Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Edit:
Får kanske till slut ta tag i mitt liv och åka till en butik jag drömt om länge.
Kaffestopp ingår.

Bikepacking
Den har funnits med väldigt länge, en del som står i den är vettigt och bra annat är lite mera tveksamt eller underligt
Det kan jag tänka mig. Har inte läst i detalj men ser ändå att det verkar vara ett dokument som uppdaterats relativt nyligen. Att resa på cykel är väldigt individuellt, det någon tycker verkar underligt kanske är helt naturligt för en annan.

Bikepacking
Det kan jag tänka mig. Har inte läst i detalj men ser ändå att det verkar vara ett dokument som uppdaterats relativt nyligen. Att resa på cykel är väldigt individuellt, det någon tycker verkar underligt kanske är helt naturligt för en annan.
En sak de driver är att stålkvaliteten på sadel- och kedjestag är avgörande för komforten för de är bakändans fjädring. Jag har svårt att tro det för sadelstagen är konstruerade för att främst ta upp en trycklast och töjningen i den ledden blir väldigt liten. S-formade sadelstag påstås fjädra mera och det stämmer rent hållfasthetsmässigt men jag är skeptisk till att det har betydelse i praktiken.

Samtidigt har de ju enormt mycket större praktisk erfarenhet än mig så jag säger bara att det är tveksamt, skulle vara intressant med en direkt mätning.

Som ett exempel bara, mycket annat är mera rimligt så jag dissar inte deras skrift.

Bikepacking
En sak de driver är att stålkvaliteten på sadel- och kedjestag är avgörande för komforten för de är bakändans fjädring. Jag har svårt att tro det för sadelstagen är konstruerade för att främst ta upp en trycklast och töjningen i den ledden blir väldigt liten.
Baktriangeln med ett monterat (bak-)hjul är ju ett fyrasidigt rymdfackverk, en tetraeder (tror jag det kallas). Ett rymdfackverk är ju en riktigt styv konstruktion.
Att stålkvalitén skulle ha betydelse för upplevd komfort låter helt otroligt. Däremot är den, som alltid, förstår viktig för styrka, hållbarhet och livslängd.

S-formade sadelstag påstås fjädra mera och det stämmer rent hållfasthetsmässigt men jag är skeptisk till att det har betydelse i praktiken.
Sadelstolpen och ffa dess längd och konstruktion är viktiga för den upplevda komforten (mer så än materialet).
Detta har både mätningar och "blinda" (anonymiserade) tester visat.

Senast ändrad:
Bikepacking
En sak de driver är att stålkvaliteten på sadel- och kedjestag är avgörande för komforten för de är bakändans fjädring. Jag har svårt att tro det för sadelstagen är konstruerade för att främst ta upp en trycklast och töjningen i den ledden blir väldigt liten. S-formade sadelstag påstås fjädra mera och det stämmer rent hållfasthetsmässigt men jag är skeptisk till att det har betydelse i praktiken.

Samtidigt har de ju enormt mycket större praktisk erfarenhet än mig så jag säger bara att det är tveksamt, skulle vara intressant med en direkt mätning.

Som ett exempel bara, mycket annat är mera rimligt så jag dissar inte deras skrift.
Ja det tror jag också är bogus. Lite flex i BB + sadelstolpe som Håkan säger gör nog mer för komforten. Men framförallt i däcken. Och så lite i sadeln också.

Bikepacking
Newboler tailfin clone.webp

Verkar som att Newboler har släppt en klon på Tailfins Speed och Aeropack system

Har ingen ide om vikt och hållfasthet, bara att det är nästan halva priset jämfört med tailfin samt att väskan skall klara 20l

Bikepacking
Visa bilaga 807702

Verkar som att Newboler har släppt en klon på Tailfins Speed och Aeropack system

Har ingen ide om vikt och hållfasthet, bara att det är nästan halva priset jämfört med tailfin samt att väskan skall klara 20l
Kollade lite närmare på den, ser rätt smäckigt ut.
Gissar att infästningen mot väskdelen ger sig vid cykling i bröt.
Inget fan av att fästa i kedjestagen heller om man kan undvika det.

Bikepacking
Kollade lite närmare på den, ser rätt smäckigt ut.
Gissar att infästningen mot väskdelen ger sig vid cykling i bröt.
Inget fan av att fästa i kedjestagen heller om man kan undvika det.

Är smått skeptisk till hur man spänner fast den.
Aeroe har liknande för sitt spider rack, och jag vet att en del av deras har gått sönder just där. (men det kanske tillhör den där lilla felprocenten)
Bonusen jämfört med tailfin är väl den större väskan.

