Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Luftade min bikepackerhoj idag. Gjorde en del dåliga (väg)val (som ledde till några kilometers promenad). Här var det skönt med lite/ingen packning. :)
20240512_151113.jpg

Bikepacking
Lidlpåsarna skyddar varorna

Det är oldschool att cykla med pakethållare och sidoväskor. Nyare och häftigare (inget fel i det) och lite mer aerodynamiskt. Bägge skolorna handlar om att cykla med packning. Med mindre packning är det ju mer utmaning (att klara sig med mindre). Med mer packning är det mer utmaning med uppförsbackar och motvind.

Tycker ditt beslut är det mest praktiska (=minst fashionabelt). Och billigast. Vilket låter väldigt rimligt när man ska testa nåt.
Det roliga med bikepacking väskor är ju att de eventuellt är äldre eller i varje fall lika gamla som pakethållare och sidväskor.

IMG_1551.jpegIMG_1552.jpeg

(Svaret på frågan är ju redan hyfsat utrett:
- viktfördelning
- aero
- cyklar utan fästen för pakethållare
- smal frontal area om man cyklar i tight skog etc.
- snyggare/mer hippt
)

Edit:
Till och med en clydesdale gaffel! Inget nytt under solen vad det verkar :)

IMG_1553.jpeg

Edit2:
Bilderna är härifrån och ska vara från sent 1800tal.

Senast ändrad:
Bikepacking
Det roliga med bikepacking väskor är ju att de eventuellt är äldre eller i varje fall lika gamla som pakethållare och sidväskor.

Visa bilaga 698694Visa bilaga 698695

(Svaret på frågan är ju redan hyfsat utrett:
- viktfördelning
- aero
- cyklar utan fästen för pakethållare
- smal frontal area om man cyklar i tight skog etc.
- snyggare/mer hippt
)

Edit:
Till och med en clydesdale gaffel! Inget nytt under solen vad det verkar :)

Visa bilaga 698701

Edit2:
Bilderna är härifrån och ska vara från sent 1800tal.
Moderniteter går i cykler. Dags igen för ramlådor!

Bikepacking
I mål efter helgens tur. I torsdags tog vi Mälartåget till Katrineholm.

1715586189217.png

Efter 5 mils trampande i motvind och mulet hittade vi en glänta att stanna till i och slå läger.
1715586270928.png

1715586287864.png

Dag 2 bjöd på riktigt propagandaväder. Kom iväg först vid halv elva då vi var lite trötta efter ett ha druckit en stor del av vinet kvällen innan.
1715586390135.png

1715586422361.png

1715586441684.png

Framåt halv sex började vi bli hangry och lyckades inte hitta någon vettig tältplats. Efter att ha mörschat i oss polly och jägarsnus fick vi ny energi, och efter varsin kortburk var humöret uppe igen. Lyckades ta oss förbi Arboga Golfklubb. Där fanns det gott om plana ytor som hade varit perfekta för tält, men vildsint lokalbefolkning beväpnade med långa klubbor gjorde att vi avfärdade idén. Strax efter golfklubben hittade vi dock ett hygge som var perfekt. Efter 77 km fick vi välförtjänt vila och mat
1715586651672.png

Dagen därpå kom vi iväg vid 10 och gjorde en första avstickare till Arboga för att proviantera både frukost och dryck.
1715586797619.png

Blev även en lunchpizza innan vi tröskade vidare.
1715586874015.png

I Mesta fyllde vi på vatten och firade med en kall öl att vi klämt sju mil för dagen och 18 mil totalt.
1715586925408.png

En halvmil efter Eskilstuna hittade vi en kanonfin tältplats på en höjd, med utsikt över ett hygge.
1715586975445.png

1715586995731.png

Söndagsmorgonen kom vi iväg redan vid 9 på vår färd mot Strängnäs.
1715587033427.png

Efter lunch i Strängnäs blev det lite väntan på Mälartåget innan vi kunde ta oss hem. Något möra efter 22,5 mil och ca 16 timmar i sadeln.
1715587122254.png

1715587141413.png

Allt som allt en grymt rolig helg. Inga direkta missöden med cyklarna heller.

