Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Vad värdelöst! Kan du inte få ut ett nytt kort i Sverige som ngn kan ta med sig till dig? Borde ju vara ganska hanterbart? Var är du nu?
Jag är i Albanien nu som är ett väldigt "cash only"-land.
Har några alternativ:
- Få någon som öppnar min postlåda och skickar ett nytt kort till något ställe som jag stannar en längre tid på.
- Skicka hem cykeln med DHL/UPS/FedEx och ta flyg/buss hem.
- Ta med cykeln i en pappkartong på flyget och hoppas att den håller, då cykelväska är svårt att hitta här. Sen hoppas att jag kan åka SJ med cykeln i kartong eftersom jag gissar att det är för kallt att cykla från Arlanda nu.
- Sälja cykeln billigt här och ta flyg/buss hem.
- Hitta något ställe här där jag kan förvara cykeln när jag tar ett flyg hem och tillbaka hit.
- Cykla till ett EU-land och försöka öppna ett nytt betalkonto där som jag kan överföra pengar till.

Bikepacking
Har några alternativ:
- Få någon som öppnar min postlåda och skickar ett nytt kort till något ställe som jag stannar en längre tid på.
- Ta med cykeln i en pappkartong på flyget och hoppas att den håller, då cykelväska är svårt att hitta här. Sen hoppas att jag kan åka SJ med cykeln i kartong eftersom jag gissar att det är för kallt att cykla från Arlanda nu.
- Hitta något ställe här där jag kan förvara cykeln när jag tar ett flyg hem och tillbaka hit.
- Cykla till ett EU-land och försöka öppna ett nytt betalkonto där som jag kan överföra pengar till.
Röstar för det första eller sista alternativet. Det borde gå att lösa, det är ju många som blir bestulna under en resa och behöver ett nytt kort. Kanske även försäkringsbolaget kan hjälpa till?

Bikepacking
Har några alternativ:
Var i Sverige bor din brevlåda?
DHL är ju tex snabba på att skicka, borde ju bara ta ngn dag at få ner ett kort. Låt mig kolla med lite diplomat/Sida-polare/ om det går att lösa med diplomatpost till ambassaden i Tirana. Men d-post brukar bara gå en gång i veckan.
På sista alernativet så går det ju båt över till Italien från tex Durres.

Senast ändrad:
Bikepacking
Röstar för det första eller sista alternativet. Det borde gå att lösa, det är ju många som blir bestulna under en resa och behöver ett nytt kort. Kanske även försäkringsbolaget kan hjälpa till?
Hela resan utom Portugal och södra Spanien har varit en konstant flykt från den annalkande kylan. Även här behöver jag fortsätta söderut då det är minusgrader på ingång. Men vägen tar slut i Grekland. Därifrån behöver jag cykla norrut igen men för det behöver jag nog vänta ett par månader.
Jag har sagt till alla jag mött som frågat hur länge/långt jag ska cykla att jag trampar på så länge jag har roligt. Just nu har jag inte roligt.

Bikepacking
Finns det inga "pengatjänster" som @Krebs cykel kan använda?
Jag har själv ingen erfarenhet. Men typ Western Union:

1736513315272.png

Bikepacking
Har några alternativ:
Om du har någon med åtkomst till din post så kan du väl med hjälp av denne lägga till det på apple pay/google pay? Är det inte så att många banker till och med har CVC och kortnummer tillgängligt i appen så att du kan lägga in det manuellt? Om det fysiskt måste aktiveras först så behöver din vän gå till en butik med tillgång till din kod

Senast ändrad:
Bikepacking
Finns 1 st Honzo DL 2023 stl L kvar i lager hos Bike24, om det är rätt storlek.

Tyvärr så är den en storlek för liten, men tack ändå. :)
Mina korvören, inklusive förutfattade meningar om ditt användningsområde osv:

En liten reflektion jag gjort kring sidor som Bikepacking.com och dylikt är att de ofta kör med riktiga stigcyklar för bikepacking. Jag kan inte riktigt förstå varför man behöver så mycket cykel och var man ska cykla för att det ska vara värt att släpa på biffiga däck och framförallt dämpad framgaffel.

Jag har bikepackat en hel del på grus och asfalt och förr cyklat mycket stig, och framförallt har jag vandrat på vandringsleder och dylikt i Sverige där man eventuellt skulle kunna ha som ambition att bikepacka. Utifrån min erfarenhet är det så extremt lite tillgängliga "vägar" där en dämpad framgaffel, på en fullpackad cykel, skulle komma till någon som helst användning. Någon gång ibland är man "underdäckad" och brötar genom tegelkross med sina 42-millimeterdäck och önskar man satt på sin stigcykel, men två minuter senare är det över och alla fördelar med lätta, snabba och fina däck trumfar biffigheten i mtb-däck.

Jag byggde en gång en rejält biffig bockstyrecykel (jag benämnde den "äventyrscykel") men såg sen aldrig användningsområdet och valde alltid en "vanlig" cykel istället. Fortfarande drömmer jag om en äventyrscykel (råkar ha en köpes-annons sedan ett tag tillbaks på en ram för ett sådant bygge), men i verkligheten så kommer jag nog ytterst sällan använda en sådan till att bikepacka. Det är liksom inte så roligt att cykla 3 km inspirerande stig (med väskor som gör att cykeln lever om och blir tråkig) för att sen cykla 100 km asfalt eller grus med en alldeles för biffig cykel - för ungefär så ser vår natur ut. Sen kan man såklart köra någon av de långa vandringslederna som finns lite här och där, men helt ärligt kommer det bli väldigt mycket pushbike och att bära cykeln på axeln även om man är en skicklig cyklist.

Med det sagt hade jag letat efter en helstel mtb för det jag gissar är ditt användningsområde. Givet att det är lite estetiskt problematiskt med dämparkorrigerade gafflar (imho) så finns det väldigt få ramar att välja på. De som jag kommer att tänka på är Surly (Krampus tror jag det är jag syftar på..), Nordest och Brother (likt @erolwi säger). Jag själv letar efter en begagnad Nordest Sardinha som jag isåfall skulle sättq så lätta hjul och däck som bara möjligt och gamla hederliga 10-delade mtb-komponenter från Shimano på. En sådan extraknäcker alldeles utmärkt som bombsäker stigcykel utan packning på också vill jag påstå.

Får man fråga var och hur du hade tänkt cykla?

Lite överallt är det tråkiga svaret.

Tanken är att den skall vara en allrounder. Jag är dessutom lite av en vildhjärna, så den skall dessutom tåla en hel del stryk, dvs den skall klara av att bomba utför, köra enduro liknande stigar, möjligen leka Blake Samson...
samt bikepacking, men den skall även fungera som pendlare (primärt transportera mat från affären)

Surly Krampus eller Karate Monkey är båda två lämpliga alternativ, plus att jag dessutom stannar inom QBP familjen vilket kanske kan vara en bonus...
Någon av Marins Pine mountain cyklar är ett annat.

Bikepacking

Tanken är att den skall vara en allrounder. Jag är dessutom lite av en vildhjärna, så den skall dessutom tåla en hel del stryk, dvs den skall klara av att bomba utför, köra enduro liknande stigar, möjligen leka Blake Samson...
samt bikepacking, men den skall även fungera som pendlare (primärt transportera mat från affären)

Surly Krampus eller Karate Monkey är båda två lämpliga alternativ, plus att jag dessutom stannar inom QBP familjen vilket kanske kan vara en bonus...
Då är jag med. Jag är anti dämpad framgaffel förutom på heldämpad cykel, så det är nog främst det plus driftsäkerheten på en stel gaffel som gör att jag själv inte skulle välja en sådan cykel. Men preferenserna är olika såklart!

Ska den vara rolig tror jag mycket på korta kedjestag. Motsatt mot vad en klassisk touringcykel har mao, men stabilitet är knappast ett bekymmer på en mtb med fullstora hjul.

Lycka till i jakten!

Bikepacking

Jag har ju haft två ganska olika hardtails, kört ett par SWE-cup i enduro (på FS) och kört en del bikepacking så jag känner mig kvalificerad att svara.

HT-hojarna jag har/haft är:
Pole Taival, en modern trail/enduro HT med 150 slag:
IMG_5259.jpeg
Surly Karate monkey, retro HT med 120 slag:
IMG_3144.jpeg

Polen har jag sålt för i de platta hemmaskogarna var den för mycket cykel. I stugan uppe i Dalarna var den fantastiskt, grym klättrare och sjukt skoj utför så fort det går över 20 km/h eller om terrängen är utmanade. För skakigt har den ju begränsningar mot en FS men i vår lilla bike park hemma var jag snabbare än på min Stumbumper jag hade tidigare. Med lättrullade knobby nick var de också en riktigt trevlig glidare på grusväg, bekväm och avslappnande cykling.

Surlyn har jag precis byggt om från helstel single speed ala skogsBMX som jag kört den i tre år men rullar nu med 120-gaffel och växlar. Har bara ett handfull pass på den såhär men fått en hyfsad uppfattning. Mycket roligare på knixiga hemmasigarna men någon endurobombare kommer den aldrig bli, kanske något längre gaffel och angleset kan hjälpa men det gör man väl om man redan har den och vill ändra. På grusväg är den kanske lite snärtigare än Polen men jättemycket roligare är den ju inte.

Som du beskriver att du vill använda den till skulle jag välja Polen. Den skulle passa klockrent men skulle nog inte våga lämna den utanför Konsum.

Nu har ju Polen inte några fästen och går ju knappt att få tag på men exempelvis Pipedream Moxie eller liknande skulle nog passa perfekt. Tror den är lite mer snärtig än min Pole och lite roligare på plattan.

Finns ju trevliga pakethållare som fästes på ramen utan behov av fästen eller på hjulaxeln så det finns möjligheter som inte kräver en specifik bikepackinanpassad ram.

Senast ändrad:
Bikepacking
Fy bubblan. Nog för att jag bara väntade på att något skulle hända som gjorde att jag måste avbryta resan, men jag trodde det skulle vara med cykeln eller kroppen och inte på det det här sättet.
Någon tycks ha kommit över mina betalkortsuppgifter så det har dragits pengar från kontot i flera månader. Väldigt jämna belopp så det är inte i euro från där jag varit.
Banken vill nu att jag spärrar kortet vilket gör att jag blir stående utan betalkort. Har ett digitalt kort från Klarna kopplat till GooglePay som kanske fungerar på några ställen, men inte för att ta ut kontanter.
För ganska många år sedan lyckades min bank med konststycket att makulera mitt bankkort av misstag när jag va utomlands och skulle stanna där i några månader. Då gick det att lösa genom att banken skickade ett nytt kort till ett speciellt utlämningsställe där jag kunde hämta ut det mot uppvisande av mitt pass. Tog 2 dagar har jag för mig.

Bikepacking
man kan bygga karatemonkeys olika.

Men ibland blir dom lite väl lika. Tur att dom bor i olika delar av landet åtminstone.
DSCF1732.jpeg
IMG_3576.jpeg

27.5+ bygget ska ner på 2.8" däck och singlespeed. Bara för sakens skull.

Men @erolwi s singlespeed-karatebygge med kolfibergsffeln å lätta hjul är min favoritapa

Senast ändrad:
Bikepacking
man kan bygga karatemonkeys olika.

Men ibland blir dom lite väl lika. Tur att dom bor i olika delar av landet åtminstone.
Visa bilaga 747036Visa bilaga 747037

27.5+ bygget ska ner på 2.8" däck och singlespeed. Bara för sakens skull.

Men @erolwi s singlespeed-karatebygge med kolfibergsffeln å lätta hjul är min favoritapa
Ja, ibland kan man bygga dem i olika färg tillexempel...

Bikepacking
Jag har ju haft två ganska olika hardtails, kört ett par SWE-cup i enduro (på FS) och kört en del bikepacking så jag känner mig kvalificerad att svara.

