Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Fin morgon här under tarpen men fåglarna har levt om sen 04
1000007802.jpg

Bikepacking
Jag vill tacka den som i tråden nämnde öronproppar. Det är ett jävla liv på fåglarna och alla andra djur den här tiden på året!
Tog en halvkort tur till Fjällnora naturreservat nära Almunge. Fint! Vindskyddet jag siktat in mig på var upptaget så det fick bli bivvy i natt.

Bilagor

• IMG_4320.jpeg
    IMG_4320.jpeg
    1.9 MB · Besök: 113
  • IMG_4324.jpeg
    IMG_4324.jpeg
    1.4 MB · Besök: 113
Bikepacking
Hade funderingar på att köpa en Radon Jealous AL 10. Jag är 178 cm lång och ligger precis mellan en medium och large. Jag gillar dock att ha en styrstam som är 4-5 cm högre och som kommer bak en 4-5 cm och sitter mer upprätt och avslappnat. Tänk dig Jones bar fast något högre.

Köper jag en large så blir sitthöjden den samma och jag kan jag justera styret som jag vill ha det och får då lite större frame bag.

Vad är det som talar mot att köpa en storlek large?

Bikepacking
Nu vill jag inte specifikt peka ut föregående post även om den var droppen som fick mig att ställa frågan.

Jag upplever det som att det finns ganska många bilder på cyklar som har i förhållande många och dyra väskor fastspända på cykeln.

Är det lite stigma att skruva på en pakethållare och köra med panniers? Får man inte kalla sig bikepacker då längre? Är det fel att se ut som en touring tysk?

Undrar främst om jag gjort ett opraktiskt beslut att prova på pakethållare med sidoväskor eller om det bara är ofashionabelt, har dock inte haft tilfälle att prova setupen praktiskt ännu vilket sannolikt är anledningen till min veliga fråga.

Bikepacking
Nu vill jag inte specifikt peka ut föregående post även om den var droppen som fick mig att ställa frågan.

Jag upplever det som att det finns ganska många bilder på cyklar som har i förhållande många och dyra väskor fastspända på cykeln.

Är det lite stigma att skruva på en pakethållare och köra med panniers? Får man inte kalla sig bikepacker då längre? Är det fel att se ut som en touring tysk?

Undrar främst om jag gjort ett opraktiskt beslut att prova på pakethållare med sidoväskor eller om det bara är ofashionabelt, har dock inte haft tilfälle att prova setupen praktiskt ännu vilket sannolikt är anledningen till min veliga fråga.
Bikepackingväskor gör att det inte sticker ut saker, ofta används i fall där man gärna cyklar snabbare. Mer aerodynamiskt och därmed inte lika jobbigt att hålla bra hastighet.
Man gör som man vill, men detta forum talar inte för hur det ser ut för alla. ”Bikepacking for beginners” är en grupp på facebook där du kan få motsatt inspiration, det behöver inte vara så dyrt, fräsigt och komplicerat.
Men detta är ett cykelforum med cykelnördar, klart folk tenderar att investera mer pengar i att maximera. Bara mina tankar

Bikepacking

Frågan avhandlas nog i cirka hälften av trådens inlägg. Personligen upplevde jag främst att det bromsade mig otroligt mycket i stark motvind och jag bytte därför till en setup med betydligt lägre vindfång. Ska du inte långt eller länge är det skitsamma.

Bikepacking

Inte för att jag är någon E-X-P-E-R-T men anledningen till att jag har köpt några iofs inte-så-dyra-väskor är i första hand att jag har en cykel som är rimligt lätt, den har inte pakethållarfästen och i första hand är den till för annat än att köra med packning. Hade jag en cykel med pakethållarfästen som jag trivdes med skulle jag definitivt köra med pakethållare och sidoväskor på den. Verkar både praktiskt och billigt om man har en sån cykel.

Bikepacking

Man får göra precis hur man vill. För min egen del så kan jag inte ha pakethållare på den cykeln (ja, svindyr tailfin finns), men jag ser det här som turcyklingens motsvarighet till vandringens lättpackning. Jag vill gärna ha en setup som är lätt och som jag känner inte tar bort för mycket av cykelglädjen. Har kört med pakethållare och panniers också men när jag planerar turer så är färdvägen en del av upplevelsen, dvs det handlar inte så mycket om att ta sig från punkt A till punkt B, utan att ha kul efter vägen och få naturnära upplevelser så därför blir det gärna allt från grus till skogsbilväg till stigar. På samma sätt så finns det vandrare som packar en traditionell fjällpackning i en 80L säck medan andra värdesätter att kunna röra sig lite snabbare och lättare, men ändå kunna ha med sig det man behöver för att klara sig. Men det finns liksom ingen smakdomare därute, man gör som man vill. :)

Bikepacking
Lidlpåsarna skyddar varorna

Det är oldschool att cykla med pakethållare och sidoväskor. Nyare och häftigare (inget fel i det) och lite mer aerodynamiskt. Bägge skolorna handlar om att cykla med packning. Med mindre packning är det ju mer utmaning (att klara sig med mindre). Med mer packning är det mer utmaning med uppförsbackar och motvind.

Tycker ditt beslut är det mest praktiska (=minst fashionabelt). Och billigast. Vilket låter väldigt rimligt när man ska testa nåt.

Bikepacking
Optimering är viktigt för vissa och oväsentligt för andra. Och med något så billigt som cykelväskor så är kostnaden irrelevant imho.
Tycker att vanliga (ohippa) cykelväskor är lättare att hitta billiga varianter av. Ramväskor tycker jag är ohemult dyra (med tanke på packvolymen). Man får mer luftmotstånd för pengarna (med sidoväskor). :)

Bikepacking
Tycker att vanliga (ohippa) cykelväskor är lättare att hitta billiga varianter av. Ramväskor tycker jag är ohemult dyra (med tanke på packvolymen). Man får mer luftmotstånd för pengarna (med sidoväskor). :)

Ramväskan må vara liten men så otroligt praktisk. Har alltid min monterad på graveln, får plats med allt nödvändigt (slang, verktyg, pump, mm) + lite extrakläder + käk. Få kr per mil. De andra används enbart för bikepacking vilket är relativt sett få mil för mig.

Bikepacking
Ramväskan må vara liten men så otroligt praktisk. Har alltid min monterad på graveln, får plats med allt nödvändigt (slang, verktyg, pump, mm) + lite extrakläder + käk. Få kr per mil. De andra används enbart för bikepacking vilket är relativt sett få mil för mig.
Jag har en ramväska också (som jag tänkte inviga i sommar). Den rymmer inte jättemycket men det blir mer än ingenting (har två vattenflaskor som jag tänkte ha kvar). :) Sen en sadelväska (vet inte vad jag rymmer i den heller) plus pakethållaren fram (blir nog räddningen för mig). Min utmaning är att bara ta med det jag behöver, inte det jag vill ha. :)
Och cyklar man mycket blir ju allt billigt. Med pakethållare och Biltemaväskor är man igång under en tusenlapp. Sen kan man bli biten och börja vilja öka farten/dagsettapperna.

Edit: pakethållare och säck är ÄNNU billigare.

Bikepacking
Landar på runt 50-60 liters packning totalt, vilket inte är mycket mer än min vandringsrygga...
Kan och kommer mest troligt slimmas en del, när jag märker vad som funkar eller inte för mig.

Bikepacking
Är man "nybörjare" och vill testa nåt är priset rätt intressant.
525liter för 18kronor, perfekt för bikepacking
IMG_0670.png

Annars tycker iaf jag att det är toppen med en ramväska som rymmer 5-8 liter och går att hitta under en femhundring.
Antingen Lägga tunga saker väldigt centrerat, eller fylla med saker man vill ha lättilgängligt.

Sen gör jag väl som @erolwi och låter ramväskan sitta på hela tiden. Tycker det är väldigt smidigt att ha packutrymme på cykeln

Bikepacking
525liter för 18kronor, perfekt för bikepacking
Visa bilaga 698621

Annars tycker iaf jag att det är toppen med en ramväska som rymmer 5-8 liter och går att hitta under en femhundring.
Antingen Lägga tunga saker väldigt centrerat, eller fylla med saker man vill ha lättilgängligt.

Sen gör jag väl som @erolwi och låter ramväskan sitta på hela tiden. Tycker det är väldigt smidigt att ha packutrymme på cykeln
Ska man testa på cykelsemester är 5-8 liters packvolym ganska lite (för en 500-ing). Och om du tycker att plastpåsar är ett jämförbart alternativ till pakethållare (med packväskor eller säck) får du såklart tycka det. Jag gör det inte.

Bikepacking
Ska man testa på cykelsemester är 5-8 liters packvolym ganska lite (för en 500-ing). Och om du tycker att plastpåsar är ett jämförbart alternativ till pakethållare (med packväskor eller säck) får du såklart tycka det. Jag gör det inte.
Jag värderar bara volym/krona!

Men jag avfärdar inte ramväskor som hippa och något man ska skippa pga man får mer volym per krona med en pakethållare och panniers

Bikepacking
Jag värderar bara volym/krona!

Men jag avfärdar inte ramväskor som hippa och något man ska skippa pga man får mer volym per krona med en pakethållare och panniers
Vi säger väl det. Priset har ingen betydelse.

Ramväskor är nyare och mer hippa. Bikepacking är ju mer hippt. Liksom gravel är mer hippt. Samma sak (att cykla grus eller med packning) men lite mer nytt och uppdaterat (fastän det inte är nån större skillnad).
Har jag avfärdat ramväskor? Då får jag väl ta och sälja min...

Bikepacking

Den största skillnaden ligger väl i var man vill cykla. Visst är bikepacking väskor mera aerodynamiska men om man prinärt cyklar väg och lite större grusvägar så fungerar de flesta bra sidovæäskorna till det. Det blir lite jobbigare om man också vill cykla mera offroad, stigar osv. Så rasslar och skakar det ganska mycket och komforten/cykelhanteringen påverkas en del. Det finns sidoväskor/lösningar som fungerar bra offroad (tex. Tailfins mini panniers eller ett Aero-rack) men inte alla. Så i princip så handlar det väl mest om var du cyklar och därefter hur mycket packning du har med och hur mycket vindmotstånd du vill acceptera.

En bild från min tur i helgen:

Bilagor

• IMG_20240509_122022.jpg
    IMG_20240509_122022.jpg
    1.4 MB · Besök: 81
Bikepacking
Pakethållare och panniers är inte optimalt för allt, men det är billigt och enkelt sätt att testa på bikepacking.

Jag cyklade i höstas till Italien via Grekland, det blev strax över 6000km. Jag körde bland annat med Ortlieb Sportroller City 25l, Ortliebs billigaste panniers. Jag är nöjd med mitt val av väskor. Dom är helt vattentäta, rymmer mycket och det är väldigt smidigt att lätt kunna lyfta av dom från cykeln när det behövs.
7CBABDAA-2642-45B7-A78C-54070D545CC6.jpeg

Jag har full förståelse för att panniers inte är för alla, men just för mitt användningsområde funkade det utmärkt. Saker som vikt och aerodynamik var ganska irrelevant för mig, cykeln vägde ändå bly och var inte särskilt kapabel.

Om jag skulle vilja ut på cykeln och få in en övernattning eller två i skogen bara för att det är mysigt skulle jag lätt överväga att ta mina panniers. 25 liters kapacitet lär räcka för en övernattning, dom är lätta att packa för det är bara att hiva ner allt utan att behöva leka Tetris för att det ska få plats och det tar två sekunder att häkta fast väskorna på pakethållaren.

Bikepacking

Vill dubbelkolla att det här verkligen är
Den frågan du svarar på? Varifrån kommer resonemanget att det är en budgetmedveten nybörjare som frågar om ramväskor

Vill man bara ha maximal förvaring för lågt pris är väl sen säck på en pakethållare toppen, vill man lyxa till det kan man ta panniers, men allt handlar ju om man vill prioritera.

@aben cyklar väl längst av oss alla, och hans setup funkar toppen för honom, men är inget jag skulle vilja köra på :)

Bikepacking
Vill man bara ha maximal förvaring för lågt pris är väl sen säck på en pakethållare toppen, vill man lyxa till det kan man ta panniers, men allt handlar ju om man vill prioritera.
Absolut. Man måste* börja nånstans. Vill man efter lite testande öka tempot är ju sidoväskor ivägen (för alla bromsande luftmolekyler).
@aben cyklar väl längst av oss alla, och hans setup funkar toppen för honom, men är inget jag skulle vilja köra på :)
Nä, man ska ju fördela alla saker med framväskor också. :)

*man måste inte cykla

Bikepacking

Jag är nybörjare, och priset är helt ointressant för mig. Men jag har däremot gjort efterforskningar och letat en massa information för att hitta de prylarna som passar mina behov, och som enkelt kan ändras eller bytas ut.
Men det gjorde också att jag ganska snabbt hamnade på den "övre" platån när det kommer till vissa delar som några av väskorna, då t.ex Ortlieb dök upp gång efter annan medans man läste på.
Med tanke på deras rykte om hållbara och vattentäta prylar så var valet ganska enkelt, trots att de kostar en bra slant.

Bikepacking
Jag är nybörjare, och priset är helt ointressant för mig. Men jag har däremot gjort efterforskningar och letat en massa information för att hitta de prylarna som passar mina behov, och som enkelt kan ändras eller bytas ut.
Men det gjorde också att jag ganska snabbt hamnade på den "övre" platån när det kommer till vissa delar som några av väskorna, då t.ex Ortlieb dök upp gång efter annan medans man läste på.
Med tanke på deras rykte om hållbara och vattentäta prylar så var valet ganska enkelt, trots att de kostar en bra slant.
Det finns nybörjare med begränsad budget. Jag har gjort turer med mina grejor (Vaudeväskor bak och billigare fram) och turer med lånad cykel (och biltemaväskor). Skillnad men ändå inte stor skillnad. Betydligt dyrare med mina grejor (Tubus/Blackburn/Vaude) än med de lånade (billig pakethållare och biltemaväskor).
Att kvalitet är värt i längden övertygar inte alltid dem som inte har ett genuint grundintresse (i vad det nu är man lägger pengarna på).

Bikepacking
Bytte ganska snabbt från sidoväskor till bikepacking-stuk. Som jag skrivit förut: tycker 40 liter sidoväskor med allt känns som att köra med släp, medan bikepacking-stuk (med vikten utspridd över hela cykeln) känns som att köra en tungt lastad bil: smidigare.

Nu har fru & vänner nytta av sidoväskorna så de är inte överflödiga, men det kan ju vara bra att (om man har råd) inte köpa det billigaste först utan att reflektera över vad man vill ha för egenskaper, emedan det annars kan bli onödigt dyrt att behöva uppgradera.

Sen behöver man förstås respekt för att vi har olika preferenser och dessutom ekonomi. Jag är 44 och har de tidsmässiga låsningar som kommer med ett medelklassliv, men istället de ekonomiska möjligheterna det bringar. Därför blir det ungefär en bikepackingtur per år, men den är rätt optimerad i utrustningsnivå. Andra, som tex @IVI, lever ett annat liv och det verkar jävla härligt det med.

(Parentetiskt rätt bitter över att jag inte fattade att det var kul att cykla, vandra & bikepacka mellan jag var ~15-35).

Senast ändrad:
Bikepacking
Ramväskan satt som en smäck. Är det custom från Revelate eller råkade den bara passa? Jag har inte tagit steget till att varken sy min egna eller beställa custom men jag blir ju sugen på det när de färdiga man köper inte alltid passar helt bra.
Det var bara ren och skär tur men det hjälper när man han en stor ram - det gör det lite lättare att hitta något som passar någorlunda.

Bikepacking
Bytte ganska snabbt från sidoväskor till bikepacking-stuk. Som jag skrivit förut: tycker 40 liter sidoväskor med allt känns som att köra med släp, medan bikepacking-stuk (med vikten utspridd över hela cykeln) känns som att köra en tungt lastad bil: smidigare.
Tycker att det blir obalanserat med bara bakväskor. Med framväskor blir balansen bättre. Och tyvärr tyngre (men man rymmer mer!). Så, det är skillnad. För väg/grusväg tycker jag inte det gör så mycket. När stigen blir smalare blir däremot väskorna bredare...
(Parentetiskt rätt bitter över att jag inte fattade att det var kul att cykla, vandra & bikepacka mellan jag var ~15-35).
Bättre sent än aldrig, tänker jag. Du är ju inte lastgammal, så nog hinner du med att cykla och vandra ikapp en hel del. :)

Tillbaka
Topp