Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
saik13 sa:PappaG sa:Jag klurar lite på att sätta en Fly i fram också och få med fyra väskor på racern. Ska nog prova att skruva dit den där framme och se hur det blir. Allt för att slippa köpa en cykel till :)
Intressant ide. Kommer ju att se lite kantigt ut kanske.
Ang Tubusen: Följer allt jox man behöver med eller måste jag köpa till typ, en speciell snabbkoppling mm?
Om den klarar 18 kg borde det ju inte vara några problem att få med sig utrustningen.
PappaG sa:saik13 sa:PappaG sa:Jag klurar lite på att sätta en Fly i fram också och få med fyra väskor på racern. Ska nog prova att skruva dit den där framme och se hur det blir. Allt för att slippa köpa en cykel till :)
Ang Tubusen: Följer allt jox man behöver med eller måste jag köpa till typ, en speciell snabbkoppling mm?
Om den klarar 18 kg borde det ju inte vara några problem att få med sig utrustningen.
Jag fick köpa snabbkoppling extra. Man ska tydligen inte ha EVO versionen av fly då den inte passar till snabbkopplingen. Den är stabil som attan och snabbkopplinen väger säkert ett kilo, minst :) Vikten ligger på snabbkopplingen och inte på bromsbryggan. Den är mest till för att hålla uppe anordningen.
saik13 sa:PappaG sa:saik13 sa:PappaG sa:Jag klurar lite på att sätta en Fly i fram också och få med fyra väskor på racern. Ska nog prova att skruva dit den där framme och se hur det blir. Allt för att slippa köpa en cykel till :)
Jag fick köpa snabbkoppling extra. Man ska tydligen inte ha EVO versionen av fly då den inte passar till snabbkopplingen. Den är stabil som attan och snabbkopplinen väger säkert ett kilo, minst :) Vikten ligger på snabbkopplingen och inte på bromsbryggan. Den är mest till för att hålla uppe anordningen.
Ok. Man måste alltså ha det speciella tubuskitet med QR och fästen mm.
Har Sram bromsar på Supersixen, dvs dåligt med fästpunkter för staget, men det går nog att fixa med lite kreativitet.
Skulle du rekommendera tubusen framför ex en topeak beamrack som fästes direkt på sadelstolpen, för packning på typ 6-7 kg?
Eller med en ram, ffa gaffel, vars geometri är gjord för en rejäl framväska, och kanske även low-ridersdesmo sa:Men enda sättet att komma undan det är ju riktiga packväskor.
HåkanC sa:Eller med en ram, ffa gaffel, vars geometri är gjord för en rejäl framväska, och kanske även low-ridersdesmo sa:Men enda sättet att komma undan det är ju riktiga packväskor.
Bild från Jan Heines blogg: https://janheine.wordpress.com/
/Håkan
saik13 sa:PappaG sa:saik13 sa:PappaG sa:Jag klurar lite på att sätta en Fly i fram också och få med fyra väskor på racern. Ska nog prova att skruva dit den där framme och se hur det blir. Allt för att slippa köpa en cykel till :)
Ok. Man måste alltså ha det speciella tubuskitet med QR och fästen mm.
Har Sram bromsar på Supersixen, dvs dåligt med fästpunkter för staget, men det går nog att fixa med lite kreativitet.
Skulle du rekommendera tubusen framför ex en topeak beamrack som fästes direkt på sadelstolpen, för packning på typ 6-7 kg?
Jag hade en stål surly innan jag skaffade plastraket. Visst är det bättre, de cyklarna är ju gjorda för att cykla med packning. Min tanke är att kunna komma iväg på plastcykeln också, jag vill inte ha fyra cyklar att underhålla utan försöker minska antalet cyklar till två. Då måste någon av dem passa som touring. En plastracer och en FS mtb, då är det bättre att packa på racern.HåkanC sa:Eller med en ram, ffa gaffel, vars geometri är gjord för en rejäl framväska, och kanske även low-ridersdesmo sa:Men enda sättet att komma undan det är ju riktiga packväskor.
