Bikepacking i dalarna/härjedalen/Jämtland

Hejsan!
Jag och min syster skulle vilja åka upp till dalarna/Härjedalen/Jämtland i sommar och åka lite bikepacking.
Vi har försökt hitta leder som skulle passa men det är svårt att hitta kartor. Kom gärna med tips på leder och hemsidor.
Vi vill gärna ha:
Vacker natur, lagom lätta stigar (syrran har inte kört MTB tidigare), gärna tips på bra boende, helst en tur som inte går från A-B utan kommer tillbaka till samma plats som vi börjar på.
Skriv tips och gärna länkar till kartor.

Edit:
Vi har antagligen bestämt oss för jämtlandstriangeln. Kom med tips och trix. Hur lång tid tar rundan? Vi tänkte köra:
Helgas-Sylarna-Blåhammaren-Storulvån-Tjallinen-Gåsen-Helgas.

Senast ändrad:
xyklisten sa:
weldion sa:
Får höja ett varningens finger för Siljansleden. Varierar kraftigt mellan fantastiskt fin till totalt olämplig för cykling...... Får fundera på om jag kanske har något annat tips här i närheten (Siljansområdet)
OK, ja det ska inte vara allt för svår cykla terräng. Siljansområdet verkar trevligt!

Leo_cycling sa:
Kollade lite på denna: http://www.bikepacking.com/plog/nature-is-purposeless/
Någon som kört den rundan? Hur lång tid tar den?

Tack för alla tips hittills, fler mottages gärna!

Jämtlandstriangeln är en klassisk runda. är man van MTB:are kör man nog hela på en dag om man vill. dock är det bitvis väldigt tekniskt av vad jag har hört.

Det finns bättre turer i trakterna för nybörjare, Storulvån till ljungans vindskydd via hulkendurrie har jag hört ska vara väldigt fin och rätt så snäll, har inte cyklat den själv dock. nackdelen är att det är en A-B tur, men det borde gå att ta en annan väg tillbaka. typ via helags eller något

Leo_cycling sa:
xyklisten sa:
weldion sa:
Får höja ett varningens finger för Siljansleden. Varierar kraftigt mellan fantastiskt fin till totalt olämplig för cykling...... Får fundera på om jag kanske har något annat tips här i närheten (Siljansområdet)
OK, ja det ska inte vara allt för svår cykla terräng. Siljansområdet verkar trevligt!

Kartor att ladda ned finns här: https://www.rattvik.se/kultur-fritid-och-turism/rattvik-outdoor/vandringsleder/siljansleden.html

Leo_cycling sa:
BuTTuS sa:
Verkade som att de hade bra stigar, men vi hade svårt att få det till just bikepacking. Vet du något sätt att ”koppla ihop” stigarna så att man kan köra ca 3 dagar?
Tänkte också på det i samma sekund som jag postade... Jag har hundratals mil på snöskoter i området från tiden när morföräldrarna levde men har tyvärr aldrig cyklat där så törs inte riktigt svara på det (en snöskoter bryr sig ju inte om sjöar och myrar...).
Ni får skriva ut alla kartor och lägga pussel :-)

Nu har vi nog bestämt oss för att köra jämtlandstriangeln och antagligen göra en längre variant bort till gåsens fjällstuga!
Någon som har erfarenhet, vi vill gärna ha tips och veta hur långt man (utifrån våra förutsättningar) hinner på en dag?

Svårt att veta vad era förutsättningar är exakt.
Men man kan väl säga så här, i regel är det en dagsmarch för en vanlig turistvandrare mellan STF stationerna.
För en van cyklist utan övernattningspackning klarar man att cykla hela triangeln på en dag.

Sträckan Storulvån-Enan
https://www.trailforks.com/trails/storulvanenan/
Är lättcyklad och kommer gå att cykla stora delar även med packning. Men ni får nog putta cyklarna sista biten upp till Sylens station.

Enan-Blåhammaren
https://www.trailforks.com/trails/enanblahammaren/
Är betydligt tyngre att cykla. Mer kuperad, mer spänger, mer sten. Räkna med att ni får gå halva sträckan kanske.

Blåhammaren-Storulåvån
https://www.trailforks.com/trails/blahammarenstorulvan/
Är mycket fin på vanlig stigcykel. Men för en ovan MTB cyklist så kommer backen mellan 3km och 5km vara svår att cykla med packning.

Sylarna-Helgs vet jag inget om. Inte heller Helags Gåsån.
Däremot är sträckan från Storulvån via Tjällingen till gåsåns vindskydd mycket fin och kommer funka bra med bike packing cyklar. Backen upp till Gåsen från Gåsån kommer ni garanterat få putta och kommer bli ett litet helvete...men det är inte så långt.

Bron på leden mellan storulvån och tjallinge har varit raserad i några år nu, i sommras varnades det för att vada. Så inte säkert att det går att ta den vägen.

stenmark sa:
Svårt att veta vad era förutsättningar är exakt.
Men man kan väl säga så här, i regel är det en dagsmarch för en vanlig turistvandrare mellan STF stationerna.
För en van cyklist utan övernattningspackning klarar man att cykla hela triangeln på en dag.

Sträckan Storulvån-Enan
https://www.trailforks.com/trails/storulvanenan/
Är lättcyklad och kommer gå att cykla stora delar även med packning. Men ni får nog putta cyklarna sista biten upp till Sylens station.

Enan-Blåhammaren
https://www.trailforks.com/trails/enanblahammaren/
Är betydligt tyngre att cykla. Mer kuperad, mer spänger, mer sten. Räkna med att ni får gå halva sträckan kanske.

Blåhammaren-Storulåvån
https://www.trailforks.com/trails/blahammarenstorulvan/
Är mycket fin på vanlig stigcykel. Men för en ovan MTB cyklist så kommer backen mellan 3km och 5km vara svår att cykla med packning.

Sylarna-Helgs vet jag inget om. Inte heller Helags Gåsån.
Däremot är sträckan från Storulvån via Tjällingen till gåsåns vindskydd mycket fin och kommer funka bra med bike packing cyklar. Backen upp till Gåsen från Gåsån kommer ni garanterat få putta och kommer bli ett litet helvete...men det är inte så långt.

Våra förutsättningar (typ):
En nybörjare på MTB, kommer iallafall cyklat lite i sommar.
Vi vill ta bilder, typ en fikarunda fast flera dagar.
Njuuutaaa

Tack för svaret! Är matlagning inräknat?

Leo_cycling sa:
Startgas sa:
Bron på leden mellan storulvån och tjallinge har varit raserad i några år nu, i sommras varnades det för att vada. Så inte säkert att det går att ta den vägen.
Ok, finns det ingen väg runt?

Jo, via Sylarna. Man tar sig inte över Handölan, förutom möjligen om det är vattenstånd som i somras, men det är inget jag skulle planera en tur efter.

Men ska ni köra jämtlandstriangeln så kör så att ni tar Blåhammaren -> Storulvån som sista sträcka, den är väldigt rolig.

Ni kan ju köra en avstickare till Storerikvollen från Sylarna. Jag vet dock inte hur den leden är att cykla.

Annars om ni vill avsluta med sträckan från Blåhammaren till Storulvån som ska vara trevlig utför, så kan ni ju starta turen från Handöl. Så börjar ni lite lätt första dan med grusväg upp till Tjallinge. Det är väldigt trivsam cykling trots att det är grusväg. Och som sagt så är leden från Tjallinge uppströms Gåsån väldigt fin. Jag har dock inte varit hela vägen upp till Gåsens vindskydd.

Luthman Photography sa:
Leo_cycling sa:
Startgas sa:

Jo, via Sylarna. Man tar sig inte över Handölan, förutom möjligen om det är vattenstånd som i somras, men det är inget jag skulle planera en tur efter.

Om ni kommer från Gåsåns vindskydd så går det finfint att cykla ner till Handöl och sen trampa upp därifrån till Storulvån (där ni nog kommer ha bilen). Det blir ett par extra mil men asfaltsvägen från Handöl upp till Storulvån är jäkla fin så det gör inte så mycket :)

Storulvån-Gåsån är det slät och fin cykling. Gåsån-Sylarna ordentligt stökigt och skulle inte rekommendera den biten för nybörjare och med packning. Sylarna-Storulvån lättare cykling men fortfarande inte så nybörjarvänligt.

För oss tog det 10h utan packning Storulvån-Gåsån-Sylarna(inte hela vägen till fjällstationen)-Storulvån. Många pauser, för lite mat och för många psykbryt. Men ett storslaget minne för livet.

Helena Enqvists sida kan vara värd att kolla (helenaenqvist.se) . Vi har fått många bra tips därifrån. Det mesta gäller väl Vemdalen och där runt men tror det finns något om Storulvån-Gåsån också. Men det är nog mest dagstursfokus.

Körde triangeln runt i somras på en dag. Kul att ha gjort men tror inte vi gör om det på ett tag då det är lite väl mycket sten för att vara riktigt njutbart (och då skulle jag säga att vi är rätt vana och tekniska av oss). En av oss knäckte dessutom en fälg som resulterade i en rätt lång promenad... ?

Torkilsstöten-Helags var bra mycket bättre, särskilt nedför (också tips från Helenas sida ovan).

Leo_cycling sa:
Startgas sa:
Det finns en bro som samerna byggt, den ligger kanske 4? km längre upp mot Tjallingen, än den raserade bron, "finns utmärkt på fjällkartan". Samerna gillar dock inte att vandrare använder den, stör renskötseln etc. Har själv inte provat vandra via den men vet andra som gjort det som nämnt att det var tungvandrat i och med avsaknad av stigar. Att ta med cykeln där är kanske inte att rekommendera.

Gnun sa:
Leo_cycling sa:
Startgas sa:
Det finns en bro som samerna byggt, den ligger kanske 4? km längre upp mot Tjallingen, än den raserade bron, "finns utmärkt på fjällkartan". Samerna gillar dock inte att vandrare använder den, stör renskötseln etc. Har själv inte provat vandra via den men vet andra som gjort det som nämnt att det var tungvandrat i och med avsaknad av stigar. Att ta med cykeln där är kanske inte att rekommendera.

Med tanke på intressekonflikterna i området är det nog dumt att använda den bron.

Luthman Photography sa:
Gnun sa:
Leo_cycling sa:
Startgas sa:

Med tanke på intressekonflikterna i området är det nog dumt att använda den bron.

+1

Tack för alla input! Med tanke på att det antagligen kan vara lite svårt för en nybörjare på jämtlandsleden så funderar vi på att köra någonting enklare t.ex. bergslagsleden eller siljansleden. Om någon kört dessa så tar vi gärna emot tips, men vi skapar även en ny tråd för detta.

Mycket bra information och länkar i den här tråden. Men jag hittar ingenting om sträckan Helags-Sylarna. Måste jag antar att den är inte cykelbart? Frågade Yonna i hennes tråd, men hon minns inte så bra (men lagde upp bilder av en stenfält, som är inte bra om den är på den sträckan). Finns någon som vet mer?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp