Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Märks att hösten är här nu. Gula löv faller från träden, och här i Girona var det bara 6°C i morse när jag startade dagens runda.
Men idag monteras väskorna tillbaka på cykeln för det här blir min sista natt i Spanien. I morgon trampar jag tillbaka till Frankrike igen.
Får se hur länge det fungerar att cykla, börjar bli rätt kallt om nätterna, och hostels finns nästan inte alls i Frankrike. Alla campingar är stängda så det är wild-camping som gäller. Vet inte när nästa dusch blir.

Bikepacking
Nu har mina specz comp från 2007 packat ihop. Spännet har gått av, och jag har svårt att se hur det skulle gå och laga.

När jag cyklar annars har jag ett par Fizik Terra med kardborrband som faktiskt är helt lysande, men man promenerar på klossarna så de duger inte för hike a bike.

Jag skulle säkert kunna vänja mig med plattisar men det vill jag inte. Vilka klickskor funkar bra till bikepacking?
Spelar det någon roll var du har klossarna? Kör du spd?

Bikepacking
Jag är inne på tredje säsongen med mina Fizik terra x2. Tycker de har varit kanon för ändamålet - bikepacking och "casual" mtb-sko. Billiga och jag gillar att de är luftiga. Tycker de funkar att promenera omkring i en del också. Kör med Giro Empire Vr90 och lvg-varianten av Empire också. Vr90 är ju bättre att cykla i förstås men terra X2 tycker jag är en bra kompromiss. Men som sagt prova.
skulle du säga att fizik är bredare än empire vr90? (Ser att lake också har ett par liknande som Empire i sina MX21G, också med snörning och i Wide, betydligt billigare men upplever att de inte ser breda ut över tåboxen.)

Bikepacking
1000009636.jpg

Nu saknas bara en drybag och spännband till sovsäcken samt ett spritkök (tältet ligger i Blackburn påsarna.)

Bikepacking
Jag och en kompis planerar en liten bikepackingtur i södra Norge till sommaren. Vi är ute efter en rutt på ca 250-350 km. Någon som har någon erfarenhet av den trakten eller har någon rutt att rekommendera? Det får gärna vara gravel, men inte stigar och grovt grus.Vi kommer åka tåg från Göteborg så det är ju en fördel om det är hyfsat lätt att ta sig till startpunkten. Hade varit kul att höra ndras erfarenheter av det området!

Bikepacking
Jag och en kompis planerar en liten bikepackingtur i södra Norge till sommaren. Vi är ute efter en rutt på ca 250-350 km. Någon som har någon erfarenhet av den trakten eller har någon rutt att rekommendera? Det får gärna vara gravel, men inte stigar och grovt grus.Vi kommer åka tåg från Göteborg så det är ju en fördel om det är hyfsat lätt att ta sig till startpunkten. Hade varit kul att höra ndras erfarenheter av det området!
Hade en förutfattad negativ syn på Norge som dyrt och snorkigt. Så fel jag hade, trivdes nästan från första stund med såväl land som människor, har cyklat fyra turer till Norge i år men har bara nagget landet i östra kanten än så kan inte ge några konkreta tips :)

Bikepacking
Finns en britt bosatt i Oslo som är rätt stor på youtube. Bra rutter och bra filmer… kommer bara inte på hans namn just nu.
Men i hans filmer borde du kunna hitta bra inspo

Bikepacking
Bikepacking
Hade en förutfattad negativ syn på Norge som dyrt och snorkigt. Så fel jag hade, trivdes nästan från första stund med såväl land som människor, har cyklat fyra turer till Norge i år men har bara nagget landet i östra kanten än så kan inte ge några konkreta tips :)

Bikepacking

Bikepacking
Jag har frågat tidigare om tält. Och jag kan väl säga att det nu står mellan
Durston X-Mid 2 https://durstongear.com/products/x-mid-2-tent-ultralight-backpacking och de övriga. Och med de övriga avser jag fristående lättviktstält likt Nemo Dagger, MSR Hubba Hubba etc).
Det jag tvekar på är användadet av vandringsstavar som tältpinnar (eller specifika vikbara pinnar) till skillnad från bågar. Någon som har erfarenhet av "trekking pole"-tält och råda mig i mitt val?
Vad jag är orolig för? För att det ska vara svårt att resa. Att tälta på hårt underlag och inte få ner tältpinnarna. Tex.