Bikepacking
Nu vill jag inte specifikt peka ut föregående post även om den var droppen som fick mig att ställa frågan.

Jag upplever det som att det finns ganska många bilder på cyklar som har i förhållande många och dyra väskor fastspända på cykeln.

Är det lite stigma att skruva på en pakethållare och köra med panniers? Får man inte kalla sig bikepacker då längre? Är det fel att se ut som en touring tysk?

Undrar främst om jag gjort ett opraktiskt beslut att prova på pakethållare med sidoväskor eller om det bara är ofashionabelt, har dock inte haft tilfälle att prova setupen praktiskt ännu vilket sannolikt är anledningen till min veliga fråga.
Jag tror pakethållaren bak är på väg tillbaka. Med sidoväskor för maximal volym eller med enbart väska ovanpå för bästa aerodynamik. Det senare är jag sugen på att testa för sidoväskorna bromsar klart märkbart, i medvind eller vindstilla är det överkomligt men som under senaste turen ha konstant motvind i femtio mil är tungt nog ändå.

Bikepacking
Jag tror pakethållaren bak är på väg tillbaka. Med sidoväskor för maximal volym eller med enbart väska ovanpå för bästa aerodynamik. Det senare är jag sugen på att testa för sidoväskorna bromsar klart märkbart, i medvind eller vindstilla är det överkomligt men som under senaste turen ha konstant motvind i femtio mil är tungt nog ändå.
Det jag kan känna är att man får så stor del av vikten på och bakom bakaxeln. Jag tycker det är skönt att sprida ut vikten över hela cykelns längd. Aerodynamiskt sett är min packning superkass, men jag känner att jag har en bra balans och stabilitet i cykeln.

Bikepacking
Pakethållare fram (med säck på), styrväska, ramväska och pakethållare med säck på kan bli stadigt och aerodynamiskt. Har inte provcyklat med min stora sadelväska än men det känns som att den kommer att svänga och märkas. Troligtvis inget livshotande problem, kan jag erkänna.

Bikepacking
Det jag kan känna är att man får så stor del av vikten på och bakom bakaxeln. Jag tycker det är skönt att sprida ut vikten över hela cykelns längd. Aerodynamiskt sett är min packning superkass, men jag känner att jag har en bra balans och stabilitet i cykeln.
Bakom hjulaxeln bör man undvika men det brukar gå att packa det tyngsta längst fram och kunna undvika det men jag håller helt med om att viktfördelningen blir sämre med allt på bakpakethållaren men ä andra sidan påverkas styrning mindre. Beror mycket på cykeln också förstås så något generellt som passar alla går nog inte att komma fram till utan man testa vad man gillar bäst.

Bikepacking
Jag som kör med säck på pakethållaren tycker att det fungerar bra. Balanspunkten kommer högre än att ha sidoväskor, men man vänjer sig snabbt. Det är skönt att inte känna att luften bromsar så mycket och det går rätt så lätt att packa. Jag kommer att fortsätta så. Har en tunn bit sittunderlag mellan säck och pakethållaren för att skydda mot sand, grus och skav på säcken. Vid behov kan man spänna saker på sidorna.

Bikepacking
Jag tänker att det talas om helt olika cykelupplevelser. Den ena handlar om att packa lättast möjligt, vara så slimmad som möjligt och i så stor mån det går få så liten påverkan på cykeln som möjligt. Den andra handlar om att få med sig de saker man vill ha med, lyxa till det med diverse saker och inte så mycket titta på hastighet utan mer njuta av tillvaron. Tycker inte det finns några motsättningar i dessa två ytterligheter och det är fint att man får välja fritt.

