Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
På tal om underquilt och hammock. Om det krävs quilt på sommaren, då kan man glömma hammock nu? Skulle vilja ha enkla ute nätter och pga sten/blött etc där jag har närmsta skogen vore hammock bra. Men går det att lösa när det är 0-10c?
Jag har dubbelbottnad hammock och trycker in ett liggunderlag där, det funkar men tar plats i packningen. På touringhojen finns det plats men bikepacking tveksamt (inte testat ännu)

Bikepacking
Har en ganska spartansk modell i förhållande till många andra här i tråden, Henessy Expedition Zip. På sommaren håller jag med om att man behöver ett liggunderlag. Aldrig provat underquilt men komfortmässigt är det sannolikt ännu bättre, funderar på att skaffa en.
Denna årstid krävs absolut något mer än bara matta och sovsäck, man kanske överlever utan men det blir nog ingen behaglig upplevelse.

Bikepacking
För min del innebär det en rätt kall natt om jag sover i hammock med bara sovsäck. Quilt eller liggunderlag krävs för att det ska vara mer än utståbart.
Absolut men snackar vi sommar då? Hur mycket quilt behövs nu i januari?:)
Jag har dubbelbottnad hammock och trycker in ett liggunderlag där, det funkar men tar plats i packningen. På touringhojen finns det plats men bikepacking tveksamt (inte testat ännu)
men då snackar vi sommarcamping va?

Har en ganska spartansk modell i förhållande till många andra här i tråden, Henessy Expedition Zip. På sommaren håller jag med om att man behöver ett liggunderlag. Aldrig provat underquilt men komfortmässigt är det sannolikt ännu bättre, funderar på att skaffa en.
Denna årstid krävs absolut något mer än bara matta och sovsäck, man kanske överlever utan men det blir nog ingen behaglig upplevelse.
Ja, det är nog så. Det jag funderar på också är hur stor skillnad en quilt gör. Det är ju fem min promenad för mig så jag kan ju ta med tunga saker.

Men om man tänker en quilt som i tjocklek motsvarar en sovsäck för 10grader. Hur stor effekt ger den? Behöver man något väldigt tjockt eller räcker det att få ett litet isolerande lager?

Bikepacking

Ja, det är nog så. Det jag funderar på också är hur stor skillnad en quilt gör. Det är ju fem min promenad för mig så jag kan ju ta med tunga saker.

Men om man tänker en quilt som i tjocklek motsvarar en sovsäck för 10grader. Hur stor effekt ger den? Behöver man något väldigt tjockt eller räcker det att få ett litet isolerande lager?
Här kan du kolla på lite quiltspecs för att sedan jämföra mot dunsäckar: https://www.warbonnetoutdoors.com/wp-content/uploads/2024/04/underquiltspecsnew.pdf

Vill du använda liggunderlag så kan du kolla på R-värden och rekommenderade temperaturer, tror inte det är någon större skillnad om man ligger på marken med en marktemp på 2°C eller hänger i hammock med lufttemp på 2°C. 4R och uppåt tänker jag ska duga kring nollan. Sittunderlag kan vara bra att ha med för att stötta arslet som komprimerar liggunderlaget mest och får störst exponering mot kylan.

Hade kompis som låg en natt i hammock utan liggunderlag/quilt när det var typ 12 grader. Han sov inte en blund.

Bikepacking

Jaja sommar eller rättare sagt runt 2-siffrigt, upplevt nätter under nollan även på sommaren och då inte ens försökt att sätta upp läger. Fryser man så fort man står still är det ingen idé att sätta upp natthärbärge, bättre då att trampa vidare.

Bikepacking
Nu har jag inte hammock-campat vintertid, men väl sommar och höst. Den värsta värmetjuven då har jag upplevt som vinden, om det kommer åt att blåsa runt hängmattan blir det fasen så mycket kyligare än om man lyckats hitta ordentligt lä. Även om man har ett bra liggunderlag inknökat i hängmattan och en tarp väl nerdragen. Jag föreställer mig att den aspekten blir ännu mer uttalad på vintern, och att underquilt är nästan ett måste.

Bikepacking

Svårt att svara på, beror på hur frusen du är.Jag uppfattar oftast att det är kallare i en hammock än på marken, men beror mycket på årstiden och vind också.
-Enklast om du inte vill köpa en underquilt är ju att hitta en gammal sovsäck på myrorna eller liknade och sy om. Tar inte många minuter att fulsy en egen underquilt för att testa.
-Liggunderlag funkar ju men glider oftast omkring. De flesta uppblåsbara liggunderlag behöver ju också vara hårt pumpade för att leverera på sitt r-värde.
-Finns ju quiltar att köpa från 500kr och uppåt också beroende på material, fyllning mm, på Amazon, osv.
-En annan billig diy-variant är ju hänga upp en filt med ngt emellan, typ cellplastliggunderlag eller vindruteskydd.

Bikepacking
Första/enda gången jag hammockat var på hösten. Slutade med att jag låg på marken (skön, torr mossa) med hammocken som täcke. Vinden blåser bort din kroppsvärme rätt effektivt.

Bikepacking
Jag har hängt på altanen på jobbet i 7 timmar, endast gått in för att kasta och hämta vatten. Testat av gasolkök, sovsäck mm i en trygg miljö. Jag har även hängt i en skogsdunge nära hemmet på dagen i syfte att träna upphängning

Bikepacking
Hej, blir lite sugen på en Outdoor Research Helium Bivy om det är någon som har åsikter eller råkar ha en för mycket som de vill sälja?

Tack och bock
Jag har en som jag använder några nätter under Transiberica ifjol, tycker att den fungerar bra för att vara en bivy. Det va lite duggregn vid ett tillfälle men jag har inte testat den i ruskväder.

Bikepacking
Hittade lite tyg som var hårt vävt men kanske inte helt vindtätt. Blev ett fint projekt för att lära sig sy med polyesterisolering. Får se om jag kan testa den i morgon :) image.webp

Bikepacking
Provade en kvart och funkade fint men måste laga tarpet som blåste sönder sist. Behöver även justera spänningen.

Sorry för ot i tråden men måste ju hålla alla uppdaterade;)

En gammal sovsäck i dubbla lager (röd är halva, turkos är andra halvan men hade slängt tyget till den halvan)

IMG_5177.webp

Bikepacking
Provade en kvart och funkade fint men måste laga tarpet som blåste sönder sist. Behöver även justera spänningen.

Sorry för ot i tråden men måste ju hålla alla uppdaterade;)

En gammal sovsäck i dubbla lager (röd är halva, turkos är andra halvan men hade slängt tyget till den halvan)

Visa bilaga 750578
Snyggt! Snart börjar du sy mer grejor; ryggsäckar, quiltar, bikepackingväskor! Du vet att du vill :)
Inspo: https://happyride.se/forum/threads/ot-happys-symaskinstrad.1132623/post-1132623

Bikepacking
Sovsäckar var uppe för ett tag sedan, köpte en Haglöfs Tarius -18 nu på XXL:s rea och det är ett tungt och stort åbäke men kvaliteten känns ok och det är trevligt att kunna krypa ordentligt in i den, 205 cm kroppslängd på säcken, några dm tillgodo är inte fel :)

Bikepacking
Sovsäckar var uppe för ett tag sedan, köpte en Haglöfs Tarius -18 nu på XXL:s rea och det är ett tungt och stort åbäke men kvaliteten känns ok och det är trevligt att kunna krypa ordentligt in i den, 205 cm kroppslängd på säcken, några dm tillgodo är inte fel :)
Nja, egentligen är det fel :) Onödigt utrymme som kroppen skall värma, man skall inte ha för kort säck men en för stor är onödigt.

Bikepacking
Jag kapar tråden för att fråga om värdet/intresset för en Crescent Abisko?

Juat nu står den bara hos tjejens pappa. Han vill ha platsen till annat.
Visa bilaga 750580Visa bilaga 750581Visa bilaga 750582Visa bilaga 750583
Det är en fin cykel, fina komponenter och fin ram av Columbus Tron-rör med ganska bra däcksutrymme. Bör vara lättsåld men svårt att sätta ett värde för de är inte så vanliga längre, skulle jag gissa för din som ser ut att vara lite använd och i fint skick så runt 3500 kr.

Bikepacking
Det är en fin cykel, fina komponenter och fin ram av Columbus Tron-rör med ganska bra däcksutrymme. Bör vara lättsåld men svårt att sätta ett värde för de är inte så vanliga längre, skulle jag gissa för din som ser ut att vara lite använd och i fint skick så runt 3500 kr.
Uppskattar svaret, få se om någon intresserad hör av sig. Jag bikepackar en del, men vanligtvis i värre terräng än denna vill vara i.

Bikepacking
Atlas mountain race startar om ett par timmar. Bra uppställning på både dam- och herrsidan. Kan bli spännande ”dot-watching” närmsta dagarna:

Bikepacking
XXL rear nu Helsports Alta vintersovsäck som skall klara samma temp som Haglös, -17 grader som gräns och är betydligt lättare så tanken var att byta men den är mycket tunnare, tror inte jag velat ligga i den i mycket under noll, så den åker tillbaka. Kollade på internet och många som har Helsports Alta verkar anse samma, att den är kallare än angivet. Konstigt eftersom det är samma testnorm.

Tillbaka
Topp