Bikepacking
Durston X-Mid 2 https://durstongear.com/products/x-mid-2-tent-ultralight-backpacking och de övriga. Och med de övriga avser jag fristående lättviktstält likt Nemo Dagger, MSR Hubba Hubba etc).
Det jag tvekar på är användadet av vandringsstavar som tältpinnar (eller specifika vikbara pinnar) till skillnad från bågar. Någon som har erfarenhet av "trekking pole"-tält och råda mig i mitt val?
Vad jag är orolig för? För att det ska vara svårt att resa. Att tälta på hårt underlag och inte få ner tältpinnarna. Tex.
Durston har väl också ett fristående tält, för att göra det ännu svårare att välja.

Bikepacking
Om man vandrar och har med sig en vandringsstav så kan man tjäna några 100g genom att även använda den till tältet. Om man cyklar tycker jag det är bättre med ett komplett tält med de stänger och bågar som behövs.
Själv har jag använt Tarptent rainbow mkt.

Bikepacking
Jag använde ett Lanshan (1 Pro) med en för ändamålen särskild ihopfällbar tältpinne köpt på Nomali.se i märket Antcaus för 778 kr inkl frakt som väger runt 130. Just då gick det inte att beställa Durstons z-flick tent pole och har för mig att den var dyrare - väger runt 30g mindre, idag verkar de dock ligga på samma pris. Hur som fick jag ett väldigt lätt tält o tält stången gick lätt ned i ramväskan med gott om plats. Nackdelen var att tältet tog väldigt mycket längre tid att få upp om man som jag vill uppnå en perfekt pitch varje kväll. De jag åkte med hade upp sitt Agnes Tiger Wall på nolltid medan jag påtade runt som en gräshoppa runt tältet i en halvtimme varje gång. Vet inte om jag är exceptionellt dålig på det men önskade ibland att jag valt ett tält som var lättare att få upp. Durston ska dock vara vad jag läst mig till lättare att få upp än Lanshan men vet inte om det stämmer. Hur som kan Lanshan vara värt som ett väldigt lätt budget tält och som tar minimalt med plats.

Bikepacking
Instämmer i avigsidorna med tält för vandringsstavar även om Durston är verkar vara bäst i klassen med sin smarta design och nya material i ytterduken.
Använde tidigare ett SMS Lunar Solo, Lanshan är väl en mindre kopia, som krävde mycket efterjusteringar och helst plana ytor med god jordmån. På grus eller hällmarker blev det till att leta sten så mossor och lavar tog ofta skada. Men det sämsta med mindre tipi-, pyramid- och ryggåstält är nog den låga innervolymen och användbara ytan. Den är grovt räknad bara hälften mot kupoltält och ännu lägre jämför med tunneltält. Beroende på väderförhållanden mm så krävs det förutom en vandringsstav/påle även extra linor och markpinnar. Så det är lätt att luras av de ofta friserade måtten för yta och höjd, vikt och packvolym.

Bikepacking
@Bikzz @Anatol @the_Dude
Tack för feedback! Låter som jag ska återgå till planen på ett fristående tält då.
Prislappen på Durston (ca 3k) var lagom. Fristående verkar dyrare, men jag försöker hitta något på rea.

Några tips? 2p eller litet 3p. Fristående då. Ytter och innertält. Vill nog gärna ha ingång från två sidor. Sub 2kg, helst sub 1,5kg. Pris... ja...
Nemo Dagger är en av de som intresserar mig.
MSR Hubba Hubba såklart.
Big Agnes Copper Spur/Tiger Wall?

Bikepacking
Jag köpte ju ett enmans lättviktstält i somras. Det blir ju kompromisser för att få det lätt. Golvet i lättviktaren har betydligt sämre vattenpelare än "taket" på mitt bra tält. Huruvida det gör nån större skillnad i verkligheten vet jag inte (eftersom jag bara tältat i oväder med mitt bra tält).

Bikepacking
Knott och mygg är ju plågsamma på olika sätt. Inomhus får knotten panik. Medans myggorna väntar tills du somnat. Kanske är ett myggnät över en hängmatta inte "inomhus", som i ett tält.

Bikepacking
@Bikzz @Anatol @the_Dude
Tack för feedback! Låter som jag ska återgå till planen på ett fristående tält då.
Prislappen på Durston (ca 3k) var lagom. Fristående verkar dyrare, men jag försöker hitta något på rea.

Några tips? 2p eller litet 3p. Fristående då. Ytter och innertält. Vill nog gärna ha ingång från två sidor. Sub 2kg, helst sub 1,5kg. Pris... ja...
MSR Hubba Hubba såklart.
Tiger Wall väger ju knappt ett kilo, är självstagande, har dubbla absider/ingångar och är ett riktigt tvåväggstält, sett till packvolym är det väl större än Lanshan men går å andra sidan att packa externt. Prismässigt dock betydligt dyrare. Det är ett trevligt, snabbt och lätt tält men kvalitetsmässigt tycker jag att spännen och förankringspunkter känns lite B. Men om du har råd och vill ha ett tält för sommaren så absolut.