Jag själv har lagt ganska mycket tid och energi för att hitta fram till den optimala setupen, och även om jag haft flera framgångsrika turer filar jag fortfarande på olika nya lösningar för att optimera. Ganska roligt faktiskt!?

Mitt största bekymmer just nu är att det är så svårt att kombinera friluftsintresset med cykelintresset. De kläder jag har när jag är i skogen och lever "marknära" (sitter på knä, eldar, kånkar och grejar) är fullständigt hopplösa att cykla i (så som jag cyklar), medan cykelkläderna är rena katastrofen så fort man tänker tanken på att göra upp en eld.

Diskutera i smågrupp och återkom med lösning till mig!?

Edit:

Förutsättningarna är alltså att cykla i ~27-30 km/h, sen slänga upp tältet, dra en fisk i en skogssjö och sen tillaga den över öppen eld.

Bikepacking
Jag tänker att det talas om helt olika cykelupplevelser. Den ena handlar om att packa lättast möjligt, vara så slimmad som möjligt och i så stor mån det går få så liten påverkan på cykeln som möjligt. Den andra handlar om att få med sig de saker man vill ha med, lyxa till det med diverse saker och inte så mycket titta på hastighet utan mer njuta av tillvaron. Tycker inte det finns några motsättningar i dessa två ytterligheter och det är fint att man får välja fritt.

Jag själv har lagt ganska mycket tid och energi för att hitta fram till den optimala setupen, och även om jag haft flera framgångsrika turer filar jag fortfarande på olika nya lösningar för att optimera. Ganska roligt faktiskt!?

Mitt största bekymmer just nu är att det är så svårt att kombinera friluftsintresset med cykelintresset. De kläder jag har när jag är i skogen och lever "marknära" (sitter på knä, eldar, kånkar och grejar) är fullständigt hopplösa att cykla i (så som jag cyklar), medan cykelkläderna är rena katastrofen så fort man tänker tanken på att göra upp en eld.

Edit:

Förutsättningarna är alltså att cykla i ~27-30 km/h, sen slänga upp tältet, dra en fisk i en skogssjö och sen tillaga den över öppen eld.
Du kan inte ha ett par ombytesbyxor? Man vill ju ändå ha något varmare på kvällen

Bikepacking
Inga motsättningar alls. Inte alls som med slang eller tubeless (där man måste välja sida!). Jag tycker humöret och målet avgör mycket. På lång resa tycker jag det är praktiskt med mer saker (utifall man vill ta en vilodag i tältet). På tidsmässigt kortare utflykter är det ju mycket smidigare med mindre packning. Det tänker jag försöka få till i sommar. Kolla in satellitbilder på google maps, ta med lätt packning (kanske testa hängmatta) och se hur det ser ut. Nya mål, nya vägar.
Det är en omöjlig uppgift, och just därför så roligt. :)

Edit:

Tror tyvärr inte det finns såna kläder. Än. Har alltid med ett par tunna funktionsbyxor (som går att ha över cykelutstyrseln). Skyddar lite mot mygg och skyddar alla andra från att se mig i cykelbyxor.

Bikepacking

Edit:

Det var där vi hamnade i helgen. Nu har vi ju fördelen med att inte behöva bekymra oss om att komma upp i 27-30, det gör nämligen cyklarna enbart nedför ett stup. Och är man mer klädd för MTB-cykling så är man närmre friluftsklädsel. Vi eftersträvar ingen lätthet i packningen, däremot försöker vi centrera packningen, och även packa så att man inte fastnar i terrängen. Med stabila stålcyklar kan man dock lägga en hel del vikt på både framgaffel och styre. Men jag är också långt ifrån den optimala setupen. Framförallt tar jag alltid med mig för mycket kläder.

Bikepacking
... kanske testa hängmatta ...
Jag hade med hängmatta och i vintras var det kallt utan underquilt men nu när det är varmare var den kanon. Sov i hängmattan alla nätter utom en när jag sov på bänken i en raststuga. Kom lite regn en natt men inga problem alls med en lättviktspressening över.

Mycket smidigt att slippa leta bra tältplats och väldigt enkel att sätta upp och packa ned.

Bikepacking
Jag hade med hängmatta och i vintras var det kallt utan underquilt men nu när det är varmare var den kanon. Sov i hängmattan alla nätter utom en när jag sov på bänken i en raststuga. Kom lite regn en natt men inga problem alls med en lättviktspressening över.

Mycket smidigt att slippa leta bra tältplats och väldigt enkel att sätta upp och packa ned.
Provade hängmatta för många år sen, en höstdag med cykel och hund. Slutade med att jag låg på marken med hängmattan som täcke. :) Sen dess har det blivit tält (vilket är betydligt större och tyngre) Tänker också att hängmatta borde vara svala på varma sommardagar. Och lämpliga träd BORDE gå att hitta. Om jag trivs i hängmatta är en annan fråga. Det lär ju märkas. :)

Bikepacking
Också lite sugen på att testa hängmatta men då jag oftast sover på magen är det väl nån form av hammock som gäller?
och @BFS Jag köpte billigaste bara för att testa, 250 kr på XXL. Tog några nätter att vänja mig och lära mig hur den funkar men nu senaste turen var det inga problem alls, det nya uppblåsbara liggunderlaget jag också hade med kom aldrig till användning för jag trivdes så bra i hängmattan, sover heller inte på rygg normalt :)

En sådan här:
b3223d13bb41412db7f4bea5de0b5a3b

Bikepacking
Jag gör ett försök med lite mindre väskor bak, 2x16L. Eftersom jag aldrig aktivt tidigare köpt pakethållare än mindre sidoväskor bekräftar jag uppenbarligen din tes om pakethållarens återkomst.

Jag har reflekterat en del över alla svar och misstänker att jag kan ha svårt för att spänna fast prylar på cykeln eftersom jag har relativt liten cykelram till mina 177cm.

Den strut jag provade förra året tyckte jag förstörde känslan ganska mycket med hög tyngdpunkt som blev till pendel på slingriga dåliga grusvägar utför, just där jag förväntar mig att få maximal cykelnjutning.

Ska sannolikt göra en provtur med väskorna eller i alla fall en av dem till jobbet i veckan vilket blir 4 mil enkel resa, tiden kommer utvisa om jag är på rätt spår eller ej.

Bikepacking
Amok är din vän! 25-26 maj är de med på Outdoor festivalen på Djurgården också om man vill klämma och känna. https://amokequipment.se/products/draumr-5-0-hammock
Den hade varit intressant att testa, lite långt till djurgården tyvärr dock men det kanske blir andra tillfällen.

Nej, tält såklart. Om man inte är konstruerad som en omvänd banan.
Tält har jag sovit många nätter i och det funkar såklart bra, bara nyfiken på hängmatta.

och @BFS Jag köpte billigaste bara för att testa, 250 kr på XXL. Tog några nätter att vänja mig och lära mig hur den funkar men nu senaste turen var det inga problem alls, det nya uppblåsbara liggunderlaget jag också hade med kom aldrig till användning för jag trivdes så bra i hängmattan, sover heller inte på rygg normalt :)

En sådan här:
b3223d13bb41412db7f4bea5de0b5a3b
Kanske värt att testa. Gillar att ligga o vila i hängmatta så det kanske funkar för sömn också.

Bikepacking
För nytillkomna läsare re-postar jag denna blogg för inspiration kring vad som väl ändå måste klassas som bikepacking före touring. Otroligt inspirerande lättviktscykling med låga kostnader.
Läs och njut.

