Bikepacking
Vad fyller påsen över sadeln för funktion?Dags att dra ut på tur
Visa bilaga 698053
Hoppas du får en trevlig tur!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad fyller påsen över sadeln för funktion?Dags att dra ut på tur
Visa bilaga 698053
Regnskydd?Vad fyller påsen över sadeln för funktion?
Hoppas du får en trevlig tur!
Så skulle det kunna vara.Regnskydd?
Så skulle det kunna vara.
Om nu inte påsen sitter där "permanent".
I så fall förstår jag inte riktigt vitsen.
Svar kommer kanske när @Ashnton har cyklat klart för dagen.
Hur gick det?Det är fyra ekrar men det gick att rikta så det inte tar emot så jag kör vidare och hoppas det håller :)
Visa bilaga 698020
Bikepackingväskor gör att det inte sticker ut saker, ofta används i fall där man gärna cyklar snabbare. Mer aerodynamiskt och därmed inte lika jobbigt att hålla bra hastighet.Nu vill jag inte specifikt peka ut föregående post även om den var droppen som fick mig att ställa frågan.
Jag upplever det som att det finns ganska många bilder på cyklar som har i förhållande många och dyra väskor fastspända på cykeln.
Är det lite stigma att skruva på en pakethållare och köra med panniers? Får man inte kalla sig bikepacker då längre? Är det fel att se ut som en touring tysk?
Undrar främst om jag gjort ett opraktiskt beslut att prova på pakethållare med sidoväskor eller om det bara är ofashionabelt, har dock inte haft tilfälle att prova setupen praktiskt ännu vilket sannolikt är anledningen till min veliga fråga.
Nu vill jag inte specifikt peka ut föregående post även om den var droppen som fick mig att ställa frågan.
Jag upplever det som att det finns ganska många bilder på cyklar som har i förhållande många och dyra väskor fastspända på cykeln.
Är det lite stigma att skruva på en pakethållare och köra med panniers? Får man inte kalla sig bikepacker då längre? Är det fel att se ut som en touring tysk?
Undrar främst om jag gjort ett opraktiskt beslut att prova på pakethållare med sidoväskor eller om det bara är ofashionabelt, har dock inte haft tilfälle att prova setupen praktiskt ännu vilket sannolikt är anledningen till min veliga fråga.
Inte för att jag är någon E-X-P-E-R-T men anledningen till att jag har köpt några iofs inte-så-dyra-väskor är i första hand att jag har en cykel som är rimligt lätt, den har inte pakethållarfästen och i första hand är den till för annat än att köra med packning. Hade jag en cykel med pakethållarfästen som jag trivdes med skulle jag definitivt köra med pakethållare och sidoväskor på den. Verkar både praktiskt och billigt om man har en sån cykel.Nu vill jag inte specifikt peka ut föregående post även om den var droppen som fick mig att ställa frågan.
Man får göra precis hur man vill. För min egen del så kan jag inte ha pakethållare på den cykeln (ja, svindyr tailfin finns), men jag ser det här som turcyklingens motsvarighet till vandringens lättpackning. Jag vill gärna ha en setup som är lätt och som jag känner inte tar bort för mycket av cykelglädjen. Har kört med pakethållare och panniers också men när jag planerar turer så är färdvägen en del av upplevelsen, dvs det handlar inte så mycket om att ta sig från punkt A till punkt B, utan att ha kul efter vägen och få naturnära upplevelser så därför blir det gärna allt från grus till skogsbilväg till stigar. På samma sätt så finns det vandrare som packar en traditionell fjällpackning i en 80L säck medan andra värdesätter att kunna röra sig lite snabbare och lättare, men ändå kunna ha med sig det man behöver för att klara sig. Men det finns liksom ingen smakdomare därute, man gör som man vill. :)Nu vill jag inte specifikt peka ut föregående post även om den var droppen som fick mig att ställa frågan.
