Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Synar och höjer: någon som kan rekommendera ett tält för fem personer som inte är gjort för att bilcampa med? dvs hyfsat lätt och packbart.
Just nu är budet big Agnes https://generalprepper.se/camping/talt/big-agnes-copper-spur-hv-ul5-orange?utm_source=tradetracker&utm_medium=affiliate&utm_campaign=SHOPIA SE

Behöver dock inte vara fullt så lätt och skulle egentligen gärna ha lite mer absid...
Bergans wiglo har funkat bra för oss. Mycket absid, högt i tak, fjällsäkert. Finns för 4 eller 6 pers. Inte superlätt, eller superkompakt, men värt besväret när man har med familjen på fjället. Jag har inte testat, men det bör gå ner i en vanlig packväska, så för vanlig touring skulle det funka.

Bikepacking
Bergans wiglo har funkat bra för oss. Mycket absid, högt i tak, fjällsäkert. Finns för 4 eller 6 pers. Inte superlätt, eller superkompakt, men värt besväret när man har med familjen på fjället. Jag har inte testat, men det bör gå ner i en vanlig packväska, så för vanlig touring skulle det funka.
Hmm, jag har avfärdat det som lite tungt men känner att det kanske bör omvärderas. Det det rätt vettigt ut om känns som att man får lite mer plats i det generellt. Bra tips!

Bikepacking
Bikepacking
Någon som har tips på ett skapligt tält som har plats för ett 70 cm brett liggunderlag och har hyggligt låg vikt samt är lättpackat på en Gravelbike? Vad kör ni med på era turer?
Ska man prata lätt och lättpackat för cykling så tipsar jag om mitt tält, Vango F10 Hydrogen Air. Luftbåge gör att det går att knöla ner hur som helst, nästan. Inga bängliga bågsektioner. Vågar dock inte svära på att det går in ett 70 cm bredd liggunderlag utan vidare.

Edit: nej glöm det tipset, jävlar vad dyrt det har blivit.

Senast ändrad:
Bikepacking
Någon som har tips på ett skapligt tält som har plats för ett 70 cm brett liggunderlag och har hyggligt låg vikt samt är lättpackat på en Gravelbike? Vad kör ni med på era turer?
Jag har ett lunar solo från six moon design.
Det är löjligt bra tycker jag. Lätt att sätta upp, lätt att packa ned till väldigt liten storlek och man har gott om utrymme både i tältet och det är som ett litet förtältsutrymme där man kan ha väskor, eller annat krafs.

Bikepacking
Har ett Copperspur HV1 med bikepacking-stängerna. Funkar väldigt bra både till cykeln och kajaken.
Har samma och är nöjd. Körde innan med ett MSR Hubba som också funkade tills det blåste sönder på Island ?

1712502633390.jpeg

1712502860635.jpeg

Bikepacking
Premiär på nya hojen idag. Den temporära sadelstolpen rasade efter 5 km… Så behöver nu köpa den permanenta.

Har inte fått väskorna jag beställt än men inser att det måste/borde(?) bli stor skillnad i stabilitet beroende på var sadeln sitter jämfört stolpen. Rak stolpe med sadeln långt fram jämfört med setback stolpe och sadeln en bit bak. Måste ju såklart kompenseras med olika styrstam.

Hade tänkt köra rak stolpe men kommer jag då få problem med instabil sadelväska?
IMG_1765.jpeg

Bikepacking
För mig har längden varit den begränsande faktorn - var jätteimponerad av Lunar Solo som rekommenderats, men tyckte det blev för kort för mig på 183 cm med liggunderlag och vintersovsäck.
Fick lämna tillbaka ett Dragonfly 1p Bikepack av samma anledning - tårna skavde vid testuppsättning.
Använder nu mitt Big Agnes Copper Spur 2 när jag är ute i tält - relativt lätt att stuva om man tar bågarna på toppröret.

Har förlikat mig med att bekvämligheten samt mångsidigheten i ett tvåpersonstält trumfar enmanna för mig (funkar kanon själv, är habilt när man är ute två)

Bikepacking
För mig har längden varit den begränsande faktorn - var jätteimponerad av Lunar Solo som rekommenderats, men tyckte det blev för kort för mig på 183 cm med liggunderlag och vintersovsäck.
Fick lämna tillbaka ett Dragonfly 1p Bikepack av samma anledning - tårna skavde vid testuppsättning.
Använder nu mitt Big Agnes Copper Spur 2 när jag är ute i tält - relativt lätt att stuva om man tar bågarna på toppröret.

Har förlikat mig med att bekvämligheten samt mångsidigheten i ett tvåpersonstält trumfar enmanna för mig (funkar kanon själv, är habilt när man är ute två)
Just Copper Spur 2 är ju bara marginellt större än 1:an vad jag sett när @Moses95 haft med sig sitt. För det är väl ett sådant du har Moses?

