Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Håller på att planera lite bikepacking i Bohuslän i slutet av juni. Vi säkra på vägen upp till Strömstad men väg ner har vi ingen erfarenhet av. Någon som sitter inne på en go rutt från Strömstad till Kungälv? Gärna en sträckning lite mer "in i landet". Den på bilden har jag mer eller mindre bara slängt ihop
Oj, det var en ordentlig tur, kul! Kanske förbi Bullarebygden där ovanför Dingle. Man kan också passa på att spana in Tanum och hällristningarna, fina vägar där

Bikepacking
Till er i Göteborgsområdet 👋

Några tips på bra och fina tältplatser däromkring som inte är lika med vindskydd? Min upplevelse är att det är antingen campingar eller vindskydd som gäller, och att naturen i mångt och mycket är lika med tältförbud pga allt är naturreservat.

Bikepacking
Till er i Göteborgsområdet 👋

Några tips på bra och fina tältplatser däromkring som inte är lika med vindskydd? Min upplevelse är att det är antingen campingar eller vindskydd som gäller, och att naturen i mångt och mycket är lika med tältförbud pga allt är naturreservat.
Jag har tältat runtomkring både Norra Långevattnet och Stora Hassungaredssjön. Båda ligger längs med Bohusleden.

Bikepacking
Fortsätter med kortare turer på hemmaplan - bättre än inget! Att dra iväg kl 18, cykla ca 2 h, slå upp tältet, koka en polsk hönssoppa, sova (=”sova” pga alla vårfåglar) och sen vara hemma nästa dag kl 8.00 är otroligt mycket bättre än ingen tur alls! Tar rätt måttligt med tid från familjetid och annat vitalt. Halvdan sömn men ändå påfylld med energi!

Bilagor

• IMG_6021.webp
    IMG_6021.webp
    1,010.7 KB · Besök: 113
  • IMG_6017.webp
    IMG_6017.webp
    569.6 KB · Besök: 112
Bikepacking
Någon här som VET om ett Surly 8-Pack Rack v2.0 funkar på en Karate Monkey från -21 trots vad som står på den här sidan?

Samt om de går att hitta billigare någon annanstans inom EU?

(jag tycker väl att min gaffel är lika som de nya som säljs?)

IMG_3307.webp

Bikepacking
Någon här som VET om ett Surly 8-Pack Rack v2.0 funkar på en Karate Monkey från -21 trots vad som står på den här sidan?

Visa bilaga 774063
Maila justpedal och fråga.
Skickar du mailet nu har du ett säkert svar innan lunch imorgon. Garanterat

Edit: https://surlybikes.com/cdn/shop/files/3031847_SUR_Rack_Fit_Update_3-24_vF.pdf?v=1260042025584967189

Inte ”normal” kompabilitet enligt surly iaf

Senast ändrad:
Bikepacking

Visa bilaga 774063

Dock osäker på om de skickar utanför Finland.

Kan även vara värt att kolla med Veloform, och se om de har dem hemma.

Bikepacking
JustPedal skickade ett datablad, det verkar passa.
Men nu så här en timme efter beställningen är lagd så börjar jag tveka, borde jag beställt något för bak istället?
Planen är att ha bara ett rack för nån lätt pryl, typ sovsäck och liggunderlag och då tänkte jag att man vill ha det fram så man kan hålla koll på det, men det kanske var fel?

IMG_4739.webp

Bikepacking
JustPedal skickade ett datablad, det verkar passa.
Men nu så här en timme efter beställningen är lagd så börjar jag tveka, borde jag beställt något för bak istället?
Planen är att ha bara ett rack för nån lätt pryl, typ sovsäck och liggunderlag och då tänkte jag att man vill ha det fram så man kan hålla koll på det, men det kanske var fel?

Visa bilaga 774152
Utan att veta, men borde det inte gå att montera det bak med lite kreativitet?
Annars har jag kört det fram på min och är nöjd med det för saker som inte är så tunga, typ sovsäck, just för att man har koll på det som du säger.