Bikepacking
@Bikzz @Anatol @the_Dude

MSR Hubba Hubba såklart.
Jag körde på ett Copper Spur UL2 Bikepack i somras. Får det till 1900 gram. Har varit ute med det nu i december också och det funkar utmärkt. Sen köpte jag Rapide SL tent floor till, så det blev inte alls gramsnålt, men jag sover som en kung.

Dyrt blev det i slutändan, hade kanske köpt något billigare med allt jag lärt mig sen dess, men nu har jag vant mig vid bekvämligheten, så planerar att ta med det till Japan i mars.

Bikepacking
Jag har haft ett X-mid sen 2020 och är extremt nöjd med det efter åtminstone 20 nätter över större delarna av Sverige, både till fots och hjuls. Väldigt enkelt att få upp även om man är trött (se diverse youtube-klipp), mycket "rymligt för storleken" och allt annat bra som du kan läsa om i drivorna av recensioner. Köpte till obrandade Aliexpress-kolfiberpålar (i tabellen kallade "stag") som väger rätt lite och funkar bra, aningen långa isärplockade för att rymmas enkelt i bikepacking-väskor, men platsar sen jag gick upp till XL-ramväska. Groundsheet köpte jag samtidigt som tältet för säkerhets skull, inte som resultat av hål.

Pga växande familj kommer ett till tält behövas, kommer antagligen köpa Durstons fristående (kul med variation!) när det kommer i 2P och det finns barn i tillräcklig ålder; är en väldigt nöjd kund.

Skärmavbild 2024-12-17 kl. 11.23.47.png

"-2175 g" i Spec-kolumnen anger hur mycket vikt som sparades mot Trollhetta 3P :)

Bikepacking
Jag har ett BA Tiger Wall 2 Platinum som jag fick tag på begagnat. Ett kilogram nästan exakt. Det är inte helt fristående, krävs tältpinnar för att hålla ut absiderna. För en person är det ett palats, och sommartid på låglandet är det ett utmärkt tält. Höst och vår blir det för dragigt om det blåser, tycker jag, eftersom innertältet är i mesh och tältduken inte går upp så långt.

Vid hårdare väder eller senare på säsongen väljer jag mitt Vango Hydrogen Air. Det är mindre utrymme men tåligare mot vind och varmare och dessutom ännu lättare och mindre packvolym.

Tillägg: Någon variant av Lanshan 2 är väl en bra startpunkt om man vill ha ett lätt tält som fixar det mesta. Finns relativt ofta ute begagnat.

Bikepacking
Tiger Wall väger ju knappt ett kilo, är självstagande, har dubbla absider/ingångar och är ett riktigt tvåväggstält, sett till packvolym är det väl större än Lanshan men går å andra sidan att packa externt. Prismässigt dock betydligt dyrare. Det är ett trevligt, snabbt och lätt tält men kvalitetsmässigt tycker jag att spännen och förankringspunkter känns lite B. Men om du har råd och vill ha ett tält för sommaren så absolut.
Jag behöver inget fyrasäsongerstält. Så sommartält med lite vår och höst räcker. Lite trist att du uppfattar detaljer som lite undermåliga. Det är ju ändå ett dyrt tält (för mig).

Jag har haft ett X-mid sen 2020 och är extremt nöjd med det efter åtminstone 20 nätter över större delarna av Sverige, både till fots och hjuls. Väldigt enkelt att få upp även om man är trött (se diverse youtube-klipp), mycket "rymligt för storleken" och allt annat bra som du kan läsa om i drivorna av recensioner. Köpte till obrandade Aliexpress-kolfiberpålar (i tabellen kallade "stag") som väger rätt lite och funkar bra, aningen långa isärplockade för att rymmas enkelt i bikepacking-väskor, men platsar sen jag gick upp till XL-ramväska. Groundsheet köpte jag samtidigt som tältet för säkerhets skull, inte som resultat av hål.

Pga växande familj kommer ett till tält behövas, kommer antagligen köpa Durstons fristående (kul med variation!) när det kommer i 2P och det finns barn i tillräcklig ålder; är en väldigt nöjd kund.

"-2175 g" i Spec-kolumnen anger hur mycket vikt som sparades mot Trollhetta 3P :)
Durston verkar vara en företag som många tycker gott om! Har tittat på massa videos och där ser det ju lätt ut att sätta upp. Men lite feedback här indikerar att det kanske inte är så lätt alltid. Kanske speciellt på hårt underlag?