Bikepacking
Just Copper Spur 2 är ju bara marginellt större än 1:an vad jag sett när @Moses95 haft med sig sitt. För det är väl ett sådant du har Moses?
Ja jag har ett Copper Spur 2 Ul bikepack eller va de heter!

Det är ett toppentält, jag har nog 30+ nätter med 2 pers, jag är en stor person på 185cm och funkat med annan stor person och annan liten person! Tror knappt de är värt att ha 1p, som Jonatan säger är det marginellt mindre, men betydlig mer limiterande!

Bikepacking

Det är ett toppentält, jag har nog 30+ nätter med 2 pers, jag är en stor person på 185cm och funkat med annan stor person och annan liten person! Tror knappt de är värt att ha 1p, som Jonatan säger är det marginellt mindre, men betydlig mer limiterande!
Enda gången ett enpersoners är bättre är när enpersonerstältet varit stängt under regnskuren medan tvåpersonerstältet stod öppet??

Bikepacking

Vad är det för viktskillnad på det mindre och det större?

Bikepacking
Premiär på nya hojen idag. Den temporära sadelstolpen rasade efter 5 km… Så behöver nu köpa den permanenta.

Har inte fått väskorna jag beställt än men inser att det måste/borde(?) bli stor skillnad i stabilitet beroende på var sadeln sitter jämfört stolpen. Rak stolpe med sadeln långt fram jämfört med setback stolpe och sadeln en bit bak. Måste ju såklart kompenseras med olika styrstam.

Hade tänkt köra rak stolpe men kommer jag då få problem med instabil sadelväska?
Visa bilaga 690983
Jag hade gått vägen med en pakethållare, det blir så mycket stadigare och ger helt andra möjligheter att packa Teoretiskt ger kanske en väska högre upp i nivå med sadeln något lägre vindmotstånd men jag tror inte det är märkbart om man inte använder sidoväskor utan packar ovanpå pakethållaren. Att tyngdpunkten kommer högre upp med en sadelväska märks däremot, särskilt om packningen inte sitter hundra fast utan kan svaja lite.

Edt. Sökte för skojs skull och hittade denna jämförelse som indikerar att pakethållare ger lägre motstånd, från Tailfin så inte helt pålitlig men det kanske finns andra?

Edit 2. Jag packar allt bak, främst för jag vill ha så lite som påverkar styrkänslan som möjligt plus att ramen jämförelsevis har ganska mycket flex så den funkar sämre med packning både bak och fram. Min erfarenhet är att vindmotståndet från sidoväskorna är klart märkbart och i motvind känns det riktigt ordentligt men att det ovanpå som det stora liggunderlaget knappt märks alls utom vid extrema sidvindar.

53585829597_50068401e6_o_d.jpg

Senast ändrad:
Bikepacking
Jag hade gått vägen med en pakethållare, det blir så mycket stadigare och ger helt andra möjligheter att packa Teoretiskt ger kanske en väska högre upp i nivå med sadeln något lägre vindmotstånd men jag tror inte det är märkbart om man inte använder sidoväskor utan packar ovanpå pakethållaren. Att tyngdpunkten kommer högre upp med en sadelväska märks däremot, särskilt om packningen inte sitter hundra fast utan kan svaja lite.

Edt. Sökte för skojs skull och hittade denna jämförelse som indikerar att pakethållare ger lägre motstånd, från Tailfin så inte helt pålitlig men det kanske finns andra?

Edit 2. Jag packar allt bak, främst för jag vill ha så lite som påverkar styrkänslan som möjligt plus att ramen jämförelsevis har ganska mycket flex så den funkar sämre med packning både bak och fram. Min erfarenhet är att vindmotståndet från sidoväskorna är klart märkbart och i motvind känns det riktigt ordentligt men att det ovanpå som det stora liggunderlaget knappt märks alls utom vid extrema sidvindar.

Gällande luftmotstånd ska man nog också komma ihåg att det är mer relevant ju snabbare det går, och med full packning går det alltid långsammare. Jag cyklar mycket kortare än dig aben men har av den anledningen ganska stort fokus på att hålla nere luftmotståndet genom att ha så lite som möjligt som "sticker ut", men om man nu ska bekymra sig för sådant behöver man först se över kläderna som är minst lika stort "bekymmer" i farter runt 25-30 km/h (gissar jag). Mao är det nog ett ganska litet bekymmer med sidoväskor bak (men oj så mycket man får plats med!).