Ideen som sådan är inte dum, oavsett om det är tailfin eller Newboler, jag hade dock föredragit att låsa fast den i axeln, precis som OMM gör med sina rack.

Bikepacking
Visa bilaga 807702

Gillar idén, men känns det inte som ganska dumt att ha fästena mitt på kedjestagen? På axeln, eller iaf nära axeln borde vara stabilare och ge mindre dålig belastning på kedjestagen.

Bikepacking
Hello allesammans.
Året har kommit där jag ska försöka göra det jag pratat om i över tio år. Att cykla utanför Sveriges gränser och ner i Europa.

Jag har pratat om det men samtidigt aldrig haft ett superintresse av det heller. Jag har trivts mycket bra med att cykla här i Sverige.

Dalarna, Dalsland, Värmland, ner till Helsingborg osv.

Klipp till att jag solskenscyklade på gran Canaria härom veckan och tyckte det ändå var lite pirrigt.

Det stora problemet är att jag inte riktigt vet vart jag vill men att det jag vill vara 2 veckor på vägarna. Vad för tips har ni?
Jag har fått böcker o tidningar i tid och otid om platser och annat som enligt dem är fantastiska att cykla till.

Innan en knäskada var jag van att cykla med packning 10+ mil per dag när jag vart ute. Och började förra året efter 2 år av typ ingen cykel börja nosa på cyklingen igen.

Så långa dagar i sadeln är något jag behöver vara försiktig med. Nu har jag ju klarat 10 mil, men då utan packning och kan ibland få tillbaka smärtan i knäet.

Har en dröm och en rutt om att cykla i Finland (mitt favorit land), men det är planerat och ritat med en vän som är borta och seglar resten av det här året så det väntar mig till någon senare gång i livet.

Men vad säger ni the people of the happy forumet?

Bikepacking
I Europa finns ett helt gäng med Radwegs längs floder, som är riktigt nice att följa. Ofta utan trafik, och med en massa häftiga småstäder att besöka. Googla lite. Donau radweg, Rhein, Mosel, Main, Weser, Fulda, Elbe .. Har själv cyklat många av dessa, helt suveränt.

Bikepacking
Året har kommit där jag ska försöka göra det jag pratat om i över tio år. Att cykla utanför Sveriges gränser och ner i Europa.
Det stora problemet är att jag inte riktigt vet vart jag vill men att det jag vill vara 2 veckor på vägarna.
Så långa dagar i sadeln är något jag behöver vara försiktig med. Nu har jag ju klarat 10 mil, men då utan packning och kan ibland få tillbaka smärtan i knäet.
Varifrån i Sverige planerar du att utgå från?
För på två veckor varav 1-2 vilodagar/vecka och <10mil/cykeldag kommer du inte särskilt långt ner i Europa innan det blir dags att vända hemåt.

Vill du maximera utlandscyklingen tycker jag att du därför bör planera in en resa för dig och cykeln till ngn startplats nere i Europa.

Bikepacking
Hello allesammans.

Jag har pratat om det men samtidigt aldrig haft ett superintresse av det heller. Jag har trivts mycket bra med att cykla här i Sverige.

Dalarna, Dalsland, Värmland, ner till Helsingborg osv.

Klipp till att jag solskenscyklade på gran Canaria härom veckan och tyckte det ändå var lite pirrigt.

Det stora problemet är att jag inte riktigt vet vart jag vill men att det jag vill vara 2 veckor på vägarna. Vad för tips har ni?
Jag har fått böcker o tidningar i tid och otid om platser och annat som enligt dem är fantastiska att cykla till.

Innan en knäskada var jag van att cykla med packning 10+ mil per dag när jag vart ute. Och började förra året efter 2 år av typ ingen cykel börja nosa på cyklingen igen.

Har en dröm och en rutt om att cykla i Finland (mitt favorit land), men det är planerat och ritat med en vän som är borta och seglar resten av det här året så det väntar mig till någon senare gång i livet.

Men vad säger ni the people of the happy forumet?
Har cyklat i Finland längs östersjö-kusten. Det var ganska enformigt. Skog.

Annars är frågan vad du söker. Vildmark och äventyr? Eller go öl och fina vägar? Om det senare så hade jag tipsat om Tjeckien (finns en euro-velo-rutt förbi Prag och ner längs floden som verkar grym av det jag cyklat den. Frankrike ska också vara grymt och där kan man ju både köra vildmark eller vin-cykling mellan byar.

Mitt tips är lätt cykel och tandborste och bo på vandrarhem. Behöver inte bli överdrivet dyrt om du cyklar i rätt land och kan chansa på enkla boenden. Tex lär Albanien vara ballt om man kör grusvägar och sannolikt billiga boenden. Funkar fint även i Baltikum och Tjeckien och Balkan.

Annars är Tyskland en enkel introduktion. Bara ta tåg+färja beroende på var i landet du bor. Sedan cykla runt på fina vägar och bo på bekväma campingar.

Skulle tipsa om att ta bilen ner om det passar eller tåg. Har dåliga erfarenheter av att flyga med cykel. Cykel-semestern blir liksom inte riktigt samma sak om cykeln är kvar på flygplat I Sverige pga ”viktfördelningsorsaker”.

Bikepacking
Funderar också på det där med att bila neråt, men vad är lämpliga platser att lämna bilen nån vecka? Kan man stå på tex en matvaruparkering eller får man böter efter ett dygn?

Bikepacking
Funderar också på det där med att bila neråt, men vad är lämpliga platser att lämna bilen nån vecka? Kan man stå på tex en matvaruparkering eller får man böter efter ett dygn?
Jag skulle försöka med någon camping. Där finns ju gott om plats. Men har inte prövat själv. Borde gå att få lämna bilen där ett tag mot liten avgift.

Senast ändrad:
Bikepacking
Om man tänker sig att du har en natt på startplatsen innan du ger dig iväg och en natt där efter avslutad tur kan man ju tänka sig att boendet kanske kan erbjuda dig plats om de har parkering och det inte är högsäsong. Kanske mot en mindre ersättning. Kostar i alla fall inget att skicka en fråga till boenden du överväger.

Bikepacking
Om man tänker sig att du har en natt på startplatsen innan du ger dig iväg och en natt där efter avslutad tur kan man ju tänka sig att boendet kanske kan erbjuda dig plats om de har parkering och det inte är högsäsong. Kanske mot en mindre ersättning. Kostar i alla fall inget att skicka en fråga till boenden du överväger.
Så har jag gjort med cykelkartonger iaf.

Bikepacking
Då var bikepackingpremiären avklarad för i år. Det blev 61km till ett vindskydd igår och sen 67km hem idag. Totalt 128km och av dessa var 88km grusväg.
C09ADDDD-A69D-4248-9537-D66903D27FBA.webp
08C43312-96DF-45DC-99C3-92FC876900C9.webp
6E77822F-A6AD-4559-A500-CFB8805FBFFB.webp
8EFB3313-68D0-4DEA-92D7-598122209A53.webp
6165EC3C-C5A6-4240-AC85-507361DD44B0.webp

FF1110D0-CA88-4DDD-B76C-7FC158C30AA7.webp
CC87B266-EDDB-4A8B-8E00-070327CAD9D0.webp
B9866514-BB6B-47B7-A174-14AEBEE91E3B.webp

0697B441-0A80-41ED-B960-C9AD1005F5D0.webp

199CCBED-CC02-4221-BE7F-D56A38C0CE30.webp
84CC5C4B-1E0D-4958-ADD7-FB530C862196.webp
161418F0-011D-47C4-A28B-EF142147899C.webp
5A20616C-12D5-4EB5-B76C-B87605480D31.webp

Upplevelsen blev mer misär än nödvändigt på grund av sömnbrist redan innan turen, oexisterande planering och fel utrustning för omständigheterna. Men jag tog mig igenom och cyklingen var åtminstone riktigt fin.

Bikepacking
Haha grymt! Precis nåt sånt där är jag sugen på och skulle vilja göra med sonen.
Saknar tyvärr helt lämpliga sovgrejer och mattillsgningsgrejer även om man kan lösa det sista rätt lätt då det ju brukar finnas eldplats vid vindskydden.
Sen behövs lite högre temperaturer:)

Men blir ju rätt mycket kostnader om man ska köpa liggunderlag plus sovsäck för två. Finns det friluftsbutiker som hyr ut sånt??

Bikepacking
Jag cyklade där i krokarna i höstas. Otroligt fint! För en Stockholmsbo är det fantastiskt förspänt med tågförbindelse. Mälartåg till Norrköping och sen Östgötapendeln till Tranås. Cykla två fina dagar och sen tåget hem från Norrköping. Vindskydd finns det gott om. Det vid Hästgöl var trevligt men man får ro!

IMG_2446.webp

IMG_2404.webp

IMG_2383.webp

Bikepacking
Haha grymt! Precis nåt sånt där är jag sugen på och skulle vilja göra med sonen.
Saknar tyvärr helt lämpliga sovgrejer och mattillsgningsgrejer även om man kan lösa det sista rätt lätt då det ju brukar finnas eldplats vid vindskydden.

Men blir ju rätt mycket kostnader om man ska köpa liggunderlag plus sovsäck för två. Finns det friluftsbutiker som hyr ut sånt??
Kör på bara! Jag har två söner och vi har varit ute på förhållandevis mycket äventyr (även vintertid), och har stora planer för framtiden. Om man låter bli att köpa ny-ny cykel (alltså sådan man betalar en förmögenhet för men får exakt samma sak som en tio år gammal cykel som man fixar till lite men som kostar 30k mindre) så räcker pengarna hur långt som helst för att köpa begagnade friluftsgrejer på Blocket imho. Syntetsovsäck fungerar ypperligt, plus att barn är stenhårda små varelser som överlever helt utan bekymmer på cellplastliggunderlag.

Vindskydd är den i särklass smidigaste lösningen för att slippa tält, för där börjar det springa iväg rejält i pengar.. Övriga tips när det gäller att indoktrinera barn är att börja i tid innan de förstår att det är jobbigt att springa ut i skogen och sova i kyla och regn. Friluftsliv, fysisk aktivitet och att skapa saker med sina händer är mitt arv till mina egna barn (för pengar lär det inte finnas mycket kvar efter alla sovsäckar man måste köpa..) :D

Bikepacking

Närmaste myrorna/stadmissonen eller liknande har sovsäckar. Ibland kan man tom springa på en fin dunsäck. Stadium outlets vikbara Trekmates liggunderlag är bra, komplettera med ett billigt uppblåsbart till dig. Köp en billig gasolbrännare typ Brs3000 på Aliexpress/amazon eller plocka upp en Fire-maple-brännare på XXL. Komplettera med ett kokkärl från Jula/biltema/loppis. Går ju att komma ut för några hundralappar och sen kan du komplettera allt eftersom.
Fritidsbanken finns ju som lånar ut saker. https://www.fritidsbanken.se/?gad_s...auTyu8UknyJJt7-O4YNVDPipcH46ZChBoCXwgQAvD_BwE

Bikepacking

XXL säljer Sts ultralight Insulated uppblåsbart liggunderlag för 700kr nu. Jag har ett sånt och det har hållit över 50 nätter hittills, så kvaliteten verkar skaplig. Dessutom ganska lätt på 480g.

Behöver man tält så är nog dom flesta kinatält okej. Mitt Naturehike Cloud Up 2 har säkerligen överlevt över 100 nätter och det tältet har jag inte varit snäll mot. Att få plats med 2 fullvuxna personer i det lär vara svårt dock. Men det finns ju andra tillverkare och modeller som kanske är rymligare. Antar att dom flesta kinatält i 20d Silnylon håller ungefär likvärdig kvalitet.

Som Salle skrev är brs 3000 en väl beprövad gasbrännare och det är typ den lättaste brännaren man kan köpa. När det kommer till kastrull är Toaks ett bra alternativ. Gjorda i titan så dom är lätta och mer eller mindre oförstörbara. Vill man komma undan ännu billigare finns det Lixada som är en kinakopia på Toaks. Det går att hitta stora sådana kastruller på ca 900-1600ml.

Sovsäck är ju det som är dyrt på riktigt om man ska ha en fin dunsäck med fillpower på över 650. Där är det begagnat som gäller isåfall från dom vanliga sidorna. Kan även rekommendera facebookgruppen Ultralätt utrustning köp och sälj. Men ska man bara ut över en natt på sommaren är fin dunsäck överkurs och valfri billig begagnad syntetsäck lär funka lika bra.

Bikepacking
Jag cyklade där i krokarna i höstas. Otroligt fint! För en Stockholmsbo är det fantastiskt förspänt med tågförbindelse. Mälartåg till Norrköping och sen Östgötapendeln till Tranås. Cykla två fina dagar och sen tåget hem från Norrköping. Vindskydd finns det gott om. Det vid Hästgöl var trevligt men man får ro!

Visa bilaga 819160
Visa bilaga 819161
Visa bilaga 819162
Färjeläget i Torpa hade glass på lösvikt förut. Vet inte hur många sorter som fanns, sedan plockade man en massa sorter i en stor bytta och ställde på vågen. Serpentinerna på väg mot Ramfall känns tyngre när man cyklar från färjeläget!