Det är oldschool att cykla med pakethållare och sidoväskor. Nyare och häftigare (inget fel i det) och lite mer aerodynamiskt. Bägge skolorna handlar om att cykla med packning. Med mindre packning är det ju mer utmaning (att klara sig med mindre). Med mer packning är det mer utmaning med uppförsbackar och motvind.Nu vill jag inte specifikt peka ut föregående post även om den var droppen som fick mig att ställa frågan.
Tycker att vanliga (ohippa) cykelväskor är lättare att hitta billiga varianter av. Ramväskor tycker jag är ohemult dyra (med tanke på packvolymen). Man får mer luftmotstånd för pengarna (med sidoväskor). :)Optimering är viktigt för vissa och oväsentligt för andra. Och med något så billigt som cykelväskor så är kostnaden irrelevant imho.
Tycker att vanliga (ohippa) cykelväskor är lättare att hitta billiga varianter av. Ramväskor tycker jag är ohemult dyra (med tanke på packvolymen). Man får mer luftmotstånd för pengarna (med sidoväskor). :)
Jag har en ramväska också (som jag tänkte inviga i sommar). Den rymmer inte jättemycket men det blir mer än ingenting (har två vattenflaskor som jag tänkte ha kvar). :) Sen en sadelväska (vet inte vad jag rymmer i den heller) plus pakethållaren fram (blir nog räddningen för mig). Min utmaning är att bara ta med det jag behöver, inte det jag vill ha. :)Ramväskan må vara liten men så otroligt praktisk. Har alltid min monterad på graveln, får plats med allt nödvändigt (slang, verktyg, pump, mm) + lite extrakläder + käk. Få kr per mil. De andra används enbart för bikepacking vilket är relativt sett få mil för mig.
Tycker att vanliga (ohippa) cykelväskor är lättare att hitta billiga varianter av. Ramväskor tycker jag är ohemult dyra (med tanke på packvolymen). Man får mer luftmotstånd för pengarna (med sidoväskor). :)
Mina Vaude bakväskor är säkert 15 år (och still going strong). En Vaude ramväska ger inte alls lika många liters packvolym per krona.Tycker de brukar kosta rimligt med tanke på kvalitén. Min första Apidura måste fylla 10 år snart.
525liter för 18kronor, perfekt för bikepackingÄr man "nybörjare" och vill testa nåt är priset rätt intressant.

Ska man testa på cykelsemester är 5-8 liters packvolym ganska lite (för en 500-ing). Och om du tycker att plastpåsar är ett jämförbart alternativ till pakethållare (med packväskor eller säck) får du såklart tycka det. Jag gör det inte.525liter för 18kronor, perfekt för bikepacking
Visa bilaga 698621
Annars tycker iaf jag att det är toppen med en ramväska som rymmer 5-8 liter och går att hitta under en femhundring.
Antingen Lägga tunga saker väldigt centrerat, eller fylla med saker man vill ha lättilgängligt.
Sen gör jag väl som @erolwi och låter ramväskan sitta på hela tiden. Tycker det är väldigt smidigt att ha packutrymme på cykeln
Jag värderar bara volym/krona!Ska man testa på cykelsemester är 5-8 liters packvolym ganska lite (för en 500-ing). Och om du tycker att plastpåsar är ett jämförbart alternativ till pakethållare (med packväskor eller säck) får du såklart tycka det. Jag gör det inte.
Vi säger väl det. Priset har ingen betydelse.Jag värderar bara volym/krona!
Men jag avfärdar inte ramväskor som hippa och något man ska skippa pga man får mer volym per krona med en pakethållare och panniers
Den största skillnaden ligger väl i var man vill cykla. Visst är bikepacking väskor mera aerodynamiska men om man prinärt cyklar väg och lite större grusvägar så fungerar de flesta bra sidovæäskorna till det. Det blir lite jobbigare om man också vill cykla mera offroad, stigar osv. Så rasslar och skakar det ganska mycket och komforten/cykelhanteringen påverkas en del. Det finns sidoväskor/lösningar som fungerar bra offroad (tex. Tailfins mini panniers eller ett Aero-rack) men inte alla. Så i princip så handlar det väl mest om var du cyklar och därefter hur mycket packning du har med och hur mycket vindmotstånd du vill acceptera.Nu vill jag inte specifikt peka ut föregående post även om den var droppen som fick mig att ställa frågan.
