Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Nej, vad har du för några? Mina är seal skinz.
Jag har dem inte i närheten just nu
Men jag tror det är en äldre årgång av de jag länkade till ovan i #2.998
shopping

Bikepacking
Efter någon enstaka långtur på endast en dag tänkte jag att det i sommar är tid att köra med 2-3 dagarsturer. Har ni tips på en bra sadelstolpeväska? Ska ha plats med reparationskostnad till cykel samt övernattningsgrejer, Max en hängmatta och mer troligt så blir det hotell eller liknande men med ombyte för middag osv..

Bonus om den är stabil nog för mtb mellan stf stugor..

Bikepacking
Efter någon enstaka långtur på endast en dag tänkte jag att det i sommar är tid att köra med 2-3 dagarsturer. Har ni tips på en bra sadelstolpeväska? Ska ha plats med reparationskostnad till cykel samt övernattningsgrejer, Max en hängmatta och mer troligt så blir det hotell eller liknande men med ombyte för middag osv..

Du sa inget om pris, så jag rekommenderar denna. Har bara monterat men verkar strålande, precis som recensionerna säger: https://www.tailfin.cc/product/seat-packs/alloy-aeropacks/aeropack-alloy/

Stabil nog för MTB, funkar med bakdämpare till och med. Bonus att den monteras/tas bort på ~1 minut. Finns i kolfiber om den känns för billig ?

Bikepacking

Apidura eller Restrap.

Om budget så Red cycling t ex.

Bikepacking
Nu kommer det väl ett bojkotta-inlägg, men jag köpte min innan kriget (då var den även billigare). Decathlons lösa harness med drybag funkar väldigt bra. Stabil och skönt att kunna plocka av påsen för att packa ur/in

Bikepacking
Apidura eller Restrap.

Om budget så Red cycling t ex.
Jag har den här på pendlarcykeln
Och budget är verkligen ett bra ord för den. Den gör sitt jobb men kanske inte så mycket mer än det.
Har börjat bli hål i hörnen nere vid sadelstolpen.
Remmarna som håller fast i sadeln håller inte riktigt väskan stilla ordentligt. Det senare har jag dock löst genom att ha en av remmarna som ska vara runt sadelstolpen framför sadelröret och under överröret på ramen istället.
Då sitter väskan mer upprätt och svingar mindre, men packar man den med mycket så känner man den mot rumpan istället...

Bikepacking

Kompisar kör med den här för bikepacking med MTB. Den funkar mycket bra.

Finns även ett dyrare, men sjukt bra alternativ.

Och även med nytt spinelockfäste.

Senast ändrad:
Bikepacking
Sen har jag ju den jag har själv, en Carradice Nelson Longflap. Funkar bra på MTB, men ser stilmässigt kanske inte lika skogsaktig ut. Den har dock varit till skogs.

Bikepacking
Sen har jag ju den jag har själv, en Carradice Nelson Longflap. Funkar bra på MTB, men ser stilmässigt kanske inte lika skogsaktig ut. Den har dock varit till skogs.
Har och har haft flera Revelate och Ortlieb bajkpackarväskor men föredrar nog också Carradice. Sålde min Revelate Picka och Sweetroll för en expanderbar Carradice Lowsaddle Longflap. Den funkar lika bra som Revelate, är bättre kvalité och tidlös snygg design. Är på 15L med fäste för packpåse mm utanpå, och med en Bagman eller Nitto stöd sitter den still vid stigcykling och borde funka med hiss-stolpe. Fyndade en numera utgången Cresta från 70-talet på ca 17 liter och alternerar dom mellan sadel och styre beroende på behov. Har behållit Revelate Tangle ramväskan (Large 53x2,5x15cm och på 6 liter) men den är för stor för mina Surly och Singular mtb. Så om någon har en hel eller halv ramväska storlek medium byter jag gärna!
Finns en massa andra bra tillverkare bla 7Roads som är ett ungt par i Ukraina som verkar göra prisvärda och välgjorda väskor. Funderar på att beställa en ramväska och lite annat inför säsongen