/Håkan
Exakt min tanke. Har samma setup, två plasthojar, en Mtb, en racer. Tidigare en LHT. Surlyn kändes präktigt overkill för mina touringambitioner.PappaG sa:Jag hade en stål surly innan jag skaffade plastraket. Visst är det bättre, de cyklarna är ju gjorda för att cykla med packning. Min tanke är att kunna komma iväg på plastcykeln också, jag vill inte ha fyra cyklar att underhålla utan försöker minska antalet cyklar till två. Då måste någon av dem passa som touring. En plastracer och en FS mtb, då är det bättre att packa på racern.HåkanC sa:Eller med en ram, ffa gaffel, vars geometri är gjord för en rejäl framväska, och kanske även low-ridersdesmo sa:Men enda sättet att komma undan det är ju riktiga packväskor.
/Håkan
staine sa:Och jag som trodde vi nått konsensus om Apidura, helt enkelt. För dom är så enkla. Men där ser man. Utvecklingen fortsätter.
jonas-ni sa:staine sa:Och jag som trodde vi nått konsensus om Apidura, helt enkelt. För dom är så enkla. Men där ser man. Utvecklingen fortsätter.
Carradice har gjort cykelväskor sedan början av 1930-talet, http://www.carradice.co.uk/about . Apidura och andra tillverkare med många hyper, ultra och XYZ i sina produktnamn har en bit kvar dit.
Jag har en Carradice-väska som jag ska använda när jag ska cykla långt någon gång. Till vanliga kortrundor använder jag väskor från andra tillverkare.
mmmrrrr sa:http://store.oceanaircycles.com/products/erlen-saddle-bag-support-presale
Kul! Tror det kan vara vettigt för att ge mer stadga, samtidigt som det borde vara lättare och lättmonterat än många andra lösningar.
frause sa:jonas-ni sa:staine sa:Och jag som trodde vi nått konsensus om Apidura, helt enkelt. För dom är så enkla. Men där ser man. Utvecklingen fortsätter.
Carradice har gjort cykelväskor sedan början av 1930-talet, http://www.carradice.co.uk/about . Apidura och andra tillverkare med många hyper, ultra och XYZ i sina produktnamn har en bit kvar dit.
Jag har en Carradice-väska som jag ska använda när jag ska cykla långt någon gång. Till vanliga kortrundor använder jag väskor från andra tillverkare.
Det var ju logiskt. Gammalt tillverkare: cykla långt. Inte fullt så gammal tillverkare: cykla inte fullt så långt.
Det är väl därför man ska ha Brooks-sadel på långcyklarcykeln. De har hållit på sen 1866.
Konkret sa:Nu byter vi bikepacking ämne! Någon som kan tipsa om en fin helgrutt kring Göteborg eller i närområdet 10-15mil utanför med bil som skulle kunna passa för lite bikepacking?
edvin_m sa:Konkret sa:Nu byter vi bikepacking ämne! Någon som kan tipsa om en fin helgrutt kring Göteborg eller i närområdet 10-15mil utanför med bil som skulle kunna passa för lite bikepacking?
Vill du bara ha rena vägturer elelr går det bra med stig och grusvägar också? Har ett gäng i så fall men inget som man inte behöver lite kraftigare däck och hjul för.
edvin_m sa:Btw. vill nån ha sällskap på nån tur runt gbg området hojta gärna till :) Jag brukar vara ute ganska mycket, både helgturer och lite längre men det blir mtb för min del.
Vart köper man en sån pakethållare? Tror den hade funkat perfekt till min gamla pendlarracer...Lager1: Plånbok, telefon, nycklar
Visa bilaga 682350
.
Lager2: Dricka- kyld, mackor, frukt.
Visa bilaga 682353
.
Lager3: Verktyg, reservdelar.
Visa bilaga 682355
.
Cykel
Visa bilaga 682357
Vart köper man en sån pakethållare? Tror den hade funkat perfekt till min gamla pendlarracer...
HejVart köper man en sån pakethållare? Tror den hade funkat perfekt till min gamla pendlarracer...
Men är fästet fram på pakethållaren hemmasnickrat? Kan inte se någon hållare med den typen av fäste...Hej
Köpt på Bikable. Finns även snabbfästen som man kan skruva fast i tex en kylbox.
Ja det är en bockad plåt som fäster mellan bromsok o ram.Men är fästet fram på pakethållaren hemmasnickrat? Kan inte se någon hållare med den typen av fäste...