Bikepacking på racer.

Bikepacking på racer.
saik13 sa:
PappaG sa:
Jag klurar lite på att sätta en Fly i fram också och få med fyra väskor på racern. Ska nog prova att skruva dit den där framme och se hur det blir. Allt för att slippa köpa en cykel till :)

Intressant ide. Kommer ju att se lite kantigt ut kanske.
Ang Tubusen: Följer allt jox man behöver med eller måste jag köpa till typ, en speciell snabbkoppling mm?
Om den klarar 18 kg borde det ju inte vara några problem att få med sig utrustningen.

Jag fick köpa snabbkoppling extra. Man ska tydligen inte ha EVO versionen av fly då den inte passar till snabbkopplingen. Den är stabil som attan och snabbkopplinen väger säkert ett kilo, minst :) Vikten ligger på snabbkopplingen och inte på bromsbryggan. Den är mest till för att hålla uppe anordningen.

Bikepacking på racer.
PappaG sa:
saik13 sa:
PappaG sa:
Jag klurar lite på att sätta en Fly i fram också och få med fyra väskor på racern. Ska nog prova att skruva dit den där framme och se hur det blir. Allt för att slippa köpa en cykel till :)

Ang Tubusen: Följer allt jox man behöver med eller måste jag köpa till typ, en speciell snabbkoppling mm?
Om den klarar 18 kg borde det ju inte vara några problem att få med sig utrustningen.

Jag fick köpa snabbkoppling extra. Man ska tydligen inte ha EVO versionen av fly då den inte passar till snabbkopplingen. Den är stabil som attan och snabbkopplinen väger säkert ett kilo, minst :) Vikten ligger på snabbkopplingen och inte på bromsbryggan. Den är mest till för att hålla uppe anordningen.

Ok. Man måste alltså ha det speciella tubuskitet med QR och fästen mm.
Har Sram bromsar på Supersixen, dvs dåligt med fästpunkter för staget, men det går nog att fixa med lite kreativitet.
Skulle du rekommendera tubusen framför ex en topeak beamrack som fästes direkt på sadelstolpen, för packning på typ 6-7 kg?

Bikepacking på racer.
saik13 sa:
PappaG sa:
saik13 sa:
PappaG sa:

Har Sram bromsar på Supersixen, dvs dåligt med fästpunkter för staget, men det går nog att fixa med lite kreativitet.
Skulle du rekommendera tubusen framför ex en topeak beamrack som fästes direkt på sadelstolpen, för packning på typ 6-7 kg?

Köp och testa? Kostar 129:- på Biltema: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyk...lare/Pakethallare-for-sadelstolpe-2000019091/
Personligen så föredrar jag en "riktig" pakethållare. Det blir stabilare.

På pendlarcykeln har jag en större Carradice-väska. Men som det nämnts kan den skava mot benen. Så jag har köpt deras "ställning" för väskan och det gör stor skillnad. Men som också tidigare nämnt så kommer vikten högt. Men enda sättet att komma undan det är ju riktiga packväskor.

Bikepacking på racer.
desmo sa:
Men enda sättet att komma undan det är ju riktiga packväskor.
Eller med en ram, ffa gaffel, vars geometri är gjord för en rejäl framväska, och kanske även low-riders
rando_bar_touring.jpg

Bild från Jan Heines blogg: https://janheine.wordpress.com/

/Håkan

Bikepacking på racer.
HåkanC sa:
desmo sa:
Eller med en ram, ffa gaffel, vars geometri är gjord för en rejäl framväska, och kanske även low-riders

/Håkan

Varken ram, gaffel eller geometri påverkar tyngdpunkten så länge vi pratar "normala" cyklar. Men det påverkar absolut cykelns uppförande i allra högsta grad, speciellt med packning.
Low-riders är för mig riktiga packväskor. Bara att de är monterade fram.
Större styrväska har jag ingen erfarenhet av. Det ser sjukt praktiskt ut men jag misstänker att den påverkar på samma sätt som en stor sadelväska då de hamnar på samma höjd? Men där påverkar gaffelns försprång/trail egenskaperna ordentligt vad jag har läst mig till.

Oavsett så anpassar jag mig som cyklist. Har jag tunga väskor hängandes på pakethållaren, eller en stor sadelväska som sätter tyngdpunkten högt, så sitter jag ner och cyklar mer istället för att bryta.

Bikepacking på racer.
saik13 sa:
PappaG sa:
saik13 sa:
PappaG sa:

Jag har aldrig kört med väska på sadelstolpen så jag kan inte rekommendera något. Om du inte har fäste vid brombryggan så finns ju:
417YR3SXgzL._SY355_.jpg

Fast då behöver du kanske en annan pakethållare med två pinnar :)

Senast ändrad:
Bikepacking på racer.
HåkanC sa:
desmo sa:

/Håkan
Jag hade en stål surly innan jag skaffade plastraket. Visst är det bättre, de cyklarna är ju gjorda för att cykla med packning. Min tanke är att kunna komma iväg på plastcykeln också, jag vill inte ha fyra cyklar att underhålla utan försöker minska antalet cyklar till två. Då måste någon av dem passa som touring. En plastracer och en FS mtb, då är det bättre att packa på racern.