Bikepacking
Krille Flygarhelgen var vi ute på en liten tripp från Uppsala till Örebro. Totalt 29 mil. Minimalt med asfalt, och en hel del grus, sprängsten och trixiga stigar. Torsdagen klarade vi av utan ett enda samhälle, och tältade på ett kalhygge utanför Sala. Landade på 8 mil. Frukost tog vi inne i Sala och passade på att bunkra på Systemet. Efter det följde ytterligare 8 mil, med en liten avstickare för en pizzalunch i Västerfärnebo. Nattens tältplats blev ett hygge utanför Norberg. Efter frukost i Norberg och bunkring på System och Ica tog vi oss iväg. Inledde dagen med rätt så mycket tuff stig, och när vi stannade för lunch vid 15 hade vi bara hunnit med 2,5 mil. Men tack vare fina grusvägar och bra rull lyckades vi även dag 3 få till 8 mil och bodde på ett fint kalhygge nära absolut ingen bosättning. Sista dagen landade vi på ca 5 mil på turen in till Örebro. Passade på att fika på ett litet fik i Sveriges minsta stad, Järle. Gudomliga mackor!
1749809782032.webp

1749809291855.webp

1749809308898.webp

1749809338673.webp

1749809418294.webp

1749809461148.webp

1749809475503.webp

1749809491702.webp

1749809515019.webp

1749809530985.webp

1749809547649.webp

1749809561243.webp

1749809578939.webp

1749809593119.webp

1749809608848.webp

1749809627217.webp

1749809642211.webp

1749809666177.webp

1749809712773.webp

1749809730514.webp

1749809741567.webp

1749809752268.webp

Bikepacking
Bikepacking
[…] Torsdagen klarade vi av utan ett enda samhälle, och tältade på ett kalhygge utanför Sala. […] Nattens tältplats blev ett hygge utanför Norberg. […] Men tack vare fina grusvägar och bra rull lyckades vi även dag 3 få till 8 mil och bodde på ett fint kalhygge nära absolut ingen bosättning. […]

Kul med uteaktivitet! Nu blir min nyfikenhet för stor för att inte fråga: Varför denna förkärlek för hyggestältning? Missar jag något fabulöst med detta? En aning färre flygfän kanske, men ödelagd före detta skog och maskinuppriven mark är ju inte helt … avkopplande?

Bikepacking
Kul med uteaktivitet! Nu blir min nyfikenhet för stor för att inte fråga: Varför denna förkärlek för hyggestältning? Missar jag något fabulöst med detta? En aning färre flygfän kanske, men ödelagd före detta skog och maskinuppriven mark är ju inte helt … avkopplande?
Det är mest av praktiska skäl. I änden av varje hygge finns en vändplan för skogsmaskiner som ligger i kanten av skogen och har en plätt där man får plats med fem tält utan problem. Annars kan det vara knepigt att hitta plats för alla.

Bikepacking
Om det inte är värmebölja så är hammock bylsigt på cykel. Dels är det inte superkompakt med hammock från början, men med två täcken och en pressenning så blir det både tugnt och stort helt plötsligt.

Bikepacking
Om jag kollar på deras ultralight så är ju det 2.5kg för 5800kr. Min tarp och bivvy med liggunderlag väger in på under kilot och kostade nog under 2500kr.

Bikepacking
Maila justpedal och fråga.
Skickar du mailet nu har du ett säkert svar innan lunch imorgon. Garanterat

Edit: https://surlybikes.com/cdn/shop/files/3031847_SUR_Rack_Fit_Update_3-24_vF.pdf?v=1260042025584967189

Inte ”normal” kompabilitet enligt surly iaf
Passar fint ock sitter som en smäck, övre armarna kan sättas på olika sätt beroende på hur brett man har mellan fästpunkterna.
Så nu är det slut på ursäkter och bara att ge sig ut i busken på en långdagstur då (utan övernattning)?

