Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
HaHa, lite själförtroende måste man ha. Jag har ganska många gånger bott i ett litet enkelt tält på campings i eur, omgiven av enbart jättelika husbilar i 2-miljonersklassen alldeles bredvid. Guess who had the best time ? Ta lite whiskey bara and have fun ! ? :cool:

Bikepacking
Om tältet enbart är för att sova kan ett alternativ vara hängmatta, har använt det en del senaste året och ganska trevligt. Funkar bra i regn också med ett lätt plastskynke typ målarskyddsplast över om en lina spänns över hängmattan, med myggnät har man redan linan.

Annars tycker jag att sova direkt på marken med bara en bit pressing under för att inte smutsa ned sovsäcken och ett vanligt liggunderlag om det är kyligt är det klart skönaste om inte insekter ställer till det. Så härligt att ha bar himmel över sig och känna lukten av jord och växter.

Bikepacking
HaHa, lite själförtroende måste man ha. Jag har ganska många gånger bott i ett litet enkelt tält på campings i eur, omgiven av enbart jättelika husbilar i 2-miljonersklassen alldeles bredvid. Guess who had the best time ? Ta lite whiskey bara and have fun ! ? :cool:
Haha, man känner sig lite som kung när man cyklat långt och möter andra vid en rast, sen får man höra av engelsmannen som kom att han tidigare cyklat från Alaska till Patagonien, nu var han på väg söderut för att korsa Afrika, då kommer man ned på jorden igen. Världens trevligaste och ödmjukaste person för övrigt och mycket roligt att få möta :)

Senast ändrad:
Bikepacking
Vi får inte glömma att i Sverige finns en hel del vindskydd med :) billigt och ingen produktutveckling på väldigt länge!
Du har inte hängt med i utvecklingen, vindskydden är numera arkitektritade och kan se ut som det nedan som uppfördes 2022 och finns nere vid Smygehuk

26082022-TSO-3930.jpg

Fast vissa av dem fungerar knappt att använda, samma som en del moderna arkitektritade hus tänker jag.

Bikepacking
Bikepacking
Lite mer info om de här nya sortens vindskydd. Projektet heter ARKNAT (ARKitektur NAtur) och går ut på att arkitekturstudenter i samarbete med länsstyrelserna varje år bygger ett par designade vindskydd på olika platser i landet, deras hemsida finns här www.arknat.com

Utformningen av vindskydden är fri och ganska udda. Det nedan som skall likna ett bokollon är placerat någon mil norr om Kristianstad såg jag på internet första gången för några år sedan och tyckte det var riktigt häftigt och lade in det på en tur. Har sedan dess övernattat i ungefär en handfull av ARKNAT:s vindskydd. Tyvärr måste jag säga, är de flesta mer eller mindre värdelösa, i flera finns inte bra plant utrymme att sova på, andra kan ha golv av spjälor som det drar rakt genom och allt man tappar trillar ned under golvet, några hade öppet i taket för att man skulle kunna se stjärnorna (perfekt vid regn- och ruskväder när vindskyddet behövs som bäst) osv..

Så de här vindskydden var en stor besvikelse, de gör sig på bilder på instagram men i verkligheten är de skräp. Synd, för de lär kosta en hel del, pengar som kunde använts till riktiga vindskydd istället.

20d7d644-8618-4b44-a0e1-856b0cdb2fc8.jpeg

53923402208_09b910c313_o_d.jpg

Bikepacking
Fortsätter lite till på spåret vindskydd.

Vanliga vindskydd som det @Bikzz visar ovan brukar vara riktigt trevliga att sova i, ligger ofta fint och ganska ofta finns dessutom färdig ved. Men sen finns det även riktiga stugor och andra byggnader som används som raststugor, kan vara flera hundra år gamla timmerhus, fiskebodar och kolarkojor. Eller som i ett fall en gammal jordkula från ofärdstider, kom dit sent en mörk kväll i riktigt ruskväder, stormen dånade i trädkronorna och det hela var så kusligt att jag inte vågade sova i den, som tur var fanns det ett nyare öppet vindskydd intill jag kunde ligga i.

En del finns inlagda i vindskyddsappar men de allra finaste jag hittat har klarat sig och de berättar inte heller jag om, de är för andra att själv finna :)

.

Bikepacking
Vi bikepackade tidigare i sommar till ett av ArkNat-skydden utanför Robertsfors. Hade plant golv, men entren kanske inte var direkt handikappanpassad.

Visa bilaga 719263Visa bilaga 719264
Lite trångt om plats också kanske om man är flera ...

Såg att budgeten för tre ARKNAT vindskydd var 700 000 kr och det var 2017 så lär vara betydligt högre nu.

Det skulle kunna byggas ganska många riktiga vindskydd för den summan, kanske låta elever från byggprogrammet bygga istället för arkitektstudenter? Eller dessa , skulle kunna bli riktigt fina vindskydd.

Senast ändrad:
Bikepacking
Bikepacking
Fortsätter lite till på spåret vindskydd.

Vanliga vindskydd som det @Bikzz visar ovan brukar vara riktigt trevliga att sova i, ligger ofta fint och ganska ofta finns dessutom färdig ved. Men sen finns det även riktiga stugor och andra byggnader som används som raststugor, kan vara flera hundra år gamla timmerhus, fiskebodar och kolarkojor. Eller som i ett fall en gammal jordkula från ofärdstider, kom dit sent en mörk kväll i riktigt ruskväder, stormen dånade i trädkronorna och det hela var så kusligt att jag inte vågade sova i den, som tur var fanns det ett nyare öppet vindskydd intill jag kunde ligga i.

En del finns inlagda i vindskyddsappar men de allra finaste jag hittat har klarat sig och de berättar inte heller jag om, de är för andra att själv finna :)

.
Yes, kolla in boken Stuglandet tex: https://www.adlibris.com/se/bok/stuglandet-en-guide-till-fria-overnattningar-9789189021396

Bikepacking
Kvällens lägerplats.

Frågan har säkerligen varit uppe tidigare så det är ok att slå mig på fingrarna. Men vattentäta påsar (dry bags), vad bör jag välja? Jag är främst ute efter ett par till hållarna jag har på sidorna av gaffeln.

Bilagor

• PXL_20240815_144306426.jpg
    PXL_20240815_144306426.jpg
    968.9 KB · Besök: 91
  • PXL_20240815_174251001.jpg
    PXL_20240815_174251001.jpg
    1.3 MB · Besök: 100
Bikepacking
Bikepacking
Rekommenderar också S2S BR. Har två femmor på gaffeln som spänns i Topeaks hållare. Perfekt storlek för sovsäck och liggunderlag (varsin bag).

Lite dålig bild men men…

5FB25C79-531B-4874-8540-E5B8DC8C769C.jpeg

Bikepacking
Någon som vet vad vägfärjorna kostar i Norge för cyklister? Några vet jag är avgiftsfria men har inte hittat om det gäller allmänt.
Jag kan bara svara för Nordnorge, men alla färjor från Lofoten och uppåt är kostnadsfria för cyklister, och jag skulle tro de flesta söderöver också. Även färjan från Bodö till Moskenes är gratis. Däremot kostar Hurtigruten-båtarna, ordentligt dessutom.

Bikepacking
1: vill slå ett slag för Gotland nu så här ”off season” (japp många caféer och liknande utanför Visby har stängt redan).
2: hur gör ni som cyklar många dagar i rad med cykelkläderna? Har ni med en ny uppsättning varje dag eller lyckas ni torka byxorna? Hur i så fall? Att dra på sig gårdagens fortfarande blöta bibs är som att be om skav och hudirritation. Jag var tvungen att göra så idag eftersom jag helt enkelt glömde ett par brallor till.
3: Finns det ”cykelkalsonger” av hyfsad kvalitet som någon kan rekommendera? Jag har några olika par som är rätt kassa, men idéen med korta kalsonger med lite stoppning och ha flera olika med sig och sen ett par tights över som man inte behöver byta är rätt smart tycker jag.

Bilagor

• IMG_4771.jpeg
    IMG_4771.jpeg
    537.8 KB · Besök: 51
Bikepacking
1: vill slå ett slag för Gotland nu så här ”off season” (japp många caféer och liknande utanför Visby har stängt redan).
2: hur gör ni som cyklar många dagar i rad med cykelkläderna? Har ni med en ny uppsättning varje dag eller lyckas ni torka byxorna? Hur i så fall? Att dra på sig gårdagens fortfarande blöta bibs är som att be om skav och hudirritation. Jag var tvungen att göra så idag eftersom jag helt enkelt glömde ett par brallor till.
3: Finns det ”cykelkalsonger” av hyfsad kvalitet som någon kan rekommendera? Jag har några olika par som är rätt kassa, men idéen med korta kalsonger med lite stoppning och ha flera olika med sig och sen ett par tights över som man inte behöver byta är rätt smart tycker jag.
1. Gotland är aldrig fel.
2. Cyklar nästan bara i sol (och håller mig rätt torr), men emellanåt tar jag in på hotell/camping och försöker då göra enkel tvätt. Två par är dock nåt jag tänker mig på nästa längre tur.
3. ...

Tillbaka
Topp