Bikepacking på racer.
PappaG sa:
HåkanC sa:
desmo sa:

/Håkan
Jag hade en stål surly innan jag skaffade plastraket. Visst är det bättre, de cyklarna är ju gjorda för att cykla med packning. Min tanke är att kunna komma iväg på plastcykeln också, jag vill inte ha fyra cyklar att underhålla utan försöker minska antalet cyklar till två. Då måste någon av dem passa som touring. En plastracer och en FS mtb, då är det bättre att packa på racern.
Exakt min tanke. Har samma setup, två plasthojar, en Mtb, en racer. Tidigare en LHT. Surlyn kändes präktigt overkill för mina touringambitioner.
Vill ändå köra lite touring, men utan lowriders, vagn och backrollers. Lösningen är då låg vikt och bikepacking. Tänker köra med mina mavic equipe träningshjul, Conti gatorskins, spd, Brooks sadel och carbonram.
Ut på vägarna, mot friheten och äventyret.

Bikepacking på racer.
Så det är backpacking jag ägnat mig åt alla dessa år...

Kör en uppsättning med Carradice Carradry (9 l.) med snabbkoppling på styret - lastat med sovsäck/lättviktsmadrass.

carradryfrontbag-1.jpg

Och en CarraDura Maxi (6 l.) under sadeln - lite tyngre lastat med energi, föda och ombyte.

carraduramaxisaddlepack-6.jpg

Bikepacking på racer.
staine sa:
Och jag som trodde vi nått konsensus om Apidura, helt enkelt. För dom är så enkla. Men där ser man. Utvecklingen fortsätter.

Carradice har gjort cykelväskor sedan början av 1930-talet, http://www.carradice.co.uk/about . Apidura och andra tillverkare med många hyper, ultra och XYZ i sina produktnamn har en bit kvar dit.

Jag har en Carradice-väska som jag ska använda när jag ska cykla långt någon gång. Till vanliga kortrundor använder jag väskor från andra tillverkare.

Bikepacking på racer.
jonas-ni sa:
staine sa:
Och jag som trodde vi nått konsensus om Apidura, helt enkelt. För dom är så enkla. Men där ser man. Utvecklingen fortsätter.

Carradice har gjort cykelväskor sedan början av 1930-talet, http://www.carradice.co.uk/about . Apidura och andra tillverkare med många hyper, ultra och XYZ i sina produktnamn har en bit kvar dit.

Jag har en Carradice-väska som jag ska använda när jag ska cykla långt någon gång. Till vanliga kortrundor använder jag väskor från andra tillverkare.

Det var ju logiskt. Gammalt tillverkare: cykla långt. Inte fullt så gammal tillverkare: cykla inte fullt så långt.

Det är väl därför man ska ha Brooks-sadel på långcyklarcykeln. De har hållit på sen 1866.

Bikepacking på racer.
frause sa:
jonas-ni sa:
staine sa:

Det var ju logiskt. Gammalt tillverkare: cykla långt. Inte fullt så gammal tillverkare: cykla inte fullt så långt.

Det är väl därför man ska ha Brooks-sadel på långcyklarcykeln. De har hållit på sen 1866.

Några andra grundregler är att köpa det dyraste man har råd med och det man tycker är snyggast.

Bikepacking på racer.
Nu byter vi bikepacking ämne! Någon som kan tipsa om en fin helgrutt kring Göteborg eller i närområdet 10-15mil utanför med bil som skulle kunna passa för lite bikepacking ?

Jag har inga ramväskor än men det finns betydligt tyngre artilleri som kan sättas in så det är tält i skogen som gäller.

Det ryktas ju mycket om att den fina bilfria vägen som utgår från Ulricehamn skall vara bra. Hur är skogs?, eld- och fiske-möjligheterna därikring?

Kattegattleden har jag i princip cyklat två gånger och vandrat en så det står inte högst upp på listan men jag känner till.

Det behöver absolut inte vara bilfria vägar utan landsväg och små orter är det jag är ute efter, landsbygd helt enkelt!

Bikepacking på racer.
Intressant fråga ovan. Har familj i Gbg och har också cyklat Kattegattleden - mycket fin och skulle gärna göra det igen men fler tips är välkommet.

Ett plus är om det är lätt att hitta!

Snackar racer med "apidura-typ" - väskor för min del.

Längd 1-2 övernattningar och kanske 10-15 mil om dagen.