Är man "nybörjare" och vill testa nåt är priset rätt intressant.
Absolut. Man måste* börja nånstans. Vill man efter lite testande öka tempot är ju sidoväskor ivägen (för alla bromsande luftmolekyler).Vill man bara ha maximal förvaring för lågt pris är väl sen säck på en pakethållare toppen, vill man lyxa till det kan man ta panniers, men allt handlar ju om man vill prioritera.
Nä, man ska ju fördela alla saker med framväskor också. :)@aben cyklar väl längst av oss alla, och hans setup funkar toppen för honom, men är inget jag skulle vilja köra på :)
Är man "nybörjare" och vill testa nåt är priset rätt intressant.
Det finns nybörjare med begränsad budget. Jag har gjort turer med mina grejor (Vaudeväskor bak och billigare fram) och turer med lånad cykel (och biltemaväskor). Skillnad men ändå inte stor skillnad. Betydligt dyrare med mina grejor (Tubus/Blackburn/Vaude) än med de lånade (billig pakethållare och biltemaväskor).Jag är nybörjare, och priset är helt ointressant för mig. Men jag har däremot gjort efterforskningar och letat en massa information för att hitta de prylarna som passar mina behov, och som enkelt kan ändras eller bytas ut.
Men det gjorde också att jag ganska snabbt hamnade på den "övre" platån när det kommer till vissa delar som några av väskorna, då t.ex Ortlieb dök upp gång efter annan medans man läste på.
Med tanke på deras rykte om hållbara och vattentäta prylar så var valet ganska enkelt, trots att de kostar en bra slant.
Ramväskan satt som en smäck. Är det custom från Revelate eller råkade den bara passa? Jag har inte tagit steget till att varken sy min egna eller beställa custom men jag blir ju sugen på det när de färdiga man köper inte alltid passar helt bra.En bild från min tur i helgen:
Det var bara ren och skär tur men det hjälper när man han en stor ram - det gör det lite lättare att hitta något som passar någorlunda.Ramväskan satt som en smäck. Är det custom från Revelate eller råkade den bara passa? Jag har inte tagit steget till att varken sy min egna eller beställa custom men jag blir ju sugen på det när de färdiga man köper inte alltid passar helt bra.
Jo, det gick och jag har kommit hem men det var nätt och jämnt. Hade varit klart smartare att ha köpt ett nytt nav i Karlstad och haft rolig cykling hem istället för som det blev nu, men där och då kändes det onödigt eftersom jag redan har ett antal helt nya här hemma.Hur gick det?
Är det likadana nav? Då är det ju risk för samma typ av fel.Hade varit klart smartare att ha köpt ett nytt nav i Karlstad och haft rolig cykling hem istället för som det blev nu, men då kändes det onödigt eftersom jag redan har ett antal helt nya här hemma.
Tycker att det blir obalanserat med bara bakväskor. Med framväskor blir balansen bättre. Och tyvärr tyngre (men man rymmer mer!). Så, det är skillnad. För väg/grusväg tycker jag inte det gör så mycket. När stigen blir smalare blir däremot väskorna bredare...Bytte ganska snabbt från sidoväskor till bikepacking-stuk. Som jag skrivit förut: tycker 40 liter sidoväskor med allt känns som att köra med släp, medan bikepacking-stuk (med vikten utspridd över hela cykeln) känns som att köra en tungt lastad bil: smidigare.
Bättre sent än aldrig, tänker jag. Du är ju inte lastgammal, så nog hinner du med att cykla och vandra ikapp en hel del. :)(Parentetiskt rätt bitter över att jag inte fattade att det var kul att cykla, vandra & bikepacka mellan jag var ~15-35).