Polen har jag sålt för i de platta hemmaskogarna var den för mycket cykel. I stugan uppe i Dalarna var den fantastiskt, grym klättrare och sjukt skoj utför så fort det går över 20 km/h eller om terrängen är utmanade. För skakigt har den ju begränsningar mot en FS men i vår lilla bike park hemma var jag snabbare än på min Stumbumper jag hade tidigare. Med lättrullade knobby nick var de också en riktigt trevlig glidare på grusväg, bekväm och avslappnande cykling.

Surlyn har jag precis byggt om från helstel single speed ala skogsBMX som jag kört den i tre år men rullar nu med 120-gaffel och växlar. Har bara ett handfull pass på den såhär men fått en hyfsad uppfattning. Mycket roligare på knixiga hemmasigarna men någon endurobombare kommer den aldrig bli, kanske något längre gaffel och angleset kan hjälpa men det gör man väl om man redan har den och vill ändra. På grusväg är den kanske lite snärtigare än Polen men jättemycket roligare är den ju inte.

Som du beskriver att du vill använda den till skulle jag välja Polen. Den skulle passa klockrent men skulle nog inte våga lämna den utanför Konsum.

Nu har ju Polen inte några fästen och går ju knappt att få tag på men exempelvis Pipedream Moxie eller liknande skulle nog passa perfekt. Tror den är lite mer snärtig än min Pole och lite roligare på plattan.

Finns ju trevliga pakethållare som fästes på ramen utan behov av fästen eller på hjulaxeln så det finns möjligheter som inte kräver en specifik bikepackinanpassad ram.

Såg att någon tidigare i tråden pratade om att bygga sin egna, och om jag väljer att stanna inom "familjen" så
kom jag att tänka på att Salsa har ju sin Timberjack (tyvärr har jag inte hittat någon som säljer en färdig cykel, på denna sidan pölen) som faktiskt uppfyller de flesta av kraven även om jag till viss del kommer att bli låst med deras egna prylar, både på gott och ont.
Och headtube ser inte ut att skilja speciellt mycket mellan Taival och Timberjack, så med 140-150mm travel så ser det ut att kunna bli ett riktigt monster, för mitt användningsområde...

Bikepacking
Fy bubblan. Nog för att jag bara väntade på att något skulle hända som gjorde att jag måste avbryta resan, men jag trodde det skulle vara med cykeln eller kroppen och inte på det det här sättet.
Någon tycks ha kommit över mina betalkortsuppgifter så det har dragits pengar från kontot i flera månader. Väldigt jämna belopp så det är inte i euro från där jag varit.
Banken vill nu att jag spärrar kortet vilket gör att jag blir stående utan betalkort. Har ett digitalt kort från Klarna kopplat till GooglePay som kanske fungerar på några ställen, men inte för att ta ut kontanter.
Hur har det gått?
Hoppas verkligen det löser sig till det bättre och att du kan fortsätta på dina äventyr. :love:
Lycka till!

Bikepacking
Såg att någon tidigare i tråden pratade om att bygga sin egna, och om jag väljer att stanna inom "familjen" så
kom jag att tänka på att Salsa har ju sin Timberjack (tyvärr har jag inte hittat någon som säljer en färdig cykel, på denna sidan pölen) som faktiskt uppfyller de flesta av kraven även om jag till viss del kommer att bli låst med deras egna prylar, både på gott och ont.
Och headtube ser inte ut att skilja speciellt mycket mellan Taival och Timberjack, så med 140-150mm travel så ser det ut att kunna bli ett riktigt monster, för mitt användningsområde...

Bikepacking

Kommer "billigare" undan om jag bygger själv, plus att jag får det som jag vill ha det från början, utan en massa uppgraderingar efterhand...

Men tack ändå :)

Bikepacking
Lite sugen på att testa hammock. Nån som använder Amok Draumr? Gillar att sova på sidan eller på magen, så tror inte en vanlig hängmattehamock skulle funka så bra.
Eller skall man satsa på warbonnet ridgerunner?