Bikepacking
Gällande luftmotstånd ska man nog också komma ihåg att det är mer relevant ju snabbare det går, och med full packning går det alltid långsammare. Jag cyklar mycket kortare än dig aben men har av den anledningen ganska stort fokus på att hålla nere luftmotståndet genom att ha så lite som möjligt som "sticker ut", men om man nu ska bekymra sig för sådant behöver man först se över kläderna som är minst lika stort "bekymmer" i farter runt 25-30 km/h (gissar jag). Mao är det nog ett ganska litet bekymmer med sidoväskor bak (men oj så mycket man får plats med!).
Absolut! Om det är kallt har jag ibland en täckjacka ovanpå den första milen eller så på morgonen innan cyklingen ger värmen och det märks direkt när jag tar av den att det går betydligt fortare.

Edit. Sen är det skillnad om det är ett lopp, skulle jag cyklat Paris-Brest-Paris hade jag ju inte kört med packningen ovan precis :)

Senast ändrad:
Bikepacking

Ingen ramväska?

Bikepacking
Ramväska är bra tror jag när det gäller vindmotstånd men de rymmer väl ganska lite? Det jag velat haft är en sådan 5L vattenbehållare som sitter nere vid vevpartiet mellan sadel- och diagonalrör, det borde vara idealiskt men de kostar massor så har inte riktigt kunnat motivera ett köp.
cranktank4_1-960x640.jpg

Senast ändrad:
Bikepacking
Bikepacking

Tack för input.
Tailfins Aeropack tickar ju alla boxar förutom den där bankkontoboxen. Pakethållare går bort då det måste vara enkelt att få bort. Vet att Ortlieb släppt en med snabbkoppling men känns ändå lite overkill för mig.

Nu beställt en 8l sadelväska samt två 5l gaffelväskor, får se hur trögt det blir i motvinden. Fokus var främst på enkel hantering och förhoppningsvis en bra cykelupplevelse. Sadelväskan tänkte jag även ska funka för längre dagsturer.

Prognosen sa varmt hela natten så jag passade på och tog en ”overnighter” i natt. Kollade upp ett vindskydd vid en å, stack iväg vid åtta och tog en omväg dit. Vårflod, åskoväder och fåglarna drog igång vid 05. Blev en högljudd natt… Måste öva mer på att sova ute tror jag allt+hörselproppar.

IMG_1766.jpeg

Senast ändrad:
Bikepacking
Prognosen sa varmt hela natten så jag passade på och tog en ”overnighter” i natt. Kullade upp ett vindskydd vid en å, stack iväg vid åtta och tog en omväg dit. Vårflod, åskoväder och fåglarna drog igång vid 05. Blev en högljudd natt… Måste öva mer på att sova ute tror jag allt+hörselproppar.
Haha, öronproppar för att stänga ute fågelsång, cykla längre så sover du som en stock om du så hittat lägerplats vid en fors :)

Bikepacking
Tack för input.
Tailfins Aeropack tickar ju alla boxar förutom den där bankkontoboxen. Pakethållare går bort då det måste vara enkelt att få bort. Vet att Ortlieb släppt en med snabbkoppling men känns ändå lite overkill för mig.

Nu beställt en 8l sadelväska samt två 5l gaffelväskor, får se hur trögt det blir i motvinden. Fokus var främst på enkel hantering och förhoppningsvis en bra cykelupplevelse. Sadelväskan tänkte jag även ska funka för längre dagsturer.

Prognosen sa varmt hela natten så jag passade på och tog en ”overnighter” i natt. Kollade upp ett vindskydd vid en å, stack iväg vid åtta och tog en omväg dit. Vårflod, åskoväder och fåglarna drog igång vid 05. Blev en högljudd natt… Måste öva mer på att sova ute tror jag allt+hörselproppar.

Visa bilaga 691533
Övning är verkligen ordet där! Jag övar fortfarande, några år in i "det seriösa tältandet".?

Man märker tydligt på flerdagarstur att man sover bättre och bättre. Tror både uppbyggd trötthet och vana vid att saker knarrar, är för varma eller för kalla eller lite vad som helst, spelar roll för att man sover bättre och bättre.

Bikepacking
Människor är olika. Är man van vid ljus och ljud sover man bättre ute (med ljus och ljud). Är man inte van är det svårare att sova gott ute. Såklart kan man kollapsa av ren utmattning överallt (men det är knappast nåt eftersträvansvärt). Jag sover gärna i mörker. Vilket är svårt/omöjligt att hitta i min landsända på sommaren. Det brukar dock lösa sig även om jag inte cyklar utmattande långt. Däremot vill jag slippa insekter för att kunna sova öht (vilket löses med tält). Så, att vissa använder hörselproppar när de vill sova ser jag inte som nåt konstigt. Det är ju när man är vaken man (jag) vill höra saker. :)

Bikepacking
Jag sover oftast bättre utan tält (om det inte regnar förstås) har ett fint ultralätt men det används väldigt sällan utan det blir antingen vindskydd eller direkt på marken. Särskilt nu på våren kan de ge helt fantastiska naturupplevelser att sova ute under bar himmel.

Men insekter är en plåga sommartid utan myggnät och fästingeländet har redan börjat, fick en fästing på mig under senaste turen.

Bikepacking
Jag sover oftast bättre utan tält (om det inte regnar förstås) har ett fint ultralätt men det används väldigt sällan utan det blir antingen vindskydd eller direkt på marken. Särskilt nu på våren kan de ge helt fantastiska naturupplevelser att sova ute under bar himmel.

Men insekter är en plåga sommartid utan myggnät och fästingeländet har redan börjat, fick en fästing på mig under senaste turen.

Jag har i jakten på bra tältplatser dykt på hemsidan vindskyddskartan och insett att man inte behöver något tält, finns ju hur mycket vindskydd som helst. Sen går det ju såklart att tälta varsomhelst, nästan iallafall, men det är inte så många kilometer mellan vindskydden.
Men sommartid hade jag inte sovit utan myggnät.

Bikepacking
Jag har i jakten på bra tältplatser dykt på hemsidan vindskyddskartan och insett att man inte behöver något tält, finns ju hur mycket vindskydd som helst. Sen går det ju såklart att tälta varsomhelst, nästan iallafall, men det är inte så många kilometer mellan vindskydden.
Man blir så otroligt besviken dom gångerna man kommer till ett vindskydd och det är upptaget bara ?

Bikepacking
Är alla vindskydden inlaggda på Komoot?

Bikepacking
en av mina lyxgrejjer att ta med ut som inte väger eller tar så mycket plats är faktiskt öronproppar och sovmask. Har hittills aldrig tältat någonstans där jag tror jag kommer bli rånbögmördad.

Bikepacking
en av mina lyxgrejjer att ta med ut som inte väger eller tar så mycket plats är faktiskt öronproppar och sovmask. Har hittills aldrig tältat någonstans där jag tror jag kommer bli rånbögmördad.
Jag är mer bekymrad över hur långt man måste gå när man ska kissa mitt i natten, eller om vattnet från eventuella skyfall kommer träffa tältet, eller buller, proppar är bra. Bögmördare som vill råna en är inget jag oroar mig för. Jag tror de är väldigt ovanliga.

Bikepacking
Live-bild från skor som hämtat och lämnat på förskola i flera år, bikepackat, långcyklat, snabbcyklat och stigcyklat.ä (ok, stigcyklat är det de gjort allra minst ska erkännas). De har varit blöta, grusiga och leriga bortom igenkännande. De bara matar på helt utan att bry sig.

Visa bilaga 580503

Visa bilaga 580504
måste bara instämma, har haft mina Specialized SlipNot hur länge som helst och har också kikat på recon 2 när dessa trotjänare tillslut börjar ge upp. Är dock skeptisk till att BOA håller lika länge och funderar äv på den billigaste recon 1 versionen som endast har kardborre. Fiziks terra är också snygga men har fått sämre kritik. Är äv nyfiken på Shimano RX600 som erbjuder en modell med extra vid tåbox. Alltid jobbigt med nyköp när man inte behövt köpa skor på över ett decennium… Hittade du tillslut något som du vart nöjd med?

Bikepacking
måste bara instämma, har haft mina Specialized SlipNot hur länge som helst och har också kikat på recon 2 när dessa trotjänare tillslut börjar ge upp. Är dock skeptisk till att BOA håller lika länge och funderar äv på den billigaste recon 1 versionen som endast har kardborre. Fiziks terra är också snygga men har fått sämre kritik. Är äv nyfiken på Shimano RX600 som erbjuder en modell med extra vid tåbox. Alltid jobbigt med nyköp när man inte behövt köpa skor på över ett decennium… Hittade du tillslut något som du vart nöjd med?
Mina fötter höll på att dö av Fizik-skor. Toksmala! Prova innan köp säger jag där..

Själv går jag runt och suktar efter ett par vita S-works Recon men mer än 4000 kr för ett par dojjor är helt tokigt...? Jag har två par av modellen som heter Sport tror jag (kardborre). Gammal modell som inte går att få tag i. Jag köpte senaste paret flera år efter att slutat tillverkas från någon obskyr hemsida.. Skorna är en sådan grej jag aldrig tänker på - Nirvana uppnått!?

Bikepacking
Jag har också vandrarkängor, gamla breda och kraftiga i läder som jag använder året runt. Har testat olika cykelskor, de bredaste jag hittat men de är fortfarande för smala och de gamla läderkängorna är så mycket skönare för mig. Hon som har kvinnornas rekord på Tour Divide cyklar f.ö. också med grova vandrarkängor.

Tillbaka
Topp