Bikepacking

Edit:

s_f_riders_hybrid_shorts_m_22012-160_c_model_fjr copy 2.jpg

Bikepacking

Visa bilaga 699087

Menade det halvt seriöst. Lite starkare, lösa byxor med bib under, som vid stigcykling, borde funka bra. Tröja jag länkade till är kanske inte optimal för cykling, men funkar kanske också. Jag har en vän i Nederländerna som jag på 80-talet brukade cykla med till skate-events några mil bort på lvgcykel. Han cyklade i sina lösa skatekläder med skateboarden på en ryggsäck på ryggen. Vi cyklade om många medelålders män i lycra på kolräser som blev riktigt syra och försökte hänga på, som aldrig orkade. Vad jag vill säga att det inte är kläder som är viktigast vid cykling (även om jag just skrev i en annan tråd att tajta kläder hjälper mer än en aerocykel).

Bikepacking
Menade det halvt seriöst. Lite starkare, lösa byxor med bib under, som vid stigcykling, borde funka bra. Tröja jag länkade till är kanske inte optimal för cykling, men funkar kanske också. Jag har en vän i Nederländerna som jag på 80-talet brukade cykla med till skate-events några mil bort på lvgcykel. Han cyklade i sina lösa skatekläder med skateboarden på en ryggsäck på ryggen. Vi cyklade om många medelålders män i lycra på kolräser som blev riktigt syra och försökte hänga på, som aldrig orkade. Vad jag vill säga att det inte är kläder som är viktigast vid cykling (även om jag just skrev i en annan tråd att tajta kläder hjälper mer än en aerocykel).
Kolräsercyklar på 80-talet, var inte det ganska ovanligt då? :unsure:

Bikepacking
Svin-nöjd med pakethållare.
Nu körde jag bara med ena väskan, märkte inte ens att den var där. Eller, i någon slingring utförslöpa tyckte jag kanske cykeln ålade sig på gruset, men fullt kontrollerat.
Otrtlieb Quick-Rack var helrätt för mig, supersmidigt att häkta av den när man inte vill släpa på extra grejer på cykeln.

Någon sån där väska under överröret skulle jag behöva härnäst, till snacks, något plagg och annat jag vill ha lätt tillgängligt.

Ska försöka slöjda ett enklare harness att fästa sovsäcken på styret också. Stjäl tidigare förslag om skärbräda, remmar och liggunderlag till distanser rakt av.

Sedan är jag redo att ta semester.
PXL_20240515_154050432.jpg

Bikepacking
Efter ha läst senaste diskussionen om panniers vara eller icke vara blev jag själv nyfiken på vad alternativen till panniers är på längre turer när man vill ha mer plats.

Med inspiration från @Domestique Aeroe spider rack kom jag på ett koncept som jag tänker borde vara både mer aerodynamiskt och mindre skramligt än panniers, men fortfarande ge samma packvolym.

Här är en grov prototyp som åtminstone ger en uppfattning om min idé, oklart om det är en bra sådan eller inte:
C522E928-B9D8-47A5-BF24-F0304EEC6D7D.jpeg

Tänk dig ett rack som går parallellt med både sadelstagen och som sitter monterat i övre och undre fästen för pakethållaren. Kanske ett tvärgående stag mellan både sidor för mer stabilitet.

På detta rack skulle man kunna fästa cargo cages:
9D544400-3323-472B-B676-510860191F3B.jpeg

Så att man kan spänna fast drybags:
ABFAEF9B-0343-43AC-9E7F-2D2E6B750C44.jpeg

Man skulle även kunna få plats med vanliga flaskställ högst upp tillsammans med drybagsen:
3B7E997A-3E6E-46FF-926B-4577654A5FB0.jpeg

Jag har parat min prototyp med en Carradice Bagman jag har haft liggandes och en sadelväska jag körde som styrväska förra året, i år kommer jag annars inte använda den:
C1BA1AED-12B7-4E0E-B921-0E493D841916.jpeg

Jag tror inte det kommer funka för mina behov. I sadelväskan skulle jag då bli tvungen att lasta kök och mat. Jag tror det kommer bli ont om plats och väskan kommer bli tung. Bagmanen känns ganska klen och jag vet inte om den håller.

Därav skrotar jag projektet och återgår jag till mitt vanliga rack och mina panniers. Men det är kul att fundera på nya idéer och att försöka optimera sin packning. Jag tror däremot fortfarande att ett sådant här rack skulle kunna funka ganska okej. Det är dock ingen produkt jag sett till salu, det verkar lite som att man måste göra som mig och leka med vinkelslip och svets om man vill ha ett sådant här.

Senast ändrad:
Bikepacking
Ja, jag tycker att lösningen är estetiskt tilltalande. Däremot är aerodynamiken lidande. Alla har, som du märkte själv, en brygga mellan de båda sidorna.

Har för mig att jag sökte på typ Light weight rear bike rack eller Minimalistic rear bike rack.

Bikepacking
För bästa aerodynamik vill man ha upp packningen i sadelhöjd och över samt tätt bakom ryggen. Märker det tydligt själv i motvind, packväskorna på sidorna bromsar ordentligt men det som staplas ovanpå ökar inte vindmotståndet, bara känsligheten för sidvindar. Nackdelen är förstås den högre tyngdpunkten men om man begränsar vikten något borde det funka bara det är stabilt.

Bikepacking
För bästa aerodynamik vill man ha upp packningen i sadelhöjd och över samt tätt bakom ryggen. Märker det tydligt själv i motvind, packväskorna på sidorna bromsar ordentligt men det som staplas ovanpå ökar inte vindmotståndet, bara känsligheten för sidvindar. Nackdelen är förstås den högre tyngdpunkten men om man begränsar vikten något borde det funka bara det är stabilt.
Aerodynamiken blir förstås bäst så, men det känns inte så praktiskt att ha en enorm drybag fastsurrad på pakethållaren. Lär bli svårt att hitta i en så stor påse är min första tanke

Bikepacking
Aerodynamiken blir förstås bäst så, men det känns inte så praktiskt att ha en enorm drybag fastsurrad på pakethållaren. Lär bli svårt att hitta i en så stor påse är min första tanke
Man kanske skulle kunna ha någon slags korg så att det lättare går att packa i flera packsäckar? Men riktigt hur det skulle göras har jag inte kommit på än.

Bikepacking
Det finns ju lite roliga test att kolla på i förhållande til Aerodynamik. Tailfin har bland annat en artikel som är en översättning av något som en tysk har skrivit. Lite intressant, speciellt angående sidoväskor. Hur vetenskapligt det är vet jag inte...

Dessutom finns det en video där Francis Cade testar olika setups i en vindtunnel. Det visar bland annat att en Tailfin Aeropack gör dig snabbare så det samma borde ju gälla en drybag ovanpå pakethållare. I alla fall om den kommer tillräckligt högt upp. Men det är väldigt små marginaler om man inte tävlar.

Bikepacking
Jag har testat runt lite och kommit fram till mindre packning är nice, volym & kg.
Sen kör jag en drybag fram under tempopinnar (ska tillverka ett hölster för den) och ska bygga med @n3wton en hållare för en drybag bakom sadelstolpen, kläder & mat fram, sovsaker bak och sen ramväska + överrörsväska för snacks & viktiga pryttlar! Sen kanske jag adderar med löparrygga för att framförallt se gravelcool ut! ?
IMG_3388.jpeg

Summa summarum för mig:
Lättare = bättre
Mindre = bättre
Aero = bättre
2x relativt aerogenomtänkta drybags
Ramväskor aero
Ryggsäck cool + mer aero än utan enligt vissa
IMG_3387.jpeg

Nedan, min cykel! Kommer nog sy en lite större och mer välsittande ramväska. Hölster för främre drybag & en bra & stabil ram/hållare för större drybag bak.
IMG_3262.jpeg

Men den nedan funkar också bra, @aben ikoniska setup är också bra, den går nog längst i denna gruppen! ?

IMG_3206.jpeg

Allt gott,
Edvin

Tillbaka
Topp