Bikepacking
Lite sugen på att testa hammock. Nån som använder Amok Dramur? Gillar att sova på sidan eller på magen, så tror inte en vanlig hängmattehamock skulle funka så bra.
Våra behov och preferenser skiljer sig säkert åt men sålde hammocken just för att det det var så svårt att sova på sidan. Dessutom sågar jag timmer och lät som en motorsåg när jag ligger på rygg enligt de närmast sörjande. De modeller man sover platt eller på diagonalen har i jämförelse högre vikt, packmått, knepig uppsättning, är väderberoende osv. Trivs riktigt bra på marken i mitt lilla men rymliga Tarptent så länge jag inte hojar i områden med fire ants och ormar.

Senast ändrad:
Bikepacking
Lite sugen på att testa hammock. Nån som använder Amok Draumr? Gillar att sova på sidan eller på magen, så tror inte en vanlig hängmattehamock skulle funka så bra.
Har tänkt samma sak, hammock låter så bra osv. Köpte en för många år sen, men som sidosovare var det ej skönt, dessutom instabilt (säkert vanesak men ändå). Kylan underifrån är också lite besvärligare än man kan tro. Moddade den hammock jag hade så jag hade två fästpunkter i vardera ände för bättre stabilitet vilket faktiskt funkade rätt ok vad gäller stabilitet. En sån där specialare som Amok draumr har jag också funderat på, men eftersom den är både dyr och tung låtit bli att köpa. Skulle dock vara kul att testa!

Ett till problem som är större än jag trodde är att hitta träd med "lagom" avstånd och storlek på den plats man vill sova på. Kräver en del tur helt enkelt.

Bikepacking
En hammock/hängmatta är dock väldigt skön att vila i efter en lång dag och (jag fixar inte heller att övernatta i en). Men då kan man nöja sig med en lätt och enkel modell.

Bikepacking
Har tänkt samma sak, hammock låter så bra osv. Köpte en för många år sen, men som sidosovare var det ej skönt, dessutom instabilt (säkert vanesak men ändå). Kylan underifrån är också lite besvärligare än man kan tro. Moddade den hammock jag hade så jag hade två fästpunkter i vardera ände för bättre stabilitet vilket faktiskt funkade rätt ok vad gäller stabilitet. En sån där specialare som Amok draumr har jag också funderat på, men eftersom den är både dyr och tung låtit bli att köpa. Skulle dock vara kul att testa!

Ett till problem som är större än jag trodde är att hitta träd med "lagom" avstånd och storlek på den plats man vill sova på. Kräver en del tur helt enkelt.
Jag har en Warbonnet Blackbird. Tycker den funkar bra, jag har inte haft några problem med att hitta ställen att hänga den på, det känns spontant enklare att hitta två träd med ungefär rätt avstånd än en bra plats för ett tält, men allt beror ju på i vilka trakter man sover. Jag har oftast försökt hitta ställen vid en sjökant och då har det funkat bra med en hammock. Det är dock en viss tröskel att få upphängningen rätt, och ja, man behöver en underquilt även på sommaren skulle jag säga. Eller liggunderlag, men då är tydligen Ridgerunnern bättre. Blackbirden spänner man ner på mitten på sidorna med en elastisk lina, så jag tycker inte det är några problem med stabiliteten.

Men tält har de flesta erfarenhet av och vet hur man sätter upp, med hammock blir det en inlärningskurva som jag tror stöter bort en del, det blir sällan helt rätt första gången. Sett till packvolym och vikt skulle jag säga att det är ungefär dött lopp mellan en bra hammock och ett bra tält. Prismässigt också, give or take.

Bikepacking
En hammock/hängmatta är dock väldigt skön att vila i efter en lång dag och (jag fixar inte heller att övernatta i en). Men då kan man nöja sig med en lätt och enkel modell.
Instämmer, mitt på dagen när solen gassar och temperaturen tangerar 30-40 grader då sätter jag numera upp min lilla hammock och tar siesta. Har så här efteråt fått veta att det inte är bra för hjärta och njurar att hoja i sådana temperaturer.

Bikepacking
Jag har en Amok. (Har iofs en vanlig hammock också, sovsystem är som cyklar n+1.) Magiskt bra om man gillar att sova på sidan eller magen. Lite tyngre än ett ul-tält, min väger in på 1,3kg + tarpen. Bra när man vet att det är svårt att få plats med ett tält, mysigare känsla iom att man är inte är instängd på samma sätt som i ett tält. Alltid platt och fint. Rekommenderar!

Bilagor

• IMG_4317.webp
    IMG_4317.webp
    1.4 MB · Besök: 100
Bikepacking
Vet dock inte vad som händer här efter. Ska vila några dagar och fundera. För att cykla hem skulle jag behöva vänta här minst 1-2 månader innan det är varmt nog. Blickar man norrut så är det snöklädda berg man ser. Vet inte om jag vill vänta här så länge.
Börjar bli rätt trött nu. Inte på att cykla men på allting runtomkring. Trött på att jaga boende på lämpligt avstånd för en dagsetap. Trött på hur vägarna är en lång utdragen soptipp med plastflaskor och ölburkar överallt. Trött på att bli jagad av aggressiva hundar.
Chansen är rätt stor att jag tar ett flyg hem härifrån.

Bikepacking
Vet dock inte vad som händer här efter. Ska vila några dagar och fundera. För att cykla hem skulle jag behöva vänta här minst 1-2 månader innan det är varmt nog. Blickar man norrut så är det snöklädda berg man ser. Vet inte om jag vill vänta här så länge.
Börjar bli rätt trött nu. Inte på att cykla men på allting runtomkring. Trött på att jaga boende på lämpligt avstånd för en dagsetap. Trött på hur vägarna är en lång utdragen soptipp med plastflaskor och ölburkar överallt. Trött på att bli jagad av aggressiva hundar.
Chansen är rätt stor att jag tar ett flyg hem härifrån.
Några dagars vila (med mat) kan ändra humöret rätt mycket. Och att humöret är nere ibland är naturligt (speciellt om man jagas genom en soptipp). Ett flyg därifrån (till en trevligare plats) är absolut en lösning (som ingen kan klanka ned på).

Bikepacking
Några dagars vila (med mat) kan ändra humöret rätt mycket. Och att humöret är nere ibland är naturligt (speciellt om man jagas genom en soptipp). Ett flyg därifrån (till en trevligare plats) är absolut en lösning (som ingen kan klanka ned på).
Tror att beslutet kom rätt fort idag. Ungefär en timme efter att jag lämnat cykelreparatören (för att få en fjärde eker utbytt) så får jag ett SMS från honom som säger att fälgen är sprucken. När jag kommer dit så ser jag mycket riktigt att fälgen är död.
Så jag fick plötsligt några andra val än tidigare.
- Få cykelreparatören att leta efter en ny fälg och bygga om hjulet. (Troligtvis det billigaste)
- Skaffa ett helt nytt bakhjul. (Troligtvis det smartare eftersom det mesta på hjulet, förutom navet, är rätt slut och behöver ändå bytas)
- Strunta i det och packa ihop.
Ikväll har jag jagat cykelkartong, och har nu en sådan stående här.

Bikepacking
På tal om underquilt och hammock. Om det krävs quilt på sommaren, då kan man glömma hammock nu? Skulle vilja ha enkla ute nätter och pga sten/blött etc där jag har närmsta skogen vore hammock bra. Men går det att lösa när det är 0-10c?

Bikepacking
På tal om underquilt och hammock. Om det krävs quilt på sommaren, då kan man glömma hammock nu? Skulle vilja ha enkla ute nätter och pga sten/blött etc där jag har närmsta skogen vore hammock bra. Men går det att lösa när det är 0-10c?
För min del innebär det en rätt kall natt om jag sover i hammock med bara sovsäck. Quilt eller liggunderlag krävs för att det ska vara mer än utståbart.

Tillbaka
Topp