Bikepacking
XXL säljer Sts ultralight Insulated uppblåsbart liggunderlag för 700kr nu. Jag har ett sånt och det har hållit över 50 nätter hittills, så kvaliteten verkar skaplig. Dessutom ganska lätt på 480g.

Behöver man tält så är nog dom flesta kinatält okej. Mitt Naturehike Cloud Up 2 har säkerligen överlevt över 100 nätter och det tältet har jag inte varit snäll mot. Att få plats med 2 fullvuxna personer i det lär vara svårt dock. Men det finns ju andra tillverkare och modeller som kanske är rymligare. Antar att dom flesta kinatält i 20d Silnylon håller ungefär likvärdig kvalitet.

Som Salle skrev är brs 3000 en väl beprövad gasbrännare och det är typ den lättaste brännaren man kan köpa. När det kommer till kastrull är Toaks ett bra alternativ. Gjorda i titan så dom är lätta och mer eller mindre oförstörbara. Vill man komma undan ännu billigare finns det Lixada som är en kinakopia på Toaks. Det går att hitta stora sådana kastruller på ca 900-1600ml.

Sovsäck är ju det som är dyrt på riktigt om man ska ha en fin dunsäck med fillpower på över 650. Där är det begagnat som gäller isåfall från dom vanliga sidorna. Kan även rekommendera facebookgruppen Ultralätt utrustning köp och sälj. Men ska man bara ut över en natt på sommaren är fin dunsäck överkurs och valfri billig begagnad syntetsäck lär funka lika bra.
Två fullvuxna män är inga problem - har testat en vecka. Bara liggunderlagen ryms.

Bikepacking
Imponerande! Det måste ha varit intimt och mysigt:)
vi är ju nära vänner men inte intima direkt. :) Har bott i ett vaude 1.5 innan så är kanske van. Tycker det funkar bra med cellplastunderlag. Man komme ju längre ner så man får lite mer plats kanske. Men ingen ofrivillig sked. Man kunde ligga som man ville utan att kramas :)

Bikepacking

Kika på Hygglo. I storstaden finns garanterat folk som hyr ut hela kit till en rimlig peng. Klokt att hyra och testa om sonen gillar det innan du köper prylar för X tusen.

Bikepacking
vi är ju nära vänner men inte intima direkt. :) Har bott i ett vaude 1.5 innan så är kanske van. Tycker det funkar bra med cellplastunderlag. Man komme ju längre ner så man får lite mer plats kanske. Men ingen ofrivillig sked. Man kunde ligga som man ville utan att kramas :)
Aha! Ja cellplastliggunderlag underlättar nog en hel del. 2 uppblåsbara liggunderlag lär ta upp all tillgänglig golvyta och tältet smalnar av mycket på höjden, så med 2 tjocka uppblåsbara liggunderlag lär man få sova i tältduken. Kan även tycka att det är lite osmidigt att öppningen är på kortsidan och att absiden är så liten. Många riktiga 2 pers tält har ju öppningar på båda långsidor och 2 absider. Annars tycker jag det är schysst tält för pengarna och kul att höra att det visst går att sova 2 i det:)

Bikepacking
Färjeläget i Torpa hade glass på lösvikt förut. Vet inte hur många sorter som fanns, sedan plockade man en massa sorter i en stor bytta och ställde på vågen. Serpentinerna på väg mot Ramfall känns tyngre när man cyklar från färjeläget!

Serpentiner och glass i lösvikt??? vad är det för himmelrike ni pratar om 😁

Bikepacking
Serpentiner och glass i lösvikt??? vad är det för himmelrike ni pratar om 😁
Skrev Torpa förut men menar förstås Torpön. Torpa ligger på fastlandet.
Tror inte att de hade lösviktsglassen så jättelänge faktiskt, nu är det ett mer normalt glasställe.
Serpentinerna är inte extrema, men lite snirkliga är de allt.

Bikepacking
Skrev Torpa förut men menar förstås Torpön. Torpa ligger på fastlandet.
Tror inte att de hade lösviktsglassen så jättelänge faktiskt, nu är det ett mer normalt glasställe.
Serpentinerna är inte extrema, men lite snirkliga är de allt.

Vägen ner till Rimforsa va fin den med! Härligt snirkligt.

Bikepacking

Tror du kan hyra tält, rygga & kök på Naturkompaniet men annars har du ju alla dessa fritidsbankar som har diverse utrustning att hyra eller ja låna.

Tillbaka
Topp