IMG_4765.webp

Bikepacking
Är ute på tur med kompis. Har cyklat Karlstad - Oslo - Larvik och sedan färja till Hirtshals och idag cykling i Danmark söderut. Var trist cykling genom Värmland mot gränsen, mycket på E18 men in mot och efter Oslo blev det fint, slitigt dock i en del backar. Idag kom äntligen medvinden genom norra Danmark, härligt!

Vi har bland annat hunnit sova i ett vindskydd vid en fjord, cyklat upp på taket på Oslos operahus och sett en sjuhelvetes lång strand. Nu rullar vi mot Köpenhamn och sedan Skåne.

Inte fotat så mycket men slänger in lite bilder iaf.
1000018716.webp
1000018753.webp
1000018800.webp
1000018828.webp

Bikepacking
Eller inte? 😁
Hemma i Göteborg igen. 217 km på nästan exakt 12 timmar i sadeln (13h50m totalt). 🫠
(Inte så snabbt, men jag brukar inte cykla så här långt.)
Till en annan gång:
  • skaffa bibs
  • glöm inte solkräm på benen
  • justera in tempopinnar och sadel innan (stannade säkert ett dussing gånger för att fippla med pinnarna, fortfarande inte helt nöjd)
  • kom iväg tidigare 😅

Bikepacking
Göteborg – Strömstad (2 dagar)

Semestertider! Letar efter någon eller några som kanske också ska ut på tur. Jag ska till Oslo men tar en omväg via Sandefjord, därav Strömstad som sista svenska stopp.

Första tramptaget går den 2 Juli från Göteborg!

Bikepacking
Sthlm - nordkap - narvik - kiruna - gbg - smygehuk - sthlm.

Sabbade knät första dagen genom packningen. Rörde toptubeväskan med vänster ben och vred undermedvetet ut knät. Krigat mig igenom 3 dagar smärta, har bara täckt halva distansen jag hade tänkt.

Men det kändes bättre efter att jag stuvat om, så det kan nog läka trots milen. Benen känns fräscha i övrigt.

Passerar hudiksvall idag
IMG_20250623_095402.webp

Bikepacking
Det här med liggunderlag? På jakt efter ett, wide och antagligen också long. Kollat på:
-Nemo Tensor all season LW (som verkar vara svår att få tag på).
-Exped Ultra 3R LW
-Amok Fjöl ultralight
Vad kör ni med och är ni nöjda?

Bikepacking
Det här med liggunderlag? På jakt efter ett, wide och antagligen också long. Kollat på:
-Nemo Tensor all season LW (som verkar vara svår att få tag på).
-Exped Ultra 3R LW
-Amok Fjöl ultralight
Vad kör ni med och är ni nöjda?
Jag hade ett Exped Ultra 3R LW innan och nu ett Nemo Tensor 3 season. Båda är/var väldigt sköna men Nemo prasslar lite mindre och känns lite mer premium, tror även det är lite lättare!
Jag var nöjd med båda, men när jag tappade bort mitt Exped kändes det som jag uppgraderade till Nemo!

Kolla fjällsport i Gbg, där köpte jag mina!

Bikepacking
Sthlm - nordkap - narvik - kiruna - gbg - smygehuk - sthlm.

Sabbade knät första dagen genom packningen. Rörde toptubeväskan med vänster ben och vred undermedvetet ut knät. Krigat mig igenom 3 dagar smärta, har bara täckt halva distansen jag hade tänkt.

Men det kändes bättre efter att jag stuvat om, så det kan nog läka trots milen. Benen känns fräscha i övrigt.

Passerar hudiksvall idag
Visa bilaga 776113
Köpte en toptubeväska som nuddar insida knä lite lite, särskilt när jag står och trampar. Blev galen av den. Har gett bort den...

Tillbaka
Topp