Bikepacking
Jag fick nyss hem ett tarptent double rainbow. Kan inte säga nåt om det i praktiken än så ta detta med en nypa salt, men det är lätt (1100gram inkl allt) och var det mest prisvärda alternativet kom jag fram till sett till volym/vikt/komfort. Bra recensioner.

Senast ändrad:
Bikepacking
Jag fick nyss hem ett tarptent double rainbow. Kan inte säga nåt om det i praktiken än så ta detta med en nypa salt, men det är lätt (1100gram inkl allt) och var det mest prisvärda alternativet kom jag fram till sett till volym/vikt/komfort. Bra recensioner.

Bra val, jag har ett sen mer än 10 år. Efter långvarig användning så blev en dragkedja dålig, så spänn den inte för hårt i sidled. Har oxå köpt ett single rainbow, som är något mindre och lättare.

Edit. Måste sömtätas innnan man använder det.

Senast ändrad:
Bikepacking

Jag har haft ett Tarptent Double Rainbow i 12 år och kan bara säga goda saker. Nu sjunger det kanske lite på sista versen. Har stått pall i hård vind på fjället. När det är finväder är det skönt att kunna öppna upp och få bra ventilation för att minska kondensationen.

Nästa tält blir pyramid för 4 så att hela familjen får plats. Eller jag + cykel.

Bikepacking
Bra val, jag har ett sen mer än 10 år. Efter långvarig användning så blev en dragkedja dålig, så spänn den inte för hårt i sidled. Har oxå köpt ett single rainbow, som är något mindre och lättare.

Edit. Måste sömtätas innnan man använder det.
Sömtätning kan man köpa till för ca 30 dollar om man köper från tillverkaren. Kändes lite osmidigt att behöva gör själv men det är väl inte så svårt antar jag?
För övrigt så gjorde jag mig före detta köp av med mitt Hilleberg Akto från ca 1997. Det var fortfarande fullt funktionsdugligt och utan defekter. Grym kvalitet! Men lite tyngre och mindre inuti.

Bikepacking
Lena Hulden som är insektforskare vid institutionen för skogsvetenskaper vid Helsingfors universitet:
– Knott biter bara utomhus! Bor du i tält har du till exempel inga problem med knott.
– Forskningen har inte kunnat visa vad det beror på.

Helt säker på att de gick på mig innanför myggnätet över hängmattan är jag inte vid närmare eftertanke, hade fått så många bett utanför att jag kan ha tagit fel.

Bikepacking
Lena Hulden som är insektforskare vid institutionen för skogsvetenskaper vid Helsingfors universitet:
– Knott biter bara utomhus! Bor du i tält har du till exempel inga problem med knott.
– Forskningen har inte kunnat visa vad det beror på.

Helt säker på att de gick på mig innanför myggnätet över hängmattan är jag inte vid närmare eftertanke, hade fått så många bett utanför att jag kan ha tagit fel.
Kanske ser de inte myggnätet som ett tak på samma sätt som de ser tältduk som ett tak? Ute kryper de ju upp i byxbenen men inte inne. Då får de panik.

Bikepacking
Jag får göra nytt test i sommar :) Frågan är varför de får panik inomhus och inte biter, det verkar inte ens vetenskapen kunna svara på.
Ja, det är mystiskt. De är ju så aggressiva utomhus. Kanske nåt med lukten? Frisk luft = attack (de kan retirera). "Instängd" luft = nåt är fel (ingen flyktväg).

Bikepacking
Jag fick nyss hem ett tarptent double rainbow. Kan inte säga nåt om det i praktiken än så ta detta med en nypa salt, men det är lätt (1100gram inkl allt) och var det mest prisvärda alternativet kom jag fram till sett till volym/vikt/komfort. Bra recensioner
Instämmer, har ett äldre 1p Rainbow som är ett bra alternativ för sommarhalvåret men saknar en mörkare duk och två ingångar som 2p har. Får plats med två 50cm liggunderlag om man jag sänker kanterna och brukar förlänga absiden med en liten tarp (regnponcho). Så det borde gå att klämma in två vuxna och en unge i 2p modellen. Finns nu en variant med innertält men tycker enkelduk är en bra kompromiss om man vill minska vikt och packmått. Mycket dissande av enkelduk, oftast av folk som inte provat, om att det skulle blir mer kondens. Verkligheten är den motsatta då man har bättre ventilation och helt fritt om man hittar en bra lägerplats. Kommer ev byta detta och ett 2p Naturehike till Durston 2p kupoltält när det börjar säljas.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp