljudet av en lång tutsignal nere från den stora vägen som gick mellan skolan och idrottsplatsen. Alla stannade upp och fick en obehaglig känsla i magen.

Killen hade tagit på sig freestylen när han cyklade iväg vilket vi andra inte visste. När han skulle korsa den stora vägen hade han ej sett sig om utan korsat vägen direkt. Från en lång nedförsbacke kom en buss i 70km/h som ej hade en chans att bromsa in eller veja. Bussen körde rakt på den stackars killen med cykeln. Han lär ha omkommit samtidigt som han slungades mot bussens vindruta. Han låg livlös under bussen när vi kom fram till olycksplatsen.

Det tog lång tid att komma över denna hemska händelse för hela vår klass. Alla var riktigt förtjusta i den stackars killen. :((

Cykla aldrig med hög musik i öronen!

Jag hoppas att ingen tog illa vid för att jag skrev om en så pass hemsk händelse här på forumet.

Post &Auml;ndrad (04-03-20 23:44)

Bike-o-Meter
Lonewolf: Är det olagligt att lyssna på musik/radio när man cyklar?????

Själv brukar jag nästan alltid lyssna på musik eller radio för att slå ihjäl de långa distanspasen...

Bike-o-Meter
Jo det finns en lag som säger att du inte får använda hörlurar/öronmusslor med ljud i när du framför fordon och en cykel är ett fordon!! kommer inte ihåg numret på paragrafen just nu men den finns. Orsaken är att du som fordonsförare/cyklist är skyldig att använda alla dina tillgängliga sinnen för att ha så hög uppfattningsförmåga som möjligt. Därför har tex personer med nersatt hörsel eller syn ofta ett krav på sitt körkort att dem måste använda glasögon eller hörapparat, nu krävs ju inte körkort för cykel men den omfattas ändå av dessa säkerhetsregler!! Så skulle du bli inblandad i en olycka och det framkommer att du haft "propparna" i och därmed kanske missat ett varningstut från en bilist så räknas det som försvårande omständighet, och negativt för dig när det gäller skuldfrågan.

En annan sak som många cyklister inte vet/bryr sig om är att man inte får cykla med uppfällt paraply eller andra arrangemang som skymmer sikten tex kapushongen på jackan (förmodligen inte många mtb.are som gör det men ändå), ett större problem är dock okunskapen att det råder högertrafik på alla cykelbanor, samt att samma väjningsregler som på vanliga gator gäller (alltså högerregeln) på cykelbanor. Alltså är det faktiskt inte tillåtet att cykla ibredd, såvida det inte är en dubbelfilig cykelbana och någon sådan har jag aldrig sett.

Bosse, som blivit miljöskadad av att växa upp i trafikutbildningsmiljö.

Bike-o-Meter
Lonewolf skrev:

> Mobilen ...
> självklart påslagen men gärna i tyst läge.

Jag skulle säga självklart avslagen. Finns det någon anledning att ha den på i tyst läge när man kan ha den avslagen på en gång?

Bike-o-Meter
Tobbe skrev:
Jag skulle säga självklart avslagen. Finns det någon anledning att ha den på i tyst läge när man kan ha den avslagen på en gång?

Jo det gör det flera stycken faktiskt, men den viktigaste i mitt fall är att jag altid måste vara kontaktbar pga en viss persons hälsotillstånd som med kort varsel kan kräva min omedelbara insats, antingen med min personliga närvaro eller i form av larmsamtal (112)!

Bosse

Bike-o-Meter
Jag har köpt en M65 för några månader sen och jag tänkte kolla lite vart en bike-o-meter finns att köpa, och genom google kom jag in på happy! Ingen som vet vart man kan köpa en bike-o-meter (visst låter det tufft?)???
Den verkar vara aningen gammal då denna tråden är från mars 2004..

Bike-o-Meter
Mattias L skrev:
-------------------------------------------------------
> Coolt :)
>
> "Nästan" så att man blir sugen på att byta.
>
> Siemens är ju inte direkt kända för att vara bra
> på att motstå vibrationer och fukt.
> Tillverkarna friskriver ju sig för att man inte
> skall pajja telefonen genom att prata i den när
> man har fuktigt hår.
> Vad händer då om man sätter den på styret och
> cyklar i regn?
>
> /Mattias

Va, simens är väll det absolut bästa som finns på fukt och vibrations punkterna , hade min simens C45 i innerfickan under hela lumpen, förutom när vi badade isvak. Men det kompenserades i och med att jag körde den i tvättmaskinen lite senare, den fungerade utmärkt efteråt.

Så kom inte och snacka skit om min simens.

Bike-o-Meter
Lonewolf skrev:
> Jo det finns en lag som säger att du inte får
> använda hörlurar/öronmusslor med ljud i när du
> framför fordon och en cykel är ett fordon!! kommer
> inte ihåg numret på paragrafen just nu men den
> finns. Orsaken är att du som fordonsförare/cyklist
> är skyldig att använda alla dina tillgängliga
> sinnen för att ha så hög uppfattningsförmåga som
> möjligt. Därför har tex personer med nersatt
> hörsel eller syn ofta ett krav på sitt körkort att
> dem måste använda glasögon eller hörapparat, nu
> krävs ju inte körkort för cykel men den omfattas
> ändå av dessa säkerhetsregler!! Så skulle du bli
> inblandad i en olycka och det framkommer att du
> haft "propparna" i och därmed kanske missat ett
> varningstut från en bilist så räknas det som
> försvårande omständighet, och negativt för dig när
> det gäller skuldfrågan.

Det måste ju i så fall betyda att det är förbjudet att ha handsfree till mobilen när man kör bil.

Bike-o-Meter
Lonewolf skrev detta: "Därför har tex personer med nersatt hörsel eller syn ofta ett krav på sitt körkort att dem måste använda glasögon eller hörapparat"

Det var det dummaste jag hört, en bil är välisolerad och man hör knappt nåt i den, skall jag som döv ha hörapparat för vad?

Trafiklärarna i örebro och i många andra städer gillar att utbilda döva förare för de uppfattar mer med sin syn medan ni andra litar alltför mycket på er hörsel, se exemplet med killen med freestylen, inte är det ovanligt.

Ja jag är döv sedan födseln och jag har inga krav på mitt körkort och fått MVG + på trafikutbildningen, är jag en olämplig förare pga avsaknad av hörsel?

Bike-o-Meter
Thunen skrev:
> Mattias L skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Coolt :)
> >
> > "Nästan" så att man blir sugen på att byta.
> >
> > Siemens är ju inte direkt kända för att vara
> bra
> > på att motstå vibrationer och fukt.
> > Tillverkarna friskriver ju sig för att man
> inte
> > skall pajja telefonen genom att prata i den
> när
> > man har fuktigt hår.
> > Vad händer då om man sätter den på styret
> och
> > cyklar i regn?
> >
> > /Mattias
>
> Va, simens är väll det absolut bästa som finns på
> fukt och vibrations punkterna , hade min simens
> C45 i innerfickan under hela lumpen, förutom när
> vi badade isvak. Men det kompenserades i och med
> att jag körde den i tvättmaskinen lite senare, den
> fungerade utmärkt efteråt.
>
> Så kom inte och snacka skit om min simens.
>

Johorå, jag pratar så mycket skit om den som jag vill ;)
Efter ha varit med i utvecklingsprojekt, anställd på Siemens Elema och utlånad till Siemens Mobile, så hade jag trevlig insikt bakom kulisserna.

Tillbaka
Topp