Bikepacking på racer.
Konkret sa:
Nu byter vi bikepacking ämne! Någon som kan tipsa om en fin helgrutt kring Göteborg eller i närområdet 10-15mil utanför med bil som skulle kunna passa för lite bikepacking?

Vill du bara ha rena vägturer elelr går det bra med stig och grusvägar också? Har ett gäng i så fall men inget som man inte behöver lite kraftigare däck och hjul för.

Bikepacking på racer.
edvin_m sa:
Konkret sa:
Nu byter vi bikepacking ämne! Någon som kan tipsa om en fin helgrutt kring Göteborg eller i närområdet 10-15mil utanför med bil som skulle kunna passa för lite bikepacking?

Vill du bara ha rena vägturer elelr går det bra med stig och grusvägar också? Har ett gäng i så fall men inget som man inte behöver lite kraftigare däck och hjul för.

Jag får nog in 40-50mm däck i ramen så bara det är fin stig är det inga problem.
Visa gärna bild på terrängen så jag får en uppfattning. Hur mycket är stig/grusväg och asfalt?

Jag är mycket intresserad!

Bikepacking på racer.
Grymt, då kommer ett helt gäng här:

Hökensås loop. Lite längre bort från Göteborg men man kan ta tåg till och från starten i Sandhem.

Disclaimer, jag har inte cyklat hela den här, fick lite cykelstrul och fick vända. Mycket sand och grus i marken här vilket gör det slätt och fint. Blandat grusväg och enkel stig, väldigt få om ens några passager där man inte kan ta sig fram med typ cx. Bara lite djup sand kanske på några ställen. Finns mycket olika vindskydd i hela reservatet och vandringslederna är riktigt fina. Bra chans att se älg, tjäder mm. Helt klart mitt favorit område för bikepacking mycket tack vare grymt natur och lättcyklad mark!

IMG_8797.JPG

IMG_8823.JPG

IMG_8786.JPG

Fler bilder på
https://www.bikemap.net/en/route/3800101-hokensas-loop/#/z10/58.0920334,13.901825/terrain

Göteborg-Fjärsås
Stora stigar, grusväg och lite asfalt längst söderut. Några av stigarna kräver lite fetare däck, skulle nog inte köra den här med cx. Körde den här i motsatt riktning mot vad kartan visar. Jag har tyvärr inte några bra bilder som visar stigarna här :(
Finns flera vindskydd längs med den västra delen av leden där den följer bohusleden och hallandsleden.
IMG_6251.JPG

IMG_6210.JPG

IMG_6285.JPG

https://www.bikemap.net/en/route/3493646-bikepacking-goteborg5/#/z12/57.4895382,12.1869278/terrain

Danmark :) Bara en färjetur bort
Bra alternativ till den svenska terrängen tack vara att det är väldigt lättcyklat. Vi försökte att länka ihop så många av de små skogsområdena som möjligt och lite cykling på stranden under den här turen men det blev en del asfalt emellan. Väl värd att göra ändå. Kolla http://udinaturen.dk/#{"x":671157,"y":6240022,"zoom":2} För vindskydd, vattenkranar mm.

IMG_5769.JPG

IMG_5775.JPG

IMG_5889.JPG

IMG_5937.JPG

IMG_5957.JPG

https://www.bikemap.net/en/route/3445812-bikepacking-denmark/

Korttur runt Göteborg
Inga bilder från den här turen heller men en fin tur på omväxlande stigar och lite grusvägar. Gårt att göra utan mtb även om det kanske blir lite väl mycket rötter på några ställen.
https://www.bikemap.net/en/route/3401317-bikepacking-goteborg-3/#/z12/57.7020377,12.1654433/terrain

Borås-Göteborg via Vildmarksleden.
Här krävs definitivt en mtb, men det är ändå rätt mycket lättcyklade stigar. Kartan visar en längre tur som går hela vägen från Laxå till Göteborg(som är riktigt fin!) men lite väl lång för en helg tur.
IMG_6124.JPG

IMG_6127.JPG

IMG_6162.JPG

IMG_6150.JPG

https://www.bikemap.net/en/route/3386929-laxa-goteborg/

Bikepacking på racer.
Btw. vill nån ha sällskap på nån tur runt gbg området hojta gärna till :) Jag brukar vara ute ganska mycket, både helgturer och lite längre men det blir mtb för min del.

Bikepacking på racer.
edvin_m sa:
Btw. vill nån ha sällskap på nån tur runt gbg området hojta gärna till :) Jag brukar vara ute ganska mycket, både helgturer och lite längre men det blir mtb för min del.

Detta skall jag forska i på fredag med en fin öl och lite glögg.
Sista bilden från vildmarksleden är ett ställe där jag ALLTID stannar och dricker några koppar vatten!

Tillbaka
Topp