Bilagor

• P1080174.JPG
    P1080174.JPG
    1.1 MB · Besök: 100
  • Carradice Cresta 1975-76's Brochure p3.jpg
    Carradice Cresta 1975-76's Brochure p3.jpg
    43.8 KB · Besök: 105
  • Carradice Cresta LF 14-17L 1970's (6).jpg
    Carradice Cresta LF 14-17L 1970's (6).jpg
    166.4 KB · Besök: 79
  • Carradice Lowsaddle LF annons 840g 15L 35x19x19cm.jpg
    Carradice Lowsaddle LF annons 840g 15L 35x19x19cm.jpg
    245 KB · Besök: 107
Senast ändrad:
Bikepacking
Bikepacking
Du kan alltid ta tåg och de flesta bussrna så du behöver inte leta efter något som tar dig tillbaka till Sitges.
Nu kör jag bara MTB själv men lite skall jag nog hitta.

Varning!! Jag kommer predika lite här!!!
Men ha med i beräkningen att vi har extrem torka så bergen och nationalparkerna kan vara stängda. De stängde Montserrat förra helgen pga av brandrisk. Om så är fallet så bevakar de med helikopter, drönare, patruller och brandtorn. Att campa i naturen och är förbjudet, om du gör det endå tänd ingen eld. (Jag kör wildcamping själv så lägger inget värde i det). Wildcamping utan eld, du kommer undan med varning, med eld. Böter på enorma belopp.

Nu har jag predikat tillräckligt så har kommer lite rundo.

Mont Sec http://montsecloop.com/
www.feragravel.com
https://bikepacking.com/routes/maestrazgo-loop/
Via Augusta https://www.wikiloc.com/mountain-bi...augusta-le-perthus-girona-30-07-16-e-14287933
Cat 700 https://www.wikiloc.com/mountain-biking-trails/cat-700-suau-13639620
PIRINEXUS https://www.wikiloc.com/bikepacking...-con-variante-por-coll-de-coustouges-89805573

De flesta anvönder wikiloc här så du kan alltid sno lite rundor och bygga ihop
Tack för all hjälp, men blir helt snurrig och stressad av att planera rutter nånstans där jag har noll koll. Tror jag gör det enkelt och försöker följa EUROVELO på nåt sätt. Kanske tåget Sitges - Girona, sen från Girona ta mig till kusten och följer den hela vägen ner förbi Barcelona.

Bikepacking

Jg är väldigt nöjd med min från Alpkit! Inget svaj, lätt att spänna åt rejält. Enkel att packa. Bra kvalitet, rimligt pris…

https://us.alpkit.com/products/koala

Finns både 7 & 13 liter… Inser att de uppdaterat modellen lite sen jag köpte min…

Bikepacking
Bikepacking
Six Moon Designs har pinnar som är 114 eller 124cm i fem sektioner, så väldigt packvänliga.

https://www.outdoorline.sk/en/tents/six-moon-designs-5-section-carbon-pole

Annars har Rota Locura allt i kolfiberpinnar

Tack, har du någon erfarenhet av båda? Funderar på om det kanske kan vara värt 300:- extra för justerbart med Rota locura?

Snabb fråga 2: liggunderlag: blåsa upp med munnen eller påse, bra eller anus?

Bikepacking

Folk pratar om att det skulle vara risk att det bildas mögel invändigt om man blåser in fukt med munnen. Jag fick 60+ nätter ur min matta över ett års tid innan det bildades mögel. Och då var det på utsidan för att det låg blött i en baklucka i ett par veckor. Så jag är helt obrydd om den risken och kommer alltid skippa påse, bara massa extra vikt. Undantaget är vinterexpeditioner där det kan kännas obehagligt när fukt kondenserar och fryser på insidan.

Bikepacking

Thermarest har/hade inga instruktioner om att man behöver pump för att fylla deras Neoair liggunderlag. Men så de har inte heller någon fyllning kanalerna. Inte heller till de äldre "självuppblåsande" liggunderlagen med skumfyllning fanns det några pumppåsar att köpa förrän de senaste åren. Exped mfl har modeller med fyllning och rekommenderar pump. Men det finns ju naturligt fukt i luften så mögel borde det isf bli förr eller senare så jag toppar upp även mitt dunfyllda Exped med utandningsluft. Undvik större modeller med inbyggd pump som tar lång tid och är skitjobbiga att fylla! ?

Senast ändrad:
Bikepacking
Pumpsäck är en höjdare, jag har en till packraften som oxå passar liggunderlaget. Gillar inte elpumpar, dom låter som en reamotor och stör min Zen !

Bikepacking
Jag har Ruta till mitt mid och är jättenöjd och blåser alltid upp med påse. Den hänger med som liner i ryggsäcken, tvättpåse, kudde. Och du slipper bli yr i kolan, två fulla påsar fyller mitt underlag.

Bikepacking
Folk pratar om att det skulle vara risk att det bildas mögel invändigt om man blåser in fukt med munnen. Jag fick 60+ nätter ur min matta över ett års tid innan det bildades mögel. Och då var det på utsidan för att det låg blött i en baklucka i ett par veckor. Så jag är helt obrydd om den risken och kommer alltid skippa påse, bara massa extra vikt. Undantaget är vinterexpeditioner där det kan kännas obehagligt när fukt kondenserar och fryser på insidan.
Jag har ett Thermarest som jag blåst i sedan 1992. Inget mögel än så länge men jag förvarar det öppet.

Bikepacking
Har en vän som beställde och fick hem nyss. Då skickades varorna från ett franskt lager, så han slapp momsen.

1682492725842.png

De har nog ändrat ganska nyligen, för om man klickar sig fram på deras supportsida och läser om shipping så står det samma som det alltid gjort

Ordering from EU​

Please be aware your invoice will not include UK VAT, but you may be required to pay Import VAT by your home country. There could also be a small handling charge to pay. If your order value is over £135 in total, there may be additional handling charges due to the extra paperwork required by EU customs.

Any VAT and additional charges will be collected by the courier service or postal service responsible for your parcel delivery and they may require payment before they can release your parcel.

Bikepacking
I brist på andra lördagsnöjen och med stålhojen i förrådet så får min Chisel tjänstgöra som packåsna för en kort övernattningstur vid Marvikarna strax söder om Åkers Styckebruk. Passar på att prova lite nya prylar till hängmattan, ENO Atlas upphängning och ett liggunderlag från Klymit (Insulated Hammock V). Med någon minusgrad i prognosen blir det en lagom provtur.

Hängmatta är väl inte det mest effektiva att packa på cykeln (i alla fall inte min, jag har en Hennessy Hammock Explorer), men om man inte behöver ha med sig så mycket annat så är det ett väldigt angenämt sätt att övernatta.

PXL_20230506_171136902~2.jpg

PXL_20230506_173112367~2.jpg

Bikepacking
Stilligt! Marvikarna och skogarna västerut är fina! Jag har funderat på om vi inte borde ha ett litet happy-möte vid typ Finnsjön eller så någon gång?

Hur mycket av den där packningen är ditt sovsystem?

Bikepacking
Stilligt! Marvikarna och skogarna västerut är fina! Jag har funderat på om vi inte borde ha ett litet happy-möte vid typ Finnsjön eller så någon gång?

Hur mycket av den där packningen är ditt sovsystem?
Verkligen! Det hade ju varit synnerligen trevligt.

Styrväskan (hängmattan) och sadelväskan (sovsäck, liggunderlag). Jag säkrade lite och tog tjocka sovsäcken, sommartid försvinner rätt mycket när jag kan köra tunna säcken, då blir det hanterbart även med hängmatta.

Bikepacking
I brist på andra lördagsnöjen och med stålhojen i förrådet så får min Chisel tjänstgöra som packåsna för en kort övernattningstur vid Marvikarna strax söder om Åkers Styckebruk. Passar på att prova lite nya prylar till hängmattan, ENO Atlas upphängning och ett liggunderlag från Klymit (Insulated Hammock V). Med någon minusgrad i prognosen blir det en lagom provtur.

Hängmatta är väl inte det mest effektiva att packa på cykeln (i alla fall inte min, jag har en Hennessy Hammock Explorer), men om man inte behöver ha med sig så mycket annat så är det ett väldigt angenämt sätt att övernatta.

Visa bilaga 624147
Visa bilaga 624148
Ser bra ut, funderar också på hängmatta till Finska Österbotten, för att inte dö stendöden

Tillbaka
Topp